[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:27

@Napie: echt erg jammer :(:)

SuSEQ

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:30

Vervelend, zeg... Mag je het tuig niet terugsturen en ruilen voor een grotere maat?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:42

De grotere maat is ook meteen 800 euro duurder en maat pony wordt vast weer veels te groot. Ik hoop het af te kunnen met een aantal losse onderdelen. Toch wel vreemd dat een shetlandtuig niet op een shet past. Dit is het enigste tuig van zilco in shet maat

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:10

@napie; dat is wel raar ja.. als je shets gewoon een normale maat hebben verder...
@tallechie; wat raar.. hoop voor je dat het morgen gewoon weer goed is! :)

ik ben helemaal gelukkig :)
ben lekker zonder zadel naar 't bos geweest :) heigat en bremberg lagen de bermen helemaal opengebroken, linten buizen en borden erbij, dids was súperbraaf! :)
in het bos lekker wat gescheurd, hij ging ongenadig hard, zat echt niet lekker meer :')
:+: wat een knul he :) gaat zomaar zonder zadel in zijn upje lekker mee het bos in :+:

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:17

@Naaltje: super van Didds!

Ik hoor het eigenlijk continue dat die standaardmaten gewoon niet passen.
Mijn eigen tuig is ook een mix van pony met shet.
Bij Zilco wordt dit ook normaal samengesteld, maar idd daarvoor moet je dus ook de pony's meten, elke dealer die ik ken adviseert dit ook.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:26

Ik zit met een te grof hoofdstel bij mijn A welshje. Heeft een heel fijn hoofdje, maar bij de ogen wel heel breed, dus daar zit het weer aan de krappe kant. Op zich past het verder wel, maar het staat niet zo mooi en nu krijgt hij naast zijn ogen ook schuurplekken. Oftewel, zit niet helemaal goed.

Jullie hebben het over opmeten. Als ik nu een nieuw hoofdstel wil kopen, wat moet ik dan allemaal precies opmeten? De rest van het tuig past gelukkig wel. Kun je dus ook een los hoofdstel kopen?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:51

voor het hoofdstel moest ik van bit naar bit opmeten en rond de neus en rond de nek.

Je kan van ideal gewoon losse hoofdstellen kopen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:29

Ik stap hier even brutaal het topic binnen maar heb een vraagje voor de menners onder elkaar! Het gaat om een pony die sinds de laatste stal verandering verlatingsangst heeft gekregen (vraag me af of ik het dit kan noemen!) valt dit af te leren ? Wat ik bedoel is, wanneer de pony alleen het erf af moet met de kar gaat hij staken in de vorm van achteruit lopen en willen omdraaien dit doet hij zodra hij alleen het erf af moet. Zodra er een ander paard OF fietser mee gaat loopt hij super.

Wat ik vreemd vind is zodra je de pony mee neemt op een vreemt terein, loopt hij keurig en netjes alleen. Voor dat hij op deze stal stond hadden ze ook nooit problemen als ze alleen reden, het is alleen op deze stalling waar ze nu 1,5 jaar staan.

Wat ik mij afvraag is, hebben jullie dit wel eens meegemaakt en hoe hebben jullie dit opgelost ?
Of beter nog zou het af te leren zijn en wat zouden jullie eraan doen ?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:58

Tsja, shetten schijnen een ondefinieerbare maat te hebben.

Laatst heb ik een prachtig, kwalitatief uitstekend bruin zwitsers tuig besteld, betaald en ontvangen. Grote maat shet uiteraard en dat ik eea zou moeten aanpassen daar hield ik al rekening mee. Helaas, ik was wel wat teleurgesteld dat werkelijk niets paste of passend gemaakt kon worden. Alles was te groot. Ik heb het nu te koop staan, dus wie interesse heeft in een super tuig voor een welsh type van 1.20/1.25m kan me pb-en.

Ik heb nu een minder mooi tuig via een verkoper die zo slim was om eerst de pony op te meten en met wat aanpassingen: Tadaaa..
http://farm4.static.flickr.com/3530/3846056246_16b521bc4c_o.jpg kunnen we eindelijk op weg met eigen materiaal.
Borsttuig kan nog iets hoger denk ik en de pony loopt door aangepaste lamoenen nu ook wat korter op de wagen. Al met al hoop ik nu járen vooruit te kunnen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:09

@Yougster: mooi hoor, ziet er goed uit! Mooie wagen ook!
Er is komende zondag een smulrit in Schimmert, ohz of aangespannen, ik ben me nog aan het bedenken of ik meerijd met het tweespan, heb namelijk al veel opstaan (Cultura Nova en we moeten de dressuurring voor de wedstrijd in Schinveld af maken).

