[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 15:40

hollie schreef:
Hallo Menners,

Ik breek hier even in, zijn er mensen met een koudbloed of een fries die zin hebben om hieraan mee te doen we moeten minimaal 10 combinaties hebben om dit door te laten gaan.
Indien je een startpas hebt tellen de punten voor de KNHS heb je deze niet dan ben je ook welkom om een keer mee te doen en maak je kans op mooie prijzen.

Je kan beide dagen 1 of 2 proefjes aangespannen rijden betreft de Vrijdagavond of de Zaterdagochtend.

[ Afbeelding ]

Misschien kan ik de Tinker van mijn ouders wel even lenen. Is vlakbij..heb er alleen nog nooit een proef mee gemend. :+

hollie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:43

@ Happy time helaas is er nog geen shetlander aangemeld, dus mocht je ze kennen laat ze maar komen

@Elisa leuk om een keer te proberen ik zou zeggen gewoon doen, lol met je knol

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:03

Zo onwijs trots! Vandaag 3 trekkers, 1 kraan en 5 vrachtwagens tegen gekomen en hij liep best netjes door. Zeker trekkers zijn een behoorlijk ding geweest en nog steeds vind hij het vreselijk spannend maar hij doet het toch maar voor ons! Met alles wat voorbij kwam zag ik hem meer en meer groeien en rustiger blijven. Hopelijk kan deze trent zich voort zetten.

@elisa, gewoon doen als je kan! Suoer leuke ervaring! Heb 1 september een mini marathon gedaan. Had nog nooit zoiets ondernomen en mijn paard ook niet. Samen het prima gedaan! Gewoon leuk te weten waar je als combinatie staat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:47

Netjes hoor! Ik blijf zelf trekkers en vrachtwagens enorm eng vinden. Wat voor een paard is het waar je mee ment? Zo'n mini marathon lijkt me ook een leuke ervaring.

We hebben het er even over gehad maar de Tinker is 21, heeft artrose en eigenlijk de afgelopen twee maanden niet regelmatig genoeg voor de wagen gestaan. Met de artrose is het altijd puzzelen, dan gaat het weken goed en dan een misstap tijdens het lopen (of koud/vochtig weer) en ze is weer een tijdje kreupel. We willen haar niet forceren.

Het lijkt mij ook wel leuk om een keer te doen maar dat wordt dan in de toekomst met mijn eigen paard (die is nog groen en geen koudbloed) of de jonge Shet die nog beleerd moet worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:34

Afbeelding

Afbeelding

Belgische trekpaarden heb ik. De oudste (10) doet enkel aangespannen in 2 span die loopt aangespannen niet altijd 100% zuiver dus willen we niet teveel aangespannen mee laten lopen. De jongste (5) daar men ik zelf enkelspan en 2span mee. Helemaal zelf beleerd en trekkers waren geen probleem tot het vorig jaar onder het zadel mis ging. Hij schrok gigantisch van trekker met aardappel rooier die aan alle kanten danstte en bewoog. Bijna de sloot in en daarna panisch geweest. Gelukkig inmiddels weer bijna vertrouwd met trekkers en normale aanhangers. Indien ik de situatie niet helemaal vertrouw dan begeleid de groom hem mee aan halstertouw. Dat geeft net even extra steun en dan men ik wel door en behoud ik wel de leiding.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:21

Dat klinkt heel verstandig! Als ze inderdaad eenmaal schrik hebben voor zoiets dan is het moeilijk om dat er weer uit te krijgen. Wel leuk van die blonde vos trekpaarden, die zullen wel een hoop kracht hebben. Jammer dat die oudere niet altijd 100% goed loopt.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:30

Gemeente grasmaaiers zijn hier levensgevaarlijk en het gotenveegwagentje :j
Allemaal een fijn droog weekend _/-\o_

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:45

Elisa2 schreef:
Dat klinkt heel verstandig! Als ze inderdaad eenmaal schrik hebben voor zoiets dan is het moeilijk om dat er weer uit te krijgen. Wel leuk van die blonde vos trekpaarden, die zullen wel een hoop kracht hebben. Jammer dat die oudere niet altijd 100% goed loopt.

Het is samen 1700 kg power. Idd giga veel trekkracht en ook werklust. Ze willen altijd en vinden niets te gek. Enorm gaaf duo <3 <3
Idd flink balen dat hij niet altijd zuiver loopt met trekken. Hij loopt onder het zadel wel prima gelukkig en de laatste tijd gaat het steeds beter dus hopelijk toch spier of pees probleem wat zich uiteindelijk op lost met wat rust

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:57

Wow Dierenfan, die zijn wel heel stoer zeg!

