[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:36

Het is van de situatie afhankelijk of ik mijn groom eraf zou sturen of niet. Dat bekijk je ter plekke: hoe voelt het span aan, krijg ik als menner nog aandacht of niet, wat als het aan de ren gaat: kan ik zonder groom doorrijden of ben ik in een gebied waar ik contra-gewicht goed kan gebruiken enz enz.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:09

Zo'n soort wagen als op de foto heb ik ook.

Wil hem ook nog verven maar weet nog niet welke kleur.

Die van mij staat ook op autobanden. Is dat geschikt genoeg?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:10

Geschikt genoeg waarvoor?? Recreatieritjes?? Dan wel ja.
Als je echt marathons wil gaan rijden zou ik toch naar spaakwielen kijken.
Ik vond de autobanden echt vreselijk lomp en lelijk, dat was dan ook echt het eerste wat ik veranderd heb. Ben nu heel erg blij met mijn spaakwielen, al was het echt een RAMP om ze eronder te krijgen.. We wilden de remmen eerst zelf verleggen, maar dat ging niet goed. Toen hebben we hem maar weggebracht :=

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:06

Eerst recratieritjes ja, maar te zijner tijd ook marathons.
Al vraag ik me af als dat slim is om dat met deze wagen te doen.
Deze is namelijk 1,40 breed.

Hoe duur zijn die spaakwielen dan ongeveer?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:19

Ik heb voor mijn spaakwielen €200,- betaald, met álleen buitenbanden erbij. De binnenbanden heb ik los besteld bij een internetshop voor (cross)motoren en brommers, hier was ik geloof ik €50,- aan kwijt. De wielen waren niet geverfd of iets. Ik heb ze via marktplaats op de kop weten te tikken. De beste man woonde in Wijster (Drenthe, maar dat weet je vast wel ;) ), maar dat is inmiddels ook al 1,5 jaar terug ofzo. Hij verkocht ze omdat hij was gestopt met wagens bouwen wegens gezondheidsredenen geloof ik. Het zijn 23" spaakwielen met 10 spaken..

Er staan wel vaker losse wielen op marktplaats en dergelijke. Eventueel zou je ook gewoon dealers af kunnen bellen/mailen/langsgaan.
Destijds heb ik gewoon zelf een advertentie gezet dat ik spaakwielen zocht :) Die man reageerde toen zelf op mijn advertentie.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:17

Afhankelijk van de situatie zou ik mijn groom van de kar sturen. Mijn ervaring met paarden heeft me geleerd dat ze in schrik-situaties rustig blijven als er een begeleider bij hun hoofd staat die laat zien dat er niks aan de hand is.

Eigen ervaring: Dag 1 voor de koets: pony is onmogelijk door een plas water te krijgen, steigeren en achteruit gaan.
Dag 2 dezelfde plas aan het halster: pony gaat door de plas als ik er eerst ben door gegaan. Na een paar keer er door gewandeld te zijn, pony gaan inspannen en nu loopt ze braaf door de plas.

Maar het probleem is vaak dat het zo snel gebeurt dat er gewoon geen tijd is voor de groom om naar het paard te gaan. Heb zelf overlaatst in de gracht gelegen omdat mijn pony schrok van een hert dat plots wegschoot. Op een fractie van een seconde ging het van een ontspannen pony naar ene geschrokken pony in de gracht. Door ervaring op te doen, leer je de mogelijke gevaren te zien, je leert ook hoe je er mee moet omgaan. In mijn ogen kan je heel veel menlessen nemen, maar als er zich iets voordoet, heb je niet de tijd om aan je instructeur even te vragen hoe je moet reageren. Na mijn grachtervaring heb ik dit besproken met verschillende instructeurs en daar heb ik uit proberen te leren.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:10

Marathon met een wagen van 1,40 werkt niet echt in je voordeel. Ik vind een kar op autobanden ook echt heel lelijk.

Daarbij lijkt het mij ook niet echt lekker rijden in de marathon met scherpe bochten enzo. Voor op de weg gaat het prima.

Zo ik ga nog even de caviahokken verschonen. Daarna het parcours nog een keertje lopen en dan de pony halen. 13:25 moet ik starten.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:10

Maar ik had het geld niet voor een marathonwagen.
2e hands uit de buurt was ik zo al 1200 euro kwijt.

Ik vind de autobanden ook niet mooi, maar wil ervaring op doen met mennen. Ik moet ten slotte alles nog leren.

Misschien een keer een oefenmarathon zou nog kunnen, eventueel kan ik de eerste keren wel een kar lenen.

Ik had toch wel zoiets van als ik hier een jaar mee door kan vind ik het prima. De kar heeft me weinig gekost.

