[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:12

Graag avaluna, iedere tip is welkom. Net al om 7 uur Janouk opgezadeld. Dan kan ik nog trainen. Ze liep fijn. Nu staat ze op de wei tot ca 11u, dan moet ze echt naar binnen, want anders heeft ze teveel last.dan haal ik image ook binndn, die moet solidair zijn. Het is niet anders.

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:13

Hoe gaat het met Image?

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:56

Goedemorgen.

Tine, mooie actiefoto's!!

Rugpijn... gelukkig kan ik daar niet over meepraten. Ik heb meer last van mijn heupen/bekken op het moment maar dat zal wel door de zwangerschap komen. Wij hebben een aantal jaar geleden M-line matrassen en kussens gekocht en daar ben ik zeer tevreden mee.

Biancacoo, wat mooi zo'n ree in je tuin. Helemaal bijzonder als ze zo vlakbij haar kalf krijgt.

Baudyh een plekje gevonden voor Ikke.

Janouk, wat balen van het headshaken. Hopelijk vind je snel een oplossing voor haar.

Tine, is het nog gelukt om te oefenen én beide karren schoon te maken?

Biancacoo, gefeliciteerd voor je zoontje! Dat hij nu maar snel op mag voor het echte diploma.

VHU, galop interval training gedaan met Ollie. Moet ze in de galop ook nog sneller worden of is het meer voor de afwisseling met de draf?
Hero was niet onder de indruk van de giertank.

Baudyh, hopelijk komt het veulen snel. En balen dat ze nu kreupelt, hopelijk is dat ook snel over.

Biancacoo, bij een huisje gekeken. Spannend.

Avaluna heeft het veel te druk.

Janouk al vroeg opgezadeld om even te trainen. En Image moet solidair zijn met Janouk.

Hier gisteren les gehad. Bub kreeg complimenten omdat ie best mooi liep en omdat zijn conditie vooruit is gegaan. Afgelopen zondag hebben we ook een rit van 10 km gemaakt zonder dat het Bub enige moeite kostte. Is natuurlijk ook wel makkelijker met zo'n licht wagentje erachter dan met de wagen die hij eerst moest trekken. Maar complimenten zijn altijd leuk :D

Alleen de stelling naar rechts kreeg ik niet zo goed voor elkaar. En zit dan met mijn handen in de weg dat het niet lukt om de zweep erbij te leggen om hem alsnog in te laten buigen maar dat is een kwestie van blijven oefenen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:32

Ipsilonka schreef:
Hoe gaat het met Image?

Die had de volgende dag natuurlijk nergens meer last van. :D Ik denk dat ze zich verstapt heeft in de wei, vlak voor de les. Maar als ze zo kreupel loopt, denk ik meteen het ergste bij haar.
Ik had haar net de dag ervoor een uur langer op de wei gelaten, en worteltje gegeven, en supplement aangepast. Natuurlijk allemaal zaken die haar uit de balans kunnen halen.
Gelukkig met een sisser afgelopen. Morgen gaat ze naar Van Nassau voor nieuwe schoenen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:42

Maak me toch weer een beetje zorgen om viantha. Ze ligt heel veel. Te veel zeg maar. Maar oogt kwiek.
Voor de zekerheid even getemperatuurd maar dat was goed. 37.1
Ze houd zoveel vocht vast ik denk dat ze daar last van heeft.
Hou der goed in de gaten. ppff het is wat dit jaar met de paarden.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:57

Image weer in orde, gelukkig maar !! kan me voorstellen dat je daar van schrikt..
viantha niet fit..balen, dat is niet fijn, zeker niet als ze zo hoogdrachtig zijn..en dat vocht..is ook niets..ik duim voor haar !!
claud, goed bezig met bubbles..

t'is weer lekker weer vandaag..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:19

Het is zo mooi om te zien hoe het gedrag van paarden ten opzichte van mekaar is.
Diantha en Viantha zijn half zussen. Zelfde moeder alleen andere vader. Diantha is van Sander en Viantha van Marvel.
Toen Diantha zo ziek was laatst stond Viantha aan de trailies geplakt om op der te letten en nu is het andersom.
Viantha lag net terwijl het hooi nog niet op was en Diantha stond dicht tegen de trailies geplakt ook niet eten. En nu staan ze beide weer te eten.
Je kan de een ook niet zonder de ander buiten zetten. Dan breekt de andere de stal af.
Maar als straks het veulen der is dan heeft diantha pech want dan wil viantha niks meer van der weten.
Best sneu eigenlijk.
Dan mag Diantha met iantha( veulen van Viantha van vorig jaar) lekker in de wei. Ikke gaat 1 mei naar de opfok dus dan heeft iantha ook weer een plekje nodig.

