[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:41

Jasia schreef:
Ik gebruik m'n zweep niet om te straffen..

En met ze hoort of ziet niks, bedoel ik niet letterlijk :Y)
Onder het zadel kan ze zich verschrikkelijk aanstellen.. Staat ze een kwartier te springen omdat er in haar ogen een bloemetje verkeerd staat :')
Maar voor de kar is ze heel anders.. Ze loopt gewoon recht vooruit alsof ze niks hoort of ziet..
Zeg niet dat ze niet kán schrikken.. Dat kan altijd.. :=

Maar mét zweep springt ze dan toch ook opzij? Als IK dan die eend ook niet heb gezien.. En we "schrikken" allebei.. Ben ik alsnog te laat met de zweep.. Toch? Dan zit ze al op die fietser :=

mijn reactie als ik schrik is zweep gelijk bij het paard aan de flanken (en dan bedoel ik niet slaan maar ertegenaanlegen zodat hij ervoor wijkt als het ware) tja ik heb het meerdere malen gehad hoor dat zowel ik als mijn paard schrokken maar door mijn reactie is er nooit wat gebeurt en heb ik hem altijd recht kunnen houden maar ja dat zal mijn goede reflexie zijn :D

Jasia

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:44

Haha oke op die fiets :j

Ohz is het meestal juist als ik schrik, schrikt Madam niet.. En andersom.. (Ik bedoel ik vind het niet eng als er bloemetjes verkeerd staan.. Maar dat zal in paardenogen anders zijn :Y) )..

Er is eigenlijk maar één ding wat Anne ECHT eng vind en waar ze ECHT met geen mógelijkheid over heen gaat..
Dat is zo'n tekening op de weg.. Je weet wel zo'n bord met "pas op spelende kinderen"..
Die staat op Vrederust op de weg geschildert.. Nou heb d'r 1,5 uur gestaan.. En er naast gelopen, er naast liep ze erop een gegeven moment over heen..
Ging ik er weer op en ze ging er NIET over heen :')

Maar goed daar rijden we niet meer sinds we verhuist zijn.. :+

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:45

_O- Ik wilde mijn MP3 speler van de oplader pakken.. Maar die heb ik al lang in m'n broekzak zitten en áán staan.. :') Ben er even niet bij vandaag :')

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:49

Nou ik ga maar eens naar m'n paard.. Als ik die maar niet vergeet als ik ga rijden :')

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:25

Ik rij normaal altijd met zweep en een koker heb ik niet eens, heb ik ook niet nodig, zweep hoort in de hand. Ik heb gisteren zelfs getwijfeld of ik wel zou gaan mennen zonder zweep. Wel het rondje erop aangepast.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:29

Heb mijn zweep gister 3 keer in de koker gehad: voor het opstijgen, bij de pauze bij de snackbar en bij het afstijgen :+
Lichte zweep, voel amper dat ik hem vast heb, als ik echt last van mijn pols krijg, rust hij op mijn schoftje. Wel gelijk bij de hand.
Zal vast niet mogen :+

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:34

Heel slecht, maar door een polsblessure staat die bij mij, in het veld, in de koker :o .
Ik moet eens kijken naar een ultra-lichte, misschien dat ik het dan iets langer vol kan houden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:05

SuSEQ schreef:
@Lotte: gelukkig is er niks ernstigs gebeurd en kom je er zonder grote schade vanaf. Hopelijk is je enkel snel weer genezen.

sander_lotte schreef:
Ik wist dat Romeo moeilijk ging doen met de plas, maar ik wou het niet uitlokken, dus hield ik hem rustig in draf en ik hield de rechter leidsel aan. Romeo reageerde niet op de leidsel, en ging naar links (richting het droge). We konden met de koets niet op die helling omdat het wegje te smal was, maar Romeo wou er absoluut door. Ik 'trok' aan de rechterleidsel, maar Romeo ging rakelings langs de rechterkant van de boom af.

