[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:20

Afbeelding

Afbeelding

Onze optoming van vandaag :D :+:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:35

Ik zit erg te twijfelen of ik de paarden vannacht zal binnenhalen. Het is nu -1 maar door de wind voelswaarde -8 en vannacht wordt het nog kouder. De wind staat precies verkeerd, waardoor de schuiltent geen windvrij plekje geeft.

Lastig altijd.....

Het is wel heel goed geweest dat ik niet naar les ben gegaan. Voel me echt gebroken. Heb het idee dat mijn rug doormidden is. Zo meteen, na het voeren van de paarden en water geven aan de geiten maar in een warm bad gaan liggen. en vroeg naar bed.

Juangi

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:02

Tine, ik zou ze lekker buiten laten! Het is overdag ook wel een paar keer een gevoelstemperatuur van -10 of hoger geweest en ze hebben een lekkere dikke wintervacht of deken. Jeetje! Gaat echt niet goed met je lichaam dus.... :(:)
Akshay: Wat gaaf! Ziet er stoer uit!
Frensie: Lekker productief dagje dus!

Pfff... Mijn dag word nog beter. Fietssleutel van vouwfiets ligt nog in Den Helder (en ik ben in Leeuwarden, 80 km verderop) met als gevolg dat de fiets nog bij het station staat. Nu heb ik wel een extra fiets staan maar halverwege mijn fietstoch is de band lek... Heerlijk weer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:17

Nou, ik heb ze toch maar binnen gezet. Ze stonden met z'n drieen in de schuiltent (tentje is 2 meter breed, 5 meter lang en 1,80 hoog, wel knus dus). Wind staat zo gemeen. Bovendien: voor het binnenhalen hoefde ik alleen de voerbakken te vullen, de poort open te zetten en bij 1 paard voor de zekerheid halstertouw om de nek. Als ik ze buiten had laten staan, had ik ook voer moeten geven, maar ook het hooinet vullen en de waterbakken met de kruiwagen moeten vullen(in de stallen hingen de hooinetten al gevuld klaar). Dat trekt mijn rug even niet. Ik geloof niet dat ze het erg vonden om naar binnen te gaan. Rembrand heeft er nog wel eens een handje van om niet naar binnen te willen, maar nu stond hij gelijk bij het hek toen ik de achterdeur open deed.

Nu lekker in een warm bad en vroeg naar bed.

Tot morgen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:24

Hi there,
Het was hier juist wat prettiger in temperatuur dan vanochtend. Maar groot gelijk dat je ze binnen hebt gehaald Tine als je rug het gaat begeven da's niet goed :(:)
Hoe heeft je rug het gehouden met het hardlopen Aks?
Die van mij (mijn rug dus) doet het momenteel goed :) Super dat je weer met de bloem hebt gereden vind dat erg dapper van je. En vwb bodyprotectors ik wil er eigenlijk ook graag een maar ben er ook nog niet uit want wil graag zo'n race safe (=dat met die blokjes) maar dan wil ik hem wel van tevoren passen, en heb daar dus nog geen tijd voor gevonden. Maar ik wil ook iets waar ik mee op de wagen kan zitten.
Wat goed zeg dat dat staptraject anders is geworden *\o/*

Rest ben ik ff kwijt.

Vandaag gingen de hoorcolleges echt lekker, dan heb ik toch zo'n leuk beroep.

En vanavond de pony's allebei nog gelongeerd. Ze waren allebei braaf. Blondie laat ik nu voor me uit lopen aan lang lijntje. Als ze dreigt te stoppen duw ik haar op haar kont. Lijkt beetje raar maar de vooruit en halt zit er prima op als ik erachter loop en dan doe ik het maar even zo.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:49

tine10 schreef:
Vraag over de reglementswijzigingen. Bij het samengestelde gebeuren wordt traject D (stap) overgangstraject. Begrijp ik het nu goed dat ik mijn paard niet meer zo vlug mogelijk hoef te laten stappen, maar dat ik hem gewoon in zijn eigen tempo kan laten stappen en er geen tijdslimiet meer is? Dat zou geweldig zijn. En jawel, geen verliespunten meer in de klasse 1. Wel jammer dat je nog steeds een verliespunt krijgt als je in het belang van je paard besluit om halverwege te stoppen.

maisie schreef:
Ja staptraject vervalt en de gang wordt vrij maar je moet je dan wel binnen bepaalde tijd weer melden
bij veterinair en jury. Ik vind het een super regel dat stappen vond ik niets.

de gang in het overgangstraject is vrij dus daar mag je ook draven.. wel is er nog een minimale afstand van 800 meter. verder wordt er in het stukje niet gesprokken over binnen een bepaalde tijd ergens zijn.

