[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yuri

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:50

ventipulmin schrijven da's vaak voor bij hoesten, is soort doorzichtige smurrie, moet over t voer.

Mm als het wittig is en hij is verder normaal kan je het nog even aankijken. het is natuurlijk ook niet gelijk over als het van dat hooi komt, maar als je er zelf mee zit zou ik da laten komen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust toch

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:59

Rivaldo en tum staan sinds gisteravond pas dag en nacht.. Vandaag stonden ze van 12 tot 7 niet op het land, maar in de paddock met houtkrullen en kregen ze wel een plakje hooi. Denk inderdaad aan het stof van de hooi.. want gistermiddag toen ze op stal stonden en hooi had gevoerd begon hij ook al. Het is ook niet een paar kuchjes maar toch echt een tijdje.. gelukkig geen droge kuch maar wel met slijm/speeksel. Ik ga even kijken wat die middeltjes zijn.. groene os dat ken ik wel ;) Ik ga ze van de winter gewoon op kuil zetten. Rivaldo deed het daar prima op.

Dat hij dik wordt is ook puur omdat ik niet meer het werk kan doen wat we deden (vanwege de wagens, pa net weer achter zijn broek gezeten.. hihi leuk he dochters met een hobbt :D)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:07

Klopt dat Ventipulmin vaak wordt voorgeschreven, ook omdat het goedkoper is dan Sputolysin. Maar neem van mij aan, Sput is echt veel effectiever. Daarbij werkt Ventipulmin meer op de voorste luchtwegen en Sputolysin meer op de totale luchtweg. Dus pak je het hoe dan ook direct grondig aan. Sput kun je kopen bij de paardendrogist. HEt is dan wel duurder maar vaak werkt het al goed met de halve dosis.
Voor allergische paarden werkt Ventipulmin niet / nauwelijks. Hoestcompositum werkt heel goed als ze te veel slijm aanmaken tgv allergie / stof. Wat ook goed werkt bij allergie voor hooi is dat van HPM mix van Lieve geloof ik.
En geen hooi meer geven natuurlijk :+

Ik heb een paard gehad dat niet zozeer allergisch was voor hooi, maar een wat overgevoelige keel had. Dus niet alleen ging hoesten van hooi, maar ook van stro, of te stengelig gras. Kwamen we pas na tig DA rondes achter. Daar is me dus ook een hoeveelheid Ventipulmin in gegaan, wil je niet weten :+

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:00

ja dan blijf je bezig haha.
Ik heb niet veel verstand van hoesters, heb ze eigenlijk nooit gehad. heb mijn 1e kuur ventipulmin nog voor de helft staan haha die werkte goed, maar bij mij hoesten ze nooit (24-7 buiten).

Maar vroeger op pensionstallen werd het veel voorgeschreven en werkte meestal ook wel.
Maar dat van jou is handig dan, kun je ook aankomen zonder va :D

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:23

Zo jullie gaan wel hard. Al veel moeten bijlezen.

Als de paarden hier hoesten krijgen ze meteen fenegriek onder hun eten. Is heel effectief. Moest het na een paar dagen fenegriek niet beter zijn komt er zeker een dierenarts want met hoesten mag je inderdaad niet te lang wachten, kans dat het chronisch wordt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:29

dis heeft 1x gehoest, 1 dagje dat ik hem 3x betrapte.. verder og nooit, gelukkig :)

ik a nog wat opruimen hier, en dan naar school.. hoef pas om 1 uur te zijn, maar ga met laptop daar wat zittn werken :) Hopen dat vriendlief vandaag de auto kan maken...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:01

Sputolysin heeft ferro net een kuurtje van gehad. Vorig jaar kreeg ik van de DA hoestsiroop geen ventipulmin maar ken het wel. Heb ferro nu gisteren niet horen kuchen. Ik maak zn hooi ook nat nu.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:15

sil hoest in de winter wel eens, maar nooit ernstig. Geef dan foeneknof en tijmsiroop door zijn eten. En laat hem dan ook niet stil staan maar zet hem aan het werk om zijn luchtweg vrij te krijgen. Bijv met het aanspringen in galop merk je dat het los komt :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:21

Ik heb iets voor hoestende snotterbellen, HMP horse oid. Best fijn spul :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:38

@ Naaltje: ik heb op het internet eens gekeken naar hoefschoenen, wat duur! Dan betaal ik liever voor ijzers eronder te zetten... Voor 1 hoefschoen betaal ik nog meer dan dat ik onder 4 hoeven ijzers laat zetten :?

