[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:51

Die info klopt niet. Dat was vorig jaar wel de bedoeling maar de hoge heren bij de knhs waren het daar niet mee eens.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:52

Nou moe dat is lekker, moet je zien wat er op hun site staat:
Meedoen aan mendurance kan als je lid bent van de KNHS via een menvereniging. Daarnaast heb je ofwel een startlicentie mennen ofwel een startpas endurance met dat paard. Heb je geen startlicentie mennen of startpas endurance en wil je alleen meedoen aan mendurancewedstrijden? Vraag dan een startpas mendurance aan via ledenservice@knhs.nl (dit kan niet via MijnKNHS). Een startpas voor alleen mendurance kost hetzelfde als een startpas endurance, het tarief staat in de KNHS Tarievenlijst.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:59

Ik zag het staan ja. Daar word je toch moedeloos van. Eind 2015 werd gezegd dat het zo mocht maar begin 2016 kreeg ik bericht dat dat besluit teruggedraaid was.

Wat wij nu willen, is een landelijke vereniging oprichten en op die manier kunnen we -als de knhs meewerkt- wel een startpas aanbieden voor de mendurance. Dat zou dan vanaf 2018 zijn.
Het lijkt wel of ze nu ineens alles door elkaar halen qua informatieverstrekking.
Hopelijk krijg ik daar snel meer duidelijkheid over.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:01

Op de site van de knhs staat ook wedstrijdkalender 2015 en geen recente. Inderdaad die info is misleidend. Dagstartpas vind ik wel wat maar dan zit ik weer met het lidmaatschap van een vereniging

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:05

Moet dat ook bij een dagstartpas? Dacht dat het ook kon bij een individueel lidmaatschap, maar wellicht vergis ik me daar dan in.

Bianca1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:00

Hoi hoi, gisteren heb ik met Noortje mendurance in ysselsteyn gelopen. Enkele malen zag ik een jongedame fotos maken. Weet iemand wie dat was? Er zijn ook fotos van ons gemaakt. Zou er graag willen bestellen bij haar. Groetjes

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:08

Ik heb foto's gemaakt op het laatste stukje voor de finish. Die komen morgen online, moet ze nog bewerken. Of er ergens anders nog foto's gemaakt zijn weet ik niet.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 21:37

NdV74 schreef:
Moet dat ook bij een dagstartpas? Dacht dat het ook kon bij een individueel lidmaatschap, maar wellicht vergis ik me daar dan in.

ben bang dat dat wel moet... knhs kennende

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:41

@L_Rivaldo Ik keek vanmiddag even naar de uitslag van de mendurance in Ysselsteyn gisteren. Wat een knappe tijd heb jij daar neergezet, Laura!
13,972 km/uur gemiddeld.... dat is wel heel precies gereden. Want 14 km/uur is de maximum toegestane snelheid in de klasse 1 pony's toch?
Petje af, hoor!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:43

Ik zou heel graag een keer mee wille doen met een mendurance wedstrijd, maar ik krijg een beetje schrik als ik jullie snelheid hoor...
Die ligt vrij hoog zoals ik lees.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:44

Ik heb ook foto gemaakt.staan op mijn fb
Bianca1973 schreef:
Hoi hoi, gisteren heb ik met Noortje mendurance in ysselsteyn gelopen. Enkele malen zag ik een jongedame fotos maken. Weet iemand wie dat was? Er zijn ook fotos van ons gemaakt. Zou er graag willen bestellen bij haar. Groetjes

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:44

Maar laura is ook een toppertje en mijn concurente hihi
MarjaR schreef:
@L_Rivaldo Ik keek vanmiddag even naar de uitslag van de mendurance in Ysselsteyn gisteren. Wat een knappe tijd heb jij daar neergezet, Laura!
13,972 km/uur gemiddeld.... dat is wel heel precies gereden. Want 14 km/uur is de maximum toegestane snelheid in de klasse 1 pony's toch?
Petje af, hoor!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:51

Peachy schreef:
Ik zou heel graag een keer mee wille doen met een mendurance wedstrijd, maar ik krijg een beetje schrik als ik jullie snelheid hoor...
Die ligt vrij hoog zoals ik lees.

Ik ga dit jaar ook weer een paar keer starten (althans, dat is de bedoeling), maar ik moet ook echt op snelheid gaan trainen.

Mijn fjord Coldy loopt met gemak 30 km, maar haar eigen basistempo in draf ligt tussen de 11,5 en 12,5 km/uur. En dat is echt niet snel genoeg om te scoren in een wedstrijd. Zeker niet als Laura meerijdt. ;-)

Kortom, werk aan de winkel om het tempo omhoog te krijgen. :-)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:57

Maar vergeet vooral het belangrijkste niet van de wedstrijden.dat je goed over de finish komt en je paard niet afgekeurd word en dus fit to continue is.want hard rijden en dat dan blijkt dat je paard niet goed is,vind ik veel erger. Want je bent een team en je moet weten wat wel en niet kan met je paardje

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:13

Zolang je het minimum maar haalt is, sta je gewoon in de uitslag met winstpunten. En.... rustig rijden heeft ook voordelen. Nog meer van de natuur genieten, no stress..... :D

Bianca1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:59

Marja r, ik ben met Noortje zeker niet de snelste. Ze heeft een super conditie, hartslag 48, maar ik doe meer mee voor de lol en niet voor het winnen. Laura haalde mijn welsh d pony al na 10 minuten in met haar shet tum tum, dat was in 2015. Hahaha lachuh!! :-)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:17

Natuurlijk is plezier, voor mens én dier, het belangrijkste. En zelf doe ik ook vooral mee om het meedoen, en voor het rijden van een mooie route elders dan thuis.

