[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 22:31

Leuk dier Belker, dus dit was die die de feldtest moest doen? Dat ging blijkbaar goed?

Ach Marga, ben je klaar mee, muisjes mee naar binnen. Het is goed dat de katten ze vangen maar ik vind het enorm zielig als ze ze niet meteen dood bijten.

Wat voor appie heb je Wpaard? Dat vind ik het spannendste moment,voor de sleep.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 07:44

Ah gaaf Belker, leuk dier, veel plezier ermee!

Marga, oh fijn… muisjes binnen door de katten…

Muronia, ziet er goed uit!
Lekker bezig zo!

Wpaard, klinkt gaaf!

Ht, sterkte met het herstel, pittig hoor…

Cheytjuh, succes met weer opbouwen!

Hier proberen we ook op stal in de bak ong 1x in de week in te spannen, maar met het warme weer is de bak erg mul, dus het is een beetje kijken wanneer het lukt.
Het rijden gaat op zich goed, maar met inspannen en weg gaan heeft hij hier thuis wel meer spanning dan bij de VDB, kwestie van wennen denk ook…
De eerste paar rondjes is hij dan erg gespannen en daarna is dat klaar en is hij prima rond te sturen en hij heeft er dan ook wel echt plezier in.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:46

Herkenbaar Nouvel. Wat ons geholpen heeft- op een rustige plek waar ze zelf relaxt zijn (bij ons is dat in t bos) inspannen. Begin van de zomer moest het inspannen nog vlug gebeuren, nu blijft ze geduldig en gaat het wegstappen ook zoveel beter. Van de week voor de eerste keer sinds lang weer vanaf het erf vertrokken en ze bleef zo heerlijk kalm. Hopelijk houden we dit vast :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:40

swartbeessie schreef:
Herkenbaar Nouvel. Wat ons geholpen heeft- op een rustige plek waar ze zelf relaxt zijn (bij ons is dat in t bos) inspannen. Begin van de zomer moest het inspannen nog vlug gebeuren, nu blijft ze geduldig en gaat het wegstappen ook zoveel beter. Van de week voor de eerste keer sinds lang weer vanaf het erf vertrokken en ze bleef zo heerlijk kalm. Hopelijk houden we dit vast :-)

Fijn om te lezen dat het bij jullie wel goed verbeterd is.
Ja we zijn hier ook nog een beetje zoekende met de plek van het inspannen, omdat we niet super veel ruimte om de stal hebben en we eenmaal ingespannen de weg naar de bak niet te ingewikkeld willen maken dat hij zich niet ergens vast loopt als hij vooruit schiet.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:18

Lastig is dat inderdaad.
Schiet me nog te binnen - wat ook geholpen heeft is niet te lang laten wachten. In het begin was ik nog principieel, 'nee paard, wachten'. Maar het geduld kwam pas na de ontspanning. Ze maakte zich al klaar om dadelijk te lopen, en die anticipatie vertaalde zich weer in stress. M'n instructeur gaf aan, laat de groom maar n stukje meelopen in plaats van haar op de plek te houden. Toen dat rustig ging konden we steeds wat langer wachten.

Maar ongetwijfeld gaat t met een ander paard weer anders :-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:09

Leerzaam dit. Wij spannen nu nog in de bak in omdat ze daar het meest ontspannen is. Ze blijft wel braaf staan met het inspannen maar het eerste rondje bij het weglopen gaat nog met wat spanning. Ik moet nu de kar best een eind die kant op trekken en het is de bedoeling dat ze straks op het pleintje bij de stallen wordt ingespannen. Rustig aan die kant op werken maar eerst zorgen dat het weglopen relaxter gaat denk ik. Nouvel dat zal vast gewoon wat oefening en tijd nodig hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:43

