[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:52

Ze is 83cm !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:55

Kanjertje dus, mooi!

@Crazyshar het is echt per paard verschillend of ze anders of verschillend zijn voor wagen en onder het zadel is mijn ervaring tenminste. Ollie is gelukkig ohz en voor de wagen zeer betrouwbaar. Voor de wagen is ze ietsje kijkeriger maar het valt allemaal erg mee hoor. Bente bijv was voor de wagen eigenlijk altijd in ieder geval momenten van een rit een enorme stresskip :roll: ohz was ze veel fijner en gelijkmatiger.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:01

ok, ik heb nu nog maar 1x met droogmennen echt buiten geweest, maar merkte wel dat hij dan eigenlijk rustiger is dan ohz. dan lijkt hij toch wat meer te willen mutsen haha.
maar dan heb ik er voor mijn gevoel ook meer controle over. je voelt dingen sneller aan, voor de wagen heb ik nog niet echt het vertrouwens gevoel, het is dat je hem kent, dat je aan zijn houding ziet dat hij het spannend vind, of juist leuk, anders zou ik toch voor verassingen komen te staan denk ik.

maar idd km km km haha.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:26

hallo allemaal, ik wil met mijn shetlander/welsh. gaan mennen, heb 3 mensen die wel een 2ehands tuigje hebben. alleen kan ik het niet passen omdat ze niet bepaalt in de buurt wonen. mijn merrie is nu 4 jaar en wel bereden maar omdat ik te groot ben wil ik met haar gaan mennen. zou ik het 2e hands tuig kopen maar dan mijn merrie compleet opmeten of een nieuwe in de buurt. ik wil snel met lange lijnen gaan werken. iemand nog tips hoe ik daarmee aan de gang kan gaan?

alvast bedankt xx claudia :o

haflinger222

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:39

heeii, nu heb ik ook een vraag, ik wil een paard beleren van 12 jaar en het is een fries
ze is super lief onder het zadel en heeft er geen problemen mee, maar ze is alleen nog niet beleerd alleen voor de kar en ik heb het weleens geprobeerd met iemand anders maar toen ging ze rond springen enzo dus ben ik eraf gesprongen en nu wil ik het weer proberen, ik heb dus een paar vragen
1. hoe moet ik het vragen aan de baas en mijn ouders?
2. hoe kan ik het beste doen ?

pleasse help me :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:17

Claudiadvx en Haflinger222: als jullie de openingspost van dit topic lezen, zie je dat je voor dit soort vragen het beste de FAQ en de Wiki op Bokt kunnen raadplegen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:34

Hoi allemaal!

Ik ben Denice en mijn Cob-ruin wordt dit voorjaar ook beleerd, ik zoek enkel nog een geschikt adresje! Spannend!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:09

Hanemaaijer in Zoetermeer doet geloof ik ook nog steeds beleren.

Hier schiet het niet echt op... is steeds zulk raar weer. Vandaag ook wilde ik hem eigenlijk weer voor het sleepje zetten maar het regende en regende maar... is het zo zwaar met de band door de bagger :7 dus maar eindje gewandeld langs de weg :)

Zou hem eigenlijk paar keer achter elkaar voor de band willen zetten, dat er echt een soort van ritme in komt. Maar het ritme is nu 1x per week }:0 dus nu 3x ervoor gestaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:48

ja hier staat het ook stil, onze bak staat doorlopend onder water...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:55

Is ook wel bijzonder beleren Janouk, met een zwembandje :+ ;)
Hero is heel braaf met de band erachter, maar hij vindt het heel zwaar ^) hij komt amper vooruit en gaat me dan een beetje sullig aan zitten kijken zo van doe er eens wat aan.
Maar ik heb hem zelf proberen te trekken, die band, kreeg hem nauwelijks van z'n plek _O-
Dus hij heeft wel een punt :=

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:59

Hier gaan onze men-plannen trouwens in de ijskast.. Maar met goede reden, omdat we nu onder het zadel in training zijn en dat de goede kant op lijkt te gaan *\o/* Genoeg nieuwe dingen dus voor Axel en mij om er even geen kar bij nodig te hebben :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:05

Allebei werkt ook heel goed hoor, zeker bij paarden die onder het zadel soms wat ingewikkelder zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:37

Ik heb zojuist een wagen gekocht! Ik ben er heel blij mee, al moet Dafydd nog beleerd worden haha!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 01:57

VanHuisUit schreef:
Allebei werkt ook heel goed hoor, zeker bij paarden die onder het zadel soms wat ingewikkelder zijn.

