[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:07

Ollie1 schreef:
@Pikeur, geen ervaring mee.... en ben je al een beetje over de schrik heen ?

Jahoor, maar ik weet wel dat ik nooit meer op buitenrit wil met een ander wagentje voor me :=

Biancoo, hm dan laat ik het zo. Dacht dat het misschien fijner was als ik bijvoorbeeld bij de werf van de best stijle brug af moest maar je hebt gelijk, hij remt natuurlijk ook al op de broek

Akshay

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:13

Wat mij een keer door VHU verteld is, je paard moet daar wel maar net ''tegenkunnen''
Ik ga regelmatig viaducten over, en laat dan de wagen inderdaad op zijn billen ''hangen''
Maar zij zei dat dat met een ander type paard heel goed minder vlekkeloos kan verlopen (en ik vond dat heel logisch klinken!)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:14

Toch moet je daar ook wel mee oppassen, het remt wel op de broek, maar je moet je wel bewust zijn van hoeveel je pony zou moeten remmen. Dus hoe zwaar is de pony en hoe zwaar de combi (wagen plus 'bemanning'). Als de combi bijna gelijk of zwaarder dan poown is kun je krijgen dat de wagen je pony vooruit gaat duwen. Wij hadden dat met onze mini. Ik dacht toen dat hij niet stil wilde staan maar arme ding kon dat gewoon niet, bij heuveltje of afrit want we duwden hem gewoon naar voren :=

Zelfde als je heuveltje oprijdt en bovenaan moet stilstaan. Of bij soms zelfs wat steile oprit. Het kan zijn dat je pony dat niet prettig vindt en daardoor onrustig wordt (iets want je niet wilt bovenaan een oprit). Snuitje bijv raakt compleet in de stress als ik dan de rem niet kan gebruiken want die voelt die druk op zijn borst en wil dan gaan aantrekken. Erg gevaarlijk als dat gebeurt bij drukke straat (ik ben paar keer zo'n beetje laagvliegend over de weg gegaan).

Dus kijk even wat jij denkt dat voor je pony van toepassing is en in jullie situatie.

Hahaha ik zie dat Akshay mijn ervaringen al heeft gedeeld grappig.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:17

Wagentje is denk nog geen 100 kilo en ik weeg 60.. is een welsh pony van 1.25. Dus het is niet echt een hele zware combinatie en behalve de brug om van de werf af te komen zijn d'r geen heuvels

Dan ga 'k wel gewoon proberen hoe hij hierop reageert, de bedoeling is gewoon werk in de bak te gaan doen en de wegen en alles zijn hier gewoon vlak (polder) maargoed als dat bruggetje wel te veel is dan moet ik er alsnog aan geloven :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:28

Klinkt inderdaad als te doen :7

Op zich is het wel fijn hoor zo'n licht karretje om mee te oefenen :j
Het is handig als je op het bruggetje kijkt of je een punt hebt waar je wel goed kunt halthouden zonder druk op de borst of op de bil zeg maar. Dus dat je zo'n 'dood' punt hebt. Dan kun je rustig kijken of je over kunt steken e.d. en leert je pony dat dat het punt is waar hij/zij stil moet blijven staan (veilig).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:33

Pikeur schreef:
Biancoo, hm dan laat ik het zo. Dacht dat het misschien fijner was als ik bijvoorbeeld bij de werf van de best stijle brug af moest maar je hebt gelijk, hij remt natuurlijk ook al op de broek

Werf... bruggetje...... water?? :oo
Stel dat de pony uitglijdt *plons*, of snap ik hem niet?

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:35

Gem schreef:
Pikeur schreef:

Werf... bruggetje...... water?? :oo
Stel dat de pony uitglijdt *plons*, of snap ik hem niet?

Jij denkt alleen maar aan water als schippersvrouw _O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:01

Bij de stalhouderij waar ik mijn koetsiersbewijzen heb gehaald moesten we elke keer over heel rottig bruggetje heen met heel laag zijleuninkje (nou het mocht de naam niet eens hebben) en dat over flinke vaart met daarnaast zo'n weggetje waar je als je een auto tegemoet kwam zo'n beetje bijna de plomp in ging.

Ging altijd goed.

