[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:39

Ik gebruik geen zweep :D Dat is handig.

Tine10 fijn dat het al iets beter gaat, veel plezier op vakantie.
Tallechie mooi dat het tuig verkocht is.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:46

Rhine_ schreef:
Ik gebruik geen zweep :D Dat is handig.

Ik probeer wel eens een tikje bij te geven, maar tik altijd mis. :+ Dus in de marathons heb ik dat ding meer voor de sier.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:11

Mijn blauwe biothane teugels zijn binnen *\o/*

@Tallechie ja dat heeft Snuit ook jarenlang mogen doen. Niet zozeer in 4-span hoor, daar heeft hij al met al denk ik 10 x in gestaan als dat het al is. Daar is hij echt niet zo van geworden, want hij is maar 3x mee geweest op wedstrijd en de andere keren waren stap/drafritjes in het bos. Maar wel dus in enkelspan bij zijn 1e baasje, waar hij 3 jaar op rij indoor kampioen / Twente cup mee heeft gewonnen. Toen ik hem destijds kocht kreeg ik ook mee dat ik hem nooit meer indoor moest gaan starten omdat hij dan doordraaide. Maar wist ik veel, ik wist toen nog niet eens wat indoor was hahaha.

Nou ga met het avondeten aan de slag :Y)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:16

Dat is iets wat je er toch zelf van maakt, VHU? Ik heb Snuit zien lopen in Tolbert.
Zag een pony die veel plezier had in wat hij deed, maar doordraaien niet.. Het is maar net wat voor instelling je er zelf bij hebt. Onze pony's weten hoe het zit met indoors en marathons, zijn soms zelf fanatieker dan wij zelf zijn. Zodra wij het parcours uit zijn, zijn de pony's ook weer heel relaxt.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:27

Snuit blijft wel stuurbaar, maar bepaalt zijn tempo nog. Daar ben ik nu dus mee bezig.
Vrijdag dus tussen pionnen doorgestuurd. Hij galopeerde direct aan, dan ga ik terug naar stap. Eerst in stap door de poortjes, toen hij dit rustig en op mijn tempo deed in draf, steeds langzamer.. aan het einde in galop, dan wordt hij snel, maar wel stuurbaar, hij moet leren wachten op mij.
Ik ga dat 1 x in de week doen, als het beter is probeer ik een marathon uit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:29

Dat werd tegen mij gezegd Poeltje. Ik ben nooit indoor gestart met Snuitje. Ik zeg niet dat hij standaard doordraait indoor, want ik heb ook gezien dat die pony daar vreselijk veel plezier aan beleeft.

Snuit is bij mij wel een aantal keer doorgedraaid, echter dat was dus niet bij indoor situaties. Dat had er voornamelijk mee te maken dat ik stil wilde staan bij bijv oversteken en dat hij dat niet wilde. Of dat ik wilde stappen, het laatste stuk, maar dat hij dat dus niet wilde. Dus ben aantal keer de weg ongewenst overgestuiterd..... ben een paar keer in een mais/graan/aardbeienveld blijven steken en ben met het tweespan een aantal keer nogal vreemd geeindigd met een compleet idiote pony. Met dressuren sloegen ook regelmatig de knoppen door als ik hem netjes wilde rijden. Dat alles was de reden dat ik hem weg deed als gezelschapspony en niet als menpony.

Neemt niet weg dat ik het fijn vind voor Snuit en voor Tallechie dat ze een manier hebben om samen plezier te hebben. Want dat gun ik haar en de pony van harte. Het werken met de pionnetjes wat Tallechie zegt, vindt hij ook erg leuk. Maar net wat Tallechie zegt, hij wil zijn tempo bepalen en als zijn koppie op oorlog staat kun je knetterende confrontaties krijgen. Tallechie is heel rustig en ik denk dat ze standaard met minder druk rijd dan ik, zij passen gewoon beter bij elkaar.

Dus het is niet wat ik er zelf van maak. Het is wat ik zelf heb ervaren. En dat 'men' denkt dat dat niet zo is, dan heb je dat niet gezien. Kun je niet over oordelen lijkt me.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:33

Ik bedoelde het niet als aanval, bedoelde meer dat je het grotendeels zelf in de hand hebt, hoe je je pony opvoed en daar is de eerste eigenaar dus niet consequent in geweest.

Oordeel verder niet over de manier waarop jij bezig bent geweest met Snuit of hoe Tallechie het nu aanpakt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:45

Sommige combinaties klikken gewoon niet. Ik vind het heel fijn dat Snuit in ons topic is gebleven en dat Tallechie er zoveel plezier aan beleeft.
Als ze bezig zijn, zie je gewoon 2 blije koppies.

Rhine: ik gebruik zweep wel, puur als hulp. Dus niet om te slaan, maar vooral om hulpen te geven ipv beenhulpen. Voel me stuurloos zonder zweep, je kunt er heel kleine aanwijzingen mee geven.