De mijne vind zichzelf erg volwassen. Ik laat de groom er voor staan en hij wil vooral niet meer vast gepakt worden. Dan staat hij keurig zo stil als een huis tot uiteindelijk commando om te gaan lopen. Houden we hem vast dan loopt hij de hele tijd te etteren. Vind het ergens wel grappig zo'n eigen wil en vooral ook dat hij dan ook nog zo keurig stil staat. Ons andere paard hebben we nooit echt op geoefend in het begin omdat hij verknipt aan kwam en je dus beste met 2 handen stevig vast kon pakken, zeer snel inspannen, de kar op en weggggg. Inmiddels jaren later en doet hij het ook echt prima hoor maar dit is stukken fijner! Het scheelt zoveel als je op je gemak zelf kunt beleren zonder dat er ooit al aan gesleuteld is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:05

Haha ik hou daar ook wel van, stukje karakter. Een paard mag van mij ook echt wel een eigen mening of voorkeur hebben. Het is toch teamwork, je doet het niet alleen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:45

Die van mij willen tweespan vaak al vertrekken als mijn moeder opstapt. Als ik alleen ben doen ze keurig los net zolang stilstaan als ik van ze vereis. Maar ze weten het gewoon, groom op de wagen=we mogen lopen. Dus ik stop ze nu gewoon maar als ik ook al aanstalten zie tot lopen. Maar goed, stilstaan is sowieso niet hun favoriete bezigheid. Ik werk er wel constant aan dat ze onderweg ook stil moeten kunnen staan met 8 voetjes aan de vloer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:21

Jorex schreef:
Die van mij willen tweespan vaak al vertrekken als mijn moeder opstapt. Als ik alleen ben doen ze keurig los net zolang stilstaan als ik van ze vereis. Maar ze weten het gewoon, groom op de wagen=we mogen lopen. Dus ik stop ze nu gewoon maar als ik ook al aanstalten zie tot lopen. Maar goed, stilstaan is sowieso niet hun favoriete bezigheid. Ik werk er wel constant aan dat ze onderweg ook stil moeten kunnen staan met 8 voetjes aan de vloer.

Ja 2 span is toch lastiger he! Vinden ze hier ook lastig in 2 span maar we zijn er heel streng op en dan wil het best lukken

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:53

Ik heb (nog) geen ervaring met 2span maar mijn merrie staat het liefst gewoon te grazen terwijl ik haar inspan :')

Dit is mijn appie
Afbeelding
Een a pony. Hij is in april 3 geworden en binnenkort beginnen met slepen in de bak :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:19

Gelukkig wel een herkenbaar iets zo te lezen…
We hebben vanavond ondanks de zware bak en de miezer toch maar even ingespannen, echt speciaal voor het stukje inspannen eigenlijk, om dat met regelmaat bij te houden.
En het ging vandaag al een stuk beter dan de vorige 2x, hij was minder gespannen en stond wel even wat strak maar wachtte netjes met weg gaan tot hij mocht, toen was het een paar drafpasjes naar voren en toen stapte hij alweer.
Paar rondjes in de bak gedaan, maar die was super zwaar en de paarden er naast in de paddock liepen onwijs te klieren dus gestopt voor het mis zou gaan, dat vind ik zonde.
Hopen dat er snel wat regen komt voor de bak, dan kunnen we weer wat meer doen.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 01:40

@Wpaard : Welkom terug vanonder de meelees steen :j Wat heerlijk zo'n rit meerijden, dat hopen wij in de toekomst ook eens te gaan doen :j Leuke appaloosa ! Ben benieuwd hoe die het op gaat pakken
@Happytime : Sterkte met het herstel :(:)
@Belker : Gefeliciteerd met een knap nieuw menmaatje :):) veel mooie kilometers toegewenst!
@Muronia : Ziet er goed uit met beide dames :j Veronia lijkt me een fijn leerpaard , Elonia pakt het makkelijk op allemaal, gaaf hoor.
@Marga : oh jakkie levende muizen in de badkamer :+ ik was altijd blij dat mijn katten ze echt direct dood maakten :+
@Nouvel : Hier helaas ook eigenlijk de bakken niet geschikt voor het mennen, de buitenbak zou kunnen bij regen hier en daar maar als het enkele dagen droog is dan is hij al snel weer te mul.
Die spanning met inspannen ben ik zelf (nog) niet bekend mee maar je krijgt mooie tips die ik wellicht in de toekomst ook mee kan nemen met de jonkies.