Over het hoesten... Romeo hoest sporadisch... Ik heb bij onze paardenwinkel een natuurlijk middeltje gehaald, ik moest de fles helemaal op gebruiken, daarna moest ik dan kijken of het helpt. Ik heb Romeo vandaag nog niet horen hoesten, het lijkt me echt wel geminderd.
Romeo heeft meestal een paar druppeltjes doorzichtig snot op zijn neus hangen, en als hij hoest, komt er meestal iets mee uit. Als hij hoest, is het 2 tot maximum 5 keer en dan is het gedaan. Het is dus nooit een echte hoestbui, maar gewoon een paar kuchjes. Ik hoor hem ook helemaal niet graag hoesten, dus ik hoop echt dat het over gaat! De da is al geweest hiervoor, maar ik betaal 150 euro voor een hoestvrij paard gedurende 1 week. Dat is het mij echt niet waard :? Hopelijk dat dit product nu helpt, dat Romeo eindelijk van dat hoesten af is!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:46

Pfff... wat een gezeik zeg met die paarden! Hoe je het ook doet, het is nooit goed! Kan er verder ff niet over uitweiden, maar t zit me behoorlijk hoog.
Ben er ff helemaal klaar mee :(

ik ga een uur het bos in... met de hond.

Groetjes, lacuna

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:08

Oei Lacuna, klikt niet leuk. Sterkte ermee.

Best wel wat hoesters hier dus, gelukkig heb ik er echt geen last van. Paard wat nu bij mij in pension staat hoeste vroeger ook regelmatig, is helemaal over sinds ze bij mij staat haha. Wel fijn dus.

ik moet 11 naar mijn werk,pf tot 21.00 vanavond.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:16

Ze hoesten nu niet meer hoor, Keet heeft iets van 2 jaar terug wat gesnottert en gehoest

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:16

Wobbe heeft ook wel eens ventipulmin gehad, maar dat was toen voor zijn longontsteking.

Het ging over ijzers?
wobbe heeft geen ijzers... maar wil toch eens met de hoefsmid overleggen.
Ik kan namelijk alleen maar bij ons in de bak mennen als er niemand rijdt.
de weg op kan wel, maar ik kan niet echt veel in de berm rijden.
en zijn hoeven brokkelen dan toch best wel.
Ik wil ook niet dat ik iedere keer een paar dagen/weken niet kan rijden omdat zijn hoeven erg afgebrokkeld zijn.

wat denken jullie?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:27

heeyy iedereen ik ben er ook weer,
jemig wat gaat dit topic hard zeg, niet meeer bij te lezen zowat

@ yuri sterkte met je opa, het zal voor jou en je familie een zware tijd zijn

@ Lacuna, vervelend dat het even niet gaat hoe jij het wil

@ tallechie beterschap!!

@laura wat vervelend dat de bus in brand gestaan heeft, ik vind het wel superleuk dat je een leuke pony hebt gevonden voor bij rivaldo

@VHU wat gaaf dat je bij Hanemeijer zo veel mag doen en dat je van die leuke paarden mag rijden.

vandaag moest ik weer afrijden, helaas niet gehaald, maar dat is ook logisch als je 2 auto's zowat van de weg afstoot :Y)
Ik lees wat over hoestende paarden en pony's, mijn pony's hoesten vrijwel nooit, dus daar doe ik ook niets aan, Voice die heeft er nog wel eens last van, die krijgt er een heerlijke kruidenmix voor. en dat helpt ook super.

met de pony's heb ik het ook flink druk, vooral misty staat flink in training die moet de betuwecup weer knallen, Moby wordt op dit moment ook veel getrained( heb trouwens een graaskorf besteld) 12 juni gaat moby namelijk voor het eerst mee op wedstrijd.

13 juni mag ik weer met Voice starten, in Juli heeft de eigenaresse me al voor het L1 ingeschreven dus ik moet in 4 wedstrijden 6 winst rijden }>

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:28

Hallo iedereen!! Kom ook weer eens binnenvallen!! Lees wat over hoestende paarden en over ijzers. Verder moet ik nog even doorlezen.

