[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:34

Ik ben ook een beginnend menner maar met een ervaren paard.
Heb mijn koetsiersbewijs gehaald en weet dus hoe ik in het verkeer moet handelen.
Toch ga ik nu nog niet de weg op. Ik wil eerst weten hoe veale op bepaalde dingen in de bak reageerd.
Zo hebben we al een keer met lawaai gereden, luchtballonnen e.d. Er is al een keer wat bij ingegooid, alleen om te kijken hoe hij reageerd

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:42

Wij zijn tijdens de lessen al veel tegen gekomen :j
Tractoren/vrachtwagens, van voren en van achteren.. Motoren, snel en langzaam :=
Scooters, een Quad (ofzo).. Ja gewoon auto's/fietsers..
Sproeiers, grasmaaiers..
Tractoren in de wei, rennende paarden in de wei..
Een paard (dat nogal gek ging doen) voor ons.. :j
Blaffende honden, loslopende honden..
Ja noem maar op eigenlijk := ..

En we zijn voordat ze écht voor de kar ging een paar keer al met het tuig om naar buiten geweest.. Juist zodat ik zou weten wat ze met de oogkleppen deed :) Maar dat ging eigenlijk super :j
Ook toen vond ze alle bovengenoemde dingen niet eng.. :)
Toen hebben we ook in de bang wat enge dingen laten horen..
En buiten gingen we wat stampen met de voeten, kauwgom laten klappen.. En gekke geluiden maakte..
De enige reactie was een blik van "wat doe JIJ nou?!" :')

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:44

maar je hebt dus nog geen moeilike/vervelende situatie meegemaakt. Ik was pas alleen naar buiten gegaan als ik dat mee had gemaakt.

Met de mencursus zijn wij 2 x een ambulance tegen gekomen, een paard schrok ook. Wij hebben het zien gebeuren en hebben direct uitleg gehad over hoe te handelen en waar naar te kijken.

Ik weet dus hoe ik moet reageren in zo'n situatie en waar ik naar moet kijken.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:48

Ja we zijn kinderen tegen gekomen.. (m'n paard is wss slecht behandeld en is als de dood voor kinderen) Wat voor haar dus nogal heftig was..
Ze keek wel, maar liep verder gewoon recht door.
En vrachtwagens, waardoor ik overal te gelijk op moest letten.. (kunnen we er wel langs? schrikt ze niet? Loopt ze door? Reageert ze goed? Doe ik het goed? Stuur ik nog goed? Houd ik haar niet te veel in? Enz.)

Maarja, hoe vaak gebeurd het nou dat er in zo'n "gehucht" een brandweer komt..? :=
Sta hier nu 1,5 jaar.. En dit was de eerste keer, natúúrlijk :=

Ik wil ook écht niet alleen (dus zonder instructeur) weg de volgende keer, gewoon zodat er iemand bij zit, mocht ze het wat eng vinden.. (maar dat denk ik niet, maar toch..)

Jasia

Bij ons is er trouwens ook geen mogelijkheid om in de wei te rijden.. Anders had ik dat wel gedaan.. :j

SuSEQ

sammykuh schreef:
tja ervaring leert dat hij het aan had kunnen zien komen en er naarst had kunnen gaan lopen of iets in die trant waardoor ze niet om had kunnen draaien of iets dergelijks

Als je paard dreigt te schrikken, is dat imo iets voor de menner om op te lossen (zeker met een ervaren menpaard), waarbij de groom op de kar moet blijven. Als het paard dan wegloopt, heb je je groom niet meer op de kar (want die is toch te laat om er nog op te springen), met alle gevolgen van dien. Natuurlijk kan het helpen dat er iemand naast het hoofd van een onervaren paard loopt, maar dan zou dat volgens mij een tweede groom moeten zijn.