Poeltje:
Citaat:
Daar ben ik ook bang voor, Tine, maar toch denk ik dat die mensen dan wel door de mand vallen. Een paard of pony is geen robot en houdt dat natuurlijk niet continue vol. Ben aan de ene kant wel blij me de regel, dan kunnen de pony's lekker in hun eigen tempo stappen.
Maar voordat ze door de mand vallen.... daar ben ik zo bang voor, want sommig zweepgebruik wordt blijkbaar ook niet gezien. Eigenlijk zouden ze het gewoon staptraject moeten laten en dan bijv 4-6 km per uur ofzoiets, zodat er gewoon op eigen staptempo gestapt kan worden.

Oei, klinkt niet goed met ene paard. Hopelijk valt alles mee. En succes vanavond, hopelijk gaat het weer zo goed.

Tallechie: ja, belangstelling voor!!!! Hoeveel grams, welk merk, kan er eventueel ook een hals aan (alhoewel, die wordt er toch afgesloopt) Je bent al veel kwijt zeg, gaat echt super.

Wordt helemaal dol van vraagprogramma's. Die van 6 april is nu klaar, maar voor 11 mei krijg ik steeds rare foutmeldingen. ZUCHT. KNHS reageert gelukkig wel steeds heel snel op probleemmails van me. Ze zullen wel gek van mij worden hahaha.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:51

tine10 schreef:
Maar voordat ze door de mand vallen.... daar ben ik zo bang voor, want sommig zweepgebruik wordt blijkbaar ook niet gezien. Eigenlijk zouden ze het gewoon staptraject moeten laten en dan bijv 4-6 km per uur ofzoiets, zodat er gewoon op eigen staptempo gestapt kan worden.

Dat zou ik ook het fijnste vinden! Had liever gehad dat het staptraject was gebleven dat dit overgangstraject.

Daarentegen zijn zulke mensen wel snel de sjaak, aangezien je gelijk na het traject de veterinaire controle krijgt.
Als je je paard of pony dan op hoog tempo door het traject hebt gejaagd, zien ze dat wel terug aan de hartslag.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:56

zo weer helemaal bij met lezen hier _/-\o_
indoormarathons heb ik geen ervaring mee, behalve kijken hoe iedereen er plezier aan beleeft :j
ik heb vanmiddag een heel gesprek gehad met maurits (cavalierwagen)
mijn marathonwagen ga ik verkopen,veel te zwaar voor mij en sun
ik wil een wagen waar ik fijn mee kan dressuren,vaardigheid kan rijden en rijden door de bossen/hei in otterlo vond ik ook erg leuk om te doen,en....belangrijkste : spoorbreedte 125 en een LICHTERE wagen....(dat zijn veel wensen voor mijn droomkoets :z doe eigelijk niet bestaat
maar.....er word een ontwerp gemaakt door maurits en....hij gaat er 1 maken voor me.... *\o/* *\o/*

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:58

Oef.. Je komt wel wat hakkerig over nou poeltje... Ik vind je reactie erg onprettig..

Ik doe even :evaw: ik heb hier geen zin in.. Beetje onnodig kwetsen.. :x

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:02

Akshay schreef:
Oef.. Je komt wel wat hakkerig over nou poeltje... Ik vind je reactie erg onprettig..

Ik doe even :evaw: ik heb hier geen zin in.. Beetje onnodig kwetsen.. :x

Dat is helemaal niet de bedoeling. En zo bedoel ik het ook helemaal niet.

Laatste wat ik wil is mensen kwetsen. Mijn eerste reactie heb ik niet goed verwoord, want hoe het wordt opgevat, bedoel ik het niet.

Je hoeft je niet terug te trekken, ik ben al weg..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:06

Dames, meiden, lieverds (Thijs, ik vergeet je niet hoor, maar je deed niet mee in deze discussie)...... niet zo op de teentjes getrapt voelen, iedereen is hier LieVVV :* . Dat zijn we al heel lang, we zitten niet voor niets al in deel 6. Niemand weggaan, niemand zich beledigd voelen, het is internet! Ergens een keer anders over denken is helemaal niet erg en woorden komen soms anders over als je ze zegt, maar ook als je ze 3 x leest ;) .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:08

Poeltje niet weggaan, Aks ook niet.

Ik heb het niet zo opgevat dat het kwaad bedoeld was. Is het lastige he van gelezen woorden, die kunnen verkeerd vallen.

MOet nu snel weg, maar denk dat er niets verkeerd bedoeld was.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:12

Sorry, moet toch echt weg, vanavond dressuurproef met tandem. :)

@Happytime: Gaaf!! Ben benieuwd, hoe wordt de kar ongeveer?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:27

Ik heb tot nu toe maar 1 x gehad dat ik niks met hem kon.
Ik rijd nu zonder druk, als ik wil stappen 'gooi' ik het leidsel nu naar voren en op mijn stem komt hij terug. Vandaag bezig geweest met wel druk houden en dan gaan stappen.