Wij hebben nu een paar keer geprobeerd om het tandem andersom neer te zetten dus voorponie achter en achterponie voor. Binnen ging super buiten was een drama. Het zal maar geregend hebben en er zullen maar plasjes water op de weg liggen. Nee daar kan je echt niet langs!! En op 1 of andere manier zwenken ze nooit uit richting berm maar wel richting de wegkant waar natuurlijk op dat moment auto's langs komen. Denk dat we nog nooit zo snel weer terug naar huis zijn gegaan!! Is dus nog niet zo'n succes.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:33

marriane, jammer dat je niet geslaagd bent.
vol;gende keer gaat het vast lukken!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:35

Jammer Marrianne!!! Maar reden ze in de weg dat je ze weg wilde duwen?? ;)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:38

haha nou ik vergat in mijn binnenspiegel te kijken of ik genoeg ruimte had, superstom!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:50

Ah volgende keer beter!!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:22

Marrianne. Denk maar zo... dat was geen probleem geweest als die auto's daar niet hadden gereden ;) Tis HUN schuld! :+
Succes volgende keer!

Bedankt allemaal. T rondje met mn woef heeft me goed gedaan. T beest is ZOO lief! Als ik me niet happy voel haalt ze de gekste dingen uit om mij aan het lachen te krijgen. Nog wat leuke foto's gemaakt met mn telefoon van Ushi tussen de bloemetjes :) Zal eens kijken of ik ze hier op kan krijgen.

groetjes, lacuna

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:35

haha ja achja, volgende keer ook gewoon niet in de spits afrijden.

fijn lacuna dat je je wat beter voelt

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:38

Heb alles bijgelezen:
Veel beterschap en sterkte voor de gewonde menners.
Veel sterkte voor de chronische opa. Je moet maar denken dat het voor hem fijner is om in zen eigen huisje te moeten gaan dan in een ziekenhuis

Beterschap voor de hoestende pony's: bij mij hoest enkel de oude shetlander als ze een uur in de wei heeft zitten rond te crossen. Ik maak me dus niet echt ongerust.

Bij mij loopt de pony blootsvoets: mijn tochten zijn ongeveer 50% over het verharde. Tot nu toe nog geen nood gehad aan ijzers of hoefschoenen. Ik zou wel kiezen voor hoefschoenen, dan kan ik deze enkel gebruiken als het nodig is.

Hey Evi.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:48

IvysToeter: als de hoeven dreigen af te brokkelen, zou ik er toch ijzers onder laten zetten. Een nadeel van ijzers is wel dat als je op gras rijdt, ze snel uitschuiven. Romeo is vorig jaar aan de longe eens te enthousiast geweest(ik moet op gras longeren omdat ik geen piste beschikbaar heb), sprongetjes maken in volle galop (met ijzers), bij het neerkomen van de voorhoeven schoven deze uit, dus vloog hij head first tegen de grond.
Aan de longe is dit nog niet erg, maar als ze gek beginnen doen voor de wagen kan dit wel voor ongelukken zorgen. Gelukkig weet Romeo nu wat de gevolgen zijn als hij gek doet...
Dit zou ik wel helemaal niet als motief zien om geen ijzers eronder te laten zetten, zeker niet. Maar het is wel een nadeel als je dressuur (incl. galop) op gras wilt doen.

marrianne: wat jammer dat je nog niet geslaagd bent. Volgende keer beter!

Jouke_h: dat is niet zo goed met het tandem... Nu is het wel zo dat Romeo hier ook NOOIT uitwijkt richting berm, maar altijd richting wegkant, en uiteraard alleen maar als er auto's langs komen. Met een enkelspan is dit wel gemakkelijker op te lossen dan met een tandem, maar ik moet toch zeggen dat het met enkelspan ook niet zo simpel is (toch met een pony die niet snapt wat het betekent als ik de zweep tegen zijn linker flank leg)

Lacuna: goed dat je je al wat beter voelt.

b485: die oude shetlander zal dan wel hoesten omdat hij zichzelf heeft overschat en een beetje meer heeft gedaan dan zijn longen aankunnen...
Romeo hoest altijd vlak na het eten 's morgens en soms ook aan de longe als hij een minuutje is aan het draven.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:49

Buck heeft 2,5 jaar geleden ijzertjes gehad alleen voorvoeten, dit was om zijn beenstand en te corrigeren en omdat hij gevoelig liep. Die heeft hij zo'n 5 maanden gehad. Toen heeft hij tot aan nu toe blootvoets gelopen met soms niet kunnen mennen omdat hij gevoelig liep op het verharde. Inmiddels sta ik op een andere stal en alleen maar asvalt, hij loopt heel veel over de straat en loopt nu rondom op ijzers beter dan ooit.

Ik zou juist niet kiezen voor hoefschoenen.. Meegemaakt bij een pony die zijn voeten hebben er erg onder geleden. Ga het niet open en bloot op internet schrijven meer info kan per PB.