[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:28

@ SL leuk dat het zo fijn was op equitana.
@ Laura fijn dat jullie zo goed vordere.
@ Tallechie veel plezier op stal.
@ VHU heeft een leuke dag met snuit gehad.

Tabloid staat nu op ijzertjes. Heb deze morgen een rit gemaakt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:36

Ik wil eigelijk geen ijzers, maar als tum eraan toe is dat ze eronder kunnen wil ik hem zowiezo even op rust laten komen op ijzers zodat ze wat kunnen groeien. Zou voor de vierdaagse ook wel handig zijn want al verlies ik ze niet snel het zal je maar gebeuren een hoefschoen kwijt raken en dat er nog 500 paarden overheen rijden hihi dan vind ik ze never nooit meer terug :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:45

Als je paad niet op ijzers staat dan lijkt het me dat ie wel moet wennen eraan? Dan zul je ze toch een tijdje van te voren eronder moeten slaan...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:20

Ja klopt ;).. begin juni gaan we erheen en hoop echt dat het ervoor kan, maar ik hem er een hard hoofd in.

Millanka: vervelend van de vorige eigenaar maar vind je het zelf wel fijn nu hij/zij weet waar je met hem staat? Zou dat zelf echt niet fijn vinden.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:20

nouvel, volgens mij sta je op een leuke en gezellige stal :) allemaal dezelfde paardjes :D

VHU, wat leuk dat je zo lekker gereden hebt met snuit!
wanneer gaan ze verhuizen?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:24

Vind het niet fijn nee. Maar de stalhoudster kent hem nu ook en hij mag niet zomaar het terrein op zonder een afspraak te hebben gemaakt met mij ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:34

Ik hoop voor je Milanka dat die man ophoudt met het gedoe om meer geld, vervelend.
@IT ik wil ze volgende week of die week erop verhuizen. Vanaf 28 maart kan ik nog maar heel moeilijk bij de stal komen.
@Nouvel dat Ola groter is dan Fifi, ze lijkt kleiner, maar ze is denk ik wat ieler gebouwd?
@Rivaldo ik vind het een behoorlijke opgave als Tum zijn hoeven niet goed zijn, de 4-daagse, 4x 20/25 km.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:34

Dat is inderdaad erg fijn :)

VHU: Mocht hij dan niet op ijzers kunnen gaat hij gewoon op zijn hoefschoenen ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:02

Dan helemaal. Ik weet niet hoe lang hij nu zijn hoefschoenen aanheeft als je gaat mennen? Hij zal die dagen zijn schoenen minimaal 3 a 4 uur aanhebben (ik neem aan dat je niet harder gaat dan 8 km/uur en je hebt ook pauzes), dat is lang, zeker als het warm is (hoef gaat ook zweten in de hoefschoen als ze er zo lang inzitten) of de boel nat kan worden, zand ertussen kan komen etc. Mijn ervaring met hoeven zo lang in hoefschoenen is dat ze heel week worden, vooral bij de hoefballen / verzenen. Dus daar moet je hem dan ook op trainen, de huid/ hoef moet er wel tegen kunnen. ALs je dat gewoon een dag hebt en de hoeven kunnen weer even goed bijkomen, een dag of 2, 3, heeft het paard er geen last van. Maar als je elke dag moet en elke dag in die hoefschoenen, wordt het een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 13-03-11 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:04

hij moet eelt kweken :j
kun je hem beter voor die 4 daagse op ijzers zetten voor een keertje.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:05

Zou ook mijn keuze zijn. Volgens mij moet een goede hoefsmid overal toch ijzers onder kunnen krijgen, Dennis, is toch zo?

Ook als ze eelt hebben is dit lastig hoor, want dat eelt wordt dus gewoon week doordat je ze zo lang omhebt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:06

waarom zou tum of rivaldo geen ijzers onder kunnen dan? heb ik wat gemist?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:08

Dat heb ik begrepen, dat er aan Tum's hoeven zo weinig zit zeg maar dat daar geen ijzer onder kan. Maar kan Rivaldo natuurlijk veel beter zelf vertellen.
Nou ik ga mezelf even bannen, zit me toch niets te doen zeg, schandalig :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:19

Ik heb nog maar 1x een paard gehad waar ik niets onder geslagen kreeg. Die hebben we toen goed bekapt, 3 weken in het land laten lopen en toen beslagen. Was voor alle scheuren en brokkels nog geen meesterwerk om te zien, maar het is netjes 8 weken blijven zitten en daarna heb ik hem wel mooi en netjes kunnen beslaan.

Mijn Roos heeft vorige week weer schoenen gekregen. Wennen? Nee hoor, heb na het beslaan Whitney gereden en daarna meteen Roos voor een goeie buitenrit. Waar ze zonder ijzers niet meer wou draven op het harde knalde ze er nu een mega draf uit op het asfalt onder het zadel.