Ik had ook niet verwacht dat hij zo zou gaan lopen, vind het mooi meegenomen. Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft heel veel van Veale geleerd heb, die kon ik ook niet met druk rijden.

de eerste keer dat ik snuit reed bij vhu op stal, kon ik er ook helemaal niks meer. Vandaar dat ik in het begin zoiets had van dan maar als grasmaaier, maar het klikt gewoon.

Een van de redenen dat V weg is gegaan, dat ik daar dus niks mee kon op wedstrijd. Heb zelf gezien hoe e met A mende toen ik hem kocht, maar S moet je inderdaad heel anders mennen. Maar ook het stukje voeding/stalling/beweging ed zal veel verschillen.

Maar ik ben heel erg blij met de (ex) pony's van VHU, ik heb twee goed opgevoede pony's die gewoon stil kunnen staan met optuigen. Erg fijn.

Ik zal proberen binnenkort wel even filmpjes of foto's te maken van de lessen.

Tine grams weet ik zo niet, een harry horse, voelt wel dik aan. Volgens mij kan hier geen hals aan, maar heb hem niet goed bekeken. Deze mag je voor 10 euro hebben, hij is namelijk vies, maar nog wel goed.
Ik heb het vraagprogramma voor 9 mei ook ingediend, ging best snel. Die van 1 april is de deur ook uit, alleen die van 29 en 30 juni ook.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:29

Tine er is inderdaad al veel weg.
Heb nu nog fleecedekens, zadel, dekjes, hoofdstel, zwart tuig, peesbeschermers, oornetje, martingaal, slof.
Dat is het zo'n beetje wel

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:14

Nou, Tall, ik zal eens gaan tellen hoeveel ik je schuldig ben. Volgens mij ben ik de tel beetje kwijt hahah. HH dekens zijn fijne dekens. En een reserve met mijn monsters is altijd handig :)) Fleecedekens heb ik nog meer dan genoeg van, dus daar help ik je even niet vanaf. Martingaal, peesbeschermers en slof gebruik ik niet. En rest heb ik niet nodig.

Poeltje: veel plezier bij je les
HT: gaaf. Ben nog steeds erg tevreden over service van Maurits. Het is jammer dat hij zo ver weg zit.

Nou, ik ga even bankhangen. MijnKNHS is vastgelopen. Al mijn werk voor niets, want hij kan niets opslaan -O-

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:27

Ja heb wel een lijstje gemaakt. Wil je die hebben? ja mijnknhs is niet het fijnste website om mee te werken

Ht super, ben benieuwd, ben mij er ook aan op oriënteren, maar vindt het nog erg lastig.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:34

HT gaaf je eigen wagen laten maken. Ik ga binnenkort ook eens rondkijken. Dan komt mijn wagen te koop.

Tine balen van mijn knhs.

Morgen lekker even in de binnenbak rijden en dan zaterdag wedstrijd. Hoop dat ik er wat van kan maken. Maar we zien wel heb niet al te hoge verwachtingen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:55

Ht, super een nieuwe wagen, ik las alleen erg slechte ervaringen over de cavalier wagen, en zeker over de garantie....
Ik zou zeggen, wees op je hoede.....
Snuit die goed zijn best doet, janouk, fijne vakantie, tine ook al snel vakantie.

Lief doen verder iedereen ....soms moet je niet alles schrijven wat je denkt....

Aks, hierrrrrrr !! Blijven jij !

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:14

Biancaoo, zielige pup. Hoop dat ie beter in de groep gaat liggen.
Ollie baalt van harde grond, ik ook, ben het echt zat..
VHU, Mooi dat Blondie weer goed d’r best doet, hopen dat ze ’t vol blijfthouden! :j

Heb geen ervaring met rustpauze’s/stapsnelheid etc. :n
tallechie&vhu. Ik had voor mijn oude shetlander gewoon een oude sperriem ingekort en dan door zijn neusriem en keelriem gedaan, is ong. hetzelfde, alleen had hem niet nodig. :P

Tine&Janouk, hele fijne vakantie alvast, geniet ervan.

HT, gaaf je eigen wagen laten maken. Ben al jalours! :’)

Afgelopen dagen niet gereageerd, wel bijgelezen, maar was carnaval aan het vieren. Gistere nog schuimparty gehad, blijkbaar ben ik allergisch, loop al de heledag met een rood hoofd rond, maarja voor de rest wel leuke carnaval gehad. :j

Vandaag is ook Luca (Dacht dat ie Luuk heette, maar op paspoort Luca en stiekem vinden we dat een leukere naam) naar ons toegekomen, gelukkig heeft de vorige eigenaar vrij kunnen krijgen, dus kon hij al smiddags komen ipv savonds ( Geen stroom,dus geen licht)

Afbeelding

Voor meer foto’s; [JITP] Pippa & Luca maken kennis.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:30

Gefeliciteerd Thijs. Ik ken de ex eigenaar van je pony.

Ik vind zonder zweep heerlijk maar ik rij ook slecht met :+

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:42

Van welke van de 2? :')

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:44

Van Luca.