Maar... een mendurance is uiteindelijk wel een wedstrijd en geen recreatierit. Best een beetje jammer als de snelheid dan voor weinig deelnemers iets uitmaakt.
Het idee van mendurance is toch dat je met een fit paard de eindstreep haalt, in een zo goed mogelijke tijd.

Daarom ga ik toch proberen onze snelheid wat op te schroeven. Maar uiteraard niet ten koste van mijn pony.
Ik ga er vanuit dat als Coldy nu 25 á 30 km gemakkelijk loopt in haar eigen basistempo, het met wat gerichte training ook mogelijk moet zijn om het tempo wat hoger te krijgen.
We hoeven niet te winnen, maar als ik dan toch meedoe vind ik het wel leuk om een beetje aardig mee te komen in het klassement.

We gaan het zien... :-)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:04

Ik heb er gisteren er vooraan aan gewerkt om het tempo omlaag te halen. Ik was al enorm trots dat ik hem kon laten stappen vooral na het inhalen en op het staptraject. De laatste tijd heb ik veel moeite om hem in te kunnen houden en dat maakt het rijden niet leuk. Maar ondanks dat toch nog 12 km gemiddeld gereden. Pas als ik de controle over de snelheid weer terug heb is het tijd voor een klasse 2.
Het fijne van de mendurance is vooral dat je een leuke route kan rijden zonder verdwalen (hoewel ik het altijd wel presteer een lintje te missen) en daarbij de conditie in de gaten wordt gehouden. Ik heb ook wel recreatieve ritten gereden zoals enjoy the ride maar dat is echt een ramp met een pony die door wil

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 07:50

Ik rij nu ongeveer gemiddeld 8 km/uur. Kan ik dan iig meekomen?
Het gaat mij helemaal niet om het winnen maar wel dat ik binnen de tijd kan finishen.
Ik men trouwens met een tandem misschien maakt dat ook verschil, aangezien de meeste met een enkelspan mennen?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:51

Gisteren telefonisch contact gehad met mijn contactpersoon bij de KNHS en daarom even een update met betrekking tot de startpas.
Ik heb even de tekst van FB gekopieerd:
Op dit moment is er nogal wat onduidelijkheid over de startpas Mendurance. Helaas geeft de website van de KNHS hierover nog verouderde informatie. Dit zal op korte termijn aangepast worden.
Telefonisch worden sommige mensen naar ons (Mendurance Nederland) doorverwezen voor de aanvraag van een startpas, ook die informatie is niet correct.

Naast de startlicentie Mennen (waarmee u dus in alle mendisciplines kunt starten) is er nog een andere mogelijkheid om officieel (dus klasse 1 of hoger mits gekwalificeerd) te starten, namelijk via een maandkaart.
De maandkaart kost in 2017 € 37,00 en is voor mendurance het hele seizoen geldig. Om voor deze kaart in aanmerking te komen, moet u wel lid zijn van een bij de KNHS aangesloten menvereniging. Een maandkaart kunt u aanvragen bij de KNHS (telefonisch of per mail ledenservice@knhs.nl). Een maandkaart voor Mendurance kunt u helaas niet aanvragen via Mijn KNHS.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:03

Ik kreeg inderdaad een mail terug dat ik eerst lid moet wordwn van een memvereniging en dan kunnen ze een mendurancestartkaart voor me maken. Helaas staat er niet bij wat de kosten zijn. Ik wil gewoon eenmalig nog een klasse 2 rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:05

Ik kan trouwens nergens meer oude wedstrijdgegevens vinden. Dank dat mijn punten nooit genoteerd zijn.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:13

Volgens mij kun je die alleen online opvragen. Bij de endurance is dat ook.
Die kaart zou dan die maandkaart van € 37,00 moeten zijn.
Wel balen dat je dan voor die ene wedstrijd lid moet worden van een vereniging. Is er niet ergens een goedkope vereniging waar je alleen op papier lid kunt worden?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:21

Ik heb een aantal verenigingen benaderd en wacht op antwoord. Mijn allereerste vereniging zit in Noord Holland en die is 27,50 euro per jaar. Dat is nog wel het overwegen waard
Maar stiekum denk ik zelfs: word het nu wel gecontroleerd bij de knhs dat je een startkaart heb. Ik heb wel eens mensen laten starten die aangaven klasse 1 te willen starten en die mij geen startkaart konden tonen en die ik uiteindelijk zonder startkaartgegevens door gaf aan de KNHS want die bleken achteraf geen startkaart te hebben. Nooit wat van gehoord. Vroeger verliep die registratie wel goed. Dan moest je een week voor de wedstrijd je gegevens in sturen naar de KNHS en kreeg je keurig te horen of iedereen startgerechtigd is in zijn klasse. Toen had ik tenminste het gevoel dat de KNHS nog iets deed met het geld van de wedstrijdafdracht en de startkaartafdracht.
Laatst bijgewerkt door Napie op 14-03-17 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:25

Dat zou inderdaad nog te doen zijn.