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:10

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:26

Oooh, daar wil ik ook mee! Helaas kunnen we dat (nog) niet. Als Siebje hard groeit misschien volgend jaar met een tweespan??? Smul-smul......

Naar die wedstrijd in Schinveld wil ik ook graag komen kijken.

Wie weet trouwens of de zg. zigeunermanier klopt om te bepalen hoe groot een paardje uiteindelijk ongeveer wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:10

Was ik ook weer eens.
We mennen nu bijna elk weekend wel dus ik heb nu ook wat te vertellen :D
Afgelopen zondag de hele dag op pad geweest met de huifkar, was erg gezellig.

Gisteren ben ik even bij een kennis van mij geweest die ook ment met haar paard.
Zij is ook een bokker en ik heb haar destijds geholpen met het beleren van haar paard voor de kar.
Gisteren hebben we even dressuur matig gemend met dit paard en mijn bijrijdster Miranda mocht ook even mennen.
Hoewel ze geen ervaren menner is vind ik dat ze er veel gevoel voor heeft.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze heeft ook gegalopeerd met het paard, natuurlijk onder toeziend oog van de eigenaresse.

Ik kon zien dat de eigenaresse nu meer oefent in het land met dressuurmatig mennen want het paard is veel losser in het lichaam geworden.

Mijn bijrijdster ment soms ook met [paard] en dat gaat haar prima af al zit ze zelf er liever op.
Ik ben wel blij dat ze [paard] nu genoeg afwisseling kan bieden want alleen in de bak onder het zadel vind [paard] niks aan.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:06

Ik ben vandaag lekker een uurtje met de wagen weggeweest. Eerst gewoon lekker los niks gevraagd, daarna wat meer dressurmatig gereden. Vooral rechtlopen met gelijke druk op beide leidsel. Dit vind die van mij behoorlijk moeilijk, gaat dan meestal een beetje schoudervoor/schouderbinnenwaarts lopen. Maar het gaat steeds beter.

Hier een voorbeeldje van de tweede les (nog met mijn oude wagen)

Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:07

Ik ga weer rijden op Paard & Koets dit jaar. Weer een mendurance demo

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:11

@Ilegra: ziet er zeker goed uit!

@Bora: gefeliciteerd met je verjaardag!
Fijn dat het zo goed gaat, echt netjes rijden is idd niet zo gemakkelijk, dat merk ik ook nu ik wat meer dressuurmatig probeer te rijden.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:37

@avaluna Het klopt dat netjes rijden niet gemakkelijk is. Ik moet eigenlijk van mijn instructrice ook anders gaan sturen. Ik vergeet nog weleens om druk op mijn buitenleidsel te houden. Dit komt doordat ik een jaar of 5 alleen maar buiten heb gereden en eigenlijk bijna nooit dressuurmatig. Maar het gaat steeds beter.

Zo liep ze in 2006 tijdens een indoor.
Afbeelding

En zo liep ze tijdens het uitstappen na de 4e les. (nieuwe wagen en petekind erbij)

Afbeelding

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:28

ja netjes rijden is erg moeilijk. Ik merk dat ik mijn binnenhand te vast houd. Verder is bij ferro de stelling aan een kant nog ver te zoeken. Donderdag weer les dus weer oefenen daarop.

@ bora gefeliciteerd !!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:25

Napie: wat leuk :) misschien kom ik wel kijken :)

Heb een andere singel voor mijn tuig bestelt, pony is te breed geworden......

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:37

Leuke foto's gezien.
En iemand die op paard en koets gaat rijden. Leuk!

Ben net bij veale geweest. Hij is nog kreupeler ???? dan hij al was. In stap is hij nu ook kreupel.
Bel morgen de dierenarts.

Ik wordt te duur voor de da. Onze kat hebben we vanavond ook bij de da opgehaald. Heeft blijkbaar gevochten. Heeft nu hechtingen in zijn hoofd, heeft zo'n kraag om en heeft spul voor in zijn oren. Deze zaten onder het bloed.