Mooie samenvatting claud. Ga ik in mee.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:28

Goedemiddag!

Baudy, echte zussen dus, door lief en leed, maar ook wegjagen als er veulens in het spel zijn :D . En Ikke gaat naar Wolvega. Heb daar familie wonen :j .

Janouk's Image is weer de oude, maar krijgt nieuwe schoenen. En gepuzzel met Janouk... ik kan er over meepraten.

Claud is goed op weg met Bubbels +:)+

Avaluna is zoals altijd druk druk druk :):) .

Biancacoo is bij een leuk huisje geweest, oude huis inmiddels verkocht? En zoontje proefzwemmen gehaald, dan zal hij het echte diplomazwemmen ook wel halen :)

VHU gisteren aan de wandel met Hero

Tine heeft mooie foto's *-:) .

Wie koetst er hier (wel eens) bitloos of bitloos-met-bit? Zoekfunctie zegt me dat Janouk zo'n hoofdstel heeft. Men jij daar ook wel eens mee, of is het daarvoor allemaal niet stevig genoeg? En zit er ijzer oid in de neusriem?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:56

Nee sorry gem. Heb echt niks met bitloos.

Toch maar de DA gebeld voor viantha. Vertrouw het niet. Ligt echt de hele tijd.
Hij komt straks.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:02

Ik ook niet, vind het eigenlijk doodeng, maar moet iets proberen. Sterkte zometeen met Viantha :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:14

baudyh schreef:
Nee sorry gem. Heb echt niks met bitloos.

Toch maar de DA gebeld voor viantha. Vertrouw het niet. Ligt echt de hele tijd.
Hij komt straks.

Het zal wel met de warmte te maken hebben en de benauwdheid in de lucht.
Maar voor de zekerheid zou ik ook de veearts even laten kijken. Je wil geen risico nemen met een zwangere dame.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:15

Baudy: ik denk de hele dag al aan je. Ik hoop dat alles goed gaat.
Gem: bitloos mennen wil ik echt niet aan beginnen, dus kan je er niet mee helpen.
Bianca: als ik het goed heb onthouden, ben je aan het rondkijken naar ander huis. Spannend.
Ips: weet je al iets???????

Verder weet ik het even niet meer. Zit er helemaal doorheen. Vanmorgen naar osteopaat geweest, net naar manege geweest omdat de kunststofpaarden die in parcours stonden werden opgehaald.

Zometeen samen met zoonlief de paarden weer uit de zomerwei halen en dan verder met alles voorbereiden.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:17

Gem schreef:
Wie koetst er hier (wel eens) bitloos of bitloos-met-bit? Zoekfunctie zegt me dat Janouk zo'n hoofdstel heeft. Men jij daar ook wel eens mee, of is het daarvoor allemaal niet stevig genoeg? En zit er ijzer oid in de neusriem?

Janouk heeft een Rambo Micklem, maar die gebruik ik met bit. Ik rijd nooit bitloos onder het zadel en mennen moet ik al helemaal niet aandenken.
Wij zitten hier midden in de Randstad en moeten meteen een 80km weg op. Ik zou dat niet durven zonder stang.
Verder is Janouk heel gevoelig op haar neus :( waardoor sturen op haar neus sowieso geen optie is.

Het hoofdstel is trouwens prachtig van kwaliteit en ik rijd er eigenlijk onder het zadel alleen nog maar mee.
Of het geschikt is om mee te mennen? In ieder geval niet om een stang in te hangen.
De neusriem is van zacht dubbelgeschikt leer. Geen ijzer of zo in.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:24

Dank je Tine dat is lief van je.

