[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:41

Jammer dat het zo zoeken blijft Nouvel. Wie weet wat er op zijn pad komt. Bij jullie komen heeft hem ook al goed gedaan.

Ips, balen dat je te voet bent.

Muronia, je bent lekker bezig, van niks naar strand 2 voor de wagen.

Nouvel, ze komt eind augustus. Het is een heel ander type dan Fiesta. Meer ponyachtig en 8 cm kleiner.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:07

Oh oh dat is al bijna, spannend!

Ja, hij is zeker al enorm opgeknapt en vooruit gegaan in alles en het wordt ook echt een mooi en aanhankelijk paard.
Maar ik merk dat ik door zijn schrikgedrag onder het zadel zelf te onzeker blijf als ik er op zit, en dat maakt rijden gewoon niet ontspannen jammer genoeg. Ik ben ook geen 20 meer :+
Lekker alleen naar buiten lukt voor mij niet hier in deze drukke omgeving, dat durf ik niet, en dat was wel 1 van de dingen waarvoor ik hem had gekocht, net als een keer een clinic rijden of een dressuurproefje. Hij kan het allemaal prima, maar je moet zelf zo alert zijn als je erop zit, want zo loopt hij rechtdoor en zo vliegt hij opzij of staat hij achterstevoren.
Voor de wagen is dat veel minder en lijkt hij toch een stukje stoerder maar is hij ook fanatieker, misschien dat dat toch meer zijn ding is…

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:57

Ik heb helemaal geen bak. Train in het winterseizoen met de heren wel in de gigantische bak in Tolbert in de les om ze dan wat op conditie te houden. Maar verder moet ik altijd naar buiten. Leuk om te horen dat alle jonge paarden/net beleerde alles zo goed oppakken!
Hier gaat het mennen ook zijn gangetje. Ik ben langzaamaan bezig mijn hele oude nylon tuigje te vervangen. De strengen zijn speciaal op maat gemaakt en borsttuig is nu van zilco. Ik hoop de schofttuigen te kunnen behouden. Verder ga ik zonder omloop rijden en een blauwe staartriem laten maken. Tuigen zijn helaas standaard zwart dus ik ben wat dingen op maat aan het laten maken van biothane. Oa de leidsels, strengendragers en disselriemen worden van blauw biothane. Bij mijn schofttuigen laten helaas de stukjes nylon waaraan de ringetjes voor de staartriemen vastzitten los nu, dus die ga ik overleggen met mijn tuigmaker en anders worden die ook zwart van zilco.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:48

Wij hadden gisteren 2 prachtige rondritten met volle wagen (verjaardag visite). Daarna mochten ze even gaan over het land.
Dat hoef je geen 2x te zeggen. Ons gouden duo. Gisteren geslaagd voor mijn koetsiersbewijs enkelspan. Tzt volgt dubbelspan vast ook.

https://youtu.be/J12RlNSu0Gs?si=uJzqDsz3GNHrzeAR

Zijn er hier mensen die verzekeringen hebben om rondritten te maken? Kun je die ook tijdelijk afsluiten? Wat zijn de gemiddelde kosten? Overpeinzingen voor de toekomst

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:31

Belker je krijgt er eentje bij begrijp ik? Wat leuk!

Nouvel wat kan een paard anders zijn voor de wagen versus onder het zadel he? Veronia is onder het zadel soms behoorlijk nukkig tegen beenhulpen en kan als ze iets lastig vindt vluchterig reageren. Voor de kar loopt ze gewoon stoer te zijn. Alleen waar ze onder het zadel zo door een plas water banjert, vindt ze die voor de kar juist weer spannend.

Jorex hier in de buurt zit ook iemand die biothane spul maakt, ook leidsels e.d.
https://www.vledderbos.nl/

Dierenfan dat ziet er heerlijk uit, even lekker vol gas <3 . En gefeliciteerd met je koetsierbewijs! Je andere vraag heb ik geen antwoord op sorry.

Ik heb mn karretje opgehaald, wat ben ik daar blij mee! Nu kunnen we echt los *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

En ik heb iets troeligs besteld :D . Een setje onderleggers in de kleuren van het Groninger Paard. Ik ben heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:38

Jorex, gaaf in het blauw!

Dierenfan, gefeliciteerd met je koetsiersbewijs!

Muronia, gefeliciteerd met je aanhanger en veel plezier ermee!
Ja paarden kunnen enorm verschillen onder het zadel en voor de wagen inderdaad…
Ik heb eerder een merrie gehad die onder het zadel heel veel spanning had en voor de wagen super fijn liep zonder problemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:41

Ik moet wel zeggen dat ik daar nog een beetje vertrouwen in moet krijgen. Tot nu toe doet ze het super.. maar als ze me voor de wagen aan de kletter gaat zoals ze het onder het zadel wel eens heeft gedaan dan heb ik wel een probleem.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:00

Nouvel leuk dat je weer aan het mennen bent.

Jorex altijd lastig om passend tuig te krijgen voor die kleintjes.

Muronia gewoon veel km maken met en goede groom. En het is niet troeligs maar Penny :D

Dierenfan Gefeliciteerd. Je hebt een pb en ga voor dat 2span bewijs, nu zit de theorie er nog goed in en afrijden met je eigen span. (heb ik ook gedaan).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:38

marga1 schreef:
Nouvel leuk dat je weer aan het mennen bent.

Jorex altijd lastig om passend tuig te krijgen voor die kleintjes.

Muronia gewoon veel km maken met en goede groom. En het is niet troeligs maar Penny :D

Dierenfan Gefeliciteerd. Je hebt een pb en ga voor dat 2span bewijs, nu zit de theorie er nog goed in en afrijden met je eigen span. (heb ik ook gedaan).

Sowieso moet je 3 maanden wachten. Theorie zit best wat verschil in heb ik al gezien (2span boek gekocht). Mijn man heeft 2 span ook nog niet dus tzt samen gaan is de bedoeling. Eigen span hoeft niet perce voor ons al zou het leuk zijn natuurlijk

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:16

Hai Nouvel,leuk dat je er weer bent en stoer toch de bak in :j
Zag een leuk koetsaanhanger voorbij komen.mooi daar ga je veel plezier van hebben .
Bij mij even geen mennen,morgen opname ziekenhuis,de vernauwing van mijn dikke/dunne darm(30cm) gaat er nu echt uit,vanwege mijn ziekte v crohn moet ik 5 dagen blijven om me in de gaten te houden dat er geen lekkage ontstaat.
En dan het ergste:3 tot 6 weken mijn gemak houden en buikspieren niet gebruiken.tjeetje 3 ponys,30 hopen stront per dag,arme vriend :D
Maarja als ik straks weer pijnvrij op de wagen zit ,dat is het me wel waard .
En ondertussen geniet ik van jullie leuke menmomentenverhalen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:28

Bij vledderbos bestel ik inderdaad al mijn biothane op maat gemaakt muronia. Ben zelfs al eens naar haar toe gereden. :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:04

Muronia schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik daar nog een beetje vertrouwen in moet krijgen. Tot nu toe doet ze het super.. maar als ze me voor de wagen aan de kletter gaat zoals ze het onder het zadel wel eens heeft gedaan dan heb ik wel een probleem.

De vraag is uiteraard waarom ze onder zadel aan de kletter ging.
Met de koets heb ik het twee keer gehad, één keer met Inova in het bos (tak tussen de spaken die begon te ratelen). Ik heb haar in het bos op een boom met veel struikgewas afgestuurd en stilgezet. Boem is ho. (een flinke schram, maar ze stond wel stil). En één keer met een jong paard van mijn stalhouder. Hij was vier jaar, superbraaf, maar ja ... als de paarden in het naastgelegen weiland gaan rennen ..... dan is het heel leuk om me te doen. Heb ik de haag (afscheiding korte zijde menbak) ingestuurd. Hij dacht dat ik wel zou bijsturen .... nee dus! Dus hij sprong vol de haag in. Hij geen schade, alleen het lamoen was krom. Ik heb hem net zo lang met zijn kop in de haag gehouden tot er hulp kwam. "Jammer joh!"

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 06:57

Happytime, jeetje veel sterkte voor de komende tijd en een goed herstel toegewenst!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:35

Dierefan hier was toen 1x per jaar opleiding koetsiersbewijs dus zat er 1 jaar tussen 1span en 2span.

HT heftig maar dus nodig. Sterkte en veel geduld dat het goed geneest. Vriend veel knuffelen en complimentjes geven dat hij zo goed kan mest ruimen. Heb op de Shetland eilanden destijds op een show een T-shirt gezien met de tekst mestboy ml wilde hem niet hebben. :D vond hem zo passend.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:36

Heel veel beterschap HT. Hopelijk gaat alles goed vandaag. :knuffel:

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:41

Zo, ik kom hier ook weer actief meekletsen want morgen gaan we het mennen weer oppakken

Voor degene die me niet kennen : Vorig jaar heb ik de overgang gemaakt naar de mensport wegens gezondheidsredenen en heeft vriendlief een leerpaard voor mij gekocht om de kneepjes van het vak mee te leren. Toen ze hoogdrachtig was zijn we even gestopt want ze paste niet meer tussen het lamoen :o

Ik had voor de vakantie geprobeerd om haar even bij het veulen weg te halen maar dat ging met zoveel hectiek en stress, dat ik dacht : oke we wachten wel even. Maar nu mag ze weer echt aan de bak. Eenmaal het erf af ging het goed, wel heel wat gehinnik, maar haar kind heeft zich voorbeeldig gedragen dus gewoon weer doen en gaan *\o/*

Afbeelding

Video's, let niet op mijn gehijg :+ :o

Morgen vriendlief mee, bandjes oppompen en gaan, zo'n zin in weer :j

Verder ben ik bezig met onze hengst Onyx weer op te pakken, nog niet helemaal beleerd voor de wagen maar die kan er wel een keer voor dit najaar