Net zoals ohz lokt een enkelzijdige druk op enkel het binnenleidsel de tegenovergestelde reactie uit: het paard valt naar buiten. Om dat te voorkomen, houd je het buitenleidsel op spanning en houd je je zweep klaar aan de buitenkant, voor het geval hij toch zou wegvallen. In het aanrijden van een "rare situatie" is het niet altijd verstandig veel aan je leidselvoering te veranderen: het paard voelt dit en weet dat er iets is om van te schrikken, waardoor hij dat ook doet. Als je daarentegen gebaart van niks te weten, zonder je waakzaamheid te verliezen, zal hij niet proactief gaan schrikken of zelfs gewoon doorlopen omdat jij vastberaden doorment.

@Jasia: zo heb je je zweep veel te laat vast als ze eens opzij springt van iets wat je niet voorzien hebt...

Ja dat weet ik, maar ik had nog steeds contact met de linkerleidsel hoor, hoe het ohz zit weet ik ook wel. De zweep klaarhouden heeft totaal geen nut, want daar reageert Romeo totaal nog niet op. Hij heeft nog niet vaak genoeg voor de koets gestaan om dit al geleerd te hebben. Ik ben nu vooral bezig met conditie te trainen, kilometertjes te maken, en Romeo vertrouwd te maken met het lopen voor de koets op vreemde plaatsen.
Als ik niets verander aan de leidselvoering, zou hij gegarandeerd niet door die plas zijn gegaan. Voor hem zou dat overkomen als "ontwijk de plas maar als je dat wilt". Ik ken mijn pony, en als hij 'nee' zegt, dan is het ook nee. En dat is niet altijd even makkelijk. De vorige keer toen we bij de "eerste plas" stonden, dachten we dat we hem te slim af waren: er ging gewoon iemand links lopen, zodat hij niet meer naar links kon. Wat deed Romeo? Hij ging in geen geval door de plas, dus ging hij omhoog. Hij stond kaarsrecht. Hij was niet opgejaagd ofzo, maar hij wou gewoon niet door die plas. Toen is mijn groom met hem mee door de plas gegaan, want in dat geval gaat hij er wel door.

Ik begrijp jouw redenering wel, maar zo zit Romeo niet in elkaar. Toen we na ons 'ongeval' een plas naderden, nam de groom de leidsels aan, en dan reageerde Romeo er heel goed op: hij liep door de plas. Als ik de leidsels zoals gewoonlijk laat hangen, zal hij toch proberen om de plas te ontwijken.

We gaan gewoon veel oefenen op plassen rijden, want daar heb ik toch een hekel aan als paarden zo onnozel doen bij plassen. Ik ben al blij dat Romeo enkel zo doet bij plassen, sommigen doen ook zo bij plastiek, putdeksels, roosters, lampen ingebouwd in de grond,... Hier heeft Romeo helemaal geen probleem mee.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:47

sander_lotte schreef:
Ja dat weet ik, maar ik had nog steeds contact met de linkerleidsel hoor, hoe het ohz zit weet ik ook wel.

Dan is het goed. :Y)

Citaat:
De zweep klaarhouden heeft totaal geen nut, want daar reageert Romeo totaal nog niet op. Hij heeft nog niet vaak genoeg voor de koets gestaan om dit al geleerd te hebben.

Reageert hij totaal niet als je hem een tikje geeft met de zweep?

Citaat:
Ik begrijp jouw redenering wel, maar zo zit Romeo niet in elkaar. Toen we na ons 'ongeval' een plas naderden, nam de groom de leidsels aan, en dan reageerde Romeo er heel goed op: hij liep door de plas. Als ik de leidsels zoals gewoonlijk laat hangen, zal hij toch proberen om de plas te ontwijken.

Net zoals ohz dien je onder het mennen altijd een licht contact met de mond te behouden. Ik bedoelde dus dat je je contact niet moest verstrengen omdat er iets raar aankomt en niet dat je met een los leidsel moet kunnen rondtouren. Het is mooit als jullie elkaar zo goed vertrouwen en het zal zeker ontspannend zijn maar als je je leidsels laat doorhangen, kom je te laat bij een onverwachte schrikreactie .

