[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:34

2-span wil ik ook nog wel eens gaan halen. Ik men al wel met 2-span en dan gaat er idd wel altijd iemand mee.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:12

jeetje wat knap om zelf je menkleding te maken zeg!
ik ben een drama met een naaimachine,sloop de naalden! :(
straks naar les,we hebben poging 2 gedaan om mijn lamoen breder te maken,poging 1 (spanner er alleen tussen) is mislukt.
poging 2 spanner ertussen, warm branden en nog wat uitrekken...1cm wijder geworden, dus ook mislukt (was ook kleine brander die mijn lamoen niet liet gloeien)
zucht, arme sun, moet vanavond naar les....zal wel weer tussen mijn lamoen persen worden,hopelijk NA mijn les...grasbuik minder!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:49

zo ben ik ook weer tussen al het geregen door voor huisje :D

evelli cool dat je zelf je kleding maakt :D vind die laatste inderdaad wel het mooist hoor :j

over koetsiersbewijs ik heb hem zelf niet. Pa heeft hem gehaald en het aan mij overgedragen heb ook menlessen gevolgd maar dat was meer voor de dresuur want tja dat is voor de kar een ander karwei dan onder het zadel.

over de discusie waar menlessen voor dienen meng ik me maar niet in :+ menles kun je meerdere dingen onder verstaan en zoals al gezecht sturen kan iedere maloot het gaat er inderdaad om wat te doen bij een eventueel probleem en je paard met aanleuning rijden enz enz enz

net lekker door elkaar gehobst met rugmassage haha met sulky in de wei gedressuurd men wat mis ik dan mijn vering van mijn luxe wagen maar hij had wel een lekker schuimbekkie dus goed gewerkt dacht ik zo :Y)

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:50

@ jasia gezien je uit de buurt komt mag ik vagen wie jou instructeur is? hij komt me namelijk bekend voor maar even ter bevestiging ;)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:52

Anton Vergouwen! :) Uit Kruisland..

Nou ik zit nog steeds te trillen.. Man, wat schrok ik me kapot.. Zal ff het verhaal vertellen..
We gingen voor de eerste keer alleen weg.. Ging super, m'n pa belde in tussen op dat ie met z'n vriendin op stal was, hij wilde graag mee..
Nou goed, wij hem opgehaald..
En we reden in een stukje bos (aan twee kanten bos, t was verharde weg) en daar zijn twee of drie bochten achter elkaar.. (dus je ziet niet wat er aan komt)..
En we hoorden een ambulance ofzo.. Maar Simona (pa's vriendin) zei van die rijdt op de hoofdweg joh! Is zo ver weg!
Maar inééns was ie dichtbij!
Dus Anouk (groom) springt van de kar om Anneloes vast te houden, maar was net te laat..
Het bleek een brandweer te zijn en die sjeesde de bocht om.
Anne raakte in paniek en draaide naar binnen om.. De berm is daar kl*te, want er is net aan de weg gewerkt!
Dus de achterband klapte om en de kar ook bijna.. M'n pa was er al afgesprongen, Simona zat klem. En ik riep keihard HO! Gelukkig heb ik een súper pony :+: Ze stond gelijk stil! Echt wat was ik trots..
En in shock..
Ze wilde eerste de kar op tillen en Anne nog er mee laten lopen, zodat we aan de kant stonden maar ik zei NIKS daarvan! Eerst die pony er tussen uit!
M'n pa en Simona hebben op de politie gewacht (de brandweer had die gebeld), de brandweer is doorgereden en wij zijn naar stal gelopen..
Anne werd pas in de straat van stal rustiger :(:)
Gelukkig heb ze verder niks.. :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:03

wat een ellende,ik zou ook de bibbers hebben,wel aardig dat ze een hulptroep naar je gestuurd hebben.
maarre...zou wel tegen je instructie zeggen : dat je echt wel menlessen nodig hebt!
in de bak kan alles perfect gaan....maar je ziet dat het buiten een ander verhaal is!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:04

Ik heb buiten lessen gehad.. Nooit in de bak..
En iedereen zegt wel dat hij óók niks anders had kunnen doen :=

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:43

Jasia schreef:
Anne raakte in paniek en draaide naar binnen om.. De berm is daar kl*te, want er is net aan de weg gewerkt!
Dus de achterband klapte om en de kar ook bijna.. M'n pa was er al afgesprongen, Simona zat klem. En ik riep keihard HO! Gelukkig heb ik een súper pony :+: Ze stond gelijk stil! Echt wat was ik trots..

En DAAR is het mis gelopen. Met meer ervaring had je het omdraaien zien aankomen en voorkomen of toch ten minste afremmen. Gelukkig heb je een brave pony die naar je luistert... Ik zeg niet dat je nu uren les moet gaan volgen, maar wel dat je meer ervaring moet opdoen. En dan is het handig als er een persoon bij is die die ervaring al heeft, want die ziet gevaren en mogelijke problemen aankomen en kan ze helpen oplossen. Aan jou de keus...