wij vinden het op zich wel jammer dat het staptraject er uit is.. het 4 span kan dat wel goed.. al wordt het voor de mensen met grote pony's bij de paarden wel makkelijker

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:01

minder goede morgen vanaf hier...
het jongste pupje is gisterenavond smerig gegrepen...door een of beide andere dame's...
overdag had ze al een gaatje in haar kin gekregen..goed kan gebeuren, alles leek rustig en ze deden niet anders tegen elkaar als anders...dus op dat moment heb ik ze laten spelen, uitgelaten en bij elkaar gelaten, zoals anders..wij zijn gaan eten, zoontje in bad en naar bed..ga ik daarna uitlaten en voeren..kom ik bij de kennel..het is veel te stil,.pup helemaal timide..helemaal onder het bloed, het zag er niet fijn uit..haar uit de kennel gehaald..janken en schreeuwen toen ik haar op wilde pakken, vreselijk...dus het was nog maar net gebeurd.

goed onderzocht, ze is om haar kop heen gepakt, dus heeft op en onder haar kop bijtwonden..ze viel na even bij me te zijn meteen in slaap, vanmorgen hele koppie gezwollen, ze eet goed en het lijkt allemaal mee te vallen....maar ze zijn dus nu allemaal even apart !
ik wil niet dat ze een groepje vormen tegen de pup.
Baal er stevig van -:(- is een understatement...en ik hoop niet dat ze nu bang is oid van de andere honden,en dat ze er geen schade van heeft, bij haar hals, waarom dit is gebeurd is me een raadsel, owkee...pupje is behoorlijk pittige tante, en ook echt wel een bitch..maar je soortgenoot doorbijten...dat doen ze nooit. >;) doet ie anders nooit hoor !!??

Tine, ik kan me voorstellen dat je de paarden binnen hebt gezet, het is ook echt koud hier !
vhu goed met blondie bezig +:)+ en ik vind dat zo knap dat je college's kunt geven..petje af hoor ! :j
lanouska laat haar licht schijnen op reglement !! altijd handig goede uitleg !
Aks, fijn gereden met bloem, super !

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:46

@VHU; ik was stiekem ook best blij dat het me gelukt was :) 't beestje was ook blij denk ik. Trots dat hij dat vertrouwen weer eens kreeg van me :)

en boeiend dat het er raar uitziet met blondie, als 't maar werkt! ;)

@juangi; wat %^# van je fiets en fietssleutel.. Als er een ding fout gaat..

@biancacoo; :oo wat :oo
tiszonde :oo
Hopelijk kleine woef gauw weer oke. En niet bang voor de rest inderdaad..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:22

Afbeelding

Gisterenavond was er geen les,maar toch ff naar de manege geweest en gelongeerd.Ik longeer hem thuis in een afgezet bakje.Maar ja dan heeft hij altijd mooi aanleuning.Dus nu ff in de bak zonder aanleuning.Dat ging in stap en draf best goed.Maar in galop vond hij dat nog veelste moeilijk.Op de foto een paar pasjes achterwaarts.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:54

Goedemorgen

Baudy: ziet er netjes uit. En in grote bak zal inderdaad wel heel anders geweest zijn dan in longeerring.
Aks: jij blij, pony blij
Juangi: wat een baalsituatie met fiets.
Bianca: o, wat een nachtmerrie, ruzie in de roedel. Heb dat jaren geleden ook gehad (toen ik nog een Akita had) Wat een ellende en stress geeft dat. Hopelijk wordt het heel snel weer beter.
Lanouska: dus dan zou je gewoon een rustige stap kunnen doen? Zo lees ik het tenminste. Altijd weer lastig, als het niet duidelijk geformuleerd staat. Kunnen mensen me uitleggen waarom ze blij zijn dat het staptraject eruit is? Dit is toch in het belang van de paarden?
VHU: Blondie weer op de rit gelukkig.

Hier vreselijke nacht achter de rug. Wist niet hoe ik moest liggen van de rugpijn, lag om half 10 op bed, maar nog zeker tot half 1 wakker. Vanmorgen vast boodschappen gehaald, moest langs diverse winkels. Heb ook nog nieuwe wandelschoenen gekocht. Bij oude is profiel helemaal weg, niet handig als je in de sneeuw/op ijs moet lopen.

Moet nog uitmesten, maar doe dat wel later vandaag, eerst moet die rug wat normaliseren.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:59

Ik ben ook benieuwd hoe en wat met het staptraject, zo fijn zijn als mijn oudje 3 per uur kon stappen om te rusten al kan ie ook 5. Dat lukt mijn shet met gemak ook als ze in conditie is.

Lanouschka sterkte!
Biancacoo ik hoop dat de puppie er snel echt bij hoort!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:16

Ik heb KNHS maar even mail gestuurd met vraag over overgangstraject. Ik wil wel weten hoe en wat voor straks.

