[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:24

Druk bezig met oefenen van het mennen met achenbach. Het gaat zo lekker dat ik het wel durf te delen. Op drukkere stukken rijd ik nog voornamelijk in dressuur houding maar dit gaat inmiddels al heerlijk. Ik schrijf het er even bij. Hij versneld niet uit zichzelf maar echt op een minimale aansporing van mij. Dat geluid mist bijna iedereen vandaar dit ter verduidelijking.
Ik zie wel dat ik nog overdreven naar voren ga met mijn hand maar toch was het ontspannen rijden <3
https://youtube.com/shorts/cLr6p8Pg5So? ... _E50UtP9-B

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:41

Ik heb geen verstand van achenbach, maar wat heeft je haf een paar prachtige billen :D

Nouvel veel plezier komend weekend!

Happytime dat was een dagje aanpoten maar daar heb je wel weer voordelen van. Ik moet nieuwe palen om mijn kippenren heen zetten en daar zie ik al een tijdje tegenaan maar het moet nu toch voor de winter maar eens gebeuren.

Wpaard wat heerlijk, lekker oefenen zo. En tweespan, superleuk.

Elisa2 dat klinkt echt ouderwets gezellig. Vroeger deed je sowieso veel meer echt samen met je club. Wij gingen ook altijd samen naar wedstrijden. Allemaal klapstoeltjes mee, koelbox met broodjes en drinken en dan was je de hele dag op pad om elkaar te helpen en aan te moedigen.

MaritB dat ziet er ook al zo leuk uit in het bos.

Marga hoe gaat het bij jou, was het nog gelukt om ze ervoor te zetten?

Eloontje heeft inmiddels nog eens bij de weg langs gelopen voor de wagen en dat ging al een stuk minder slingerend en twijfelend. Het is de bedoeling om dit nu nog 1x te doen binnenkort en dan is het eerst genoeg voor haar. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst Veronia zelf ingespannen en een stukje in de bak gemend zonder Xander erbij. Dat was wel even een drempeltje over maar wat deed ze dat superbraaf! Dat geeft vertrouwen en gaan we nu vaker doen als de bak er goed bij ligt. Eerst even wat basis creëren voordat ik ermee naar buiten durf maar het begin is er <3

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:47

Muroina: ik ken dat,uitstellen..staan hier nog 30 palen die de grond inmoeten,nu wel fijn palen slaan met wat vochtige bodem na regen,alleen nog een paar palen eruit halen is een dingetje...kleigrond zuigt vast.
Wat loopt ze braaf voor de wagen
Dierenfan: knap hoor met achenbach ik ben blij dat mennen met 1 hand uit de dressuurproeven zijn,dat gestunt,lukte me echt niet met 8tje draaien

Belker

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:51

Palen slaan, omheining wolfwerend maken….. nog zat te doen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:40

Hier gelukkig geen wolven.
De mannen voor de wagen is geen probleem na 3 weken vakantie. Alleen dressuurmatig in de manege is weer een dingetje, Cor begint na een paar minuten weer te disselen. Vandaag de heren maar weer eens andersom gezet, en tja buiten is er geen vuiltje aan de lucht. Zelfs op een veldje wat bochtjes gedraaid, dan begint het meestal, niets aan de hand. Dus volgende week maar eens in deze opstelling lessen.

Muronia is lekker bezig.
Dierenfan ik rij geen achenbach meer, alleen nog in dressuurhouding. En ben ook erg blij dat het met een hand rijden in de dressuurproeven eruit is, ook omdat de kracht in mijn handen langzaam aan minder wordt. Leidsel slipte altijd.

En paarden/pony's in eigen beheer / aan huis, dan heb je altijd genoeg te doen, er is altijd wel wat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:54

Wat is disselen?

Achenbach vind ik zo ingewikkeld haha, dus knap hoor dierenfan.

Muronia, heerlijk..lekker kilometers maken. Buiten is vaak makkelijker dan in de bak..lekker rechtuit. Ja, ik heb goede herinneringen aan die tijd vroeger, zat toen meestal op het paard.