Maar ben nu wel blij dat ik in Brabant men op plek waar niet zoveel vaarten en sloten zijn :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:22

Ollie1 schreef:
Jij denkt alleen maar aan water als schippersvrouw _O-

Dat heb joe goe! :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:29

:wave:

goeiemorgen!
thanx, ferro wordt inderdaad nu ineens al een hele kerel!

ollie op de rem met inschattingsfoutje, gave foto!

sterkte voor wie dat helaas weer nodig hebben... :(:)

hellingen... ik rem altijd bij, bij de kleinste helling naar beneden nog...
hele kleine bruggetjes heb je hier eigenlijk niet...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:42

Goedemorgen

Hier wel hele kleine bruggetjes en heel veel water, brrrrr. (en dat terwijl ik schipperskind ben hahaha)

Nou, het regent hier eindelijk na 9 dagen droogte. Was ook hard nodig, grond was kurkdroog. Nu beginnen ineens de struiken uit te lopen en wordt alles mooi groen. Wel jammer dat ik zo dan in de regen moet mennen :D

Gisteren trouwens marathonhindernis hier thuis geprobeerd. Met Rembrand ging het goed, wel langzaam uiteraard :o . Amerigo vond het helemaal niets en sprong idioot opzij, waardoor we bijna om lagen. Dus maar heel ruim erom heen gestapt en komende tijd maar eens vaker oefenen (nu hoeft hij geen marathon te lopen, kan hij denk ik ook niet, dus dat scheelt weer)

Ik ga zoon eens wakker maken, die ligt nog te slapen. Luilak :z

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:50

hier ook regen, maar dat hadden we de laatste weken al meer dan genoeg gehad... :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:04

Dan ben je het wel weer zat ja! Ik heb het liever ook droog hoor, maar voor het land was het erg nodig.
Ga me zo maar goed inpakken, want na 2 paarden mennen ben ik anders doorweekt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:07

succes!

het lijkt hier nu droger te worden, kijk het even af, en dan ga ik straks ook maar iets ondernemen...
eerst maar eens even wat in huis doen...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:09

Ik heb geen ruimte in de agenda, vanmiddag allerlei andere verplichtingen, dus moet zo maar gewoon aan de slag als zoon naar school is.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:55

haha..tine...succes, het regent hier echt stevig door en het ziet er niet naar uit dat het beter word vanmorgen....balen !!
ik hoop dat je nog wat kunt doen met je paardjes..

water waar je langs moet met je peerd en wagen....vreselijk...brrrrr...hier 1 bruggetje en dat is een doodeng ding..het water ligt echt ruim 2 meter lager als de weg.........en de brug is ook niet al te breed, dus..niets aan.
rem vind ik wel handig als je paardje gaat springen en gek doen en opzij wil....maar dan moet je wagen wel 4-wielen geremd zijn, ....dat heb ik wel 1x nodig gehad.. >;)

Pikeur...ik ben bevooroordeeld hoor...vind ook een concourswagen geen fijne wagen om mee te rijden.....maar ik was vreselijk verwend met mijn geremde marathonwagen,ik ben met concourswagens bang om om te kiepen en te weinig gewicht voor goede stabiliteit....kortom enge wagentjes....

paardjes stonden maar stom verveeld te kijken in de regen := ...dus hooi bij gegeven, en zodra het droog is krijgen ze een strook gras bij.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:37

Nou, heb Amerigo net gedaan. Ben helemaal doorweekt, het regent echt heel stevig door nu. Mijn winterjas is duidelijk niet waterdicht. Dus eerst droge kleren aan, andere jas zien te vinden en volgende patient. Ga hem maar eerst electrotherapie geven, wellicht klaart het nog iets op.

Werd net gebeld door kliniek, Thabor gaat nu onder het mes.

Concourswagen wil ik nooit meer, heb er meerdere ongelukken mee gehad.

Nou, ik ga weer naar buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:38

we duimen voor thabor!

jij eerst even opdrogen!
hier is het droog geworden met af en toe zelfs even een streepje zon!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:39

Goeiemorgen!

Ik ben blij met mijn 4-wheel-brakes :D . Heb ze elke training nodig: 2 voeten op de remmen planten, want bij het indoen van het oortje (krijg les via een oortje), staat Ster letterlijk te springen in het borsttuig en heb ik 2 handen nodig voor het apparaatje. Dus voeten op de rem, leidsels tussen mijn knieën :P . Pas na een half uurtje losrijden weet ze weer wat halthouden is :+ .

Zo.... ik ga naar stal :evaw:

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:46

duimen voor Thabor,...hier is het nu droog tine..dus zal bij jou zo ook wel komen !!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:37

ook hier duimen voor thabor!

Hier ook niet bepaald lekker weer..
Naja, oortjes in hier, en aan de gang!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:42

Ik rijd juist ontzettend graag met de concours-/dressuurwagen :j .
Ik heb een Van der Mee en die is heerlijk stabiel ook in het veld/bos, verder lekker licht.
Gebruik de recreatie-/marathonwagen alleen nog maar voor tweespan.

@Tine: sterkte voor Thabor!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:59

Van der mee maakt mooie wagens.... heb een mooie van den heuvel concourswagen gehad...en doorverkocht, want melody was er te groot voor, en voorkeur lag toch bij marathonwagen en na omgaan (met een heul oud concourswagentje die doorgezakt was in de veren) al helemaal....

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:48

al nieuws over thabor?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:55

Janouk op facebook!! :D
Bokt-dagtiptopic :)