Edit: ik heb al weer antwoord gekregen. Het is een regel die door de FEI bedacht is, maar die nog niet volledig uitgewerkt is. Binnenkort komt er nog een uitleg.
Naar verwachting wordt blijft het een soort staptraject waar je niet bestraft wordt als je draaft. De toegestane tijd zal waarschijnlijk uitgaan van de stap in een lagere snelheid zodat iedereen “fluitend” de tijd kan halen. Dit wordt nog met de FEI verder afgestemd.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 12-02-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:19

Ik snap niet waarom sommige het te snel vinden mijn D-pony liep met gemak 8 per uur.
Mijn B loopt 5 maar dat is voor nu voldoende al hoop ik tegen de zomer 6 te kunnen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:22

baudyh lekker in een bak kunnen longeren.
ik ben ook nog steeds op zoek :)) Bak :))
Maar nog altijd geen spijt van verhuis. Didsje heeft nu een heerlijk plekje en is echt op zijn gemak, zo fijn :)

@tine; wat balen dat het nu zo vervelend gaat met je rug!

@vhu; bedenk me opeens, jij vroeg ook iets mbt mijn rug. In combinatie met hardlopen.
Ik ben pas 3 keer wezen hardlopen, en heb er wel wat meer last van. Maar is ook bijna de tijd van de maand, en dan had ik er elke keer mee last van..
Voorlopig nog twijfelachtig dus..
Qua last zit ik met rustige dagen nu op een 3tje (als 10 ''laat me maar inslapen'' is) en als ik bijvoorbeeld heb gewerkt of dus gelopen/hardgelopen toch wel rond een 7... Maargoed, medisch gezien is er niks mis met die rug :P Dus we gaan gewoon lekker door :+

Ik heb net naar de bieb gebeld, was op zoek naar studeerplek. Hier thuis wordt 'm niet ivm jankende buurhond en afleiding door broer/moeder etc..
En kan hier dus in de bieb terecht. Heerlijk :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:25

Rhine_ schreef:
Ik snap niet waarom sommige het te snel vinden mijn D-pony liep met gemak 8 per uur.
Mijn B loopt 5 maar dat is voor nu voldoende al hoop ik tegen de zomer 6 te kunnen.

Nou, mijn grote paard loopt met heel veel moeite, en dan moet ik bijna iedere pas aanmoedigen, 6 km per uur. Dat is niet leuk stappen kan ik je vertellen als er een tijd op staat. Fijn voor jou dat je pony dat makkelijk kan, maar dat geldt niet voor alle ponys/paarden.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:25

Pupje ging wel gewoon elle honden hallo zeggen en neuzen toen ze aan de riem vast zaten en zij los was..dus dat lijkt gelukkig erg mee te vallen.
koppie is nog wat gezwollen en keel ook, maar ze eet en is vrolijk, dus zal best goedkomen.
voor nu...even alle 4 naast elkaar apart...in de buitenkennels kunnen ze wel elkaar zien en snuffelen, even rust zo..gek genoeg...zijn ze alle 4 ook heel rustig nu.

vanmorgen getraind, niet ver het was zwaar...verkeerd pad in gegaan met hoog gras...dat valt de hondjes tegen, haha...maar wel genoten en straks weer zoontje ophalen, die mag weer naar zwemles, hij mag nu 2x per week ! en doet het erg goed, en met plezier ! super dus.

Juangi..fietssleutel vergeten, dat is balen zeg..
over dat staptraject...heb ik geen verstand..kan me voorstellen dat het ene paard het makkelijker aankan qua tempo als de ander....lastig hoor.

Tine..vreselijk balen van je rug zeg..ik hoop dat het vandaag nog wat beter wil worden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:29

Fijn dat de honden rustig zijn en wat goed dat je zoontje nu met plezier naar les gaat! En het ook nog eens goed doet. Toch nog goed gekomen dus. Fijn!!

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:32

hier een :wave: en een :evaw: leest mee... heb lekker de griep te pakken %)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:44

tine10 schreef:
Rhine_ schreef:

Nou, mijn grote paard loopt met heel veel moeite, en dan moet ik bijna iedere pas aanmoedigen, 6 km per uur. Dat is niet leuk stappen kan ik je vertellen als er een tijd op staat. Fijn voor jou dat je pony dat makkelijk kan, maar dat geldt niet voor alle ponys/paarden.

De eerste keer dan ik een marathon deed liep mijn shet 3-4 per uur :') Toen heb ik der een jaar op geoefend en geoefend en precies een jaar later op dezelfde marathon kon ze het netjes aan ruim 5 per uur.
Hoe het met mijn B pony gaat gaan weet ik niet maar hoop net zo vlot als mijn shetje.