Ik had het van de week druk. Ben nu ziek..... Zou vandaag kampioenschappen met Whitney hebben, maar dat is hem niet geworden..... Verzorgmeiden hebben mijn pony's gister en vandaag gereden en gemest. Heb er wel even bij gehangen omdat het toch best aardig weer is buiten en het toch niet helemaal los kan laten O:).
Heb dus ook nog niet van Roos haar schoenen kunnen genieten.... Zou van het weekeind met haar naar buiten voor de wagen.

Roos gaat trouwens over 2 weken haar cariere opnieuw beginnen. In de Bixie B1 :).

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:27

Zo. jullie zijn allemaal lekker bezig geweest.
VHU: Snuit aan het werk gezet ! ~~}> en jezelf !! :j
Laura, geweldig dat je zo fijn gemend hebt !!!
ijzers zou idd wel ideaal zijn voor de 4-daagse, afwachten maar.

Nouvel, mooi paard die Ola ! maar ze oogt idd kleiner als Fifi.

Mooi weer vandaag, lekker droog hier, wij zijn vanmorgen lekker op buitenrit geweest, niet zo ver nog, dat is met ons zoontje samen nog niet slim, ik schat zo'n 5 a 6 km, maar het ging erg goed.
Stukje netjes door de blub en water gereden, braaf dier.

Tallechie, bij Vaele geweest ?? super zeg !!
Zal je wel even leuke afleiding geven !!

Dennis : Beterschap !! :(:)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:33

Ze zijn inderdaad te kort om te beslaan had de hoefsmid het over, als hij het wel zou doen dan was er een grote kans dat het in het leven kwam en dat je dan grotere hoefproblemen had.

Dennis beterschap

Bianca: ook lekker gemend lees ik :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:12

[VN] Ernstig ongeval met kinderen, paard en koets in Opijnen

Mooie weer is er nog niet en het eerste ernstige ongeval staat alweer op bokt |( triest hoor.

Ik ga het hier toch even melden. Wie nog een leuk en grappig gezelschapspony'tje zoekt voor een maand of drie mag me pb'en. Ander moet Freddy op de stal delen met Snuit of Alwyn (anders kan ik het me echt niet veroorloven). Als het niet anders kan, kan het niet anders, maar mocht iemand een leuk plekje voor hem hebben (tijdelijk) dan kom ik hem wel brengen (vergoeding in overleg natuurlijk). 't Is een leuk mannetje met humor en hij houdt van spelen. Is niet gemeen, wel grappig. Kan eigenlijk wel bij alles staan.
Afbeelding Hij is schabrakbont appaloosa. Hier het donkere koppie.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 13-03-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:16

Laura dan ga ik mee met dennis en zet hem een maand op de wei maar ga in ieder geval niet op het harde mennen. Vorig jaar had veale ook te weinig hoef om er een ijzer onder te zetten, na 3 weken alleen wei en bak kon de hoefsmid er gewoon ijzers er onder krijgen. Je moet er wel op tijd mee beginnen.

Veale loopt nu ook het hele jaar door op ijzers, zodra ik hem er vanaf haal slijt het zo snel. Nu komt de hoefsmid om de 10 weken.

Vhu lekker gemend. Goed bezig.
Bianca is ook goed bezig geweest.
Dennis beterschap, vervelend met de kampioenschappen

Ik ben inderdaad een een uurtje bij veale geweest. Hij zag er super uit. Zijn manen zijn lang geworden :-) Hij moet straks wel weer opgevoed worden. Hij is weer aardig drammerig en onrustig, maar dat komt wel goed.
Ik ga hem toch eerst een maand flink longeren, zijn spieren zijn ook allemaal weg. Nog even wat stalgenootjes gesproken. Allles was ik doorgeef aan de eigenaar schrijft hij op het bord, zodat de rest ook op de hoogte wordt gehouden

Ben nu wel kapot

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:20

Roos red het normaal prima op blote voeten, maar na een hele winter in de padock (= voor de helft bestraat, en de voerbakken staan op het bestrate stuk) trekken haar voeten het niet meer.
Bij Dennis en Judith zit er simpelweg geen lengte meer aan, maar doen het prima. Whitney is een tikkie gevoelig op los grind en geeft de voorkeur aan de berm maar loopt nog wel prima op het harde. Roos wou op het harde niet meer lopen en dat is niet de bedoeling.
Bij Roos gaan ze er na 8 weken weer onder vandaan, dan zit er weer wat lengte aan en komt als het goed is het weide seizoen er ook weer aan.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:24

Millanka schreef:
Als je paad niet op ijzers staat dan lijkt het me dat ie wel moet wennen eraan? Dan zul je ze toch een tijdje van te voren eronder moeten slaan...

:)) ik raad altyd aan een weekje,
dan heb je 2 dagen om te zien of ze niet verkeerd gespijkert zijn, en te laten wennen.
en mocht er toch een nageltje fout zitten, heb je nog 5 dagen dit in orde te laten maken en te laten genezen voor zover nodig :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:26

bicci als ze vernagelen merk je dat normaal gesproken direct.
Is ook hoefsmid afhankelijk, die van mij komt met spoed wel direct terug, maar andere hoefsmid op stal moeten we 2 weken van te voren bellen

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:34

ik heb ooit eens gehad dat het niet direct vernagelt was, maar er letterlijk tegenaan zat..
dit gaat meestal (zo werd mij verteld) pas na 24 uur irriteren en merkbaar worden..
vandaar die 2 dagen om te zien of echt alles goed zit...
ik heb tot nu toe 3 smeden versleten,(1 stopte met smeden, 1 ging verhuizen) en alle 3 hebben indien van echt vernagelen gelijk herstelt,
en met hen heb ik alle 3 de afspraak gehad (met huidige dus nog steeds) dat er binnen zo kort mogelijke tyd herstel word verricht (meestal zelfde dag of eerst volgende) indien geval weer ooit zou voordoen.

een week is een nette periode als je iets aparts van plan bent...
ik doe dat voor elke trail(minimaal 250 km dus) zo en verwacht dat ook van de teamleden.
gewoon om dat het eerlijker is voor de dieren.
ook voor serieus vernagelen wat direct verholpen word is een week lekker voor het dier om te herstellen.
vernagelen veroorzaakt een wondje dat dan mooi kan genezen ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:44

ik zit het ook net te lezen van dat ongeval met die aanspanning...
bah, wat een nare dingen zijn dat...
zulke dingen moet je niet te vaak lezen, want dan stap je er zelf niet meer op...

vhu, fijn dat je zo lekker hebt gereden, dat geeft weer moed! +:)+

tallechie lekker bij Veale geweest!

dennis, balen van je wedstrijd...
sterkte!

hmm, korte hoeven en ijzers is een probleem...
enige dat er op zit is eerst laten groeien inderdaad, veel bewegen om de groei te stimuleren en niet te veel op het harde om slijten te voorkomen...
mijn vorige paard had in de zomer enorme brokkelhoeven, dat was ook een ramp met ijzers eronder houden...

Ik heb ze altijd op ijzers staan, want aangespannen moeten wij hier gewoon altijd de weg op, en ook voor het buitenrijden onder het zadel moet ik een stuk over de weg...

Olá toont inderdaad ietsje kleiner, ze heeft nog geen spieren en is dus vrij smal van voren en ze heeft ook een heel kort lijf, waardoor ze kleiner lijkt misschien...
Fifi is in de jaren dat ik haar heb echt enorm uitegezwaard, ze heeft heel veel spieren erbij gekregen, en gelukkig ook wat meer vet, en daardoor is ze veel breder geworden en veel groter gaan tonen...

Vanmiddag weer ingespannen, het was zulk lekker weer!
Helaas niet helemaal Fifi 'r dag...
Ze was niet extreem gespannen, maar ze hield zich erg vast en ik had veel in m'n handen en dat is niet vaak bij haar...
Stuk over de weg gereden en daarna even wat los geprobeerd te maken op een veldje, dat ging niet heel slecht eigenlijk...
Later zelfs nog stukje galop op een veldje met wat bomen gedaan en dat viel eigenlijk ook helemaal niet tegen!
dus tevreden richting huis...
Moesten we onderweg ergens stoppen voor een passerende auto en toen begon de ellende...
Mevrouw wilde absoluut niet stil staan, ze trok dus hele de boel door de rem heen naar voren zo ong. zittend op haar kont... :oo
Gelukkig ging alles goed, maar daarna moest ze weer staan van mij, dat vond ze niet leuk, maar het lukte redelijk, ze werd er wel flink gespannen van...
Dus vlak bij huis nog een zijweggetje ingereden met een groot parkeerterrein en haar weer laten staan, en dat had ik beter niet kunnen doen...
En normaal paard geeft zich meestal over na een poosje stil moeten staan en wordt dan rustig, maar Fifi was zich zo enorm aan het opladen dat ze na even stil moeten staan en niet wegmogen compleet explodeerde!
Dan lanceert ze zichzelf gewoon naar voren, en daar houd je op zo'n moment echt niks aan, want dan staat ze stijf van de stress...
verkeerde inschatting van mij dus... :+
Gelukkig genoeg ruimte om haar weer terug te krijgen, maar ze was zo bang dat ze weer moest staan dat ze alleen maar wilde draven en niet meer rustig te krijgen was, dus de weg maar weer op, stukje gedraafd om te ontladen en thuis op het erf naast de stal weer rond gestapt, uiteindelijk voelde ik haar alles weer loslaten, en toen zonder druk op de leidsels weer even laten stoppen, dat ging goed, dus gelijk uitspannen!

pfff, soms...
heb je wel een hele lange adem nodig...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:47

das balen nouvel....
ging je tevrede terug en dan nog niet blij...

paarden zijn niet leuk... :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:51

soms niet nee... :+