Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jasia schreef:Maar zijn jullie paarden nooit in paniek geraakt?
Ook al is een paard nóg zo braaf en doet ie alles nog zo goed, het kan een keer voorkomen dat ie schrikt, of in paniek raakt...
sonjim schreef:Dat is fijn als je dat al doet in het verkeer, met mennen
SuSEQ schreef:Jasia schreef:Maar zijn jullie paarden nooit in paniek geraakt?
Ook al is een paard nóg zo braaf en doet ie alles nog zo goed, het kan een keer voorkomen dat ie schrikt, of in paniek raakt...
Natuurlijk wel. Maar trekt een panikerend paard zich iets aan van een groom die al of niet bij zijn hoofd staat? (binnen zijn gezichtsveld, uiteraard)
Jasia schreef:Nee maar ik bedoel te zeggen dat het gewoon altijd een keer kan gebeuren...
Citaat:En het is nu heel rot en vervelend dat het de eerste keer was dat ik alleen (met groom, maar dat snap je wel) wegging... Maar goed, het had ook twintig keer goed kunnen gaan en dán kunnen gebeuren
Citaat:Gaan nu op zoek naar nieuwe banden.. (weet iemand waar de die kunnen kopen? )
SuSEQ schreef:sammykuh schreef:tja ervaring leert dat hij het aan had kunnen zien komen en er naarst had kunnen gaan lopen of iets in die trant waardoor ze niet om had kunnen draaien of iets dergelijks
Als je paard dreigt te schrikken, is dat imo iets voor de menner om op te lossen (zeker met een ervaren menpaard), waarbij de groom op de kar moet blijven. Als het paard dan wegloopt, heb je je groom niet meer op de kar (want die is toch te laat om er nog op te springen), met alle gevolgen van dien. Natuurlijk kan het helpen dat er iemand naast het hoofd van een onervaren paard loopt, maar dan zou dat volgens mij een tweede groom moeten zijn.
Wat denken jullie?
haarlem schreef:wie moet je op dit topic wakker schudden??? tjonge jonge wat een ................
wat ik denk is dat jij niet nadenkt![]()
of jevindt het gezellig om samen met je groom op 1 kamer in het ziekenhuis te liggen
Citaat:Kortom als de groom naast het paard gaat lopen in een stress volle situatie voor het paard, dan kan de groom het paard vErtrouwen geven, rustig toespreken en indien nodig even aan het bakstuk van het hooFdstel pakken (niet aan de leidels dan heeft de koetsier geen stuur meer) dit om te voorkomen dat het paard zich alsnog omdraait. het is een samenwerking tussen koetsier groom en paard om deze situatie tot een goed einde te brengen.
Citaat:Al zou de groom (hulpeloos) achterop blijven staan toekijken dan is er voor de groom een reele kans dat hij/zij samen met jou slachtoffer wordt van een ongeluk. dus met afstappen is de groom zowiezo al beter af . en als de groom dan toch volgens jou niet hoeft in te grijpen kun je hem net zo goed thuis laten en alleen gaan, is als het ware net zo veilig als met een groom die toch niks hoeft/mag doen. wat vindt jij Ankw??
Liesje89 schreef:Ik verveelde me vanavond, en heb daarom mijn plannen voor mijn wagen maar eens even gekleurd op wit gezet met behulp van paint! Je moet iets hè, tijdens zo'n zwoele zomeravondDus ik heb me lekker vermaakt, lekker aan het prutsen geweest.
De kar is inmiddels al gedeeltelijk zwart, de spaakwielen zitten eronder (vraag me niet hoe). Dat heeft echt bloed, zweet én tranen gekost, de hele wagen moest verbouwd daarvoor want de rem klopte natuurlijk niet meer, gezien de spaakwielen (23") een flink eind groter zijn dan de autobanden. Dit heb ik uit handen gegeven, de mensen van Hado Midden Nederland hebben de verbouwing keurig voor me uitgevoerd.
Er is een klein plan om ook polo's te laten bedrukken/borduren. Gewoon voor de lol hoor. Heel Team Heineken is puur voor de lol, haha. Replay heette bij de vorige eigenaar Heineken, ik heb er Heineken's Replay van gemaakt. Vandaar Team Heineken. Ik ben er alleen nog niet over uit of de polo's zwart met gele letters moeten worden, of geel met zwarte letters. Ik denk dat het wel leuk is als ik het tegenovergestelde van de wagen doe... Het logo op de wagen ga ik trouwens niet schilderen denk ikIk denk dat ik daar gewoon stickers voor laat maken
Het is in ieder geval nog véél werk
Let niet op mijn tekenkunsten...
Grote versie *klik*
haarlem schreef:Fijne manier om een discussie te voeren... De logica van mijn redenering is niet waardeloos omdat jij die niet volgt.Citaat:Al zou de groom (hulpeloos) achterop blijven staan toekijken dan is er voor de groom een reele kans dat hij/zij samen met jou slachtoffer wordt van een ongeluk. dus met afstappen is de groom zowiezo al beter af . en als de groom dan toch volgens jou niet hoeft in te grijpen kun je hem net zo goed thuis laten en alleen gaan, is als het ware net zo veilig als met een groom die toch niks hoeft/mag doen.
Als de groom afstapt, vergroot de kans op een ongeval door omkantelen of doordat de remmen niet meer afdoende werken als het paard dan toch gaat. De groom op zich is dan wel veilig, maar het team niet meer. Zoals ik hierboven al zei, is een groom op de kar niet nutteloos; iemand met zoveel (wedstrijd)ervaring als jij hoort dat te weten...
Hoewel ik je ervaring en kennis weet te waarderen, kan ik allerminst hetzelfde zeggen van je onvolwassen houding en de sneren aan begin en eind van je vorige post.
haarlem schreef:Soms snap ik niks van bepaalde beweringen die hier worden gesteld, dan staan mijn haren stijl overeind van verbazing en ja dan reageer ik best wel kritisch of sneren zoals je dat noemt. waarom?? omdat ik denk dat een felle reactie, reactie oproept in de hoop dat men gaat nadenken wakker wordt! zoveel onkunde lees ik hier op bokt AR (niet perse van jou kant) maar het penny gehalte van onkunde is wel erg aanwezig bij een gros.
Citaat:Zoals je zelf al zegt als je paard er dan toch tussen uit knijpt dan ga IK! kiever alleen en sleep mijn groom liever niet mee het ongeluk in. LIEVER 1 GEWONDE DAN 2!
Citaat:Je remmen minder effect door een verschil van 70/80 kg (minder druk op de assen) ja zoU kunnen maar als hij gaat dan gaat hij is bij ons een gevleugelde uitspraak daar houdt geen rem aan echt niet! doe wat je denkt dat voor jou en je groom en het paard het beste lijkt. dan doe ik dat ik voor mij.
Citaat:En oja waarom lopen de meeste paarden aan de hand van een groom bijvoorbeeld wel een waterbak in? misschien geeft dat het gevoel van vertrouwen zo van kom maar, het goed jonge, volg mij maar je kunt me vertrouwen. ik zie op wedstrijden en tijdens trainingen met regelmaat paarden wel volgen met iemand aan de zijde wat anders vrijwel niet zo lukken. uitzonderingen daar gelaten