Ik ga hier de weg niet op, Daan kan nog best wel eens kijkerig zijn en het is daarvoor hier veel te vol en veel te druk, ik ga dat risico niet aan, helaas, want daardoor zijn je mogelijkheden wel heel beperkt, maar het is niet anders…
Eind okt gaan we weer een weekje naar Someren en dan kan hij weer heerlijk de bossen in!

Wij hebben gisteren weer even ingespannen en in de bak wat rondjes gereden, het vertrekken na het inspannen gaat steeds beter.
Gisteren wel tijdens het rijden een paar kleine schrikmomentjes, maar dan is hij gelukkig ook zo weer terug en bij zijn werk, dus dat is fijn.
Voor wie het leuk vindt, hier een klein stukje film
https://www.instagram.com/reel/DAg4bYpo ... E3MmlocWtx

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 05:54

Dat gaat heerlijk zo Nouvel!! Wij zijn ook echt gek met ons duo! Zowel enkel als dubbelspan kunnen we ook gerust over de provinciale weg. Wij kunnen hier echt alle kanten op. Door het dorp vinden ze ook prima maar doen we zelden. Rijdt gewoon minder fijn. We hopen morgen voor het eerst enkelspan te doen met het andere paard onder het zadel erbij. Ik verwacht enkel gemak er van omdat degene onder het zadel echt nergens van op kijkt en dus bij landbouwmachines voorop kan rijden zodat de jongste er aan kan plakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:37

Dat ziet er echt fijn uit Nouvel! Ik zie wel een schrikmomentje maar overal ziet het er dressuurmatig echt goed uit.

In het bos is het mennen ook veel fijner vind ik, als je dan leest van dat paard voor de wagen die verongelukt is voor de wagen in het verkeer dan krijg ik echt de bibbers.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:02

Ja echt he. Las het net ook. Afschuwelijk.

Wij rijden soms wel een stuk over de weg, al hebben we de keuze om meteen het bos in te gaan - enorm luxe! Toch vind ik t wel belangrijk dat af en toe te doen, en daar zijn gelukkig genoeg uitwijk mogelijkheden. Onder zadel is ze nu ook heerlijk verkeersmak. Maar er moet niks mis gaan.

Ik heb nu wel standaard lampjes en gele hesjes mee, mochten we in een bui komen en het zicht slechter worden - maar eigenlijk gaan we alleen nog in de ochtend op pad.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:56

Ik reed met Ebo door de Lage Vuurse op zondag. Die klom dan in het tuig en showde dan. Tot er een stel harley davidson rijders even hun motoren naast hem lieten ontluchten. Alles ging goed, maar zijn vertrouwen was geschaad.

Dierenfan, gaaf span.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:21

Belker schreef:
Ik reed met Ebo door de Lage Vuurse op zondag. Die klom dan in het tuig en showde dan. Tot er een stel harley davidson rijders even hun motoren naast hem lieten ontluchten. Alles ging goed, maar zijn vertrouwen was geschaad.

Dierenfan, gaaf span.

Wat zonde dan he, je bent zo kwetsbaar in het verkeer en zo afhankelijk van het gedrag van anderen…
Vreselijk ook dat ongeluk.
Jaren geleden ook eens van achteren aangereden met de wagen met de eigenaar van mijn verzorgpaarden, wat een impact heeft dat…

En Thanx allemaal, ja het schrikken blijft nog wel wat en dan is hij echt super vlug… maar gelukkig ook vlug weer terug, maar wij houden het even veilig bij de bak…

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:06

Iemand trouwens nog op zoek naar een degelijke tweewieler cob/full maat?
Ik heb er nog 1 staan die weg moet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:51

Het hangt er ook wel vanaf waar je rijdt denk ik op de weg, in de ene omgeving kan het beter dan in de andere omgeving. Vertrouwen is inderdaad zo geschaad. Ik vind het ook naar om zo afhankelijk te zijn van anderen in het verkeer en hier in de buurt houden ze ook nergens rekening mee. Wij lagen daardoor twee jaar geleden in de sloot. (grote trekker op een smal weggetje die tegemoet kwam en hard doordenderde)

