[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:49

Het paard treft geen blaam die heeft uitstekend gereageert hoor, maar mennen is nog meer dan rijden voorruit denken en kijken en dat is jammer als ze je zo snel alleen op pad sturen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:53

Vooruit denken en kijken doe ik te veel.. :=
Dat moet ik van m'n rij instructrice juist afleren, haha :')

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:05

Dat is fijn als je dat al doet in het verkeer, met mennen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:43

Jasia schreef:
Maar zijn jullie paarden nooit in paniek geraakt?
Ook al is een paard nóg zo braaf en doet ie alles nog zo goed, het kan een keer voorkomen dat ie schrikt, of in paniek raakt...

Natuurlijk wel. Maar trekt een panikerend paard zich iets aan van een groom die al of niet bij zijn hoofd staat? (binnen zijn gezichtsveld, uiteraard)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:43

sonjim schreef:
Dat is fijn als je dat al doet in het verkeer, met mennen

:j Doe het ook altijd onder het zadel.. ook over hekjes kijken naar de andere kant van de weg.. En om me heen..
Zie zelfs de kleinste dingen liggen, waar ze in zou kunnen staan of van zou kunnen schrikken.. :')
Vroegah was dat wel slecht, want ik vond alles eng.. :') (omdat Ann. vroeger d'r gewoon vandoor ging zonder reden en zonder te stoppen := )
Maar nu is het gewoon onwijs handig, als er iets is dan zie ik het ver van te voren al aan komen :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:46

SuSEQ schreef:
Jasia schreef:
Maar zijn jullie paarden nooit in paniek geraakt?
Ook al is een paard nóg zo braaf en doet ie alles nog zo goed, het kan een keer voorkomen dat ie schrikt, of in paniek raakt...

Natuurlijk wel. Maar trekt een panikerend paard zich iets aan van een groom die al of niet bij zijn hoofd staat? (binnen zijn gezichtsveld, uiteraard)

Nee maar ik bedoel te zeggen dat het gewoon altijd een keer kan gebeuren..
En het is nu heel rot en vervelend dat het de eerste keer was dat ik alleen (met groom, maar dat snap je wel) wegging.. Maar goed, het had ook twintig keer goed kunnen gaan en dán kunnen gebeuren :=

Heb m'n instructeur gebeld, want had afgesproken dat ik zou bellen als ik weg was gegaan..
Die vond het super hoe we gehandeld hadden :j En zei ook van op zo'n moment moet je zó snel handelen en overal over nadenken, weet niet of ik het had kunnen voorkomen.. (omdat ze niet op zij sprong maar gewoon echt de andere kant op draaide..) Met een gewone berm had het minder erg geweest, maar doordat die berm niet goed was, hadden we dus dat probleem even..
Maar goed, we rijden daar niet meer langs tot de berm weer goed is..
Gaan nu op zoek naar nieuwe banden.. (weet iemand waar de die kunnen kopen? )
En gaan met frisse moed weer een lesje doen! :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:22

Jasia schreef:
Nee maar ik bedoel te zeggen dat het gewoon altijd een keer kan gebeuren...

Inderdaad. Mijn punt was dat het vooruit sturen van de groom weinig of geen invloed heeft op het al dan niet in paniek slaan van het paard en dat je hem/haar dus beter op de kar kunt houden omdat de groom daar volgens mij nuttiger werk kan verrichten.

Citaat:
En het is nu heel rot en vervelend dat het de eerste keer was dat ik alleen (met groom, maar dat snap je wel) wegging... Maar goed, het had ook twintig keer goed kunnen gaan en dán kunnen gebeuren :=

Het kan altijd gebeuren, ook na de honderdste keer. Ergens zijn dit soort bijna-ongevallen niet slecht om de menner even met beide voeten op de grond te zetten.

