jeetje!! hier alle positieve vibes die ik heb richting har
VanHuisUit
Geplaatst: 04-10-11 23:10
Nee absoluut niet vergelijkbaar. Zou wel helemaal heel erg zijn. Maar ja, het is wel een paard dat je kent dat naar Utrecht moet onder zeer zorgelijke omstandigheden.
Bij Rizanta was het accuut ontstaan binnen een uur na de injectie die zij had gehad met de buscopan (tegen koliek), waar ze dus (waarschijnlijk) allergisch op heeft gereageerd, zij heeft een anafalactische shock gehad, of van de buscopan of van iets anders wat ze al eerder die dag heeft gehad en wat door de buscopan is getriggerd, of zelfs nog door de pijnstiller die ze heeft gekregen toen we haar in de vrachtwagen hebben gezet. We zijn toen om kwart voor twaalf 's nachts vertrokken, kwart over een was ze dood. We hebben er toen 1.5 uur over gedaan omdat we ook nog in een enorme (werkverkeer) file terechtkwamen. Het meest dramatische bij Rizanta blijf ik vinden trouwens dat ze nooit koliek heeft gehad maar goed dat terzijde.
Harley staat al 1.5 week ziek met diverse verschijnselen, zoals Margreet verteld heeft. Het is natuurlijk absoluut drama voor onze stal, dit. Maar laten we nu maar duimen dat Harley de goede kant pakt en dat hij over een paar dagen weer op stal staat in zijn vertrouwde box.
Moet eerlijk zeggen dat ik wel helemaal van slag ben.
Ik hoop zo voor PrinsjeH en voor Harley dat hij weer beter wordt.
happytime
Geplaatst: 04-10-11 23:32
als ik zo har zijn symptonen zie, moet ik meteen denken aan die ziekte die paarden krijgen van het eten van uit de boom gevallen blaadjes met schimmel eronder (naam vergeten, komt voor in deze tijd van het jaar) heel veel sterkte har..
VanHuisUit
Geplaatst: 04-10-11 23:41
Kan niet, bij ons staan geen bomen vlakbij het weiland. Kan onmogelijk atypische myopathie zijn, of hij moet bladeren hebben gegeten bij wandeling wat ze de laatste tijd niet meer hebben gedaan. Nou ik ga proberen te slapen....
Ollie1
Geplaatst: 05-10-11 00:42
oeps, het is al veels te laat... maar vanavond een uitje van mijn werk gehad en net thuis... @Prinsjeh, de duimen draaien ook hier voor Har, hij is daar in goede handen en hopelijk kunnen ze iets voor arme Har doen @Maisie, ik twijfel nog een beetje, persoonlijk vind ik het ook leuk om bij jullie de mencompetitie mee te rijden, ik ga deze week beslissen of van allebei een beetje
Nou ik ga proberen te want morgenochtend mag ik weer fris en fruitig om 8.30uur werken
janouk
Geplaatst: 05-10-11 04:10
Ik schrik net wakker. Daarom even kijken of er een update is over Harley. Ik lees dat hij naar Utrecht is. Duim, bid en hoop dat ze snel vinden wat er met Harley aan de hand is.
allereerst, dankjullie voor het meeleven, dat doet mij heel veel goed !!!
