officieel mag het niet nee, maar je ontkomt er niet aan, zijn niet zo veel menjury's in het noorden volgens mij, maar voor mij werkt het wel nadelig.
Ik heb het er over gehad met hem, maar met dit commentaar kan ik niks. In de les zitten we met 5 paarden, dus ben meer aan het ontwijken dan dat ik lekker kan rijden
janouk
Geplaatst: 02-10-11 17:33
Terug van een geweldige rit. Op de heide zag je overal paarden met roze ruiters of koetsiers Het grootste gedeelte van de route ging door de bossen; dus lekker in de schaduw. Het was weer prima geregeld. Lekkere sandwiches onderweg met appels voor Janouk (die ze zelf al gepakt had, voor ik er erg in had ), na afloop lekker broodje warme ham.
Janouk bleef lopen vandaag eerst vanochtend een speeluurtje gehad: bokken/steigeren op de plaats voor gevorderden. Ze had er zin in vanmorgen met KWPNer en Fjord. Helemaal gek waren ze. Daarna moest ze mee naar Ermelo. Wij hebben 20 km gereden, soms beste zware stukken, maar ze bleef er goed aan trekken. 2 uur 23 minuten met een gemiddelde van 7.5km/uur. Inclusief 3 x aanrijden voor de waterbak, want daar had Her Royal BAdness even geen zin meer in. maar Paul moest en zou door de waterbak; dus uiteindelijk ging ze onder flink protest door de waterbak op het KNHS centrum. Als dank mocht ze na een hapje eten/drinken lekker in de paddock uitgebreid rollen, terwijl wij de koets oplaadden en de auto inpakten. Altijd lekker even kroketje spelen in het zand voor we naar huis gaan.
Laatst bijgewerkt door janouk op 02-10-11 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt
VanHuisUit
Geplaatst: 02-10-11 17:33
@Tallechie zou ook echt uitleg vragen (soms werkt het als je je emotie wegstopt en vraagt op 'tips' ), misschien doe je 'standaard' iets net niet goed? Te lange leidsels, niet goed genoeg door de bochten, niet goed genoeg bij de letters, .... ik zeg maar wat hoor. Maar snap dan niet dat hij je daar tijdens de les niet op wijst? Of hij durft niet te punten bij zijn eigen leerlingen, kan ook nog. Fijn dat Wyn braaf was (en Veale ook natuurlijk), leuk Tine dat je hem zo schattig vindt. Hij heeft zo'n lief koppie, vind je niet **edit** zie dat je dat al hebt gedaan. Met 5 paarden in de les lijkt me vrij hopeloos
Verder leuke topics allemaal zo lekker in de zon Ollie off day laat maar gaan denk ik dan. Tine wp super dus! Maar ook raar gevoel bij punten....tja, dat blijft dus gewoon lastig, is met dressuur altijd zo al moet ik zeggen dat ik van de punten voor de wagen soms echt niets begrijp Maar ja, wie ben ik Nouvel fijne dag georganiseerd en zelf gehad, dat is top. Leuk dat je dat hebt gedaan trouwens! Janouk fijn gereden maar aan het draken in de waterbak monsters zijn het soms
Vandaag zo fijn gemend & gereden helemaal blij. Snuit deed het super in de dressuurbaan, hij begint het echt te begrijpen. We gaan lekker dooroefenen van de winter en gewoon volgend jaar proberen dressuur te starten zodat we met hem een paar keer samengesteld / marathonnetjes kunnen gaan rijden, lijkt me zo gaaf en Bente is daar volgend jaar toch nog niet aan toe. Bente onder het zadel (mijn tuig is bij de maker, stiksel zaten los, kan het woensdag pas weer ophalen) en wow die liep goed zeg wel even wat gebok in galop maar dat was niet zo'n ramp want zit toch nog wat in verlichte zit, dan bokt ze er wel onderdoor. Erg fijn dat je ze dan voor de wagen hebt want op stem 'voorwaarts' houdt ze er meteen mee op. Maar goed rechte stukken kunnen rijden (recht is moeilijker bij haar dan voltes) en op beide handen mooie aanleuning, overgangen gaan ergens op lijken, was zeg maar echt aan het dressuren. Was voor het eerst met haar en voelt zeker naar meer
Als ik langs de kant van anderen hoor dat ik gewoon een nette proef neer heb gezet en dat er minderen bij waren heb ik zoiets van je doet het er om. Het waren geen wp waardige proeven, maar zo laag, nee dat was ook niet terecht.