Citaat:
Gaan nu op zoek naar nieuwe banden.. (weet iemand waar de die kunnen kopen? )

Bovenaan dit board staat een sticky met adressen van wagenbouwers. Zij kunnen je zeker verder helpen. Als het een wagen op autobanden betreft, kun je gratis een paar gebruikte banden gaan afhalen bij een bandencentrale.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:05

Nee, staat niet op autobanden, dat wilde mijn vader niet.. (weet niet waarom hoor..)
Oke, ik zal eens gaan zoeken! :) Dankjewel :)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:02

SuSEQ schreef:
sammykuh schreef:
tja ervaring leert dat hij het aan had kunnen zien komen en er naarst had kunnen gaan lopen of iets in die trant waardoor ze niet om had kunnen draaien of iets dergelijks

Als je paard dreigt te schrikken, is dat imo iets voor de menner om op te lossen (zeker met een ervaren menpaard), waarbij de groom op de kar moet blijven. Als het paard dan wegloopt, heb je je groom niet meer op de kar (want die is toch te laat om er nog op te springen), met alle gevolgen van dien. Natuurlijk kan het helpen dat er iemand naast het hoofd van een onervaren paard loopt, maar dan zou dat volgens mij een tweede groom moeten zijn.

Wat denken jullie?

wie moet je op dit topic wakker schudden??? tjonge jonge wat een ................
wat ik denk is dat jij niet nadenkt :j _-:( of jevindt het gezellig om samen met je groom op 1 kamer in het ziekenhuis te liggen Y;( Kortom als de groom naast het paard gaat lopen in een stress volle situatie voor het paard, dan kan de groom het paard vortrouwen geven, rustig toespreken en indien nodig even aan het bakstuk van het hoodstel pakken (niet aan de leidels dan heeft de koetsier geen stuur meer) dit om te voorkomen dat het paard zich alsnog omdraait. het is een samenwerking tussen koetsier groom en paard om deze situatie tot een goed einde te brengen.

Al zou de groom (hulpeloos) achterop blijven staan toekijken dan is er voor de groom een reele kans dat hij/zij samen met jou slachtoffer wordt van een ongeluk. dus met afstappen is de groom zowiezo al beter af . en als de groom dan toch volgens jou niet hoeft in te grijpen kun je hem net zo goed thuis laten en alleen gaan, is als het ware net zo veilig als met een groom die toch niks hoeft/mag doen. wat vindt jij Ankw?? :D

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:37

haarlem schreef:
wie moet je op dit topic wakker schudden??? tjonge jonge wat een ................
wat ik denk is dat jij niet nadenkt :j _-:( of jevindt het gezellig om samen met je groom op 1 kamer in het ziekenhuis te liggen Y;(

Fijne manier om een discussie te voeren... De logica van mijn redenering is niet waardeloos omdat jij die niet volgt.

Citaat:
Kortom als de groom naast het paard gaat lopen in een stress volle situatie voor het paard, dan kan de groom het paard vErtrouwen geven, rustig toespreken en indien nodig even aan het bakstuk van het hooFdstel pakken (niet aan de leidels dan heeft de koetsier geen stuur meer) dit om te voorkomen dat het paard zich alsnog omdraait. het is een samenwerking tussen koetsier groom en paard om deze situatie tot een goed einde te brengen.

Rustig toespreken doe ik als menner liever zelf; ook de stem hoort bij "het stuur" en dat heb ik in handen. Beletten rechtsomkeert te maken lukt alleen als het paard enkel twijfelt; in paniek kun je het vergeten. Je hoort mij niet zeggen dat een groom bij het hoofd waardeloos is in zo'n situatie, maar als ik er maar één heb, dan heb ik die liever op de kar.

Citaat:
Al zou de groom (hulpeloos) achterop blijven staan toekijken dan is er voor de groom een reele kans dat hij/zij samen met jou slachtoffer wordt van een ongeluk. dus met afstappen is de groom zowiezo al beter af . en als de groom dan toch volgens jou niet hoeft in te grijpen kun je hem net zo goed thuis laten en alleen gaan, is als het ware net zo veilig als met een groom die toch niks hoeft/mag doen. wat vindt jij Ankw?? :D

Als de groom afstapt, vergroot de kans op een ongeval door omkantelen of doordat de remmen niet meer afdoende werken als het paard dan toch gaat. De groom op zich is dan wel veilig, maar het team niet meer. Zoals ik hierboven al zei, is een groom op de kar niet nutteloos; iemand met zoveel (wedstrijd)ervaring als jij hoort dat te weten...