Wat denken jullie?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:50

SuSEQ; nu volg ik je even niet meer.. :o
In de lessen werd ook gezegd dat als ik het niet vertrouwde, of als ik dacht dat ze iets eng vond, dat de groom er naast moest gaan lopen om steun te geven.. :j ..
Want wat heb je aan de groom op de kar als je paard aan de kletter zóú gaan? :=
Was nu wel blij dat ze er al af was, zo kon ze gelijk mijn pony pakken toen ze stil stond.. :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:55

Ik ben het er mee eens als je een jong paard mee hebt dat je 2 grooms mee hebt. een om bij gevaar mee te lopen, en een op te kar om eventueel ondersteuning of iets dergelijkst te bieden

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:55

Maar mijn paard is 11 :+

Ze voelt zich, gelukkig, nog wel jong.. :+
Maar 11 jaar lijkt me niet jong en onervaren, toch? :P

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:56

Maar snap idd wel dat met een jong paard twee grooms makkelijker is..
De menner kan moeilijk van de kar af, mocht er wat op doen :j ..

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:57

Maar dit ging niet over jou jasia, maar in het algemeen.
Suseq vroeg om een mening.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:59

:j Ja snap ik :P Daarom zei ik er ook achteraan dat ik het daar ook wel mee eens was :j

Snip, nu zijn m'n stokbroden zwart en knoerthard _O-
Nieuwe poging.. Kookwekker ging niet af :?
Nu maar even de tijd in de gaten houden :=

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:02

zo ik heb hier lang niet iets geplaatst (stille meelezer) maar moet toch vertellen dat het supergoed gaat met rakkertje(shetlander) mennen! hij is zo verschrikkelijk braaf geworden! we hadden laast een kinderitje en er stonden springkussens, draaimolens harde muziek en hij liep gewoon door zonder enig kick te geven! geweldig toch!

en daarbij Udet (draver) ga ik nu ook voor de kar planten! al heeft hij al gekoersd en dus al bekend is voor de kar te staan, blijft het toch een uitdaging :D lange lijnen gaat al goed en rustig, tuig is onderweg dus dan kunnen we echt beginnen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:04

Wat leuk dat Rakker het zo goed doet!
En gaaf dat Udet ook (weer) voor de kar gaat..! Succes & heel veel plezier :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:47

ik ben idd van mening dat de groom niet van de wagen gaat. Allen bijv bij een kruising als je pony niet stil wil staan. Verder alles voorwaart oplossen en je zweep kan je veel helpen om je pony op de weg te houden. plus dat je inderdaad als je wat ervarener bent beter kan gaan zien wat je pony gaat doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:48

Pfffff. wat een discussie. Of iemand met ervaring het had kunnen voorkomen durf ik niet te zeggen maar aan de ene kant vind ik het ook wel 'goed' dat je nu een situatie heb meegemaakt zodat je meer allert ben. Persoonlijk had ik de pony's midden op de weg in een aktieve draf gezet. Groom op de kar. Groom houd een paard ook niet tegen maar kan wel zorgen dat de kar op 4 wielen blijkt wanneer de boel wel aan de ren gaat.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:02

Ja maar de weg is bij ons niet breed.. En de brandweerwagen kwam de bocht om gesjeesd, een bocht waarbij je niet ziet wat er aan de andere kant is..
Als ik dus midden op de weg was gaan rijden, was de schade nog erger geweest.. Dan had de brandweerwagen tegen ons aan gereden.............. :=
Dus ik móést wel een beetje aan de kant blijven :j
Ik zal wel eens een foto maken van dé bocht :+
En dan zie je gelijk de bermen, pff ze hebben hier aan de weg gewerkt, maar de berm nog niet afgewerkt.. (al drie weken)..
Dus de waar de weg ophoudt gaat het gelijk een centimeter of 10/15 naar beneden en daar zit dan de berm/gras enzo.. :=

Ik ga daar voorlopig ook zéker niet meer rijden.. Ga wel door het dorp ofzo dan..! :)
En volgende keer dat we díé bocht doen, zorg ik dat er gewoon iemand extra is die van de kar af kan gaan en naar voren loopt om te kijken wat er aan komt :=

Ik zat niet alleen op de kar toen de groom eraf was, m'n vader en z'n vriendin zaten achterin :j :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:05

Ik heb gisteren in m'n hoofd echt duizenden keren opnieuw gezien.. En "wat als dit?" en "wat als dat...?"..
Maar kon NIKS bedenken wat ik verder had kunnen doen..
Ja het enige wat ik dacht was "wáárom ging ik niet gewoon die weg in die ik eerst in wilde gaan? Wáárom wilde ik tóch rechtdoor?"..
Maar goed, het had daar ook kunnen gebeuren..
Was gewoon balen dat die brandweer net te laat kwam, of ik net te vroeg.. Anders had ie de sirene wel uitgezet denk ik en had Anne het aan zien komen..

