[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:37

jullie kletsen weer lekker door!

bedankt voor jullie reakties, zulke momenten zijn inderdaad altijd even spannend, en ook frustrerend, omdat ik weet dat ze het kan als ze echt helemaal ontspannen is, maar een tikje spanning zorgt er voor dat stilstaan en het wegstappen erna dus gewoon echt niet meer lukt...
en dat gebeurt in de dressuurproeven dus ook, ietsje spanning en geen halthouden en geen voorwaarts stappen meer...

ik krijg het bij haar op zulke momenten gewoon niet goed, dat zag ik vandaag weer, als die spanning er is wordt het alleen maar erger door het te gaan oefenen, tot het helemaal mis is...
ik ben het nu wel extra aan het oefenen op momenten dat ze wel ontspannen is, kijken of ik het stilstaan uit kan breiden en het wegstappen rustiger kan krijgen op die moment dat er nog geen stress is...
iedere keer bedenk je zo wel weer nieuwe dingen in de hoop dat het gaat werken...
en wie weet... ooit...
we houden hoop, al is het gewoon zo zonde, buiten het in het proeven veel te veel punten kost (want ze wil erna ook niet meer stappen) is het op de weg gewoon gevaarlijk soms...

ik zag leuke foto's voorbij komen net trouwens!

tallechie een grappige vriend... :+

vhu onder de vlekjes...
vertraagde mazelen of waterpokken?
sterkte! :(:)
doe maar even rustig aan, dat werkt het beste waarschijnlijk...

It ook lekker uit eten geweest!

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:39

nouvel, en als ze een ontspannen bui heeft en je oefent het dan... word ze dan ook gespannen ervan?
ja ik heb lekker gegeten.... maar de weegschaal was wel/niet blij met mij... en ik al helemaal niet hihi

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:48

meestal wel, maar als ik het heel goed gedoseerd doe lukt het soms wel steeds beter...
ze heeft vooral heel veel moeite om in aanleuning te staan en weg te stappen, eerst kon ze helemaal niet stilstaan en rustig weg gaan, toen ben ik het zonder leidsteldruk gaan oefenen, puur op mijn stem, zodat ze niet het gevoel had opgesloten te worden en dat gaat nu best goed als ze ontspannen is, ook bij de weg, dan zeg ik ruim op tijd rustig hoooo en met heel weinig ophouding staat ze dan stil en dan laat ik gelijk alles los...

maar ja, in het verkeer moet je soms opeens hooo als er plotseling iets aan komt en dan komt er teveel druk op en dan gaat het mis en gaat ze onmiddellijk in de stress, dus opspannen en weg!

in de bak ben ik nu als ze ontspannen is heel rustig aan aan het oefenen om de aanleuning op te bouwen zonder dat ze in paniek raakt, en soms zitten daar al aardige stukjes bij, dus stukje bij beetje gaat ze best vooruit, maar het is een moeilijke lange weg...

ze had het onder het zadel ook heel erg, misschien nog wel erger en dat gaat ook steeds beter met rustig oefenen, dus wie weet...
we blijven oefenen! 8-)

het lijkt of ze ooit vastgebonden aan de bijzet ofzo heeft moeten staan en daarbij in paniek is geraakt ofzo, of dat er iets gebeurd is terwijl ze vast zat met haar hoofd, want ze raakt gewoon totaal in paniek van het stil moeten staan op aanspanning, best heel zielig ook als je dat ziet...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:49

hahah nee hij vind niet zo veel aan longeren. Maar nu was ie gister ook niet zo fanatiek. Normaal zit er
wat meer pit in. Lag misschien aan het weer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:49

@IT berichtje ontvangen!
@Nouvel ik ben ook allergisch voor van alles (Cara type) huisarts vermoedt dat dit ermee te maken heeft. Ik heb wel vaker exceem maar dit is nogal een heftige versie. Stress is zeker een factor :o

Bij Snuit moest ik echt heel streng en consequent zijn en zelf helemaal onbewogen zeg maar, dus wat hij ook deed hij moest op mijn hand/stem stilstaan. Ik heb trouwens twee commando's halt voor stilstaan, hoho voor iets rustiger. Dat verschil was voor Snuit ook belangrijk, anders dacht hij dat hij toch nog mocht blijven lopen (bij hoho). Maar dat zal bij Fifi wel niet helpen zoals je haar beschrijft ...

