[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:24

ik hoop dat we het er nu ondertussen wel over eens waren dat met halster of zonder niet de hele clou van nh is....
begrijp ik nou goed dat je een hele mening over nh hebt, terwijl je "een demo op horse event gezien". Ja, het is duidelijk dat je nu helemaal begrijpt waar het over gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:25

die foto was een grapje sanne
door dat carrot stick gedoe
Citaat:
Mijn NH Tong uitsteken Clown

lees voor het gemak maar ff over de smilies heen...

En nee mijn mening bestaat uit meerdere dingen dan van wat ik daar gezien heb
Maar wat ik daar zag heeft mijn mening wel meer bevestigd

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:31

sorry, het topic is namelijk een beetje verzand in afzeiken zonder argumenten, dus dan lees je daar sneller overheen Knipoog
wel leuke foto trouwens Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:41

Elise schreef:
Als je het topic even doorspit vind je de uitleg :j

Dat was de bedoeling van mijn vraag niet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:09

Anya schreef:
enten

Ik heb net iemand gesproken die geent heeft, een aantal paarden. Maar haar antwoord was: Ik doe het nooit weer:
1- Het is schofterig duur
2- het werkt maar een paar maand
3- de paarden krijgen dikke benen en vaak een dikke borst. Dat heb ik zelf ook gezien.

Zo leuk is al dat enten tegen schimmel niet.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:28

Ik had nog zo gezegd.... niet te veel posten Tong uitsteken Maar goed, heb alles weer zo'n beetje bijgelezen.

@RK, ik eng? En jij dan Tong uitsteken

Huertellica schreef:
Er begint zich een structuur te ontvouwen: zie ik het nu goed dat de tendens is dat de 'voorstanders' van boerenverstand ook voor e-shocks tegen luchtzuigen en afgewerkte olie tegen mok zijn, vóór verzamelen achter een bit zijn en dressuur voor Klassieke Dressuur aanzien??

Ik weet niet waar je dit vandana haalt.... maar vind het een beetje vreemde aanname. Oftewel dat heb je dus niet goed gezien Knipoog

@Memory, wat betreft mijn beeld van NH. Ik heb gelijk aan het begin van de discussie al aangegeven dat ik weinig verstand heb van NH. Ik heb wel hier en daar wat gezien en bijv. een video van Voest (of misschien was het Robberts) gezien waar ik absoluut niet van onder de indruk was. Hij werkte hier met 'zwaar getraumatiseerde' paarden, je maakt mij niet wijs dat zo'n paard waar hij nog niet eerder mee bezig geweest was op die manier op mensen reageert en er zo goed uitziet vanaf het begin Daarbij deed hij heel wat dingen, die ik vanuit mijn boerenverstand op een soortgelijke manier zou benaderen.

@Pipo, ik heb me tijdens het lezen toch wel een paar keer zitten ergeren aan jou manier van discussieren. Maar goed, ik zet me er wel overheen Knipoog Verder lees ik een beetje uit jou verhaal, maar kan zijn dat ik dat verkeerd zie, dat het bij de echte psortpaarden vooral om de prestaties draait en het vooral niet de bedoeling is dat je eens wat anders doet met je paard dan serieus trainen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:33

Richtje schreef:

@Pipo, ik heb me tijdens het lezen toch wel een paar keer zitten ergeren aan jou manier van discussieren. Maar goed, ik zet me er wel overheen Knipoog Verder lees ik een beetje uit jou verhaal, maar kan zijn dat ik dat verkeerd zie, dat het bij de echte psortpaarden vooral om de prestaties draait en het vooral niet de bedoeling is dat je eens wat anders doet met je paard dan serieus trainen......

Dat lees je zeker verkeerd, want ik vind gewoon dat een paard een gewoontedier is, en dat ik dus niet het nut zie om met een touwhalster nageeflijkheid en dergelijke te oefenen. En tot nu toe heeft niemand mij de toegevoegde waarde van NH kunnen vertellen. Draumpje wist het ook al zeer juist te omschrijven: Alle dingen die je al jaren doet, hebben ineens een naam gekregen.