Normaal kom ik echt niet met een thermometer bij der in de buurt. Dit is een hele hete schrikkerige tante. Maar dat laat ze nu gewoon toe. Maar geen koorts. Ademt te snel. Ligt de hele dag staat op om te drinken.
Gisteren stond ze in ene op drie benen. Dacht aan hoefzweer. Maar dan gaan ze niet de hele dag liggen. Dan staan ze gewoon op drie benen. Ze heeft erg last van oedeem. Onder der buik. Loopt daardoor ook waar spastisch van achteren. Heb het idee dat dat vocht nu ook naar haar voorbenen gaat.
Inderdaad werkt de warmte ook niet mee.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:30

Heb je de hartslag al gecontroleerd?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:45

Zorgelijke zaak Baudyh, ik duim met Tine mee. Het is nog niet jullie jaar dit jaar met de paarden, hoop dat daar snel verandering in komt :(:) Ze zal wel hijgen omdat dat vocht waarschijnlijk ook op haar longen drukt... hoop dat vochtafdrijvers wat kunnen doen en idd zsm dat veulen eraf...pfff.

Geweldige samenvattingen _/-\o_ wat leuk dat Bubbles het steeds beter gaat doen. Mooi hoor.
Biancocoo spannend allemaal!

@Gem, mijn instructeur ment bij hele gevoelige paarden wel eens met sperriempje door bit en dan weer terug over neus. Dan hang je het bit feitelijk wat op zodat het minder op de lagen kan drukken. Denk dat jouw lesmees dat ook wel kent. Je kunt ook bitloos mennen met toch bit in en het zodanig maken dat in geval van nood je het bit meepakt, stond een poos geleden wat over in in de mensport (denk 3 afleveringen terug?). Zelf hier geen ervaring met bovengenoemde zaken, wel met rijden ohz bitloos, zelfs hoofdstelloos maar met mennen is het voor mij geen optie, ik zou zoiets niet durven. Ik kan me overigens wel voorstellen dat je het doet hoor, zeker in de bak, misschien ook zelfs buiten mocht je niet door (te druk) verkeer gaan. Want denk dat het best wel kan.
Vervelende is wel natuurlijk dat wil je wedstrijden gaan rijden je wel een optoming moet hebben met bit.

Weet je zeker dat het aan het bit ligt Gem? Neem aan dat het iets voor je eigen paard is dat je het hier vraagt? Hoe is hij ohz met bit? Heb je al sperriempje meer/minder gedaan? Kinketting/strap? Alle soorten bitjes al gehad? Hoog/laag? Neusriem los/vast?

Hoe was Janouk van de winter?

Hier het bontje nu ook om het menhoofdstel bij Ollie. Maakt enorm uit. Ze schudt nog wat als ik uitstap maar vrijwel niet meer tijdens het mennen. Was wel wat 'sjouwerig' vandaag. Maar jeetje zeg het was ook {:} {:} zweet stond op d'r billen. Mocht lekker op de grote wei (baan van 100x40 *\o/* )

Hero ook weer even voor de wagen, die liep lekker :) ook paar rondjes om de schuur gestapt, is altijd eerste 'stapje' naar buiten. 1e rondje was best :wow: (buurman stond ook net in de bosjes te snoeien :roll: zul je net hebben) daarna was het helemaal gewoon :*

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:08

Pfff, net een smak op de grond gemaakt. Rembrand is toch best hoog (1.68) om vanaf te vallen. #) Ik zat er net op (zonder zadel met halster), toen we de paarden uit de zomerwei gingen halen (om weer terug te brengen naar de winterwei), hij ging eerst gewoon stappen. Ineens draven, maar kreeg hem neit meer terug. En ja hoor, toen kwam ook nog de galop met soort van bokken (niet echte bok, maar wel erg bollle rug). Tja, dat hield ik niet vol.. Dus viel ik in het net ingezaaide veld. Heb complete krater gemaakt :o . Rembrand bleef gelukkig wel gelijk staan. Volgende keer toch maar even de barebackpad op (en eerst maar weer even in de bak oefenen)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:20

Oeps da's niet prettig Tine :(:)

@Janouk zijn er dingen veranderd in de omgeving van Janouk, ik weet van jullie zonnepanelen :+ maar die zullen geen invloed hebben (vermoed ik) op bijv kleine mugjes druk, maar is er iets veranderd in de omgeving vwb waterhuishouding/bemesting/bomen? Niet dat je daar direct iets in kunt veranderen maar het scheelt als je weet waar het van komt (althans, zo werkt dat bij mij).