Hier zitten ook mensen met Shetlanders he? Wat zou een fijn wagentje zijn voor een Shetlander van 1.04 cm? Liefst met rem en vering want hij moet nog beleerd worden. Maar hij pakt tuig en baksleepwerk zo makkelijk op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:28

Muronia mijn haflinger is een Belgisch trekpaard. Vandaar de billenpartij :D :+

Je bent ook lekker bezig zo!

Met 1 hand rijden is leuk in bijna verlaten polder maar als er echt stuurwerk bij komt kijken pak ik ook dressuur houding hoor. Ook wel omdat wij echt losse rijders zijn met weinig druk op de leidsel. Beide paarden reageren al op bijna niets maar met 1 hand en net bochtenwerk zou ik ze strakker moeten pakken. Het kan nu ook wel maar dan wel ruime bochten haha

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:38

Dierenfan ohh tuurlijk, wat stom van mij _O- sorry! Dat verklaart de mooie billen inderdaad haha.

Elisa ik moet nog een beetje van dat dressuurmiepje-gedrag af zien te komen. Ik vind het zelf nog een beetje spannend bij de weg, altijd vrij veilig in de bak gereden. Dit is wel even wat anders dan :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:38

Muronia schreef:
Dierenfan ohh tuurlijk, wat stom van mij _O- sorry! Dat verklaart de mooie billen inderdaad haha.

Elisa ik moet nog een beetje van dat dressuurmiepje-gedrag af zien te komen. Ik vind het zelf nog een beetje spannend bij de weg, altijd vrij veilig in de bak gereden. Dit is wel even wat anders dan :D

Het is je vergeven haha. Hier juist totaal geen bak en enkel gewend langs de weg. Van de zomer 6 lessen onder het zadel in de bak gedaan. Oh wat saai zo'n bak :D :+ maar ik ben absoluut geen figuur voor onder het zadel. Soms doe ik stap ritje met paar honderd meter draf maar meer zit er niet in. Hopelijk ooit medisch wat sterker (long covid) en anders blijven we heerlijk voornamelijk mennen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:39

Muronia schreef:

Dat snap ik, dat had ik ook. :D
Gelukkig gelijk goed in het diepe gegooid met de instructeur/ beleerder er naast en een heleboel geleerd. Bos is het fijnste om te rijden vind ik. Verkeer vind ik ook spannend.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:36

@dierenfan wat fijn dat je zo lekker hebt gereden! Vraagje, is jouw bok hoog genoeg? Lijkt me best een uitdaging om te mennen met zo'n groot paard!

@muronia gaaf om die beginnetjes te zien.

@marga ik ben ook benieuwd wat je bedoelde met disselen! Loopt een van de paarden in tweespan dan van de langboom af o.i.d.?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:15

Dierenfan dat snap ik als je altijd open terrein gewend was, dan voelt zo'n bak maar opgesloten denk ik. Wel heel vervelend dat je nog last hebt van de nasleep van covid.

Elisa zo is mijn instructeur ook, meteen de bak uit en hup. En daar ben ik ook blij mee, leer ik veel van (ik ben nog veel te veel van hoooo bij spannende situaties in plaats van hup, doorlopen). Maar dat doe ik dus ook alleen met hem erbij voorlopig en nog maar even niet zonder hem. Ik moet wat driester reageren. Daarvoor moet ik eerst een beetje vertrouwen in mijn eigen kunnen krijgen.

Ik mocht (voor de tweede keer _O- ) ons verhaal doen voor Mensport :)
https://www.mensport.nl/nieuws/fokkerij ... 4aeJRvu5pA

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:15

Wat een leuk stukje! Zo,n beginner voelen op de wagen dat herken ik ook helemaal. En dat vertrouwen in jezelf krijgen ook, dat heb ik nu pas haha.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:37

swartbeessie schreef:
@dierenfan wat fijn dat je zo lekker hebt gereden! Vraagje, is jouw bok hoog genoeg? Lijkt me best een uitdaging om te mennen met zo'n groot paard!

@muronia gaaf om die beginnetjes te zien.

@marga ik ben ook benieuwd wat je bedoelde met disselen! Loopt een van de paarden in tweespan dan van de langboom af o.i.d.?