Citaat:
We gaan gewoon veel oefenen op plassen rijden, want daar heb ik toch een hekel aan als paarden zo onnozel doen bij plassen. Ik ben al blij dat Romeo enkel zo doet bij plassen, sommigen doen ook zo bij plastiek, putdeksels, roosters, lampen ingebouwd in de grond,... Hier heeft Romeo helemaal geen probleem mee.

Als dat het enige is wat nog overblijft, is het een flinke pony. Veel plezier samen! :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:34

Ik heb Jimmy en Wieneke in de wei d.m.v. lange lijnen werk- droogmennen, de zweep geleerd, en de commando´s hierbij, ik merk dat je daar voor de kar heel veel voordeel bij hebt. Wieneke schrok van de week van een hond, haar ergste schrik tot nu toe, hoofd om draaien en stilstaan, een diepe zucht en dan verder lopen. Gek beest.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:07

avaluna schreef:
Heel slecht, maar door een polsblessure staat die bij mij, in het veld, in de koker :o .
Ik moet eens kijken naar een ultra-lichte, misschien dat ik het dan iets langer vol kan houden.

Ik heb geen pols-blessure, maar wel onwijs snel last er van.. := Weet niet hoe het komt :?
Maar heb het ook met het longeren.. Zodra ze loopt, gooi ik de zweep op de grond :') De "jonkies" leer ik ook gewoon zonder zweep longeren, veel makkelijker :=
En met het mennen heb ik daar dus ook last van.. (met het rijden niet :? )..
Heb al vele manieren van "vasthouden" geleerd, maar dé manier nog niet gevonden :=

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:12

ik heb mijn zweep ook vast :j meestal wel íets boven het handvat omdat dat lichter vasthoudt, maar hij is lang genoeg om dan de flanken nog makkelijk te bereiken :)
niet als straf, maar als grens :)

[WD-K] Mijn eerste wedstrijd ooit!
topicje gemaakt over gisteren :)

ik wilde vanavond met de kar gaan rijden, maar geloof dat ik blij mag zijn als ik kan autorijden.. 't is in m'n rug geschoten :') lijk wel zo'n ouwe truus :+

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:09

Leuke foto's naaltje.

Ivm de regen maar thuis gebleven vanavond.
Morgen sinds een maand weer les.

Op het werk heb ik hele kantoor opgeruimd, maar de schoonmaakbui is overgegaan naar mijn huis.

Heb alles al gestoft, gezogen, opgeruimd (was echt hard nodig).
Zo nog even wat voor het werk doen, boekhouding voor vriendje en dan helemaal niks meer.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:19

Ja echt vervelend ineens die regen :\
We zijn vandaag met Kasper buiten gaan lopen, hij deed het zo goed! Rende niet eens weg voor de tractoren enzo :) !

Heb met Anneloes niks kunnen doen, veel te lang staan praten en voor we het wisten was het tijd om naar huis te gaan..
Maar goed, ze stond lekker op de wei en vond het niet zo erg :')
Morgen maar weer rijden ofzo! :)

Veel plezier met je les Tallechie! :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:53

Ik heb wel in de regen gereden. Weer een flinke laag modder op de wagen. Nieuwe schokbrekers werken prima. 17 km gemaakt over echte pokkepaden en alle wielen bleven steeds keurig op de grond.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:54

Fijn dat ze goed werken! :D

Geen modder om je oren gehad? :=
Dat krijg ik altijd wel met het rijden, lijkt wel of ze het er om doet :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:13

@SuSEQ: Ja als ik hem een tikje geef met de zweep, gaat hij sneller.

Ivm dat contact met de leidsels weet ik ook wel. Ik laat de leidsels ook niet doorhangen, dat doe ik nog niet nu hij nog maar pas beleerd is voor de koets. Zeker zo een jong beestje moet een 'houvast' hebben in zijn mond, als een soort van zekerheid. Ik hou voortdurend contact, maar als we iets 'eng' naderen, neem ik de leidsels iets meer aan.