We zijn nu net binnen en hebben Harley in goede handen achtergelaten denk ik. De arts en haar studenten waren gelijk verliefd op zieke Har omdat hij zo aanhankelijk is. Har was echter na de trip in de trailer (die mn DA even naar ons toe kwam brengen om te gebruiken, top!) behoorlijk alert geworden en die was gelijk heel erg nieuwsgierig naar al die naalden en mesjes... hij liet de arts geen seconde uit het oog en ze heeft hem daarom maar een roesje gegeven voordat ze hem ging prikken en sonderen en opvoelen en de hele mikmak. Dat was wel goed, want hij had vanavond zo'n gevecht van weer al die naalden, zo stond hij lekker rustig. Hij heeft gelijk een onderhuids infuusje gekregen, dat is lichtjes gehecht, zo kan hij door z'n hele stal lopen, dat ding hangt aan een systeem aan het plafond. Via het infuus gelijk alle nodige medicijnen naar binnen gespoten en vervolgens is via sonde de maag gecheckt of er doorloop is naar de darmen. Oja, hij is zo acuut naar Utrecht gebracht omdat hij een daverende ontsteking in z'n dikke darm heeft en aan het uitdrogen was, wat funest is voor de lamellen in z'n hoeven, die helemaal opgezwollen zijn waardoor het risico erg groot is dat z'n hoefbeen kantelt. De doorloop was goed en hij heeft paraffine en koolstof gekregen om te proberen de inhoud van de dikke darm weer massa te laten worden en hij heeft osmose gekregen om te proberen zijn bloed (wat behoorlijk ingedikt was door onttrokken vocht) weer te laten hechten met water. Dit is een raming van 48 uur, hierna wordt duidelijk of Harley beterend is of ten dode opgeschreven. Morgenochtend om 8 uur worden alle tests herhaald en vergeleken met die van vanavond, daarna volgt overleg en indien er een beterende lijn is te ontdekken wordt radiografisch naar de hoeven gekeken, waarna een beslissing moet volgen om de behandeling al dan niet voort te zetten. Het worden hele spannende uren, maar voorlopig voel ik me toch enigszins gerust, want toen we vertrokken stonden z'n oren omhoog, was hij hooi aan het knagen en met z'n drinkbak aan het spelen... arme Har, ik zou er zo kapot aan gaan als dit geen goede afloop krijgt...
De duimen draaien door PrinsjeH wat ben je een ontzettend positieve meid zoals je dat hier allemaal typt! Arm harretje, hopelijk voelt hij zich weer snel in orde
Tjee, arme Harley... PrinsjeH hier ook verbazing hoe positief jij blijft, wauw echt heel knap. Ik hoop en duim dat Harley snel verbetering laat zien en je hem straks weer fijn in zijn eigen stalletje terug kunt zetten. Dikke knuffel! Lacuna
Ollie1
Geplaatst: 05-10-11 07:57
Mogge, Wat goed te lezen dat er nu bekend is wat Har heeft en hij nu gericht behandeld kan worden... We verder......
tine10
Geplaatst: 05-10-11 08:06
Heb ik niet goed gelezen? Ik dacht dat het nog niet bekend was. Zal zo nog eens teruglezen
Wil VHU en hun stal ook even veel sterkte wensen. Dit hakt er wel in ja.
Durfde haast niet te kijken maar Har is er dus nog en er is momenteel een behandeling pffff. Vraag ik me direct wel weer af of dit dus ook de oorzaak was van wat 1.5 week geleden zorgde voor zere hoeven of dat de dikke darm ontsteking een gevolg is van het stilzetten / rustig aan doen / en van krachtvoer af van het paard e.d. Maar ook dat zullen ze in Utrecht uit kunnen zoeken. PrinsjeH sterkte en probeer wat te slapen tussendoor we zetten opnieuw kaarsjes op voor jouw mannetje.
Nou ik ga zo naar stal, even ritje doen. 't Is herfst als ik naar buiten kijk.
Smickey2011
Geplaatst: 05-10-11 08:22
oh jongens, als ik jullie reacties lees, krijg ik echt tranen in mijn ogen... VHU, tuurlijk was het prima dat jij hier meldde dat Har naar Utrecht ging, wat zul jij veel herinneringen hebben gehad aan die vreselijke nacht in juni!!! En wens jou heel fijn ritje en beetje plezier op stal!!!
Tine wat lief dat je ook aan onze stalhouders denkt, die waren er inderdaad ook zo verdrietig van, VHU en ik gaan die mensen echt bedanken met een groots gebaar, ongeacht hoe het hier afloopt...
Ik ben voor het eerst in die anderhalve week zomaar in slaap gevallen zonder schrikbeelden in mijn dromen, dus wie weet !!!