Officieel iets te laag idd maar heb gewoon goed zicht hoor. Het is wel een paardenwagen maar iets groter was beter geweest. Ook met onze oudste die 10 cm hoger is staat er op zich goed voor. We hebben toevallig vandaag een wedstrijd menwagen voor enkel en dubbelspan aangeboden gekregen maar we kunnen geen 3de kwijt en deze 2 willen we niet weg hebben. Die westrijd menwagens vind ik zo vreselijk om op en af te stappen en hier ben ik zo op en af. Ik wil graag voor deze menwagen nog een langboom al zal het echt niet staan onze heren samen voor deze wagen.

Afbeelding

Overigens in de les de wedstrijd menwagen nog kunnen scharen maar dat lukt met dit wagentje echt niet. Draait volledig vrij rond. Daarom willen we het niet kwijt. Ik ben al 1,5 jaar ziek en krabbel heel erg langzaam op en val regelmatig terug. De kracht om op die hoge wedstrijd menwagens te komen is er niet altijd helaas. Er zijn er waar je vanaf achter naar voren op kan stappen maar Officieel mag dat als menner zelf niet en het voelt ook niet veilig ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:52

Dierenfan: toch zijn dat fijne wagens waar je van achteren tussendoor op kan stappen,ik ben veel meegeweest met ritten met zo'n wagen,groom houdt paard vast en je stapt op en gaat zitten,dan komt de groom ernaast ,als groom stapte ik wel aan de zijkant op,beetje lenig _O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 05:39

happytime schreef:
Dierenfan: toch zijn dat fijne wagens waar je van achteren tussendoor op kan stappen,ik ben veel meegeweest met ritten met zo'n wagen,groom houdt paard vast en je stapt op en gaat zitten,dan komt de groom ernaast ,als groom stapte ik wel aan de zijkant op,beetje lenig _O-

Ik weet dat het kan idd bij aantal wagens maar het mag officieel niet. Ik zou de leidsel dan voorin moeten leggen en zelf om lopen terwijl idd groom er voor blijft staan. Ik vind het gewoon niet oke omdat het officieel niet zo mag haha. Mijn man vind het weer verschrikkelijk dat er 1 of 2 stoelen zijn die wil een bank :D dus tja voorlopig doen we het gewoon met deze menwagen. We hebben hem dit voorjaar volledig uit elkaar gehad en weer volledig opgeknapt dus kan weer jaren vooruit hopelijk.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:41

Nou dames disselen is, dat de pony's tegen elkaar aan lopen te duwen, een begint en de andere gaat terug duwen.
Ik rij met shetlanders van 104 en 106 cm.
Als je een wagen zoekt let erop dat de spoorbreedte 125 cm is, o.a. voor de wedstrijden en het ligt stabieler. Minimale wielmaat vind ik 17" maar 19"(inch) kan ook prima.
Let op rolweerstand en het gewicht.
Rem achter, en wat fijn is een molenrem voor als je door gaat met dressuur rijden, zeer fijn met achterwaarts dan kan je voorkomen dat de wagen gaat scharen.
Ik heb een ECC enkelspan marathonwagen (geen dealer meer in Nederland) en een 2 span marathonwagen van Cavalier (wordt niet meer gemaakt).
Een goede wagen is helaas niet veel goedkoper dan voor een paard. Je hebt alleen vaak minder keus. Het zelfde met goed tuig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:41

Ah weer wat geleerd, dankjewel!

Zijn 19 inch banden niet te groot voor een Shet?

Een rem heb ik ook graag, maar denk niet dat er budget is voor zo'n hele dure wagen. Maar we zullen het zien. Het is voorlopig enkel voor recreatief.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:22

Hoi

Ik lees even wat stiller mee op het moment. Geniet nog steeds wel van jullie avonturen. Hier staan ze half op winterrust. Mijne deden afgelopen zaterdag het tegenovergestelde van disselen. Oftewel Jorie ging van de boom af hangen. Dus ik heb ze nu even averechts staan. Hij was niet blij daarmee gisteravond in de les. Alex maakt het gelukkig niks uit, maar ik had mijn handen vol aan Jorie rustig te houden. Uiteindelijk wel oké geles't. Voor mijn formaat pony's vind ik 16 inch het vereiste. 12 inch dan is de rolweerstand echt minder op mul zand stukken. Afgelopen zaterdag was wel een blubber maar ze trokken ons er prima doorheen. Mijn wagen is een derdehands Voskamp, ook prima kwaliteit.