Ik zal even met mijn ouders overleggen hoe nu verder.
Instructeur praat amper, en ik ben vandaag dus naar hem toe gestapt en het was alleen maar negatief. Hij gaf niet echt tips waar ik mee aan de slag kan.
super van janouk en van snuit en van bente en van de rest
Ga een probleem voor morgen oplossen en dan eten maken / halen
janouk
Geplaatst: 02-10-11 17:48
@tallechie Maak een mooi filmpje en plaats het hier. Wij zijn graag allemaal jouw instructeurs. Wij hebben vast wel handige tips voor je.
Misschien tijd om uit te kijken naar een fijne instructeur waarmee je samen aan het werk kan en ook goed kan praten.
Ik ben verwend met mijn super enthousiaste instructrice die ook nog een shetland-fan is . Ze heeft zelf ook met een shet gereden. Als ik op mijn wagen zit en het wil niet kan ik haar zelfs bellen voor tips (of om stoom af te blazen , gebeurd niet vaak hoor ).
Ik heb de papieren voor Lotje's startkaart klaar liggen zodat we in januari officieel kunnen! Ze heeft tijdens haar debuut met een schreeuwend veulen langs de kant 188 en 194 in de hobbyklasse gelopen. En het grootste commentaar van de jury was waarom ik geen startkaart had met deze fijne brave pony (en natuurlijk ook wel wat kleine dingetjes die ik zelf ook wel weet). Dus heb er wel vertrouwen in, gaan dan meteen L. Eind van de maand start ik hobbyklasse dressuur en vaardigheid met Lotje, heb er echt weer zin in .
janouk
Geplaatst: 02-10-11 17:59
Ik kom helaas niet bij jou uit de buurt, dus ik weet zo geen goede instructeur in de buurt. Het mooiste zou zijn als hij/zij bij jou thuiskomt. Dat scheelt een hoop heen en weer gerij. Ik weet wel, dat mijn instructrice voor onder het zadel (haha Janouk barst van de instructeurs), ons ook goed kan helpen bij het mennen. Dressuur is dressuur. Alleen moet ik dan de vertaalslag maken van haar tips naar het mennen. Ze komt aan huis. Verder rijden wij 1 x in de week in de menles op de club. (ik heb ook nog 1 x in de maand freestyle les en 1 x in de maand academisch rechtrichten aan de hand= gewoon om dat ik dat zelf zo leuk vind).
VanHuisUit
Geplaatst: 02-10-11 18:00
@Dennis wat goed zeg! Dat is toch jouw Lotje, dochter van Roos? kLopt dat?
Ga mee met de tips van Janouk Tallechie. Desnoods poosje geen instructie, zeg je gewoon tegen hem dat je het zo druk hebt, dat het niet lukt, weet ik veel. Maar drijf het dan niet op de spits, werkt ook alleen maar weer nadelig (ik weet, het is moeilijk, maar sommige mensen kom je nu eenmaal altijd weer tegen en dan kun je beter lieve vrede bewaren). Soms gaat het gewoon niet met een instructeur. Ik ben zelf eigenlijk vreselijk lastig met mijn instructeurs, kan maar met heel weinig overweg en heb dan zoiets, beter geen les, dan les waar je niets mee kunt.
Of dan maar eens in de maand / twee maanden goed les, heb je veel meer aan hoor. Je hoeft niet elke week te lessen om vooruitgang te boeken, of om wat te leren. En met 5 in een les? Da's niet te doen. Met mennen dan, met onder het zadel vind ik 5 trouwens ook wel echt het maximum.