Ik kan me ergens indenken dat het vooral in het begin moeilijk kan zijn om stil te staan en dat het met de tijd beter wordt.

Wij hebben er inmiddels enkele heerlijke ritjes weer opzitten met onze Charlotte, echt wat een gouden paard is dat <3 Samen met broertje en zusjelief ook even gek gedaan en genoten tussen de hoosbuien door afgelopen dinsdag

Haar maak je dus niet blij met bakwerk maar echt gewoon naar buiten, de weg op. Dan gaan de oortjes erop en dan is het gewoon genieten van alle kanten.

Ralph heb ik inmiddels ook een oud hoofdstel op gehad, zonder kleppen eerst om te kijken hoe hij op het bit reageerde. Hij is best gevoelig in de mond, toen ik hem met dubbele teugel pakte vond hij het dan ook echt wel even spannend.

Afbeelding
Dus eerst maar zo, dat ging prima.

Het tuig an sich geeft hij niets om en helpt hem wel bewuster worden van zijn lijf, je ziet hem ook echt denken : he wat is dat voor gefladder. Vandaag ook even met hem langs de weg gelopen, zo de eerste indruk geeft hij weinig reactie op verkeer of asociale fietsers :+ Gelukkig maar, want die hebben we genoeg in de omgeving.

Ik wil binnenkort eens gaan kijken bij een menvereniging in de buurt, of dat wat is om te gaan lessen of eventueel daar de bak te kunnen gebruiken. Zou ik in principe met paard en wagen stappend naar toe kunnen (2.5 km vanaf stal) dus dat is ideaal.

Hoe is het bij de rest ?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:33

Wat danst ze heerlijk voor de wagen <3
Iew muizen,onze joris neemt ze ook nog wel eens levend mee naar huis,snel de deur dicht,staat hij met muis in zijn bekkie me aan te kijken...kadootje voor je _/-\o_
Zooo dat niets mogen doen is echt niet mijn ding als je niets mag -O- (snap niet dat mensen hele dag tv kunnen kijken)gelukkig kan ik wel met de auto naar stal,ponys lopen 24/7 buiten op uitgegroeid gras en moddervet te worden,maarja is ff niet anders.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:50

Ziet er keurig uit Cheytjuh!! Hier nog nooit oogkleppen gebruikt. Mijn man z'n eerste paard kwam met oogkleppen en toen hij die weg liet liep het paard zoveel fijner dat we zonder zijn blijven rijden.
Afbeelding

Zondag eens gek gedaan en minimarathon gereden. Eerste keer op vreemd terrein voor mijn paard, eerste wedstrijd voor ons allemaal en eerste keer op vreemd terrein voor mij. We waren dus ook laatste maarrrr geen diskwalificatie gekregen!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:56

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:30

Gaaf dierenfan
Belker wat een leukerd <3

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:33

Oh heerlijk, die posts van jullie! Moest ook even bijlezen..

@Cheytjuh wat heerlijk die Charlotte, ze is goed aan het sjouwen zeg. En Ralph is een knappe!
Wat een luxe om een menvereniging zo om de hoek te hebben..
@happytime stil zitten is lastig he... Maar zo goed dat je je tijd neemt voor herstel. De paardjes wachten op je!
@dierenfan wat goed van de minimarathon, gaan jullie dat vaker doen? En ik kan me helemaal vinden in de opmerking over kleppen. Ik ga ook eens uitproberen hoe Fee is zonder, maar dan wel met instructeur erbij haha.

@Belker gefeliciteerd met je aanwinst. Hoe heet ie nou ook alweer, je had het ergens anders gedeeld geloof ik maar ben het vergeten.

Zo vanochtend hadden wij een onwijs fijne rit. 10 kilometer klinkt misschien niet ver als je vlak gewend bent, maar hier is het een en al heuvel. En ze deed het fantastisch. Ook voor het eerst een rustige galop gedaan, zo trots! Ze is behoorlijk pittig soms, dus kreeg het advies niet te vroeg aan dr galop te beginnen. Maat dit ging zo beheerst, voelde goed!
En dan heb ik het nog niet eens over de schaapskudde over een smalle weg die we zijn doorgestoken. Mijn gouden paard..