De mijne moeten nu ook weer wennen aan de bak. Die lopen het hele buitenseizoen op de weg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:57

Geen idee qua inch. Zijn hier autobanden. Onze menwagen kan als aanhanger achter de auto mee. Al vele jaren niet gedaan maar hopelijk komend jaar verandering in. Een men en ruiter vereniging net in Brabant gevonden en hopelijk vinden we daar leuke aansluiting. Komend jaar ga ik op voor BE rijbewijs. Vind het helemaal niets maar roep al lang dat ik dit jaar koetsiersbewijs ging halen en komend jaar BE dus zal het ook waar moeten maken haha. Gezien de maat van onze paarden is combi trailer voor paarden en menwagen niet echt fijn. Krijg je zo'n gevaarte. Laat mij maar rijden met de menwagen en een ander met de paarden.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:13

Waar het type kar van afhangt, naast veiligheid (!) is het type omgeving waar je gaat mennen. Heuvels plus onverhard plus eventueel modder, dat telt op. Hier echt heel rustig op moeten bouwen maar zo blij met onze koets. Ook een Voskamp marathon wagen. Met minder materiaal waren wij de lol erin denk ik snel kwijt geweest.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:25

Het bos lag er wel mooi bij afgelopen weekend.
Afbeelding

Met grote paarden maakt het qua recreatief rijden minder uit wat voor soort banden. Met kleine pony's is dan weer het voordeel dat ik alles in een gewone 2-paards trailer kan zetten. Ik vervoer mijn pony's, menkar en sulky op deze manier in 1 keer. Eind september nog op wedstrijd geweest zo. Vriendinnetje van mij had alleen een trailer groot genoeg voor haar pony dus die kon mooi met mijn sulky meedoen. Enige nadeel is dat ze zelf een cavalettie heeft thuis en nu vindt ze de mijne zo fijn rijden dat ze eigenlijk ook een hca wil. _O-

Mijn trailer is teruggekeurd naar B, maar ik heb er meteen na aanschaf 2 uren les met eigen combinatie gehad dus nu kan ik er alles mee qua achteruit steken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:00

Dat is handig Jorex! Ons 2tal is samen al 1700 kg dus hoe dan ook BE nodig. Het nadeel van onze Belgen haha. Ga ze zo lekker terug naar huis halen. Hooiland is mooi kort gegeten voor de winter en nu 'thuis' nog even de weide op voordat het paddock tijdperk weer aan breekt. Vanmiddag z'n nieuwe halster passen. Bij aanschaf 2 jaar geleden 1 gekocht voor op de groei. Meneer is nu wel uitgegroeid dus nu stevig kwaliteit halster gekocht voor hopelijk vele jaren!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 10:25

Afbeelding

Dit is mijn aanspanning met 19"wielen. Dus dat past prima achter shetten van 104 en 106 cm Zelfs mijn vorige span die 96 en 98 cm waren pasten prima hier voor.
Foto is van een paar jaar geleden, ondertussen is mijn bokstoel 10cm verhoogd, zit beter voor dit oude lijf.

Jorex je bent lekker in de prut geweest.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 10:42

Ik vind dit leerzaam. Ik kan er niks over zeggen dus ik lees het graag mee en onthoud. Volgens Xander is mijn wagen qua maat heel geschikt voor de paarden die ik ervoor heb lopen. Ik weet alleen eigenlijk niet of hij ook geschikt zou zijn om bijvoorbeeld dressuur of vaardigheids wedstrijdjes mee te doen. Dat zou wel mooi zijn, want het is best een hele aanschaf, zo'n wagen. :)

Ik heb nieuwe (biothane) leidsels besteld. Benieuwd wanneer ik ze op kan halen. En ik ben op zoek naar een ander hoofdstel voor Elonia. Ik vind deze (full / Ideal) te krap achter haar oren zitten. Dus dat wordt zoeken naar een x-full.

Gisteren Veroon weer ingespannen en nu meteen voor de kar geparkeerd en niet gelongeerd vooraf. Nu moest ze wel even omschakelen bij het wegstappen wat resulteerde in een paar hupjes, maar niks spannends en het was ook meteen klaar. Ik vond het lekker gaan zo :) . Misschien als we dit een paar keer hebben gedaan ook maar eens het hek uit en de weg op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding