[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:17

9hnwat ontzettend jammer Swartbeessie! Hier niet minder problematisch helaas. Gelukkig dat wij als echtpaar dezelfde hobby hebben en de bijrijdsters die er laatst bij gekomen is die weet dat in principe de bedoeling is dat ze ook 1x per week mee gaat mennen. Wel dan beiden mennen. We gaan het haar leren op de rustige wegen.

Volgend jaar willen we graag met paarden naar de veluwe in het vroeger voorjaar maart/april. Eens zoeken naar stalling voor hun. Liefst sowieso overdag buiten en zijn 2 Belgische trekpaarden dus beetje lastig qua gemiddelde huisvesting

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:31

Ja ik wil mensen graag dingen leren als dt interesse is , of met instructeur. Maar dan moeten we wel eerst wat kilometers hebben gemaakt.

Ah Belgische trekpaarden, ja dat is een slagje zwaarder. Maar er zijn vast wel plekken te vinden!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:20

Positieve update. Deze week twee leuke mensen die graag achterop mee willen! Met een van hen een flinke rit gemaakt vandaag. Het was geweldig, vorige week geroken aan de galop en vandaag kon ik haar met minieme hulpen heel beheerst over een kronkelend zandpad laten gaan! Machtig gewoon. Een 'hoo'en lichte teugelhulp en hop terug naar stap en halt voor passerende ruiters. Zo trots!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 06:23

swartbeessie schreef:
Positieve update. Deze week twee leuke mensen die graag achterop mee willen! Met een van hen een flinke rit gemaakt vandaag. Het was geweldig, vorige week geroken aan de galop en vandaag kon ik haar met minieme hulpen heel beheerst over een kronkelend zandpad laten gaan! Machtig gewoon. Een 'hoo'en lichte teugelhulp en hop terug naar stap en halt voor passerende ruiters. Zo trots!

Wat ontzettend fijn en goed zeg!! Daar kun je wel even op teren he

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 07:44

Ah, wat super! Fijn dat je mensen hebt gevonden en die galop <3 .

Ik ben nog niet verder dan stap en draf met Veroon, maar het gaat ook niet zo snel natuurlijk.

Gelukkig heb ik 2 meiden op stal die beide wel nu en dan achterop willen en mijn 15-jarige (puber)dochter die wil dat pas leren als we toe zijn aan marathon want dat andere vindt ze te sloom _O-

Hier zou mijn driejarige eigenlijk donderdag haar vuurdoop voor de wagen gehad moeten hebben...maar de regen gooide roet in het water (bekend verhaal van vorig jaar zeg) en dus is het uitgesteld naar komende maandag. Dan is het gelukkig droog en rustig weer, ik ben heel benieuwd hoe zij het gaat doen. Mijn vermoeden is nog braver dan haar moeder maar je weet het nooit he. Daarom ook fijn dat Xander dit soort dingen doet en niet ik. Ik ben heel blij dat hij mij helpt.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:58

Ha fijn swartbeessie zelfs twee grooms.

Muronia je dochter ook achter het stuur zetten daar leren ze van.
Had hier een dochter (11) van een collega menner een paar keer op de bok bij mijn ouwe trouwe Pep, en die zei het valt toch niet mee (ze had er makkelijker over gedacht). Deze dame leest wel haar moeder voor en die rijd M. Maar op de pony vind ze leuker.

Hier gaat het gelukkig goed, mijn wedstrijd groom komt zelfs helemaal uit het oosten van het land iedere keer naar het eiland toe +:)+ En ik heb als mijn vaste gasten er zijn ook daar grooms aan. Kan mijn man ook eens wat anders doen. :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:26

Iedereen een mooi weekend gehad?
Ik had mezelf een kaartje horse event gedaan,jaren niet meer geweest.paar clinics gekeken en wat een stands,helft kon ik overslaan want zadeldekjes heb ik niet nodig! Was wel een dingetje als je maar 3kg mag tillen...kwam toch wat overbeladen terug(gelukkig stond mijn fiets bij de ingang)
Clinics dressuur(fam bartels springen en everting waren best leerzaam: voorwaarts,ballans enz precies wat wij menners ook nodig hebben.
Maar wat mis ik de beurs paard en koets.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:38

Lekker HT zo’n dagje uit!
Wij hadden vrijdagavond ook nog kaartjes voor zaterdag gekregen maar al zoveel in planning dat we niet zijn gegaan.
Ja echt jammer van P & K, komt dat ook niet meer terug?

Marga, fijn dat je genoeg hulp hebt zo en alles goed gaat!

Muronia, lekker dat je meiden op stal hebt die je kunnen helpen. En dan straks vast je dochtertje!

Swartbeessie, super fijn zeg dat je hulp hebt gevonden en een flinke rit hebt kunnen maken.
En heerlijk gereden zo te lezen!

Dierenfan, oh ja dat zal wel iets ingewikkelder zijn om voor zulke paarden een vakantie plekje te vinden.
Misschien mag je ze met goed weer de nacht buiten laten staan?

Hier gisteren weer even ingespannen, was vorige week echt te slecht weer en daarvoor de bak weer enorm droog en zwaar, dus steeds even puzzelen…
Maar gisteren was het mooi rustig weer en de bak te doen dus even een half uurtje ervoor gehad.
Opstart geeft weer even spanning maar daarna snel oke.
Kleine bak is nog wel echt lastig voor hem qua stellen en buiging, dat vergt voor de wagen nog wel een stukje meer balans.
Het grappige is dan wel weer dat hij heel graag galoppeert voor de wagen en dat dan ook weer heel braaf doet…

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:52

Leuk Nouvel!
Bakwerk is voor ons denk ik nog ewn uitdaging, al gaat het vast heel veel beter dan een paar maand geleden. Dat vraagt toch een hoop meer balans en lenigheid van je paard. Misschien dat ik binnenkort eens een weilandje ga uitproberen, je zet me aan t denken! Dat is wel een half uur mennen van huis, maar goed. Goed voor de conditie :P

@happytime - Oh ja paard en koets... Dat is lang geleden. Misschien equitana? Nooit geweest maar dat is grooot begreep ik..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:57

Nouvel ze staan hier ook 24/7 met inloopstallen hele jaar door maar hier geen wolven....vind dat stukje doodeng tenzij we naast hun weiland zelf slapen in een huisje met de honden erbij. Dan durf ik dat wel aan misschien... zeker voor een vakantie wil ik ze niet mogelijk als wolvenvoer laten eindigen. Zo ontzettend jammer om zo'n fantastisch vakantie gebied (veluwe) te moeten vermijden vanwege wolven.

Gaaf dat jullie een bak hebben om in te oefenen. Zelf hebben wij geen bak dan bij laag water het slik van de zee. Echter dat is voor longeren en onder het zadel prima en groot haha maar de menwagen gaat dat niet grappig vinden. Wel onverhard geoefend inmiddels en merk dat hij dat idd erg moeilijk vind qua evenwicht als je meer wendingen gaat nemen. Hij is natuurlijk nog erg jong (5) dus leuk om komend jaar dat wat meer mee te gaan pakken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:29

Swartbeessie, ja ik zou deze eerste periode voor de wagen ook liever ritjes rechtuit naar buiten maken om meer balans te krijgen maar ik durf dat met hem gewoon niet hier in deze drukke omgeving, dus dan zijn we op een klein bakje aangewezen als we toch een keertje in willen spannen, gewoon maar proberen dus en heel rustig opbouwen.
Ik merk dat hij in het begin dan weer echt door alle wendingen heen valt en als we even bezig zijn gaat het al steeds beter, ik maak alleen zo groot mogelijke wendingen en als hij een hele volte nog niet volhoudt qua stelling en buiging maak ik er gewoon 2 halve voltes van met een stukje rechtuit ertussen.

Dierenfan, Ow ja wolven daar had ik even niet bij stil gestaan, dat is minder inderdaad…
Zouden ze zulke grote paarden ook pakken denk je?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:42

P&K wordt ook hier gemist.

Hier geen bak, dus we moeten gelijk naar buiten. Alle beweging moet ik buiten geven of naar de RV gaan.
Ons jonkie voor de eerste keer thuis ingespannen. Erf af, tot de hoek en weer terug. Puur om alleen van het erf af normaal te maken.
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:59

Geen idee Nouvel of wolven ook aan onze paarden van ruim 800 kg beginnen. Echter koeien pakken ze ook. Onze jongste is wel ontzettend fel en eenkennig. Wij en de verzorgsters mogen inmiddels gewoon de paddock en weide in maar andere mensen of dieren zou hij zo gericht de weide uit trappen. Niet echt handig gedrag maar misschien wel hun voordeel indien een wolf ooit een kijkje wil nemen.. .

Fantastisch Belker!! Wij zijn ook zo gestart. Ingespannen bij goed weer in de weide. 2x enkel in de weide gement en 3de x terrein af voor kort rondje. Hier op zondagen kunnen we heel rustig toeren gelukkig. Zeker s ochtends vroeg. Ik liep al wel kilometers met lange lijnen door de polders. Ik voel mezelf stukken zelfverzekerder als ik ook op mijn voeten sta namelijk. Mijn man is toen af en toe met de tractor of de heftruck gepasseerd. Zo rustig kunnen opbouwen. Het recht lopen zit er goed in. Bochtenwerk mogen we nog wat aan werken. Vooral op rechts. Nu zit er bij onze recreatie wagen minder ruimte tussen het lamoen dan bij wedstrijd wagens waar het lamoen min of meer bol loopt. We hebben het idee dat dit ook wel invloed heeft. Hoewel hij op links stukken netter draait dus is zeker ook stukje evenwicht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:28

Wow super Belker, mooie start zo!

Dierenfan, ik snap je twijfel hoor, als er toch iets gebeurt vergeef je het jezelf nooit…
(Wat betreft de wolven)

Het nog lastige buigen herken ik hier dus ook, die balans is echt lastiger dan onder het zadel en je hebt ook je been niet als hulp…

Ik durf met Daan gewoon hier echt de weg nog niet op, alles is krap en vol, en hij is nog best wel kijkerig, als hij rechts iets ziet en hij wijkt wat uit loopt hij links onder een auto…
Dus dan maar in het bakje en als we eind okt weer in Someren zijn weer lekker het bos in!
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 16-09-24 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:36

Deze is al wel aangespannen beleerd he. Ik mag onderhouden wat er in zit.

Dierenfan, dat met bochten heb ik mer Fiesta ook. Wij hebben vandaag de lamoenstokken maar eens beter afgesteld, hopelijk scheelt dat wat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:41

Dat is wel fijn inderdaad. Dan is het toch iets minder spannend om het thuis op te starten…
Daan loopt op zich ook wel redelijk safe voor de wagen inmiddels( ik moet daar zelf ook nog wat meer vertrouwen en vanzelfsprekendheid in krijgen…) maar dat kijkerige is ook een stukje karakter, en dat is voor de wagen wel een stuk minder dan onder het zadel maar ik vind de weg met verkeer hier dan toch wel erg krap als hij wel iets ziet…
Dan rijd ik liever tegen een boom in het bos aan :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:14

Afbeelding
Wij hebben onze eerste keer rijden voor de wagen ook gehad. Puck was heel braaf :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:37

Ah super fijn voor je zeg!
Loopt ze al lang voor de wagen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:49

Fijn Ips.
Mooie frontriem. Slim opgelost.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:41

Belker schreef:
Fijn Ips.
Mooie frontriem. Slim opgelost.

Een goeiekope van 20 euro op Equitana :+

Nouvel, ik heb eigenlijk geen idee :+ ze is netjes opgeleid, maar of ze al een tijd met haar aan het sturen waren heb ik niet gevraagd *\%/*

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:59

Ips heerlijk weer aan het mennen.
Belker ook kilometers maken.
Nouvel: geen vereniging of stal in de buurt met een grote rijbaan waar je in mag? Bij ons op de vereniging kan je ook als buitenstaande in de buitenbak rijden,online aanmelden/betalen enz.

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 07:41

Hallo Menners,

Ik breek hier even in, zijn er mensen met een koudbloed of een fries die zin hebben om hieraan mee te doen we moeten minimaal 10 combinaties hebben om dit door te laten gaan.
Indien je een startpas hebt tellen de punten voor de KNHS heb je deze niet dan ben je ook welkom om een keer mee te doen en maak je kans op mooie prijzen.

Je kan beide dagen 1 of 2 proefjes aangespannen rijden betreft de Vrijdagavond of de Zaterdagochtend.

Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:43

Helaas geen koudbloed. Ik zal m delen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:36

Wel een koudbloed maar absoluut niet de mogelijkheid helaas.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:58

Een shetlander valt hier ook onder koudbloed,dan krijg je je startlijst wel snel vol