Later deze week wil ik de beide merries in tweespan hebben. Ik zal het eens vriendelijk moeten vragen aan mijn oom om ermee te helpen. :)

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:35

@ jasia dat dacht ik al te zien ;) vooral aan zijn petje 4span wk 2008 ;) heb er toevallig vorig weekend nog bij gestaan op wedstrijd bij ons in de buurt. Anton is een ervaren 4 span menner en heeft er dus wel verstand van maar toch vind ik het raar dat hij na 2 keer al zecht dat je geen les meer hoeft. Misschiein heeft het ook met zijn tijdgebrek te maken bedoel met al zijn paarden heeft hij het druk zat.

Maar inderdaad het voorval wat je nu hebt meegemaakt dat heet ervaring en als anton erbij was geweest had hij je kunnen vertellen hoe dit op te lossen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:49

Ja maar er was geen tijd om verder na te denken.. En als een paard in paniek raakt, kan je nog zo ervaren zijn, als ie gaat, dan gaat ie..
En ik zag het ook aan komen, hield haar ook recht, tot ze blind werd van de paniek.. Het enige waar ze aan dacht was weg van dat enge "monster".. :=
Hij had verder ook niks eraan kunnen doen, lijkt me dan..
Ze was verder wel heel braaf gelukkig :)

Als dit onder het zadel was geweest, was ze wel weggerend :=

Maar dat is hetzelfde.. Ik heb wel veel ervaring met paarden ohz, maar als ze écht in paniek raakt.. en ze gaat rennen, is het enige wat ik kan doen; rustig blijven zitten... :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:49

mijn vraag heb je niet beantwoord: hoeveel ervaring met mennen heb jij?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:54

Ik had je vraag niet gezien? :=

Ik ging "vroegah" altijd wel elke week mee, als soort van groom.. Met een pony die heel lief/rustig was.. En mocht dan zelf ook af en toe de leidsels in handen nemen..
Verder heb ik een paar keer gemend met m'n broers vriendin haar pony (snap je het nog? := )..
En toen ben ik gaan lessen met Anne.. :j
Anne is wel heel ervaren, ze heeft veel voor de kar gestaan bij de oude eigenaren, dat zag je ook gelijk wel :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:02

Hmmmmn vind je het echt verstandig om je al tussen het verkeer en de mensen te gaan rijden met 2 lessen met je pony? Want vind het toch wel eng hoor

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:03

Jasia schreef:
Ja maar er was geen tijd om verder na te denken.. En als een paard in paniek raakt, kan je nog zo ervaren zijn, als ie gaat, dan gaat ie..
En ik zag het ook aan komen, hield haar ook recht, tot ze blind werd van de paniek.. Het enige waar ze aan dacht was weg van dat enge "monster".. :=

Maar dat is hetzelfde.. Ik heb wel veel ervaring met paarden ohz, maar als ze écht in paniek raakt.. en ze gaat rennen, is het enige wat ik kan doen; rustig blijven zitten... :=

tja ervaring leert dat hij het aan had kunnen zien komen en er naarst had kunnen gaan lopen of iets in die trant waardoor ze niet om had kunnen draaien of iets dergelijks

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:05

Ze heeft de ervaring.. Als het een "groene" of minder ervaren pony was geweest, had ie het niet gedaan..
Ik vertrouw Anne blind, echt waar.. En die dingen net als gisteren kan natuurlijk altijd gebeuren, het blijft een pony en die kunnen schrikken.. :(:)

Verder had ik al afgesproken dat ik over een paar weekjes weer een lesje zou krijgen, zodat ik een bevestiging kreeg dat ik alles nog goed deed..

Nu wil ik de eerste keer zeker weer wel dat ie erbij is, want ik weet niet hoe ze nu reageert..
Al denk ik niet dat ze moeilijk gaat doen hoor, maar je weet maar nooit...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:06

sammykuh schreef:
Jasia schreef:

tja ervaring leert dat hij het aan had kunnen zien komen en er naarst had kunnen gaan lopen of iets in die trant waardoor ze niet om had kunnen draaien of iets dergelijks

Wij hoorde het ook aankomen, maar dachten eerst dat het op de hoofdweg was, het was nog zo ver weg..
maar ineens was het dichtbij.. Anouk/de groom sprong toen ook GELIJK van de kar af en wilde haar pakken.. Maar op het moment dat zij naar Anne greep, was het al te laat..
Maar ook als iemand haar vast had gehad, was ze in paniek geraakt.. En als 500 kilo haflinger dan aan je trekt, tsja.. Wie wint er dan? :=

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:09

misschien een rare opmerking hoor maar waarom ga je niet eerst lekker dressuren op de wij. Zodat je haar goed aan voelt voor de kar. Je reactie is namelijk later dan ohz. Ohz voel je meestal al iets aan het paard maar gezien je er nu achter zit moet je het doen met goed opletten en aanvoelen op een andere mannier.