Nu we met Bente wat op weg zijn en ik met Snuit langzamerhand in het stadium kom dat ik best wel eens een proefje zou willen gaan rijden doe ik ook niet elke week les hoor, eens in de twee weken is zat (= dan wel prive les maar goed). Ik leer zelf ook erg veel door te kijken naar anderen en af en toe eens te groomen. Door de jaren heen ben ik trouwens meer van de prive lessen dan de lessen in een vereniging. Vind het voor een jong paard wel erg goed om overal aan te wennen maar zelf leerde ik er eigenlijk weinig meer van. Deed het dan meer voor de gezellig heid. Na geboorte zoonlief lukte het allemaal niet meer en ben ik er langzamerhand mee gestopt (met de verenigingslessen). Dan maar af en toe een goede prive les waar ik echt wat van leer.
tallechie
Geplaatst: 02-10-11 18:16
wachten
opgetuigd
Met dank aan Simone (lanouska)
Laatst bijgewerkt door tallechie op 02-10-11 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt
lottex
Geplaatst: 02-10-11 18:21
Hoi
Daarnet heb ik weer met Luna gelangelijnd, niet zo lang (het was veel te warm ) en daarna afgespoeld
bijgelezen: janouk : gefeliciteerd Naaltje, tallechie en Tass : leuke foto's! IT heeft haar laatste vakantiedag, leuk dat het zo'n mooi weer is dan Tine : gefeliciteerd met je tweede prijs jammer dat je zelf niet zo tevreden bent... raar, dat jureren En tallechie, balen! jammer ook dat je geen goede tips meekreeg Ollie1 : Nouvel : leuk dat het een geslaagde les was zijn er foto's gemaakt? VHU : wat leuk
VanHuisUit
Geplaatst: 02-10-11 18:30
@Tallechie trots op Alwyn hoor, jullie zijn een hele leuke combinatie! Zie dat je de staart ook hebt ingevlochten, chique hoor. Voor echte winstpunt zal hij net nog wat meer opgesloten moeten lopen vermoed ik, maar daar ging het bij hem nog niet om denk ik zo. Wat is Veale dan een enorme knoeperd . Misschien ook wat meer bij elkaar? Maar dat is zo, zo moeilijk bij zo'n groot paard. Had er met Rizanta ook altijd flink moeite mee en die kon dressuur op M niveau onder het zadel makkelijk lopen.... Bente is dan eigenlijk veel makkelijker, kleiner en actiever in haar gangen. Veale is ook een 'duwer' lijkt het wel, minder dan een die gaat zitten en terugkomt in beweging. Als ze meer gaan zitten lijkt het direct al anders.
Anders vwb instructie iemand die inderdaad gewoon dressuurles onder het zadel geeft, wat Janouk ook zegt? Tine heeft toch ook een instructeur die niet ment maar wel rijdt dus?
Maar vind het erg leuk om Alwyn zo even te zien, fijn dat Lanous foto's heeft gemaakt en dat je ze plaatst
En weet je... ik vind Daan opeens op je vader lijken! Wat een ondeugend lachje
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 02-10-11 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik moet beiden inderdaad nog meer opsluiten. In het begin van de proef doe ik dat, maar hoe langer de proef duurt hoe meer leidsels ze krijgen.
Onder het zadel heb ik ook nog geen goede gevonden, die met mij mee denkt
tine10
Geplaatst: 02-10-11 18:34
hallo weer.
Ik sluit me even aan bij de samenvattingen. Net bijna 2 uur geslapen. Was echt nodig. Zo stuitgebeuren kost op de een of andere manier vreselijk veel energie.
Balen hooi zijn hier helaas nog steeds niet van het land. MAar ik ga zo toch de paarden weer terugzetten in de zomerwei. Zo wordt de winterwei veel te snel kaal.
Tallechie: ik denk dat Veale meer aan elkaar moet lopen en veel meer over de rug. Er zitten mooie momenten tussen hoor, maar het moet constanter. En halsstrekken moet echt de andere kant op . Waarom reed je moeder mee op de kar bij Alwyn? Denk dat je dat beter neit meer kunt doen. Doe ik met Amerigo echt niet meer, scheelt zoveel kilo's. Ook al is je moeder superlicht (schreef zij heel jaloers)
tallechie
Geplaatst: 02-10-11 18:36
Er ging een hond blaffen op het moment dat ik moest halsstrekken, dat vindt veale niet zo grappig.