Daarnaast mag jij je irriteren aan mijn berichten, ik irriteer me mateloos aan de mensen die NH als goddelijk omschrijven hier, en nog net niet zeggen dat je een dierenbeul bent als je dat niet doet. En ik irriteer mij daar voornamelijk aan, omdat ik weet wat ik in de praktijk kan verwachten van de meeste van dat soort mensen. En dat is vaak niet om naar huis over te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:33

Citaat:
Er begint zich een structuur te ontvouwen: zie ik het nu goed dat de tendens is dat de 'voorstanders' van boerenverstand ook voor e-shocks tegen luchtzuigen en afgewerkte olie tegen mok zijn, vóór verzamelen achter een bit zijn en dressuur voor Klassieke Dressuur aanzien??

ten einde raad, iemand die alles geprobeert heeft
Zo erg kan ik dat niet noemen, soms doe je idd dingen die je niet zou willen, maar wat moet je als niks anders geholpen heeft?
Een noodgreep uit paardenliefde, niet iets wat je jaren toepas (ben het dus niet eens met Pipo met een groep jonge paarden waar alleen maar olie word gebruikt en niet eerst wat anders)

ook dat paard dat koliek kreeg van het zuigen
Minstens 10 jaar terug toen er geen onderzoek was over maag problemen
wat moet je dan, je paard elke week zien creperen van de pijn?
is dat dierenliefde
KOM OP ZEG!
overdrijven is een kunst zeg, over dingen verkeerd op WILlEN vatten Bloos!

En dressuur
Bij mij is dressuur niet achter de teugel, wie heeft dat hier wel beweerd?

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:38

Het topic begon zo leuk, maar lijkt nu meer op een "wij" tegen "jullie" verhaal. Jammer hoor.
Ik ben zelf met de Parelli games begonnen toen mijn paard weer eens een keer niet bereden mocht worden. Puur om eens iets anders met 'm te kunnen doen dan alleen poetsen/wandelen. Toen ik daarmee begon heb ik de hele Level 1 gekopieerd uit een Engels tijdschrift Your Horse. 7 of 8 maanden lang werden daar stap voor stap de games uitgelegd. Gratis en voor niets met medewerking van Parelli Engeland. Wat nou commercie Verward Ik gebruikte een gewoon halster en een zweepje. Pas later heb ik een touwhalster en leadrope aangeschaft. Gewoon omdat het hele mooie spullen zijn. Haha! Waar je overigens levenslange garantie op hebt.
Mijn ervaring is dat mijn paard de spelletjes erg leuk vindt. Maar ik vind het ook prima als je er niets mee hebt. Ieder z'n ding.

O ja, waarom je weinig paarden met kanker ziet ? Kanker ontwikkelt zich heel langzaam en de meeste paarden halen de 7 jaar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:42

gelukkig ken ik toch veel oudere paarden dan 7 Lachen
En de enige die ik met kanker heb gekend, is met een hoofdtumor gestorven toen hij 7 was.
En daar is nooit olie op gebruikt oid
was tot die tijd altijd een gezond paard geweest

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:42

Pipo schreef:
Dat lees je zeker verkeerd, want ik vind gewoon dat een paard een gewoontedier is, en dat ik dus niet het nut zie om met een touwhalster nageeflijkheid en dergelijke te oefenen. En tot nu toe heeft niemand mij de toegevoegde waarde van NH kunnen vertellen. Draumpje wist het ook al zeer juist te omschrijven: Alle dingen die je al jaren doet, hebben ineens een naam gekregen.

Daarnaast mag jij je irriteren aan mijn berichten, ik irriteer me mateloos aan de mensen die NH als goddelijk omschrijven hier, en nog net niet zeggen dat je een dierenbeul bent als je dat niet doet. En ik irriteer mij daar voornamelijk aan, omdat ik weet wat ik in de praktijk kan verwachten van de meeste van dat soort mensen. En dat is vaak niet om naar huis over te schrijven.