Ik wil toch eerst dressuur en vaardigheidwedstrijden rijden. Zo kan ik in de marathon nog ervaring opdoen als groom zijnde.

Met 2 jaar misschien een keer een marathon, dan kan ik beter dus gewoon een 'echte' marathon wagen kopen

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:15

Dan kun je nu alvast gaan sparen :P

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:01

Citaat:
En wat betreft het penny-gehalte: mennen is toch maar gewoon met je luie reet op een karretje zitten, toch?
ja lekker onderuit gezakt op de bok hangen :Z en je paard al het luie zweet eruit laten lopen en als hij niet door loopt de zweep erover en vooral met los leidseltje rond rijden is het summum.en vergeet dan ook niet veel achterom te kijken of je groom nog wel op de wagen staat want voor je het weet sla je om!

Je hebt mij nooit zien beweren dat een groom bij het hoofd nutteloos is.
daar heb je een punt, maar ik trek (voorbarige) conclusies en lees tussen de regels door dat je de groom net zo goed thuis kunt laten of alleen voor de gezelligheid of ballast kunt meenemen. over ballast gesproken als dat zoekt weleens aan een zak zand of een Jerrycan water gedacht? dit wordt serieus toegepast overigens (en niet alleen voor ballast).

maar goed ik ben deze disscussie begonnen en zal wat mij betrefd er ook mee stoppen. dus zoals ik al eerder zij ieder moet doen wat hem/haar het beste lijkt. houdt daarbij wel in gedachte dat het handelen van de koetsier bepalend is voor de veiligheid van de direkte omgeving, iedereen moet leren elke dag weer. en echt dit geldt voor allen die met paarden bezig is; een mensen leven is te kort om juist en correct met paarden te leren rijden/ omgaan. wil je veel ervaring ga (of rij) met zoveel mogelijk verschillende paarden rassen (om) verbreedt je horizon

als ik iemand gekwest heb of zelfs beledigd dan sorry daarvoor :(:) daar ligt niet mijn intentie. wel is het bedoeld om deze en gene aan het denken te zetten, althans dat hoop ik :D wat mij betrefd einde discussie. zal niet meer op dit onderwerp reageren

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:53

Haha spaarse, die karretjes zijn allemaal wel duur..
Maar goed, dat telt eigenlijk voor álles in de paardensport he? :=

Haarlem; een Jerrycan met water, voor de ballast! Goh ja, goeie..
Ik heb hem wel altijd bij, maar meer voor het paard, haha :D

Pff ben op zoek naar achterwielen, maar is toch wel moeilijk te vinden :j

Heb op google gezocht naar paardenwagenbouwers ed. maar dan krijg je trailer bouwers..
M'n pa wilt langs de brommerwinkel gaan met het goede wiel, en vragen of ze zulke hebben :j :)

Sorry dat ik er gisteren niet was, heb heel de dag geslapen..
Had bij een vriendin geslapen, was om 10 uur thuis, half 11 osteopaat, kwart over 11 weer thuis.. Met de hond gelopen.. half 1 thuis, even snel wat gegeten..
En ben tv gaan kijken en in slaap gevallen..
Om half 7 werd ik wakker gemaakt door m'n moeder, ben om medicijnen geweest..
Toen even de Baantjer film gekregen die m'n moeder voor mij had gekocht! :+:
En ben weer in slaap gevallen..
En werd vanochtend om half 11 wakker :') Hoe is het mogelijk he?!

Hoe is het hier allemaal?
Nog lekker weg geweest met de paarden? :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:03

Je zou bijna denken dat je pfeiffer had ofzo, maar gezien je bloed helemaal goed is.. :=

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:03

Ja inderdaad..
Misschien oververmoeid gewoon? Want voel me nu wel wat beter eigenlijk :D

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:04

Kan ook :P

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:44

wel lekker bijgeslapen Jasia. Ik heb vandaag niet gement, door omstandigheden, morgen wel weer.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:49

Ik heb vanmiddag heerlijk gereden. Hij begint eindelijk een beetje aan de teugel te lopen zonder veel in handen te hebben.

We zijn ook nog een klein stukje bij de weg langs geweest. Hij is het wel gewend maar ben zelf niet zo'n buitenrijder.
Hij was wel kijkerig maar wel braaf. De terug weg wilde hij alleen snel, sneller en snelst maar heb hem in stap kunnen houden.

Mijn nichtje van 2,5 heeft er ook nog op gezeten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:27

ik heb ook heerlijk gereden vandaag. Was de weg een beetje kwijt in hindernis 1 en 2 maar verder liep het netjes.

En dat bleek ook wel. 4e plaats van de 12 !!! Super trots op mijn pony !!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:49

super maisie!! :D
en tallechie :)

ik heb vanavond 6 paarden staan wassen in een woonwijk :') ze zijn netjes nu, hopelijk morgen ook nog :+
dids nog even gekroeld en geborsteld :) die heeft er lekker een weekje vakantie op zitten, dus maandag gaan we weer lekker rustig aan de bak :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:09

Vandaag toch de samengestelde gereden in Voorst. Een enorm wegtraject van wel 8 km en 4 hindernissen. Wel leuke hindernissen met skippyballen, waterbak en brug. Dressuur, tja, ze zitten wat vast. Weinig stelling, laat staan buiging. Wel netjes gedragen. Vaardigheid ging als een speer, wel helaas 1 balletje. Marathon foutloos en ze bleven ook lekker door galopperen voor de verandering. Uiteindelijk mochten we ook nog een beker in ontvangst nemen: 5e van de 23 tweespannen. Dat was leuk. We zijn net pas weer thuis, lange dag

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:35

Gefeliciteerd Napie :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:17

Gefeliciteerd Napie en Maisie.

Succes Naaltje vandaag :-)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:56

haarlem schreef:
Citaat:
En wat betreft het penny-gehalte: mennen is toch maar gewoon met je luie reet op een karretje zitten, toch?

ja lekker onderuit gezakt op de bok hangen :Z en je paard al het luie zweet eruit laten lopen en als hij niet door loopt de zweep erover en vooral met los leidseltje rond rijden is het summum.en vergeet dan ook niet veel achterom te kijken of je groom nog wel op de wagen staat want voor je het weet sla je om!

Niet vergeten de in sandalen gehulde voeten (veiligheidsschoenen zijn zo warm) gemakkelijk op de schulp te leggen en de zweep in de koker te zetten (vasthouden is toch zo lastig); alleen dan ben je goed bezig, toch? :D

Ik hoop dat het duidelijk is dat bovenstaande puur sarcastisch bedoeld was...

Citaat:
Daar heb je een punt, maar ik trek (voorbarige) conclusies en lees tussen de regels door dat je de groom net zo goed thuis kunt laten of alleen voor de gezelligheid of ballast kunt meenemen. over ballast gesproken als dat zoekt weleens aan een zak zand of een Jerrycan water gedacht? dit wordt serieus toegepast overigens (en niet alleen voor ballast).

Laat het duidelijk zijn dat een groom voor mij niet enkel ballast of gezelligheid is. Ik ken de truuk met de zak zand; ik heb die altijd mee als ik alleen ga rijden; iets wat jammer genoeg teveel voorvalt.

Citaat:
Houd daarbij wel in gedachte dat het handelen van de koetsier bepalend is voor de veiligheid van de direkte omgeving, iedereen moet leren elke dag weer. en echt dit geldt voor allen die met paarden bezig is; een mensen leven is te kort om juist en correct met paarden te leren rijden/ omgaan. wil je veel ervaring ga (of rij) met zoveel mogelijk verschillende paarden rassen (om) verbreedt je horizon

Daarin heb je helemaal gelijk!

Straks gaan we Dore eens in het tweespan leggen. Eens zien hoe goed dat zal lopen... Ze gaat goed in het enkelspan, dus ik verwacht geen grote problemen, maar toch.

@Napie: proficiat!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:19

Napie gefeliciteerd!! :D

SuSEQ: waar is de Boeshes? :+

Naalt, ach ja zo'n weekje vrij is ook wel eens lekker, toch? :)

Jammer dat je niet meer kon mennen Sonjim!

Nou ik heb vandaag voor het eerst in twee weken serieus gedressuurd, ging SUPER! :+:
Ze liep heeeerlijk.. Zou dat kunnen komen door de afwisseling van het bit? (liverpool/trens)
Want laatste keer dat ik serieus ging rijden, was de dag nadat ze het tuig om gehad had, dus ook mét liverpool..
De dag daarna reed ik dressuur, gewoon met m'n dubbelgebroken trensje en ze liep héérlijk..
En nu dus weer.. ?
Of gewoon toeval?

Nou anyway, ben daarna alleen naar buiten geweest.. En ze dééd het gewoon! Ze vond dingen eng, maar met een klopje op haar schouder en een vriendelijk woordje liep ze gewoon dóór :+:

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:44

super jasia!! :)
weekje vrij kan geen kwaad inderdaad hoor :) vanavond beetje hobbelen in de bak :P

mén.. ik had het voor m'n proef echt niet meer :') die andere paarden die voor mij moesten deden moeilijk..(van dezelfde eigenaar)
maar het ging best goed :D
ben met de dressuur 6e van de 13 geworden :):)
en met de behendigheid was ik 2es :+

was wel leutig om 'ns te doen :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:45

Gaaf! Foto's? :D