[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:46

hehe.. :') behendigheid sowieso niet :P
en dressuur had ik pa en ma voor gevraagd..
ze hebben ook van de 2 voor mij fotos gemaakt..en toen ik moest.. was de batterij leeg :')

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:56

Da's vervelend _O-

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:57

zo noemen ze dat geloof ik he? :')

_O-
naja :) mijn doel was bereikt :D blijven zitten en in de ring blijven!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:58

Nou helemaal super toch haha :D

Wanneer ga je met Dids? :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:59

never nooit! :D
diddle heeft daar echt 't schurft aan :+ en ik heb een westernzadel voor hem :)
nee echt.. zó leutig vond ik het nou ook weer niet _O- :')

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:04

Haha oke :') _O-

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:04

joh ik ben toos ambitieloos hoor :D had vandaag ook net zo lief lekker door het bos gehobbeld ;)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:05

Hahaha _O-

Ik heb ook geen ambitie om echt wedstrijden te rijden.. Maar vind het toch wel leuk om met Anne serieus te "dressuren".. Is ook goed voor d'r rug enzo.. (Als ze meewerkt :Y) ) :D

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:44

Jasia schreef:
SuSEQ: waar is de Boeshes? :+

Ergens in Oost-Vlaanderen, België... ;)

Deze namiddag met Dore en Starlet in tweespan gereden. Eerst Dore voor de eerste keer bij Dries, een oude rot in het vak en geboren leermeester en daarna Starlet er maar naast geknoopt. Starlet was goed geleerd in enkel- en dubbelspan toen we haar kochten; Dore heb ik zelf beleerd in enkelspan en nu was het dus tijd voor tweespan. Al een geluk dat ik een oom heb die daar heel bedreven in is. :) Zoals verwacht waren er geen problemen; Dore was van in het begin braaf en Starlet deed gewoon haar werk. Op het laatst heb ik ook nog eens gemend en het ging vrij goed, al heb ik uiteraard ervaring tekort. Dore moet ook nog wat conditie bijkweken en Starlet moet wat minde rhaastig zijn. Er is dus nog veel werk aan de winkel, maar met tijd en boterhammen komen we er wel!

@Naaltje: leuk dat je wedstrijd zo goed ging!

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:15

Ben vandaag ook lekker met de wagen weggeweest. Jona had eigenlijk geen zin (probeerde een paar keer om te draaien) :+ Maar uiteindelijktoch een uurtje of 2 lekker op ons gemakje gereden. Was heerlijk. Gelukkig zat er weinig ongedierte.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:28

Pony's hadden hier vrij (en ik was daar ook aan toe) Vandaag 4 nieuwe schokbrekers op de wagen gezet. De andere waren iets minder geworden na 9 jaar. Morgen even uitproberen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:04

Net lekker op pad geweest met de koets.
Ben echt blij, want het ging erg lekker. De laatste tijd rijd ik bijna alleen nog tweespan en dat gaat ten koste van het dressuurmatige rijden/trainen. Echt uit tijdgebrek flink laten lopen, desondanks liepen ze vanavond eens echt lekker met zijn tweeën en kon ik ook wat meer aan stelling werken en goede gereden overgangen.
Eens kijken of ik op korte termijn dressuurlessen ga nemen, ik zou de zwarte volgend jaar graag in enkelspan willen starten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:04

Afbeelding

Zware waterbak van gisteren. Harder kon echt niet.

@ avaluna lekker dat ze goed liepen. Dubbelspan netjes aan het lopen krijgen vind ik toch een hele kunst.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:02

Ik ben vandaag weer lekker een rondje geweest met Wieneke. Die loopt top, was alleen mijn zweep vergeten, maar dat merkte je niet eens, een stemcommando is genoeg, Echt een toppertje. Ik ben vandaag ook voor het eerst alleen weg geweest met haar, omdat mijn weidegenoot gisteren vertrokken is

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:55

@Maisie: pittig! Mooie, stoere foto's heb je altijd!

@Sonjim: fijn dat ze zo super gaat!

Ik ga eens vragen of ik in de wei kan rijden, dan heb ik geen groom nodig en kan ik ze eens in enkelspan eens dressuurmatig gaan trainen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:57

Ik heb al even niet de tijd gehad om te reageren (het kostte me al te veel tijd om bij te lezen :+ )
Op heel die discussies ga ik ook niet meer op in...

@ Avaluna: leuk dat ze zo goed liepen!