Ik hoop dat de DA iets voor Viantha kon doen ...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:03

Ik duim voor Viantha, klinkt niet fijn.
Tine auw Rembrand is inderdaad te groot om vanaf te vallen. Kun je weer terug naar de ostheopaat.
Bitloos mennen heb ik ook nog nooit gedaan, durf het ook niet.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:25

Ah, maak toch maar ff tijd voor jullie ;)

@Baudyh: :(:) :(:) is de da al geweest? Kan me voorstellen dat je je veel zorgen maakt.

@Biancao; zie je wel vergeten te reageren; wat super van je zoon +:)+

@Gem: hier ook alleen ervaring met de Micklem ohz, nou, ja voor de pony's en die gebruik ik ook mét bit. Lastig, hoor.

@Tine: autschj :(:) :(:)

Hier vanmorgen eindelijk weer eens menles en wow, dat ging echt super, kennen jullie vast wel, dat je het liefst nog eens zou willen inspannen, hahaha, echt te erg, nu wachten tot morgen.
Pffff, verder even dipje, wilde eigenlijk nog van alles doen :o.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:29

@Baudy, het zit jullie ook niet mee op paardengebied....zo vervelend dat jullie merrie het zo zwaar heeft :(:) Ik ben benieuwd wat de veearts ervan zegt....
@Jnaouk, wat waardeloos Vwb Janouk...hier hoest Hansje ook af en toe sinds maandag...vorig jaar Allergietest laten doen en ik blijf bij dat het komt doordat hier de bomen behoorlijk in bloei staan en dat hij daar op reageert (geïrriteerde keel en af en toe een zeehonden blaf en wat kortademig) geen neusuitvloeiing of iets degerlijks. Gisteren kwam Monique Baan( Laarakkers) bij de buren en heb nu van haar homeopatische middeltjes gekregen (all septicum en drainage compositum) . Ze gaf aan dat heel veel paarden momenteel erg veel last ondervinden van de plotselinge hoge temperatuur met daarbij gepaard gaande bloeiende natuur....(misschien zou je naast zo'n netje files reliëf ook kunnen denken om hem extra te ondersteunen met Pollen Natuurlijk (zie oa paardendrogist).
@Tine, dat heb jij weer :(:) , dat wordt morgen en overmorgen stijf zijn ben ik bang...
@Claud, wat een super samenvatting weer +:)+
@Gem, hier ook geen ervaring met bitloos mennen....zou het ook niet aandurven...
@Lanouska, heeft al lekker gereden vandaag +:)+
@Rianne, wat fijn dat je weer een baan hebt en dat je pony kan blijven...echt super...

Verders ben ik het ffies kwijt....ik wek momenteel 50% omdat mijn nachtrust nog allesbehalve goed is....afgelopen weekend hebben mijn buren bezoek gehad ....maar gelukkig hadden zij vrijdagmiddag ook een alarm aangebracht.....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:35

@Ollie: wat akelig, toch, ongelooflijk ook dat hij telkens terug blijft komen, kan het alarm je wat gerust stellen? Sterkte d'r mee iig :(:)

Verder ook heel erg benieuwd of paardje van Ips goed gekeurd is, was toch vandaag..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:56

De DA heeft inderdaad een hoefzweer gevonden en denkt dat het veulen tegen de darmen zit te werken dus een beetje koliek verschijnselen. Ze heeft een pijnstiller gekregen en moet met der voetje in de biotex.
Ze knapte trouwens ook op toen ik de ventilator voor der stal zette.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:59

Gelukkig, Baudyh, drachtig, zo ontzettend warm en ook nog een hoefzweer is natuurlijk ook geen pretje :(:) :(:)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:13

Baudy: gelukkig lijkt het mee te vallen.
Ollie: het is toch werkelijk niet te geloven dat die zieke geest nog steeds daar rondloopt zonder opgepakt te worden. Waar haalt hij het lef vandaan |o -:(-
Janouk: waardeloos, maar heb geen advies voor je.
Claud:super samenvatting
Lanouska: lekker gereden.
Avaluna: heel herkenbaar. Dat je na zo'n les gewoon nog een keer wilt. Wat is het dan genieten he?