Hoewel ik je ervaring en kennis weet te waarderen, kan ik allerminst hetzelfde zeggen van je onvolwassen houding en de sneren aan begin en eind van je vorige post.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:05

Ik hoop dat het weer gezellig wordt hier. Gebeurt is gebeurt.

Ik ga toch nog starten zaterdag in Voorst op de shetlandmendag. We slapen altijd bij HCA in Klarenbeek dus die vroeg hoe laat we vrijdag komen. Ik vertelde hem dat we niet starten omdat de wedstrijd vol zat. Hij zei meteen dat hij wel wat zou regelen en gisteren belde hij dat we in ieder geval dressuur, vaardigheid en speel-uw-spel kunnen starten. Marathon is afhankelijk van uitvallers en weten we pas ter plekke. Dressuur is niet echt mijn favo onderdeel (het is alweer een jaar geleden dat ik een proef heb gereden) dus ben benieuwd.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:49

ach dat maakt toch niet uit je kan niet meer doen dan je best.

dressuur is ook niet mijn beste onderdeel.

Ik ga zo bij de waterbak voor zaterdag oefenen eens kijken of er al water in staat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:58

oei napie, zal vast goed gaan, meer dan je best kun je niet doen :)
(zegt iemand die hem nu al schijt voor de dressuurwedstrijd ohz komende zondag met vreemd paard :+ )

vanavond zadels gepast met ''mijn'' wedstrijdpaardje, heb nu een heerlijk zittend en liggend dresuurzadel te leen! :)
morgenavond nog eens oefenen, en dan moeten we het kunnen ofzo :')

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:18

Ik verveelde me vanavond, en heb daarom mijn plannen voor mijn wagen maar eens even gekleurd op wit gezet met behulp van paint! Je moet iets hè, tijdens zo'n zwoele zomeravond :P Dus ik heb me lekker vermaakt, lekker aan het prutsen geweest.

De kar is inmiddels al gedeeltelijk zwart, de spaakwielen zitten eronder (vraag me niet hoe). Dat heeft echt bloed, zweet én tranen gekost, de hele wagen moest verbouwd daarvoor want de rem klopte natuurlijk niet meer, gezien de spaakwielen (23") een flink eind groter zijn dan de autobanden. Dit heb ik uit handen gegeven, de mensen van Hado Midden Nederland hebben de verbouwing keurig voor me uitgevoerd.

Er is een klein plan om ook polo's te laten bedrukken/borduren. Gewoon voor de lol hoor. Heel Team Heineken is puur voor de lol, haha. Ik ben er alleen nog niet over uit of de polo's zwart met gele letters moeten worden, of geel met zwarte letters. Ik denk dat het wel leuk is als ik het tegenovergestelde van de wagen doe... Het logo op de wagen ga ik trouwens niet schilderen denk ik :P Ik denk dat ik daar gewoon stickers voor laat maken :P

Het is in ieder geval nog véél werk :Y)

Let niet op mijn tekenkunsten...
Afbeelding
Grote versie *klik*

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:20

Ik denk trouwens... dat ik de kussens én het bokkussen ga voorzien van een lichtbruine, beige-achtige kleur skay (schrijf je dat zo?) Dat lijkt me wel chique :D

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:24

@Napie; Komt vast goed joh, Dressuur is toch een eitje? :D

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:42

Liesje89 schreef:
Ik verveelde me vanavond, en heb daarom mijn plannen voor mijn wagen maar eens even gekleurd op wit gezet met behulp van paint! Je moet iets hè, tijdens zo'n zwoele zomeravond :P Dus ik heb me lekker vermaakt, lekker aan het prutsen geweest.