Crazymel betershap.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:50

Ik had altijd veel te veel tijd over, maar weet ook pony's die al jaren marathons lopen dat ze echt door moeten stappen, dat is niet bevordelijk voor de rust. Het staptraject is er onder meer om op adem te komen. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien. Ik vind het nu niet meer erg. Dan is het ook niet zo erg dat snuit dribbelt in stap.

Vanochtend weer naar fysio geweest, ging een stuk beter, maar afgelopen weekend weer te veel gedaan.

Als het goed is mijn tuig al verkocht... als het goed is komen ze het morgen halen. Gaat snel.
Nog een zadel, dekjes en fleecedekens in de aanbieding. Kast wordt al aardig leeg zo.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:53

Crazymel..beterschap...
Baudyh, mooie foto van je knappe paard trouwens !

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:06

Goeiemiddag!

Wat ik begrepen heb uit mijn eigen marathonlesjes, is dat ik een paard of pony beter in een rustige draf kan laten herstellen van verzuring, dan in stap. Verder geen ervaring .....

Vandaag dan toch weer een bezichtiging voor donderdag afgesproken voor 2 paarden (3-jarigen, 3/4 zusjes) van één stal. Een derde 3/4 zusje (niet van die stal) staat ook te koop, dus misschien ga ik daar voor de vergelijk later ook maar eens kijken. Ben benieuwd :) .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:53

Nou, ik zal voor je duimen dat ze nog niet verkocht zijn voor die tijd ;)

Hier net een uurtje geslapen met heel warme kruik op mijn rug. Pijn is nu iets minder gelukkig.
Maar denk dat ik mijn springles voor morgen toch ook niet ga redden. Is wsl sowieso beter :o , maar ik had stiekum nog een beetje hoop dat die wel kon doorgaan. Hopeloos ben ik he :o

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:07

Tine denk eerst maar aan je zelf. De paarden vinden het niet erg en staan gewoon buiten. ik weet er nu ook zelf alls van.

Vandaag een mindere dag op stal. Alwyn heeft weer raar gedaan, was hem aan het longeren, hij heeft zijn hoofdstel af gekregen en liep dus los in de bak, terwijl er nog twee paarden aan het rijden waren. Weet niet waar hij last van heeft, maar in ieder geval komt donderdag de tandarts. Ik wil dat eerst uitsluiten voordat ik een plan van aanpak opstel. snuit ging op zich wel goed, longeren heeft hij bij mij nog nooit gedaan.
Morgen les, maar even overleggen hoe en wat.

Mijn tuig is verkocht, wordt morgen opgehaald. Scheelt weer ruimte

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:53

En daar zijn we weer :)
@Biancocoo aiiii... die husky's zijn zo fel....bah wat naar.
Wiske heeft hier ook nog littekens op haar hoofd en neus want ze is een paar keer flink gegrepen door Mies, maar als er 3 tegen 1 is is het helemaal heftig.... -O-

vwb staptraject Snuit kon bijv prima 6 km / uur stappen maar bij stress kwamen er dribbels en in de oude regel straft dat direct af, Rizanta stapte wel 8 km/uur dus die zou te snel zijn geweest en bij Bente kwamen we na jaar oefenen op 5.5 / 6 km/uur. Blondie stapt sneller dan Bente en Ollie... dus valt geen peil op te trekken. Als ze het een rustmoment willen laten zijn moeten ze er geen tempo op leggen, want dan kun je inderdaad beter langzaam draven in tempo wat paarden past. Stap kan dan juist extra belastend zijn als je bijv een paard dat 5 km/uur kan opjaagt naar 6 of 7 km/uur. Tenminste zo weet ik het uit endurance.

Dus Tine wat rust betreft, dat was het voor veel paarden/aanspanningen niet.

Vandaag heerlijk college gegeven thanks Biancocoo voor het compliment. Ik vind het gewoon erg leuk om te doen, bij leuke onderwerpen. We hebben nu cultuurverandering bij organisaties, en verandermanagement. Zijn twee onderwerpen die me goed liggen en dan ook aan 3e jaars, die zijn gewoon geinteresseerd en betrokken, heerlijk :D

Gem succes!!

Rest moet het even met Y;( doen ben vanochtend om 07.00 uur vertrokken en was om 19.30 uur weer thuis.

Poowns zijn er lekker uitgeweest, Blondie weer gelongeerd (gedroeg zich weer voorbeeldig, die Alwyn is ook lekker bezig zeg :roll: ) en wat gefreestyled en Ollie liep steeds bij alles trouw achter me aan zo grappig. Sta ik te longeren, staat ze gezellig naast me <3 (er was niemand bij stal, dus dan laat ik ze beide in de bak), onze bak is wel totaal bevroren maar zonder hobbels +:)+ is keurig rechtgetrokken gisteravond. Is super hoor staleigenaar die bak goed onderhoudt :D

Nu lekker aan wijntje }:0