Ik ga ook helemaal mee in wat Draumpje zegt Ik heb het trouwens even teruggezocht, ik heb je idd verkeerd begrepen (maar had zoveel gelezen inmiddels en waarschijnlijk wat dingen door elkaar gehaald) Sorry....
Jij schreef dat het geen toegevoegde waarde had, het met halster rijden. Ik las dat je het onzin vond..... De toegevoegde waarde zie ik namelijk ook niet helemaal, wel de lol die je er met je paard mee kan hebben Lachen

Over het ergeren aan reacties. Jou felle reacties waar ik me aan erger, zullen dan wel veroorzaakt zijn door jou irritatie over het NH verafgoden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:48

Richtje schreef:

Over het ergeren aan reacties. Jou felle reacties waar ik me aan erger, zullen dan wel veroorzaakt zijn door jou irritatie over het NH verafgoden.....

Dat zal de reden zijn Haha! Er is meer in het leven dan alleen NH, de boertjes die al jaren in de paarden zitten worden hier als dom bestempeld, door enkele stadse miepjes die toevallig 1 paard hebben. Ik vind dat schofterig en irritant.

Juist zijn dat de mensen waar je het meest van kan leren. Degene die op wedstrijd staan met een pet op en een sigaar in de mond. Ze lopen niet te tutten met die dieren, maar weten echt wel hoe ze met paarden om moeten gaan.

Natural Horsemenship.........ik vind het gewoon commerciele onzin voor mensen die niet met hun paard overweg kunnen, en daardoor deze weg inslaan. Prima dat het hun wel lukt, maar als ze misschien eens wat eerder naar hun manegehouder/instructeur waren gaan luisteren hadden ze het veel eerder doorgehad.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:49

Richtje schreef:
Jij schreef dat het geen toegevoegde waarde had, het met halster rijden. Ik las dat je het onzin vond..... De toegevoegde waarde zie ik namelijk ook niet helemaal, wel de lol die je er met je paard mee kan hebben Lachen

Inderdaad OK dan! Dat is wat ik ook probeerde te zeggen. Lol hebben met je paard, daar gaat het om. Of dat nou wiebelen met carrotsticks is, springen, dressuur etc. En er zullen altijd mensen bij zijn die compleet doorslaan in wat ze doen. Het gaat volgens mij dan ook niet om het verschil boerenverstand - nh. Maar tussen paardenmensen en mensen met paarden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:51

Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens Knipoog

Ik vraag me alleen af of het altijd wijsheid is om naar je manegehouder/instructeur te luisteren, want daar zitten soms ook mensen tussen Lips are sealed
Ik denk overigens wel dat NH de redding kan zijn/is geweest voor menig paard die een eigenaar heeft met wat minder boerenverstand Knipoog

{Edit} dit was een reactie op Pipo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:53

Citaat:
Het gaat volgens mij dan ook niet om het verschil boerenverstand - nh. Maar tussen paardenmensen en mensen met paarden

Mee eens
Al zie ik wel heel vaak de nh-ers zitten in de laatste groep Bloos! (oei wat zeg ik nu weer )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:54

Richtje schreef:
Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens Knipoog

Ik vraag me alleen af of het altijd wijsheid is om naar je manegehouder/instructeur te luisteren, want daar zitten soms ook mensen tussen Lips are sealed

{Edit} dit was een reactie op Pipo

Tuurlijk zitten in die groep mensen ook bepaalde personen die er wat minder kaas van hebben gegeten. Maar vaak nog altijd heel wat meer dan de desbetreffende persoon zelf.

Helaas kom ik nog altijd teveel paarden tegen die tot op het bot verwend zijn, en niet fatsounlijk te rijden zijn.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:54

Pipo schreef:
Natural Horsemenship.........ik vind het gewoon commerciele onzin voor mensen die niet met hun paard overweg kunnen, en daardoor deze weg inslaan. Prima dat het hun wel lukt, maar als ze misschien eens wat eerder naar hun manegehouder/instructeur waren gaan luisteren hadden ze het veel eerder doorgehad.