**edit** had je laatste berichtje niet gezien...
Het zou dus bij Fifi wel kunnen helpen. Gebruik jij het commando halt voor uiteindelijk echt halt, of ga je via hoho naar stilstaan?
Wel sneu zoals je het beschrijft dat ze zo in de stress schiet, heb je haar niet van jongsafaan beleerd? Het lijkt altijd of jullie je hele leven al bij elkaar zijn.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 13-03-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:54

het lastige is aan de ene kant moet ik inderdaad wel duidelijk en streng zijn, maar aan de andere kant wel in de gaten houden hoe ze is op dat moment...
vandaag dacht ik dus ook vol te houden met consequent zijn en toen ging het dus helemaal mis, omdat ze teveel stress op had gebouwd en dan dus moet ontladen en ontploft als ze naar voren gaat...

in principe mag ze altijd pas weg als ik dat zeg, elk initiatief van haar kant is dus een extra hoo en ophouding van mij en weer wachten, ontspanning bij haar is weg mogen stappen...
maar helaas is die ontspanning er dan soms niet en dan wordt het lastig...

dus nu maar weer extra oefenen als ze ontspannen is en belonen als het goed gaat...
hoo is bij mij stilstaan, rustig is langzamer gaan...
hoo op de stem doet ze in principe super, als er maar geen spanning is... :+

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:56

Ja van stress kan je de gekste dingen krijgen. Hoop dat het snel weer over is.

Vervelend dat je niet weet waar het vandaan komt nouvell. Als ze echt in paniek zijn.

Nou vandaag dus marathon gereden op zn belgs. Nou ik heb weer een aantal praktijken gezien.
Als ik zo zou moeten rijden dan stop ik er mee. Maar goed ze hadden op de meest onlogische manier
17 poorten waarvan 2 hindernissen in de bak gefrommeld.

Eerst met robijn gestart. 1e manch op t gemakje maar meneer moest echt naar alles kijken. 2e
manch even goed doorgepakt. Hij doet het allemaal heel braaf maar zet niet dat stapje extra.
Uiteindelijk 8e geworden van de 16 ofzo.

Daarna ferro eerst buiten ingestapt en gedraafd. Daarna de losrij bak in en daar had ik een bom
voor de kar die alleen maar hard wou. In het parcours ging het ook wel goed helaas 1e manch een bal. Uiteindelijk 5e dus netjes vind ik zelf.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:58

Nouvel ik ken je probleem. Als het bij veale te lang duurt wil hij ook nog wel eens wat omhoog komen, dan moet ik ook echt weg gaan, anders wordt het alleen maar erger. Wel probeer ik hem dan weer zo snel mogelijk stil te zetten.

Maar met dat spanning opbouwen ed ken ik maar al te goed. Mijn overgangen op wedstrijd krijg ik ook een laag cijfer, vooral van stap naar draf.

Ik gebruik nu trouwens 2 dagen dat water met dat pilletje en elke keer als ik een slok neem, beweegt de kleine direct. Heb ook meer 'pijn' in mijn buik in de zin van ribben, banden e.d. En heb vanavond even gevoeld en als ik het voel is het hoofdje al wel wat naar beneden gedraait, maar weet het niet zeker.
We zullen vrijdag moeten afwachten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:00

netjes gereden dan hoor maisie!
en weer een ervaring rijker!

tallechie, bizar zeg met die pilletjes!
spannend allemaal...

tja, paarden...
het is niet altijd even simpel...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:01

Dan heb je inderdaad die momenten in het verkeer dat ho plotseling een ho is en je het leidsel op spanning moet houden om dat je niet weet wat er kan gebeuren. Als je haar trouwens zou (kunnen) vertrouwen hoef je maar minieme aanleuning op het leidsel te hebben ook in het verkeer. Die paarden bij de stalhouderij stonden op halt echt gewoon als een huis stil, ook mooi in aanleuning/afgebogen maar door ze iets te geven had je ze niet op druk zeg maar, ook kwestie van heel secuur aanvoelen. Je kon ook alles weggooien, stonden ze ook stil maar voor een stoplicht / in een verkeerssituatie doe je dat natuurlijk niet.

Wat ook hielp bij het aanleren van bij ons dus dat halt - ho verschil en het na het halt weer rustig wegstappen was dat er iemand meeloopt en wat klopjes tegen de hals geeft. Dus dan manlief ernaast, vriendelijk toespreken, halt, klopjes, voorwaarts, klopjes etc. En je stem in alles maar laag houden en niet laten merken dat je het echt he-le-maal hebt gehad ;)

Maar dat zul je allemaal ook alwel doen maar goed, probeer je maar een beetje te helpen :o

Paarden zijn inderdaad bizar... baby's ook :+
Maisie goed bezig geweest ;)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 13-03-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:02

Dat is net met kinderen en met mannen, ze schrijven de gebruiksaanwijzing wel, maar in een aparte taal :+

Netjes hoor Maisie

Nouvel indd heel bizar, had ook zoiets van helpt toch niet, maar merk duidelijk verschil in beweging van het kind. Hopelijk heeft de kleine genoeg ruimte om te draaien, dan kan ik alsnog normaal bevallen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:07

echt heel spannend allemaal tallechie!
baby's zijn ook wonderlijk inderdaad!

vhu, bedankt voor je tips!
helaas, het meeste al geprobeerd inderdaad...
veel oefenen zei ook mijn instructeur, maar ook, het zit nou eenmaal in het paard, en je zal wel iets kunnen verbeteren door heel veel oefenen, maar eruit zal je het niet krijgen...

ernaast lopen werkt ook niet als ze zo gespannen is, dan gaat ze finaal over mijn vent heen, ook een beetje slordig... :+
ik zat er wel aan de denken om het weer eens in de bak te proberen met iemand ernaast als ze ontspannen is, om evt ook iets te laten geven van een pepermuntje ofzo, als beloning als ze rustig staat...

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:11

@Maisie, := ik ben benieuwd hoe dat parcours er op 'zijn Belgisch' uitzag..... helemaal super toch, zeker nadat Robijn toch even last gehad heeft van zijn luchtwegen +:)+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:12

Citaat:
dan gaat ze finaal over mijn vent heen, ook een beetje slordig...
_O- nee da's niet de bedoeling :+
Bixjes of pepermuntjes interesseerde Snuit dan weer helemaal niet als hij zo bezig was had hij blijkbaar geen honger }:0
Alwyn wel die vergeet spontaan dat hij bang is voor water of wat dan ook als mijn groom voor hem loopt met een boterhammetje :7

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:13

:D

daar ben ik eigenlijk ook een beetje bang voor, dat ze helemaal niks wil, want als ze gespannen is eet ze niet... :+

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:31

ferro had last van een kuch. Hij gaf er nog wel 1 maar dat was volgens mij meer omdat hij zich
zo opfokte. Ze hadden het wel nogal warm in de trailer het was ook een beetje raar weer.

Tallechie hopen dat de kleine nog wil draaien !!!!

Ben naar bed weltrusten iedereen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:33

Het is inderdaad raar weer.

Maisie welterusten

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:03

@ tallechie ik duim voor je dat de beed zich gaat gedragen en nog draait
@ nouvel raar peerd heb je toch... hij zal indd vroeger wat mee gemaakt hebben
@ maisie hoe doe je dat een marathon rijden op zijn belgs?

vandaag me huisje opgeruimt en toch nog wat met paarden gedaan heb het paard van me moeder getoileteerd (ik moet het peerd vrijdag zelf vlechten dus hoeft dat vrijdag niet meer) en dekens gewisselt hij is van 2 300 grams met hals naar 1 200 grams en 1 300 grams zonder hals gegaan

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 07:12

tallechie hopenlijk helpt dat drankje.
Best apart eigenlijk hihi.

Nouvel, vervelend om te zien is dat he? Als ze zo bang en in de stress zijn

goedemorgen

ik gisteren heel dapper besloten om vandaag op de fiets naar m'n werk te gaan.
Maar heb nu eigenlijk niet meer zo'n zin...maar denk dat ik toch doorzet :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:05

goeiemorgen, fijne dag allemaal, werkze of succes op school!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:21

Goedemorgen, veel plezier en werkze voor iedereen !

Tallechie, grappig hoe je kunt voelen dat je beeb reageerd op dat pilletje, vreemd hooor !!

Nouvel een avontuur beleefd met Fifi voor de wagen, het zat vast in de lucht, want wij eindigden onze rit ook een beetje apart. :j ik moest even alle zeilen bijzetten om niet in een volle draf naar huis te vliegen het laatste stuk....... :7 om een normale auto die 100 meter verderop reed, en niks engs deed, geen autokabouters ofzo gezien, maar Melody zag wel iets ???
Maffe paarden, heb je een hele fijne buitenrit gehad, en net op het laatste stukje doen ze zoiets !!
Dus....klinkt aardig bekend, apart dat er bij verschillende paardjes toch wat overeenkomsten zijn bij wat menprobleempjes zoals halthouden en stappen !!

Moet zeggen dat Melody langs de weg super kan stappen, maar in het bos of in de bak hooooo maar, niks geen fatsoenlijke stap te vinden hoor.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:57

goeiemorgen

Lastig, stilstaan. Sun kan het ook absoluut niet. Ja, 2 seconden zodat ik nét kan groeten, of tot de 1e auto voorbijgereden is en dan begint ie meteen weer te lopen. Wil ik hem dan corrigeren (omdat er nog een auto aankomt bijvoorbeeld) dan heb ik ineens een springpaard voor de wagen.
De laatste jaren gaat het wel beter, maar we moeten het wel heel veel oefenen en het hangt echt van zn bui af.
Storm kan gelukkig wel stilstaan, heerlijk op rust, die moet je ook echt terug wakker maken als we weer wat gaan doen. Kan wat worden als ze straks in tweespan staan... zodra ik "Jongens" heb gezegd begint Sun al te lopen en staat Storm nog rustig wakker te worden :+

groetjes, lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:01

bliksembezoek, ik ga m'n slaapkop fatsoeneren en richting de AH, daar pikt een stalgenootje me op, want de paardjes worden lekgeprikt vandaag :)
*paspoort niet vergeten..*

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:48

minder nouvel,dat ze zo hyper word(gelukkig is sun nuchter ho is ho)
maisie heeft op zijn belgs gereden???
hond joep word al een grote labrador <3
tallechie: duim voor je dat de baby gaat draaien(anders toch de achtbaan in)
ik ga maar eens ponys voeren,blauwe envelop laten invullen en om half 3 naar de kaakchirurg....brrrr ontstoken kies laten verwijderen(zal wel geen mennen worden vanmiddag)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:01

Ontzettend vervelend die paarden en pony's die slecht stilstaan. Vooral in het verkeer. veale kan het wel, in de bak gaat het goed en meestal op de weg ook, maar als hij de kolder in de kop heeft dan vertikt hij het. Dan zet hij zijn kop op en houd je er niks aan.

Achtbaan mag ik niet meer in :-) is verboden voor zwangeren

Blauwe envelop ben ik gisteren mee bezig geweest. MOet de aangifte van mijn vriend zijn bedrijf doen en van ons. Ik maak er ook gelijk een jaarrekening van en dan hoeft de accountant het alleen maar te controleren en in te dienen.

Succes happytime

Iedereen veel plezier vandaag

O ja en ik heb eindelijk goed geslapen