De kar is inmiddels al gedeeltelijk zwart, de spaakwielen zitten eronder (vraag me niet hoe). Dat heeft echt bloed, zweet én tranen gekost, de hele wagen moest verbouwd daarvoor want de rem klopte natuurlijk niet meer, gezien de spaakwielen (23") een flink eind groter zijn dan de autobanden. Dit heb ik uit handen gegeven, de mensen van Hado Midden Nederland hebben de verbouwing keurig voor me uitgevoerd.

Er is een klein plan om ook polo's te laten bedrukken/borduren. Gewoon voor de lol hoor. Heel Team Heineken is puur voor de lol, haha. Replay heette bij de vorige eigenaar Heineken, ik heb er Heineken's Replay van gemaakt. Vandaar Team Heineken. Ik ben er alleen nog niet over uit of de polo's zwart met gele letters moeten worden, of geel met zwarte letters. Ik denk dat het wel leuk is als ik het tegenovergestelde van de wagen doe... Het logo op de wagen ga ik trouwens niet schilderen denk ik :P Ik denk dat ik daar gewoon stickers voor laat maken :P

Het is in ieder geval nog véél werk :Y)

Let niet op mijn tekenkunsten...
Afbeelding
Grote versie *klik*

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:38

@Liesje: wagen ziet er sjiek uit zo! Mooi gedaan!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:37

Gaaf joh, die wagen zo!! :D

De mijne gaan we binnenkort ook verven, nu dat wiel kapot is kunnen we toch niet weg :)

Succes Naaltje! :D Komt vast goed!

En leuk Napie, dat je nu toch mee kan doen! Succes! :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:39

gaaf zo die wagen en shirts,wat zullen jullie opvallen.toppie

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:47

Vraagje waar bestel je zulke shirts ???

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:49

Ja, alleen stickerland doet moeilijk over het lettertype..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:53

Gewoon zelf ergens goedkope scoren en laten bedrukken/borduren bij een drukkerij of borduurwinkel :+

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:57

haarlem schreef:
Fijne manier om een discussie te voeren... De logica van mijn redenering is niet waardeloos omdat jij die niet volgt.
Citaat:
Al zou de groom (hulpeloos) achterop blijven staan toekijken dan is er voor de groom een reele kans dat hij/zij samen met jou slachtoffer wordt van een ongeluk. dus met afstappen is de groom zowiezo al beter af . en als de groom dan toch volgens jou niet hoeft in te grijpen kun je hem net zo goed thuis laten en alleen gaan, is als het ware net zo veilig als met een groom die toch niks hoeft/mag doen.

Als de groom afstapt, vergroot de kans op een ongeval door omkantelen of doordat de remmen niet meer afdoende werken als het paard dan toch gaat. De groom op zich is dan wel veilig, maar het team niet meer. Zoals ik hierboven al zei, is een groom op de kar niet nutteloos; iemand met zoveel (wedstrijd)ervaring als jij hoort dat te weten...

Hoewel ik je ervaring en kennis weet te waarderen, kan ik allerminst hetzelfde zeggen van je onvolwassen houding en de sneren aan begin en eind van je vorige post.

Soms snap ik niks van bepaalde beweringen die hier worden gesteld, dan staan mijn haren stijl overeind van verbazing en ja dan reageer ik best wel kritisch of sneren zoals je dat noemt. waarom?? omdat ik denk dat een felle reactie, reactie oproept in de hoop dat men gaat nadenken wakker wordt! zoveel onkunde lees ik hier op bokt AR (niet perse van jou kant) maar het penny gehalte van onkunde is wel erg aanwezig bij een gros.