Verward Ik schreef hierboven net dat ik Parelli games ben gaan doen om eens iets anders met m'n paard te kunnen doen. En niet omdat ik niet met hem overweg kan. Die veronderstelling vind ik eigenlijk behoorlijk beledigend. Je scheert zo iedereen over 1 kam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:55

oberon schreef:
:? Ik schreef hierboven net dat ik Parelli games ben gaan doen om eens iets anders met m'n paard te kunnen doen. En niet omdat ik niet met hem overweg kan. Die veronderstelling vind ik eigenlijk behoorlijk beledigend. Je scheert zo iedereen over 1 kam.

Het gaat mij hier niet om de mensen die voor hun lol spelletjes met hun paard doen.

Het gaat mij om de diehard NHers.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:56

runningkawa schreef:
Mee eens
Al zie ik wel heel vaak de nh-ers zitten in de laatste groep Bloos! (oei wat zeg ik nu weer )

Zou best kunnen, weet ik niet. Ik sta gelukkig bij een (oud) boer op stal en een echt paardenmens OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:57

Jij doet het gewoon als aanvulligng oberon
Maar hoeveel nemen niet de overstap omdat hun paard schopt bijt en overze heen vliegt
Maar aanpakken is zielig
En dan gaan ze maar NH-en

En dat is toch de grootse groep (vooral hier op bokt) die je voorbij ziet komen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:59

Pipo schreef:
Tuurlijk zitten in die groep mensen ook bepaalde personen die er wat minder kaas van hebben gegeten. Maar vaak nog altijd heel wat meer dan de desbetreffende persoon zelf.

Helaas kom ik nog altijd teveel paarden tegen die tot op het bot verwend zijn, en niet fatsounlijk te rijden zijn.

Daar zit ook wel weer wat in..... Hoewel ik toch steeds vaker meisjes zie, die met moeite hun eigen pony rond kunnen sturen en zich toch uitgeven voor instructrice..... Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.

Heel zonde idd, van die vreselijk verwende paarden (die vervolgens als rotbok bestempeld worden Scheve mond)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:00

runningkawa schreef:
Maar hoeveel nemen niet de overstap omdat hun paard schopt bijt en overze heen vliegt
Maar aanpakken is zielig

En dat is toch de grootse groep (vooral hier op bokt) die je voorbij ziet komen.

Helaas.....
Er staat op het moment weer een heel treffend voorbeeld op UZ

oberon

runningkawa schreef:
Maar aanpakken is zielig

Daar heb je gelijk in. Maar hoeveel mensen zie je niet op Bokt voorbij komen die niet met hun paard om kunnen gaan en er maar een scherper bit inhangen. Of erger (durf het woord bijna niet te noemen) er een slof aan hangen. Persoonlijk heb ik dan liever dat die mensen naar de carrotstick grijpen.

Anoniem

Maar dat zijn wel de paarden die je op een africhtingsstal onder je kont krijgt
en sommige zijn zo verwend dat ze idd echt gevaarlijk gedrag vertonen

maar aanpakken was zo zielig Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:02

oberon schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar hoeveel mensen zie je niet op Bokt voorbij komen die niet met hun paard om kunnen gaan en er maar een scherper bit inhangen. Of erger (durf het woord bijna niet te noemen) er een slof aan hangen. Persoonlijk heb ik dan liever dat die mensen naar de carrotstick grijpen.

dan ken jij mijn reacties daarop dan nog niet?

ik walg daarvan *kots smiley*

maar denk jij dat die typjes durven om er zo op te gaan zitten
echt niet?
Ze schijten 1000 kleuren stront, vandaar de slof enz
Plus ze zijn eigenwijs en weten alles beter

ik kan je zeggen als niet NH-er dan dat ik nooit wat anders gebruik als een gewoon bit
En raar maar waar, honderden paarden die ik ondertussen gereden heb, luisteren daar allemaal op
dressuur, springen, bos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-04 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt