[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 05:49

tine10 schreef:
Balen Muronia. Je hebt in ieder geval een topinstructeur zie ik.

Dierenfan: achenbach?

HT: wat raar en vooral erg jammer

Ips: sterkte

Ja achenbach inmiddels geleerd en in gebruik! Rijdt erg fijn maar je moet even de handigheid krijgen. Rij nog regelmatig ook in dressuur houding, hij is nog jong en niet altijd even stabiel. In principe verkeersmak maar heeft nog aantal enge boskabouters die gewoon met kilometers maken moeten verdwijnen. Enkelspan rijden heeft lange tijd stil gestaan om meerdere redenen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 08:14

Welkom dierenfan.
Schitterende lieve paarden zijn dat, mooi om te zien.

Muronia..heel herkenbaar, ik heb een dubbele nekernia gehad, maar er is een wervel beschadigd, dus de klachten gaan nooit meer over..moet nu balans in blijven houden, dat is erg moeilijk, pijnbestrijding..rust..bewegen..
Ik hoop dat ze jou goed kunnen helpen, voor nu.. houd alles kalm en in balans, veel Sterkte.. !!
Mooie foto's van je jonge paard !! Doet het goed.
Marga, gefeliciteerd, toppaardjes heb je !!
Ips... dikke knuffel... idd Poedersuiker

marga1

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:52

Muronia dat is niet fijn. Goed naar jou lijf luister. Maar he ziet er mooi uit jou jonkie.

Dierenfan ik gebruik alleen nog een stukje achenbach met op de koets stappen en eraf, voor de rest zoals op het paard, ik vind dat je dan beter gelijkmatig kan voelen. Plus dat ik wat artrose in mijn handen heb bij de duimgewrichten, dus vingers dichtknijpen gaat beter dan een glas of flesje vast houden, vooral als de diameter groot is, en zeker s'avonds.
Maar probeer toch meer enkelspan te rijden met jou jonge paard daar leren ze beter van hun lijf te gebruiken en heb je later veel plezier van.
Hier door omstandigheden met mijn jongste niet gedaan en dat merk je.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:05

Overwinning 10 voor Madness gisteren in Emmeloord.

Met mennen rijd ik Achenbach, mijn man niet.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:45

Gefeliciteerd janouk

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:54

Janouk gefeliciteerd!

Marga dank je wel. Vanmiddag gaan we weer met haar bezig, heel benieuwd hoe ze het weer gaat doen.

Biancacoo oh jeetje dat is ook geen pretje lijkt me. Ik ben al langer bekend met rugproblemen. In 2017 ben ik al eens geopereerd aan een hernia. Nu zit het probleem weer op dezelfde plek alleen zit er nu artrose bij. De operatie die ze zouden kunnen doen is het vrijleggen van de zenuw en de wervels met schroeven/plaatjes vastzetten. Maar eigenlijk raden ze dit af omdat ik scoliose heb en artrosegevoelig ben, dus de kans is wezenlijk dat ik dan hetzelfde in andere wervels ga krijgen. Maar zo laten als het nu is kan ook niet, ik kan niet werken en ik word echt belemmerd in alles door de pijn (uitstraling in het linkerbeen/voet). Lastig..

Tine ja zeker, heel blij met hem!

Happytime ja die operatie heb ik destijds ook gehad en heeft me toen ook goed geholpen. Inmiddels 7 jaar later is het helaas een iets ander verhaal.

Maar goed, genoeg over mijn gezeur, vanmiddag gaat Xander weer met Eloon bezig aan de dubbele lijnen. Als ze dat nou een beetje snapt, dan hoop ik dat we binnenkort kunnen beginnen met slepen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:00

Wat naar, rugklachten. Sterkte!

En Janouk, gefeliciteerd. Wat een power heeft dat dier.

Gisteren hebben we weer een hele fijne rit gehad. Ze doet het zo braaf, zeker in het toch wel uitdagende terrein waar we rijden. Nu een paar maanden voor de kar!

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:28

Swartbeessie dat ziet er heerlijk uit! Mooie omgeving ook.

Nou, helaas kwam er iets tussen waardoor onze afspraak verzet moest worden. Ik heb zelf de stoute schoenen aangetrokken en heb haar zelf aan de dubbele longe gezet. Ik ben daar nog niet zo bedreven in, bij het beleren van Veronia voor het eerst zelf gedaan dus ik vond dat een beetje spannend met een driejarige die zelf nog niks kent, maar ze deed het keurig! Ook voor het eerst met het menhoofdstel, tot nu toe had ze een gewoon hoofdstel om.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:48

Gaat toch goed zo muronia,lekker relaxt maar concequent blijven.
Ik loop ook altijd te klungelen met de dubbele longe,ik laat de buitenste lijn achter het schoffie naar me toe komen,ben niet zo handig met achterlangs de kont.
Janouk,madness gaat goedddd gefeliciteerd met de overwinning
Ik heb toch maar een topic gemaakt of iemand sandra kent,ze is geeent door dierenartspraktijk in aalten,dus denk dat ze daar een paar jaar met haar maatje kirsten 2span heeft gelopen.2 schimmels moeten toch opvallen op straat?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:37

Welkom dierenfan

Oef dat is geen pretje muronia. Toch fijn om te zien dat Elonia het zo prettig oppakt. Maar het is gewoon niet leuk als je zo'n last hebt en ze er weinig meer aan kunnen doen. :(:)

Gefeliciteerd met Madness Janouk!

Hier zelf weinig te melden. Pony's zijn weer ingeënt en wij hebben de oefen mendurance van het Kuinderbos goed gedaan. Route was wel wat toeristisch over mountainbike paden, dus aangekaart bij de organisatie dat als ze daar voor het gewone willen organiseren dat ze dan de menroutes over brede paden moeten laten gaan. Verder ben ik ingeschreven voor de shetdurance 29 september met ze. Dierenarts vond Alex wat schraal qua rugbespiering dus die gaat weer extra eiwitten bij gevoerd krijgen. Hij loopt voor de rest wel met goed rug gebruik voor de kar, maar die bespiering wil daar niet zo. Het is niet dat hij te dun is, verder ook mooi bespierd op zijn borst en kont. Maar op de rug dus wel schaal, ben altijd blij dat het geen rijpony's zijn wat dat betreft. :o
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:31

marga1 schreef:
Muronia dat is niet fijn. Goed naar jou lijf luister. Maar he ziet er mooi uit jou jonkie.

Dierenfan ik gebruik alleen nog een stukje achenbach met op de koets stappen en eraf, voor de rest zoals op het paard, ik vind dat je dan beter gelijkmatig kan voelen. Plus dat ik wat artrose in mijn handen heb bij de duimgewrichten, dus vingers dichtknijpen gaat beter dan een glas of flesje vast houden, vooral als de diameter groot is, en zeker s'avonds.
Maar probeer toch meer enkelspan te rijden met jou jonge paard daar leren ze beter van hun lijf te gebruiken en heb je later veel plezier van.
Hier door omstandigheden met mijn jongste niet gedaan en dat merk je.

We doen het inmiddels wekelijks en misschien 1 september een wedstrijd mini marathon. Nu doe ik ook veel grondwerk, lange lijnen, slepen enz dus wat lijf betreft sowieso lekker bezig. Ook onder het zadel. 2 span is fantastisch maar je kan weinig qua recht richten enz. Dat vind ik wel nadeel. Ik rij wel redelijk veel achenbach maar normaal niet met zweep. Die pakken we normaal enkel als het echt nodig is. Mijn man/bijrijder doet het richting aangeven of 2 span hebben we richting aanwijzers, remlicht enz. Maar tja eerst even het koetsiersbewijs halen dus oefenen met zweep erbij. Ook goed voor mijn paard we hebben hem nagenoeg zweeploos opgeleid namelijk dus kan hij er mooi aan wennen dat het ding er ook bij hangt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:32

swartbeessie schreef:
Wat naar, rugklachten. Sterkte!

En Janouk, gefeliciteerd. Wat een power heeft dat dier.

Gisteren hebben we weer een hele fijne rit gehad. Ze doet het zo braaf, zeker in het toch wel uitdagende terrein waar we rijden. Nu een paar maanden voor de kar!

[ [url=m/X7GclS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig <3 wil zo graag ook eens in zo'n omgeving mennen

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:29

Dierenfan ik heb mijn menpapiertjes al, vandaar :D
Voor de wedstrijden is het niet nodig.

Mijn groom heeft afgelopen winter haar menbewijs gehaald en die rijd nu nog gedeeltelijk Achenbach.
Vandaag haar weer op de bok gezet, ze moet wel meters maken net zoals het rijbewijs. Enkel of tweespan moet ze kunnen, ik als groom niet goed opgelet, was mijn rechter pony op 1/3 van de rit zijn ene voorschoen verloren. Zag wel op een moment dat z'n ene sok vreemd zat maar niet dat z'n schoen weg was, kwam er thuis pas achter. Dus als een speer op de fiets het rondje af en gelukkig lag hij waar ik de schoen zou verwachten. Dit merk wordt niet meer gemaakt.(zijn maat schoenen)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:30

Oh jee wat goed dat je 'm weer vind Marga!

Leuk koetsiersbewijs, Dierenfan. Heb ik ook veel aan gehad - en het is uiteindelijk een leven lang leren he. Ik rijd ook volgens t achenbach systeem. Zit er nu zo ingeramd dat dat nu t makkelijkste is.

En dierenfan, kom gerust een keer langs :-)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:26

Fijn dat je hem terug gevonden hebt Marga! Wij hebben dat euvel af en toe met de hoefijzers. Gelukkig kan mijn man dat inmiddels heel goed zelf bijhouden zodat losse hoefijzers of zelfs kwijt eigenlijk niet meer gebeurd.

Bedankt voor het aanbod Swartbeessie wij wonen echter in provincie Zeeland dus verwacht een heel eind ver weg. Ik moet eerst volgend jaar ook BE rijbewijs gaan halen dan mag ik de menwagen vervoeren en mijn man de paarden haha

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:29

Ik ken het euvel Marga.. Jorie schopt in galop de CLBs uit en Alex krijgt er schuurplekken van.. Beide alleen met de voorschoenen. Ze zijn nu aan vervanging toe, dus achter blijven ze op CLBs staan, want dat gaat dus perfect. Maar voor ga ik overstappen terug naar Equine fusions. :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:20

Na hele lange tijd hier afwezig te zijn geweest ga ik vragen of ik me hier ook weer in mag voegen…

Sinds vorig jaar staat mijn Lipizzaner voor de wagen. Omdat ik het thuis te druk vind om hem in te spannen, we moeten gelijk het drukke verkeer in en hebben bij stal alleen een 20x40 bak, hebben we hem steeds alleen ingespannen als we in Someren zijn waar hij ook voor de wagen beleerd is bij de VDB stables (ik had thuis al het voorbereidende werk al zelf gedaan en hij is er daar voor de eerste keer voor gezet).
Je rijdt daar zo het bos in en ze hebben een hele grote menbaan, dus dat is super fijn voor een paard met nog weinig ervaring.
Omdat hij dat zo goed oppakt heb ik gisteren toch maar de stoute schoenen aangetrokken en hem bij ons op stal ingespannen en een paar rondjes in ons bakje gereden en na een wat spannende start deed hij dat eigenlijk helemaal niet verkeerd, dus dat geeft wel moed om door te gaan!

Afbeelding

Afbeelding

En gisteren hier thuis in de bak bij stal

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:30

Wat stoer Nouvel! Ziet er toch heel fijn uit hoor. Ik heb hier hetzelfde, ook geen uitrijmogelijkheden in de buurt en ook "maar" een 20x40 bak. Veronia had nog maar 4 keer voor de wagen gestaan en wij hebben deze week ook onze eerste rondjes in de bak gemaakt. Nog wel aan de longe, maar ik mocht de leidsels vasthouden en ze was super braaf dus ik hoop dat die er de volgende keer af kan, dan kunnen we wat sturen en rechte stukjes pakken.

Ik heb me nu deze gekocht, die ga ik morgen ophalen. Dan kunnen we ook ergens anders naartoe met de kar *\o/*
Afbeelding

Dinsdag gaat mijn jonge gup voor het eerst voor de sleep, ook weer een mijlpaaltje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:01

Wat fijn dat jij ook in het bakje in hebt kunnen spannen en dat het goed ging, ziet er ook goed uit op het filmpje!
En top van je aanhanger zeg!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:14

Ik was zo blij dat ik eindelijk weer mocht :D . Veroon had verlof omdat ze een veulen heeft. Maar ze is niet teruggedekt dus nu kunnen we echt beginnen.

Wat voor zand hebben jullie menners in de bak liggen? Ik had woudzand maar de laatste keer hebben ze er ander zand bij gedaan omdat het wat was dichtgeslibt en het water erop bleef staan. Maar woudzand is wel mooi vast zand vind ik, lijkt mij voor het mennen ook prettiger en minder zwaar. Er moet binnenkort weer zand bij dus ik wil eigenlijk weer woudzand bestellen. Vlokken e.d. heeft hier niet zoveel nut omdat de paarden er ook los in lopen als er niet gereden wordt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:33

Ik kreeg gisteren een filmpje van mijn jonkie voor de wagen. Over 2 weken is de feldtest, dus zij is aangespannen en onder de man beleerd. Maar wat een fijn dier, leek wel een naaimachine zo was ze aannhet marcheren. Ik snap dat datvgewenst is voor de feldtest, maar coor mij mag het rustiger.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:13

Hoe oud is jouw jonkie en wat is een feldtest als ik mag vragen? Wat fijn dat het zo goed gaat.

Edit: opgezocht en gevonden.. een aanlegtest voor 3-jarige Freibergers :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:07

Belker schreef:
Ik kreeg gisteren een filmpje van mijn jonkie voor de wagen. Over 2 weken is de feldtest, dus zij is aangespannen en onder de man beleerd. Maar wat een fijn dier, leek wel een naaimachine zo was ze aannhet marcheren. Ik snap dat datvgewenst is voor de feldtest, maar coor mij mag het rustiger.

Klinkt als een stoere dame!
Wanneer komt ze naar jou toe?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:16

Gaaf Belker dat ze het zo goed doet! Ik ga voor de fieldtest duimen. En deel gerust het filmpje in de app groep hoor, geen bezwaar om weer eens wat van je te zien.
Nouvel, helemaal gaaf dat je weer een menpaard aan het fabriceren bent <3
Muronia is ook lekker bezig met de paardjes. Ik heb paardenbakkenzand mc3 heet dat, maar vooral sproeien en de bak hard houden is hier het devies om fijn te mennen. Mijn bak is 23 x 44 ofzo en heb er altijd alles in gedaan ook z/zz niveau gereden toentertijd.

Ik ben nog steeds menner te voet, maar zachtjes aan wel op zoek naar een paard erbij dan maar weer O:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:46

Je zoekt vast geen Lipizzaner met meer menaanleg en plezier voor de wagen dan onder het zadel :+
Ik vind het ook super leuk om weer wat te mennen te hebben en hij pakt het super op, maar ik denk uiteindelijk dat hij meer tot zijn recht komt en plezier heeft bij iemand die in hoofdzaak wil mennen en bij mij blijft toch de hoofdzaak het onder het zadel rijden…
We gaan rustig door en kijken wel waar we uit komen, maar ik houd ook mijn ogen en oren open voor een mogelijk meer passende plek voor hem waar hij meer mennend aan zijn trekken komt.
Hij is op alle fronten al wel enorm ontwikkeld sinds hij hier is en ik zie deze zomer voor het eerst dat hij glimt, en dat is wel gaaf om te zien, hij had zo’n doffe vacht en nu zie ik ook bij hem weer dat zelfs witte paarden kunnen glimmen in het zonnetje!
Dat is wel heel dankbaar, evenals het hinnikje dat hij nu geeft als bij ons ziet.

Onze bak op stal is drama, los zand en veel te zwaar, tenzij het aardig geregend heeft en de plassen weg getrokken zijn, dan is ‘ie mooi hard.
Ik rijd onder het zadel eigenlijk altijd op de club, daar hebben ze een mooie snipper bodem en sproeiers.

Oh ik dacht echt dat jij een enorme bak had, haha!
Dat is hoopvol dat alles dus kan in een klein bakje als ze een beetje lenig worden.