Romeo is inderdaad een flinke pony, hij schrikt niet zo snel van iets. Natuurlijk blijf ik altijd voorzichtig, het vertrouwen van zo een jong ding is snel beschadigd. In ieder geval bedankt voor je tips ;)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:15

Let wel op dat hij het aannemen van de leidsels niet gaat linken met het "enge"..

Heb dat met een paardje gezien.. Op buitenrit ging dat vrouwtje telkens praten als er iets "engs" aan kwam..
En op een gegeven moment zag je het paardje al kijken van wáár is het enge? als zij ging praten tegen het paard.. :=

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:16

Mag ik me ook weer melden. Heb wat meer tijd. In het begin wel is hier gepost. Maar daarna eigenlijk niet meer. :o

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:25

Jasia schreef:
Let wel op dat hij het aannemen van de leidsels niet gaat linken met het "enge"..

Heb dat met een paardje gezien.. Op buitenrit ging dat vrouwtje telkens praten als er iets "engs" aan kwam..
En op een gegeven moment zag je het paardje al kijken van wáár is het enge? als zij ging praten tegen het paard.. :=

Ja inderdaad, daar heb je gelijk in. Ik kende ook een meisje die al begon te panikeren op haar paard als ze iets zag. Het paard begon dan te panikeren omdat zij zo begon door te draaien, want met een andere ruiter deed datzelfde paard niets :D
Maar Romeo is nog jong, ik zorg dat de leidsels steeds op maat zijn, ik probeer niets (lees: niets anders dan normaal) te doen, maar als ik aan zijn lichaamstaal merk dat hij gaat uitwijken, neem ik de leidsels nog wat meer aan. Als eens de eerste plas gepasseerd is, lukt dit prima.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:28

:) ik ben op stal geweest en heb niet meer gedaan dan wat gekroeld.. kan niet zo goed meer staan en zitten :') _O-

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:31

@Naaltje: :(:)

@Bontlover: welkom.

Was vroeg donker vandaag, ook niks gedaan behalve de noodzakelijke verzorging :o

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:33

O:) ik ben gaan playstationnen met de kleindochter van de staleigenaar :=
onder het genot van een komkommertje en cherrytomaatje :9
maargoed, rijden zat er niet in dus dan dit maar :P

morgen druk, en wil ook nog uitslapen >;)
nieuwe rekening aanvragen, schoenen wegbrengen, appeltaartje halen..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:18

Ik heb gisteren ook niks gedaan en beledigd dat mijn meissie dan is. Wel leuk dat ze blijkbaar zo geniet van het werken.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:25

sonjim schreef:
Ik heb gisteren ook niks gedaan en beledigd dat mijn meissie dan is. Wel leuk dat ze blijkbaar zo geniet van het werken.

:= mijn paard dus ook als ik hem een week vakantie geef vind hij dat echt niet leuk dan krijg ik hem dus ook niet uit de wei en gaat hij met me lopen kullen terwijl als ik iedere dag (of om de dag) iets met hem doe komt hij al als hij me aan ziet komen bij de draad staat raar beessie :+

gister 2 span gereden met de jonge ernaarst nu voor de 6e keer in 2 span op straat geweest voorheen een paar keer enkelspan op de wei maar gezien meneer zo'n muts is hebben we besloten hem eerst een paar keer 2 span op straat te rijden zodat hij vertrouwen kan krijgen van degene die het al jaren doet. meneer doet dus gewoon helemaal niets he! paar keer vrachtwagens en trekkers tegen gekomen hij kijkt niet eens langs de snelweg gereden 2x onder een tunnel hij trekt zich er niets van aan :Y) nog een weekje zo doorrijden en dan heeft hij even een paar weekjes rust gezien vriendlief en ik dan onze sleutel van ons huisje krijgen :D daarna gaan we enkelspan met hem op straat (moet hij immers ook leren) en tegen die tijd zijn onze nieuwe karren hopelijk ook gearriveerd (jaja in polen blijken ze ook vakantie te hebben := )