Het is ook alleen maar drukker geworden op de weg lijkt wel..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:44

Hier op het eiland is het nog wel heel erg 'ons kent ons' bij mijn man denderde iedereen al jaren door. Onze 2 paarden lijken erg op elkaar. Men moest even wennen dat we ook regelmatig met ons onervaren paard op de weg waren. We mennen overwegend op zondag tot nu toe omdat we dan beiden vrij zijn. Gezien gemiddeld geloof hier in omgeving dan weinig landbouwmachines.
Nu men ik steeds meer ook op woensdag. De groom heeft als belangrijke taak om overig verkeer aanwijzingen te geven indien nodig en vooral!! Duimen omhoog steken en duidelijk laten blijken blij te zijn met mensen die aan passen. Het is echt vervelend soms dat 50 goede ervaringen zo weg gepoetst kunnen worden door 1 negatieve ervaring. Helaas hebben wij geen bak en zijn dus vlot aangewezen op de polders. Gelukkig kan dat hier ook wel. Tuurlijk ook hier zijn er rotte appels in het verkeer naar dat gaat 99% op voor auto's, motoren, quads enz en dat vinden onze paarden totaal niet interessant gelukkig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:19

Gewoon zo onwijs trots op mijn puber paard!! We hebben alles gehad van polder, industrie gebied, dorp, kort stukje doorgaande weg en weer via industrie terrein terug de polder in. Een vrachtwagen met dubbele oplegger vol auto's draaide net voor ons de rotonde op. Die had achteraan een soort wieltje wat in de bochten de trailer extra ondersteuning geeft. Pokkeherrie niet normaal maar zowel hij als ons andere paard gaven 0 reactie! Zo onwijs trots! Oh had ik al geschreven haha. Er is een gehele film maar daarin teveel herkenbare gezichten. Dit filmpje vond ik wel kunnen. Je ziet, ze lopen compleet op zichzelf wat ook erg fijn is! Ik had echt niets in mijn handen
https://youtu.be/uk3X796BJeo?si=9e1N91JE12GWobqf

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:49

dierenfan schreef:
Gewoon zo onwijs trots op mijn puber paard!! We hebben alles gehad van polder, industrie gebied, dorp, kort stukje doorgaande weg en weer via industrie terrein terug de polder in. Een vrachtwagen met dubbele oplegger vol auto's draaide net voor ons de rotonde op. Die had achteraan een soort wieltje wat in de bochten de trailer extra ondersteuning geeft. Pokkeherrie niet normaal maar zowel hij als ons andere paard gaven 0 reactie! Zo onwijs trots! Oh had ik al geschreven haha. Er is een gehele film maar daarin teveel herkenbare gezichten. Dit filmpje vond ik wel kunnen. Je ziet, ze lopen compleet op zichzelf wat ook erg fijn is! Ik had echt niets in mijn handen
https://youtu.be/uk3X796BJeo?si=9e1N91JE12GWobqf

Super zeg, wat fijn!
Ziet er goed uit op het filmpje!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:43

Genieten Dierenfan!

Wat een heerlijk weer vandaag zeg...
Heel zachtjes voeren qe de kilometers op. Vandaag 15 km, in de heuvels. Veel stappen en draven, laatste paar km stukje galop gepakt.

Hieronder een screenshot uit een filmpje.
Zijn er nog meer mensen op pad gegaan?

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:29

Nee helaas niet, maar dat ziet er heerlijk uit!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:07

Ja onder de man. Donderdag en vrijdag wel gemend.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:03

Hier zaterdag strandritje onder het zadel en zondag een half uurtje in de bak gemend.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:27

Een ponyloos weekend,met de honden naar landal stroombroek in braamt geweest en bij thuiskomst 3 blije hinnikende dames en 4 kruiwagens vol....gelukkig mag ik weer belasten :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 07:46

Hallo allen, ik wil ook graag mee kletsen :)

Ik ben woon sinds december ‘23 in Asten en kan hier veel fijner buiten rijden dan waar ik vandaan kom (Bodegraven)

Ik men met mijn shetlander Doortje en zij helpt mij andere pony’s te beleren :)

Mini paard Tequila voor de 2e keer voor de wagen
Afbeelding

Kruising shetxwelsh Nacho voor de 3e keer voor de wagen
Afbeelding

Doortje:
Afbeelding
Afbeelding

Gast span:

Afbeelding

Nog meer Doortje:

Afbeelding
Afbeelding