@ Maisie: Leuk spannetje heb je! Als je pony niet zo bruin was, zou ik bijna zeggen dat het die van mij is :Y)

@ Sonjim: Wat super dat het zo goed gegaan is met haar! Wat goed dat ze zo goed luistert naar een stemcommando! Bij Romeo helpt het stemcommando wel als hij even vertraagt, maar na een halfuurtje verzwakt het effect van de stem. Als ik dan even een geluidje maak met de zweep, dan wordt hij weer even wakker geschud en dan luistert hij weer goed :+

Ik heb ook weer wat meegemaakt... Het lang gevreesde eerste ongeval is alweer achter de rug.
Afgelopen donderdag ging ik met mijn groom nog eens een ritje maken met Romeo. De eerste plas die we tegenkwamen was het al prijs. Recht voor ons was de plas, links van de plas stond een boom en dan was er een helling die droog was.
Ik wist dat Romeo moeilijk ging doen met de plas, maar ik wou het niet uitlokken, dus hield ik hem rustig in draf en ik hield de rechter leidsel aan. Romeo reageerde niet op de leidsel, en ging naar links(richting het droge). We konden met de koets niet op die helling omdat het wegje te smal was, maar Romeo wou er absoluut door. Ik 'trok' aan de rechterleidsel, maar Romeo ging rakelings langs de rechterkant van de boom af. De koets vloog in draf tegen de boom aan, toen stonden we dus stil. De linkerkant van de koets stond op de helling, en de rechterkant stond in de plas. Mijn groom ging zo snel als ze kon van de koets af, maar toen ze dat deed, kwam heel het gewicht naar de rechterkant, dus de koets begon te kantelen. Ik sprong recht om links te gaan staan, maar ik was te laat. Toen stond ik daar mooi met mijn witte sportschoentjes tot mijn kuiten in de modder :+

Ik wou toen een stap achteruit zetten, maar toen merkte ik dat ik tussen de burry stond, tegen Romeo zijn achterwerk. Doordat de koets omging, kwam er een druk op Romeo, waardoor Romeo een stap achteruit zette, natuurlijk recht op mijn enkel. Ik heb toen nog even op mijn tandjes gebeten totdat we terug allemaal recht stonden en mijn groom en ik op de koets zaten. Vanaf toen heb ik de leidsels aan mijn groom gegeven omdat ik niet meer kon van de pijn... We hebben toen wel nog 14 kilometer gereden, we zijn zelfs door hééél veel plassen gereden zonder ongelukken :+ Na het ongelukje zijn we wel eerst naar de dichtstbijzijnde manege gereden om mijn benen en schoenen af te spuiten, want het zag er netjes uit :o
Mijn enkel is zwaar gekneusd, hij zit nog steeds in het verband. Ik kan wel blij zijn dat het maar een kneuzing is, het had veel erger kunnen aflopen. Ik wil niet weten wat er was gebeurd als Romeo was beginnen panikeren!

Maar mijn eerste ongeval is toch goed afgelopen. Romeo heeft niets(zowel fysiek als mentaal niet, want 2 meter na de plas liep hij weer zo ontspannen alsof er niets gebeurd was. Enkele plassen later liep hij zelf al richting de plas om erdoor te gaan!), de koets heeft niets, en ik heb nog steeds zin om met de koets te gaan rijden!

Ohja, ik heb ook eindelijk een garagebox gevonden om mijn koets in te zetten! Sinds zaterdag staat hij hier thuis, nu kan ik dat vervelend zeil eindelijk weggooien! :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:57

Heb gister een ritje van 10 km gemaakt :) beetje wat dressuurmatige dingetjes meegepakt, voltetjes en bochtjes enzo (kan niet in de bak trainen of op het land, dus zoek altijd ruime stukken asfalt op waar eht rustig is om dat te doen :) )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:59

@sander-lotte: gelukkig ben je er zonder al te grote kleerscheuren vanaf gekomen :(:)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:22

@Sander-Lotte: dat is zeker schrikken, gelukkig nog goed afgelopen! Beterschap met je enkel!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:24

Gelukkig dat het toch allemaal goed is afgelopen! En braaf van Romeo dat ie niet gek ging doen verder! :)

Wat gaaf dat Wieneke zo goed loopt en reageert!
Ik heb bij Anne m'n zweep wel bij, maar die staat constant in de koker :') Behalve als er iets engs aan komt, dan hou ik hem erbij zodat ze niet in de sloot springt ofzo :=
Maar heb hem niet nodig om haar voorwaarts te laten gaan.. :)

Wat een gave foto van de waterbak! :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:56

@Lotte: gelukkig is er niks ernstigs gebeurd en kom je er zonder grote schade vanaf. Hopelijk is je enkel snel weer genezen.

sander_lotte schreef:
Ik wist dat Romeo moeilijk ging doen met de plas, maar ik wou het niet uitlokken, dus hield ik hem rustig in draf en ik hield de rechter leidsel aan. Romeo reageerde niet op de leidsel, en ging naar links (richting het droge). We konden met de koets niet op die helling omdat het wegje te smal was, maar Romeo wou er absoluut door. Ik 'trok' aan de rechterleidsel, maar Romeo ging rakelings langs de rechterkant van de boom af.

Net zoals ohz lokt een enkelzijdige druk op enkel het binnenleidsel de tegenovergestelde reactie uit: het paard valt naar buiten. Om dat te voorkomen, houd je het buitenleidsel op spanning en houd je je zweep klaar aan de buitenkant, voor het geval hij toch zou wegvallen. In het aanrijden van een "rare situatie" is het niet altijd verstandig veel aan je leidselvoering te veranderen: het paard voelt dit en weet dat er iets is om van te schrikken, waardoor hij dat ook doet. Als je daarentegen gebaart van niks te weten, zonder je waakzaamheid te verliezen, zal hij niet proactief gaan schrikken of zelfs gewoon doorlopen omdat jij vastberaden doorment.

@Jasia: zo heb je je zweep veel te laat vast als ze eens opzij springt van iets wat je niet voorzien hebt...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:16

Ze springt niet op zij..
Maar als er bijvoorbeeld een groot landbouw ding aan komt, dan houd ik hem erbij, zodat ze weet dat ze er niet voor opzij mag gaan.. (of niet verder dan ik wil dat ze op zij gaat)..
Ze vindt dat niet eng, maar wil wel eens een stapje opzij zetten ohz.. Niet springen maar gewoon meer even een pasje erbij weg..
Voor de kar hoor of ziet ze verder niks, alleen mij.. Ze springt voor niks echt op zij.. :) (Alleen brandweerwagens dus := )

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:22

onverantwoord..mijn zweep gaat pas de koker in...zodra ik van de wagen af ga en niet eerder.
een zweep is een hulpmiddel en geen strafwerktuig!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:29

Jasia schreef:
Ze springt niet op zij..
Maar als er bijvoorbeeld een groot landbouw ding aan komt, dan houd ik hem erbij, zodat ze weet dat ze er niet voor opzij mag gaan.. (of niet verder dan ik wil dat ze op zij gaat)..
Ze vindt dat niet eng, maar wil wel eens een stapje opzij zetten ohz.. Niet springen maar gewoon meer even een pasje erbij weg..
Voor de kar hoor of ziet ze verder niks, alleen mij.. Ze springt voor niks echt op zij.. :) (Alleen brandweerwagens dus := )

deze zin bewijst maar weer dat je een beginnende menner bent :z een paard blijft een paard en dus een vluchtdier zelfs het makste schaap wat 23 jaar nog nooit geschrokken heeft kan toch ineens schrikken waarom het blijft een dier !

verder hoort ze wel meer dan alleen jou en ziet ze jou helemaal niet maar alle andere dingen om haar heen en dus ook de geluiden. bv er vliegt ineens een eend uit de sloot waar zelfs jij van shrikt omdat jij hem niet gezien hebt wat denk jij dat jou paard gaat doen als ze het niet verwacht :+ juist zij schrikt van het geluid. Je hoort mij niet zeggen dat ze er vandoor kletterd maar kan wel even opzij gaan en laat daar dan net een fietser te dicht lang voorbij komen. juist vul de rest zelf maar in...

altijd zweep in hand begin met het opstijgen op de koets en gaat pas de koker in als je afstapt!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:38

Ik gebruik m'n zweep niet om te straffen..

En met ze hoort of ziet niks, bedoel ik niet letterlijk :Y)
Onder het zadel kan ze zich verschrikkelijk aanstellen.. Staat ze een kwartier te springen omdat er in haar ogen een bloemetje verkeerd staat :')
Maar voor de kar is ze heel anders.. Ze loopt gewoon recht vooruit alsof ze niks hoort of ziet..
Zeg niet dat ze niet kán schrikken.. Dat kan altijd.. :=

Maar mét zweep springt ze dan toch ook opzij? Als IK dan die eend ook niet heb gezien.. En we "schrikken" allebei.. Ben ik alsnog te laat met de zweep.. Toch? Dan zit ze al op die fietser :=