Mijn moeder zit achterop, omdat ik mijn moeder aan de kant niet kan horen en ik dan extra stress heb omdat ik dan verkeerd rij. Scheelt inderdaad 65 kilo, maar ik moet het wel kunnen horen
Mijn moeder kan gewoon geen harde stem op zetten, alle letters lijken op elkaar en dan ga ik twijfelen. Proef ken ik ook niet uit mijn hoofd, ja thuis wel,maar op wedstrijd niet
lanouska
Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-11 18:45
goedeavond
ik heb inderdaad foto's gemaakt van tallechie maar ook van tine die zullen waarschijnlijk dus nog komen als ik ze verstuurd krijg
@ vhu ik was ook verantwoordelijk voor de mooi ingevlochten staart en heb ook sneakie (terwijl tallechie niet keek) alwyn zijn oren bijgeknipt alwyn is een leuke pony die vreselijk snel leert die nog best ver kan komen in de mensport
@ tine als het goed is heb je nu mail
Laatst bijgewerkt door lanouska op 02-10-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Nouvel
Geplaatst: 02-10-11 18:45
Leuke foto's tallechie!
ik sluit me ook weer even aan bij de samenvattingen... zal proberen vanavond nog wat bij te reageren, probeer in ieder geval steeds bij te blijven met lezen...
Moet nog even naar stal zo voor Fifi 'r hooi, en dan kan ik eindelijk lekker onder de douche springen en neerstorten...
Ben ook echt ontzettend blij dat alles goed is gegaan vandaag, en inderdaad Fifi 'r eerste 'optreden' buitenshuis weer... Wel dicht bij stal en dus op loopafstand, maar toch ook best even spannend hoe dat zou gaan... Maar ze was echt zo super braaf! Ze stond keurig te wachten tot ze aan de beurt was en ook in de les deed ze enorm haar best! Piet bevestigde eigenlijk wat wij ook al gemerkt hadden, dat ze enorm veel aan kracht verloren is en daarmee ook echt slap in haar achterhand nog is... Af en toe had ze ineens weer een ouderwets sterke pas er tussen zitten, maar verder moet ze echt nog weer sterker worden om zich weer meer te kunnen dragen... Dat geeft niet, we zijn op de goede weg, en volgens hem komt het goed als we het werk op deze manier rustig doorzetten... Het zal een kwestie van tijd zijn, denkend in maanden, maar hij had er goede hoop op dat het goed gaat komen! Verder leek ze het werk met veel plezier te doen en liep ze mooi regelmatig over 4 benen, dus ik ben echt heel dik tevreden over vandaag!
hier alvast 1 plaatje, de rest moet ik vanavond nog even uitzoeken...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 02-10-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
VanHuisUit
Geplaatst: 02-10-11 18:45
Ik ben met Bente en Snuit altijd blij als ik een flinke groom erbij heb hahaha. Mijn groom is enorm afgevallen, je zou haast zeggen jammergenoeg
Met Alwyn is gewoon kwestie van veel oefenen van de winter, komt helemaal goed. En .... proefje uit je hoofd leren ? Maar als je met losrijden zonder groom doet moet hij het in de proef wel even vol kunnen houden schat ik zo in, Alwyn kan goed trekken hoor. Hij trok mij, groom en onze Dutch ook zonder al te grote problemen (was bij elkaar ruim 300 kg).
@Nouvel fijn dat jullie lekker bezig zijn geweest. En inderdaad op de foto's zie je wel weer een stralend (wit ) paard maar die mooie bespiering die ze had ... die is nog even weg, helaas. Maar goed, ze is er weer, dat is natuurlijk toch wel iets om enorm blij mee te zijn!
@Lanous mooie vlecht dus haha illegale knip-actie
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 02-10-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt
VHU ik start nu b en l en die lijken te veel op elkaar. Haalde ze door elkaar. En ik kan de proef met inrijden uit mijn hoofd opzeggen, maar tijdens de wedstrijd niet meer. Mijn moeder gaat er pas op als we de ring in gaan en ze gaat er ook gelijk weer af. Had ook niet het idee dat hij het er moeilijk mee had. Het zal makkelijker gaan zonder, maar dan rijd ik ook geen punten, want rijd dan verkeerd