Ja hoor, ooit wel, maar qua beleren doe ik maar niet alles tegelijk :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:48

Kan me er iets bij voorstellen :j

Hero heeft nu niet meer alleen een klein stukje voor de band gestaan maar de bak helemaal rond een paar keer, dat gaan we nu flink wat keren herhalen. Hij loopt alleen erg snel in stap := erg leuk maar je wordt er wel moe van :+

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:17

ik heb gister geoevend met de dubbele longe. even vandaag geoevend met stemcomando's. ze deed het echt goed!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:54

@ vanhuisuit, ja dat probleem heb ik ook met draf, hele training voor mezelf ook nog!

Wij zijn vandaag begonnen met slepen van dingen, mijn zus heeft er een topic van gemaakt:
[AR-ITP] Bandiet beleren voor de kar

Hoe doen jullie dat als je een pallet oid slepen, mijn leidsels waren te kort om er dan nog achter te kunnen lopen...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:59

Op de volte longeren met sleep :) .

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:54

Dat durf ik dan persoonlijk niet aan met mijn pony. Die kan namelijk heel vervelend zijn op de volte en steeds willen omdraaien, dat heb ik liever niet met het pallet... Dan ga ik liever op zoek naar langere lijnen, of het nou leidsels zijn officieel of niet ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:21

Mijn instructeur, die dus ook veel paarden beleerd, loopt er ook altijd net een beetje naast. Zeg maar ter hoogte van de sleep (wat overigens altijd een band is). Hij heeft twee lijnen speciaal voor beleren, wat kortere longeerlijnen zeg maar, met wat knopen erin, dat je ze in geval van nood goed vast kunt houden.

Ik doe het zelf ook zo, maar dat is meer omdat ik gewoon wat onhandig ben met lange lijnen :') en dan gebruik ik gewoon mijn leidsels.

Als je dan van hand verandert, zet je de pony even stil, stap je over de sleeplijnen heen en ga je verder.

Ik vind een pallet altijd een beetje eng hoor. Als dat gaat ronddraaien en ze slaan het stuk, zit je met splinters. Band is rubber, is toch wat ander materiaal.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:53

Ook ik meld me hier.
Ben net begonnen met mijn kleine shetlander hengstje. Nu vooral aan het longeren, zodat de stemhulpen er goed op komen te zitten, en lekkere wandelingen maken, zodat al het 'enge' onderweg ook niet meer eng is.
Hij leert snel en pakt alles super goed op :) Alleen helaas door het weer niet super veel kunnen longeren, omdat het overal een grote modderpoel is.
Een brugje vond ie met een wandeling erg eng, maar met veel geduld en goed belonen durfte hij zijn voetje erop te zetten. Helaas toen even opzij gemoeten voor een auto, maar daarna liep ie heerlijk braaf mee alsof ie al jaren over dat bruggetje loopt :Y) Ook met de wandelingen gaan we stukjes draven en galopperen om wat conditie op te bouwen, maar dan merk ik ook weer hoe slecht mijn conditie is := :+
Had hier thuis nog een shetlander tuigje liggen en een vierwielertje staan, dus die ben ik even aan het poetsen en opknappen voor we die gaan gebruiken.

Nu wil ik binnenkort dus met het sleepje aan de gang, ik wil een (auto)band gebruiken, maar hoe kan ik mijn sleep nu het beste zelf maken?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:38

Lumea schreef:
Ook ik meld me hier.
Ben net begonnen met mijn kleine shetlander hengstje. Nu vooral aan het longeren, zodat de stemhulpen er goed op komen te zitten, en lekkere wandelingen maken, zodat al het 'enge' onderweg ook niet meer eng is.
Hij leert snel en pakt alles super goed op :) Alleen helaas door het weer niet super veel kunnen longeren, omdat het overal een grote modderpoel is.
Een brugje vond ie met een wandeling erg eng, maar met veel geduld en goed belonen durfte hij zijn voetje erop te zetten. Helaas toen even opzij gemoeten voor een auto, maar daarna liep ie heerlijk braaf mee alsof ie al jaren over dat bruggetje loopt :Y) Ook met de wandelingen gaan we stukjes draven en galopperen om wat conditie op te bouwen, maar dan merk ik ook weer hoe slecht mijn conditie is := :+
Had hier thuis nog een shetlander tuigje liggen en een vierwielertje staan, dus die ben ik even aan het poetsen en opknappen voor we die gaan gebruiken.

Nu wil ik binnenkort dus met het sleepje aan de gang, ik wil een (auto)band gebruiken, maar hoe kan ik mijn sleep nu het beste zelf maken?

daar zit ook mijn probleem haha in het sleepje maken. ik heb heel waarschijnlijk een tuigje op de kop getikt en dan kan ik aan de gang. ik wens je heel veel succes!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:40

Ja lastig he zo'n sleepje.. Leuk dat je waarschijnlijk een tuigje hebt, ook jou wens ik veel succes en vooral plezier toe :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:54

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:58

Thanks Gem! Mijn zoekfunctie kwaliteiten zijn bar slecht.. :=