Zoals je zelf al zegt als je paard er dan toch tussen uit knijpt dan ga IK! kiever alleen en sleep mijn groom liever niet mee het ongeluk in. LIEVER 1 GEWONDE DAN 2!
Van de diverse paarden die ik heb gehad, en nu nog heb is het nog altijd zo geweest dat het gerust stellen en vertrouwen geven door er naast te lopen (groom) wij eigenlijk altijd de meest vervelende situaties hebben kunnen voorkomen. en natuurlijk ben je als koetsier de kaptein op de bok, bepaal jij wat en hoe het gaat. Je remmen minder effect door een verschil van 70/80 kg (minder druk op de assen) ja zo kunnen [url]maar als hij gaat dan gaat hij is bij ons een gevleugelde uitspraak[/url]daar houdt geen rem aan echt niet! doe wat je denkt dat voor jou en je groom en het paard het beste lijkt. dan doe ik dat ik voor mij.
nogmaals ik wil niet per definitie iemand kwetsen of beledigen, maar door op z'n tijd fel te reageren op in mijn ogen vreemde stellingname hoop ik te bereiken dat men nadenkt, voordat men doet en de conseqentie van handelen overziet.

En oja waarrom lopen de meeste paarden aan de hand van een groom bijvoorbeeld wel een waterbak in? misschien geeft dat het gevoel van vertrouwen zo van kom maar, het goed jonge, volg mij maar je kunt me vertrouwen. ik zie op wedstrijden en tijdens trainingen met regelmaat paarden wel volgen met iemand aan de zijde wat anders vrijwel niet zo lukken. uitzonderingen daar gelaten

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:26

haarlem schreef:
Soms snap ik niks van bepaalde beweringen die hier worden gesteld, dan staan mijn haren stijl overeind van verbazing en ja dan reageer ik best wel kritisch of sneren zoals je dat noemt. waarom?? omdat ik denk dat een felle reactie, reactie oproept in de hoop dat men gaat nadenken wakker wordt! zoveel onkunde lees ik hier op bokt AR (niet perse van jou kant) maar het penny gehalte van onkunde is wel erg aanwezig bij een gros.

Mijn ervaring is dat een heftige reactie met veel lawaai meestal niet het effect heeft wat jij beoogt; eerder het tegenovergestelde. Verder kan het ook zijn dat de redenering steek houdt, hoewel jij ze vreemd vindt. Getuigt het dan niet van een te groot zelfvertrouwen als je dan de ander belachelijk gaat maken? En wat betreft het penny-gehalte: mennen is toch maar gewoon met je luie reet op een karretje zitten, toch?

Citaat:
Zoals je zelf al zegt als je paard er dan toch tussen uit knijpt dan ga IK! kiever alleen en sleep mijn groom liever niet mee het ongeluk in. LIEVER 1 GEWONDE DAN 2!

Ik blijf van mening dat een groom kan helpen tijdens een vlucht de gevolgen beperken. Overigens dient hier wel een verschil gemaakt te worden tussen grooms en passagiers. Een groom heb je nodig en moet dus op de koets blijven, maar passagiers ben je liever kwijt om, zoals jij zegt, het aantal mogelijke gewonden te beperken.

Citaat:
Je remmen minder effect door een verschil van 70/80 kg (minder druk op de assen) ja zoU kunnen maar als hij gaat dan gaat hij is bij ons een gevleugelde uitspraak daar houdt geen rem aan echt niet! doe wat je denkt dat voor jou en je groom en het paard het beste lijkt. dan doe ik dat ik voor mij.

Hoe lastiger een paard het heeft om weg te lopen, hoe makkelijker hij bij jou blijft en hoe lastiger het is om te blijven lopen, hoe sneller hij ermee stopt. Verder heeft het ook met de gewichtsverdeling (en dus de stabiliteit van je rijtuig) te maken, dat ik een groom bij mij wil houden.

Citaat:
En oja waarom lopen de meeste paarden aan de hand van een groom bijvoorbeeld wel een waterbak in? misschien geeft dat het gevoel van vertrouwen zo van kom maar, het goed jonge, volg mij maar je kunt me vertrouwen. ik zie op wedstrijden en tijdens trainingen met regelmaat paarden wel volgen met iemand aan de zijde wat anders vrijwel niet zo lukken. uitzonderingen daar gelaten

Je hebt mij nooit zien beweren dat een groom bij het hoofd nutteloos is.