Gaat dus weer lekker

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:58

@Tallechie: wat vervelend :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:09

[EA-CO] Internationale Koetsentocht

Ik heb hier ooit eens meegepost, maar aangezien hier de menliefhebbers zitten en wellicht mensen zin hebben in een mooie tocht breek ik even in.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:15

@Tallechie: Ik gok op een hoefzweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:41

Angela zo'n koetsentocht is echt leuk om aan mee te doen.
Maar voor ons vergt het nog al wat organisatie want a. hebben we geen trailer, B. hebben we geen auto beschikbaar die de trailer kan trekken en C. de huifkar moet dan ook nog eens daarheen.
Onze merrie komt dan wel echt tot uiting want ze is voornamelijk een geweldig koets paard.
We hebben hier 1x in de buurt mee gedaan aan een koetsen tocht en dat was erg leuk.
Elke keer als we op pad gaan met haar en de huifkar hebben we ook wel belangstellenden die haar willen kopen.

Napie gaaf dat je op paard en koets mag mee rijden.
Ik heb [paard] (mede dankzij mijn bijrijdster) nu lichamelijk zo goed in conditie dat ze wel een mendurance wedstrijd zou kunnen rijden.
Jij organiseerd er ook 1 in het Drents Friese Wold toch? van hoeveel km? en is er een duidelijk aangegeven route? ik ben namelijk geen ster in kaart lezen.

Buckje schreef:
Ik stap hier even brutaal het topic binnen maar heb een vraagje voor de menners onder elkaar! Het gaat om een pony die sinds de laatste stal verandering verlatingsangst heeft gekregen (vraag me af of ik het dit kan noemen!) valt dit af te leren ? Wat ik bedoel is, wanneer de pony alleen het erf af moet met de kar gaat hij staken in de vorm van achteruit lopen en willen omdraaien dit doet hij zodra hij alleen het erf af moet. Zodra er een ander paard OF fietser mee gaat loopt hij super.

Wat ik vreemd vind is zodra je de pony mee neemt op een vreemt terein, loopt hij keurig en netjes alleen. Voor dat hij op deze stal stond hadden ze ook nooit problemen als ze alleen reden, het is alleen op deze stalling waar ze nu 1,5 jaar staan.

Wat ik mij afvraag is, hebben jullie dit wel eens meegemaakt en hoe hebben jullie dit opgelost ?
Of beter nog zou het af te leren zijn en wat zouden jullie eraan doen ?

Dat lijkt me een lastig probleem.
Ik zou je zo niet kunnen helpen, mijn vroeger paard kreeg het ook toen ik van stal verhuisde maar dat was meer omdat we toen een pony er bij hadden gekocht en ze erg aan die pony gehecht was.
Buiten dat de stalling veranderd is, was er nog meer veranderd? (verschillen ten opzichte van de andere stalling)

Avaluna hier organiseren ze niet zoveel voor menners, dat is wel jammer.
Zo'n smulrit lijkt me erg leuk.

Tallechie, ik hoorde het al van mijn vader.
Vervelend, ik hoop dat de DA er achter kan komen wat hij heeft.
Wat suSEQ zegt zou best kunnen maar daar kom je ook wel snel genoeg achter.
Even wat druk uit oefenen op de hoef, en kijken of hij daar op reageerd.
Met druk uitoefenen bedoel ik met de punt van je hoeve krabber op de onderkant van de hoef (de zool) prikken.
Over de gehele onder kant en als hij dan reageerd dan heeft hij een hoefsweer.
De DA ziet het snel genoeg. Succes met de DA.

Bora blijven oefenen, mijn merrie heeft soms ook moeite met recht lopen (die heeft vaak op rechtsgestaan in het span en liep ze heel veel met stelling naar links).
Eigenlijk moesten we ze vaker omgezet worden alleen kon mijn oude merrie bijna niet op rechts staan, dat vond ze op de een of andere manier niet leuk.
Is het nu een paard wat je voor de wagen hebt of een grote pony?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:47

Mendurance Drents Friese Wold is de kennismakingsklasse en klasse 1 28 km. Klasse 2 is 50 km.
De route wordt in het veld aangegeven met linten. Rood is rechts, wit is linksaf en dan hangt er ook nog een geel lint om de hoek die aangeeft dat je goed rijd. En dan krijg je ook nog een kaart mee. Over het algemeen wordt er nauwelijks verkeerd gereden.
De mendurance is aankomende zaterdag al. Je kan nog meedoen maar dan moet je wel opschieten.
Ik zag je een week of twee geleden nog rijden in de bak op (je?) stal langs de weg naar Drachten.