Het wegstappen ging nu niet zo kalm, maar waar het eerder spanning was had ze er nu gewoon onwijs zin in.

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:36

Swartbeessie ze heet Coccinelle. Geen idee wat haar roepnaam wordt.

Waar zit jij? Toch ook Veluwe? Voor mij klinkt 10 km pittig, zeker hier met de heuvels en het zware zand.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:48

Mooie naam!

Yes, ik zit met poown op de Veluwezoom. We hebben hier heel rustig naartoe gewerkt hoor, en rekening houdend met ondergrond en hoogteverschil. Vandaag gaf paard bevestiging dat we dat goed doen, want ze had nog zat over aan het einde van de rit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:28

Ik zit ook bij de veluwezoom, vandaar die herkenning.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:55

zo allemaal weer lekker aan de rij.
HT kunnen jou pony's niet op strook begrazing, zodat ze wat gedoseerd gras krijgen.

Mijn muizenvangers zijn nog maar 5 maanden en moeten nog veel leren. En nu zijn ze aan het wisselen, vandaag bij het geven van de wormenpil bij een een hoektandje eruit gestoten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 23:04

Swartbeessie wat klinkt dat heerlijk! Wij zijn nu op de veluwe. Nieuw Milligen. Helaas zonder paarden en wat missen we die. Zulke prachtige bosgebieden en paden!! Maar die wolven he...ik durf gewoon niet kilometers ontspannen in het bos te wandelen gezien mijn ene hond geen 20 kg weegt.

Die minimarathon smaakt absoluut naar meer! Maar de tijd ontbreekt een beetje plus we hebben 2 menwagens en blij dat we die zo mogen stallen bij de paarden maar een 3de gaat niet lukken. Eigenlijk wel nodig gezien dit recreatie wagens zijn en de lamoenen recht lopen. Met het vele bochtenwerk is een lamoen wat achterin breder is veel fijner voor het paard qua wendingen nemen

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 02:00

@Dierenfan : Machtige combinatie heb je zo :j prachtig <3
Hier is Charlotte echt niet te rijden zonder oogkleppen, dan heeft ze echt veel spanning en stress en is het niet fijn een rondje doen. We hebben haar natuurlijk als 16 jarige van een boertje overgenomen dus die is op de oude manier nog helemaal gestuurd, het voelde niet fair om haar die omschakeling aan te doen als ze er zoveel stress van had.

Onyx doe ik wel met kleppen omdat die veel te afgeleid is zonder, die brult naar alles dan en de focus is er totaal niet (yay dekhengst :o), met kleppen op is hij mooi te sturen inmiddels.

Ralph zou denk ik prima zonder kleppen kunnen, ik denk dat ik daar ook een hoofdstel voor aanschaf zonder.

Leuk een mini marathon, stoer!

@swartbeessie : Heerlijk genoten zo te lezen, mooi hoor ! Ik geniet gewoon mee zo met het lezen van je verslag :j

Hier vandaag uit de nachtdienst direct een crematie, maar ik hoop morgen weer een heerlijks zondags ritje te maken met vriendlief. Kan niet wachten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:55

Belker schreef:
Ik zit ook bij de veluwezoom, vandaar die herkenning.

Oh leuk! Als je een keer zin hebt in een theetje?

@Cheytjuh oh dat klinkt als een pittig weekendje, hopelijk lekker opladen en bijkomen met je rit morgen!

@dierenfan ja die lopen tegenwoordig overal. Hier loopt ook n schaapskudde maar die lijkt nog ok. Er loopt hier ook een bak wild.

Balen, net een telefoontje van iemand die twee keer achterop mee ging. Ze zit liever in het zadel. Even goede vrienden natuurlijk, maar wat een tijd kost het om grooms te vinden... Twee keer per week is toch wel het minimum maar dat wordt lastig zo.