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:10

Maar wat ik wel raar vind is dat ik onlangs met de mencursus geleerd heb als groom zijnde er altijd af te gaan bij een kruising/ moeilijke situatie.

Nu ben ik hulp bij ervaren menners en die zeggen altijd op de kar blijven. tenzij menner zegt er voor staan. Dit is voornamelijk op wedstrijden als we moeten wachten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:15

Allereerst gelukkig is het goed afgelopen. Als tweede verwacht niet dat de brandweer de sirene uitzet voor een paard. Bel de ambulance voor een gevallen ruiter, waarbij het paard op straat staat, zelfs dan rijden ze met sirene tot de plaats van bestemming. Ik heb het zelf ooit meegemaakt, en ben tot de dag van vandaag blij dat ik wel de tegenwoordigheid van geest had om het paard van de weg te laten halen (mocht zelf niet opstaan).

Oftewel een goed menpaard blijft in alle situaties rustig en bedaard. draven in het midden van de weg lijkt mij het belemmeren van de hulpdiensten. Dus had ik niet gedaan, wel had ik bij het eerste geluid ondanks het idee het zal wel op de hoofdweg zijn iemand naar voren gestuurd, met het idee stel dat het niet op de hoofdweg is, bij twijfel handelen naar de slechtste variant. Dan voorzichtig de berm insturen, met een goede wagen moet 15 cm hoogte verschil in nood te nemen zijn, medepassagiers moeten wel weten hoe te handelen (tegenhangen). Mijn vaste groom heeft zelf het menbewijs gehaald omdat hij situaties voor wilt kunnen zijn in het geval dat. Verder zou ik met een onervaren menner op de bok (want hoewel je wel eens gestuurd hebt ben je dat toch), nooit onervaren passagiers meenemen, maar een ervaren menner als groom.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:16

Jasia schreef:
SuSEQ; nu volg ik je even niet meer.. :o
In de lessen werd ook gezegd dat als ik het niet vertrouwde, of als ik dacht dat ze iets eng vond, dat de groom er naast moest gaan lopen om steun te geven.. :j ..

Steun geven is goed voor een jong en onervaren paard. Een paard met de nodig ervaring zou moeten vertrouwen op de menner en braaf doen wat die vraagt.

Citaat:
Want wat heb je aan de groom op de kar als je paard aan de kletter zóú gaan? :=

De groom kan je kar recht helpen houden, zorgt voor meer gewicht op de kar zodat je remmen beter werken en kan je bij een eventuele crash helpen uitspannen. Als je groom naast het paard staat op het moment dat dat wegloopt, is hij/zij niet mee en kan die hulp niet meer geboden worden.
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 05-08-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:17

Menbewijs is gericht op startende menners die problemen nog niet zo goed weten op te lossen dus dan is groom naar voren een mooie hulp. Als ik naast mijn shet loop, kan ik mijn buurjongetje laten mennen, wetende dat de pony mij volgt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:18

Daarbij zit je dan vaak met 4 man op de wagen, instructeur en 3 lessers, waarvan steeds eentje groomt.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:23

sonjim dat is ook weer waar inderdaad
zo had ik het nog niet bekeken

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:30

Ik snap wel dat het paard de menner, mij in dit geval, moet vertrouwen en moet doen wat ik vraag..

Maar zijn jullie paarden nooit in paniek geraakt?
Ook al is een paard nóg zo braaf en doet ie alles nog zo goed, het kan een keer voorkomen dat ie schrikt, of in paniek raakt..
Ik was allang blij dat ze luisterde naar mijn HO! want, als ze aan de kletter was gegaan, waren we de pineut geweest..!
Ik vond haar onwijs braaf, doordat ze stil ging staan..! :j