Afbeelding

En er staan verder nog een paar jonge paarden op de planning om dit najaar rustig aan kennis te laten maken met het tuig, bedoeling is recreatief mennen, vooral lekker genieten en dan zien we wel of we hier en daar een wedstrijdje meepakken in de toekomst. Eerst maar eens lid worden van de menvereniging in de buurt en het lessen op gaan pakken :j

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:28

Lekker bezig zo :j ze pakken het zo makkelijk weer op
Hoe is het verder met iedereen?
Ik ben ondertussen geopereerd aan mijn darmen en een week thuis,2x zelf even naar stal gereden en rest met mijn vriend mee( kunnen de honden ook ff flink hollen) best erg lastig om 4 tot 6 weken niet te mogen tillen,zie de wei veranderen in mesthoop....zelf alle tijd voor maar niet mogen is zo frustrerend.
Wel heel leuk hoe de ponys reageren als ik aankom : julia gillen,sandra helemaal happy en jaagt julia weg,en jane is blij op haar manier : gewoon naast me staan _/-\o_

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:56

Kom uit de mee lees steen vandaan..

Gisteren een leuke rit gemaakt mede mogelijk gemaakt door het hippisch platvorm noordenveld. De volle rit was 20km maar wij hebben rond de 8 km gereden.
Afbeelding
We kregen dit erbij incl een flesje drinken.

Afbeelding
Past precies in een 2paardstrailer :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 13:26

HT sterkte. En pas goed op. Buikoperatie is zwaar en heeft lang herstel.

Wij hebben een nieuw menmaatje.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 13:40

Happytime beterschap. Ik weet precies hoe je je voelt met wel willen maar niet mogen en je bent dan al snel geneigd om te snel weer dingen te gaan doen. Pas daarmee op hoor. Die mesthoop heb je straks zo weer aangepakt, het is even niet anders.

Cheytjuh leuk dat je nu ook weer bezig gaat! Wij zijn nu met Veroon bezig om ook even achter de poort uit te gaan (uitstappen na het rijden) zodat we binnenkort ook weer met de kar eruit kunnen. Tot nu toe gedraagt het veulen zich prima dus ik denk dat we dat snel weer kunnen doen.

Wpaard wat leuk zeg en handig met zo'n kleintje dat je alles in de tweepaards kan meenemen. Waarom had ik ook nog maar voor zwaar warmbloeden gekozen? :+

Belker vertel, stel hem / haar eens voor? <3

Ik heb vorige week menles in de bak gehad zonder longe eraan. Ging helemaal prima. Veroon luistert netjes op stem en stuur, rem en gaspedaal gaan ook prima. Zo leuk, eindelijk het idee dat we echt wat kunnen gaan doen en leren nu. Ik denk nog 2-3 keer dan durf ik haar (in de bak) wel zelf in te spannen. Het eerste rondje ging nog even wat hobbelig maar het was de eerste keer zonder vooraf te longeren dus dat is oke.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elonia is druk aan het leren. Nu twee keer voor de sleep gestaan (eerste keer met Xander en tweede keer zelf gedaan) en ze doet er letterlijk helemaal niks mee. Geen pas anders dan zonder sleep. Van de week nog even weer buiten de poort met haar wandelen en dan denk ik dat ze wel zover is *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 13:47

Dit is Coccinelle onze 3 jarige freiberger. Ze heeft gisteren de Feldtest gelopen en is nu in het stamboek opgenomen. Geen idee wat we ermee gaan doen. Ze was als gezelschap voor Fiesta gekocht maar zal zeker wel aan het werk gaan. Onder de man en aangespannen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 13:48

Lekker bezig Muronia. Ze gaan fijn.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 16:16

Nou Belker dat wordt nog 2span in de toekomst.

Wpaard handig he die kleintjes. En 20 km kunnen ze aan hoor.

Chetjuh ook weer aan de gang, lekker genieten.

Hier lekker een rondje met Pep voor de sulky gedaan.
En de jonge poesjes zijn begonnen met muizen te vangen. Vannacht had er een een levende in de badkamer leuk joh lekker spelen en weer vangen. Moet ze dus nog aan het verstand brengen dat ze alleen dood mee naar binnen mogen brengen. (liever niet). Dus vanochtend een dode muis en een levende in de badkamer. Allebei 1.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 16:51

Nee zijn ze te verschillend voor. In maat en beweging.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:53

Beterschap happytime! Neem vooral nog even je rust om te herstellen.

Dankjewel muronia! Wat is Elonia braaf. Ik ben mijn appaloosa aan het beleren voor de wagen. Binnenkort er ook een sleep achter zetten.

Zeker handig Marga! Ik ben nog aan het opbouwen met haar dus misschien volgend jaar de volledige route van 20km. Leuk he katten..sterkte met de muizenjacht..