Op de wei rijden kan vooral in het begin heel goed voor jou zijn om die dingen te bevestigen ga daarna lekker de weg op dat kan altijd nog. denk ik dan he :o

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:11

Jasia schreef:
Wij hoorde het ook aankomen, maar dachten eerst dat het op de hoofdweg was, het was nog zo ver weg..
maar ineens was het dichtbij.. Anouk/de groom sprong toen ook GELIJK van de kar af en wilde haar pakken.. Maar op het moment dat zij naar Anne greep, was het al te laat..
Maar ook als iemand haar vast had gehad, was ze in paniek geraakt.. En als 500 kilo haflinger dan aan je trekt, tsja.. Wie wint er dan? :=

ik had het over zien ;) zoals ik in mijn post net al vermelde je moet dit kunnen zien aan je pony niet horen of het verkeer aankomt maar zien hoe je pony op omgevingsgeluiden reageerd. Anton had waarschijnlijk aan de pony kunnen zien dat ze het geluid niets vond en er eerder bij kunnen zijn haar te kalmeren voor dat de brandweerwagen voorbij kwam.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:16

Eigenlijk had je groom er bij het horen gelijk naast moeten lopen, en niet pas toen hij de weg bij jullie op kwam
Vooral niet als het de eerste keer dat het paard met oogkleppen op geconfronteerd wordt met zoiets "engs"

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:17

Jij kent mijn pony toch niet? :n
Ze vond het geluid niet eng, want ze reageerde helemaal niet.. Ik lette ook echt wel op haar, maar ze reageerde nergens op.. En ze zeiden verder dat dat ding ver weg was..
Dus het kon wel kloppen dat ze niet reageerde..
Ze reageert ook niet op de bellen ofzo van de trein, zag ze vd week voor het eerst, maar het was niet eng..
Het ging er gewoon om dat ie er INEENS was.. (hij was om de bocht, dus hij kwam inééns de bocht om en op haar af).. En dat was waarom ze in paniek raakte.. :=
Dat had verder niemand kunnen zien, omdat er van te voren niks aan de hand was.. het was inééns.. :=

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:19

Toen we hoorde dat ie wél onze kant op kwam, is ze er gelijk afgesprongen.. :j

Dit was niet de eerste keer dat ze oogkleppen op had hoor..
Ze is nu 11 en ik heb haar drie jaar.. Voor de bij mij kwam heeft ze altijd voor de kar gestaan, meer dan ohz.. Want ohz moest ik haar echt op nieuw beleren, ze kon niks en vooral; ze wilde niks..
En in het tuig was ze gelijk vanaf het eerste moment braaf..
Ze hebben daar met zo'n club ritten gereden van 50 kilometer en meer.. Ze heeft ook marathons gelopen..
En ze heeft dus minimaal 5 jaar men-ervaring.. En dan bijna elke dag.. :=
Dus de oogkleppen is ze zeker wel gewend :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:20

Ik lees het zoals jij het hier omschrijft :)
maar goed, ga lekker je gang :) raad je aan om toch meer lessen te gaan volgen :) en dan vooral op probleemoplossingen te focussen (noodremmen, wat te doen bij enz) Stuk veiliger voor jou, maar vooral voor de rest van de omgeving en de mensen die bij je op de wagen zitten

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:20

tja meng me niet in een discussie maar mijn mening blijft dat een ervarener iemand dit aan had kunnen zien komen en jullie (jij en je groom) dit niet aan hebben zien komen omdat jullie niet weten hoe naar een paard voor de kar te kijken en in te schatten voor jullie leek het normaal ze liep zoals jullie het altijd zien. Maar mijn mening blijft dat een ervarener iemand toch 'iets' anders heeft kunnen zien .

maargoed zoals ik al zei maak er geen discussie van :Y)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:21

Ik snap dat je het ook alleen maar goed bedoelt :)
Maar in sommige situaties kan je nog zoveel ervaring hebben, het is én blijft een paard.. :=
En Anton zat vorige week nog te vertellen dat er een Fries over hem heen was gedenderd, BIJNA met kar en al.. (kar zat nog niet vast)..
En die heeft wel héél veel ervaring, en tóch gebeurd het, zag ie ook niet aankomen.. :=

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:23

sammykuh schreef:
tja meng me niet in een discussie maar mijn mening blijft dat een ervarener iemand dit aan had kunnen zien komen en jullie (jij en je groom) dit niet aan hebben zien komen omdat jullie niet weten hoe naar een paard voor de kar te kijken en in te schatten voor jullie leek het normaal ze liep zoals jullie het altijd zien. Maar mijn mening blijft dat een ervarener iemand toch 'iets' anders heeft kunnen zien .

maargoed zoals ik al zei maak er geen discussie van :Y)

Maakt niet uit, zoals ik al zei, snap wel dat jullie het goed bedoelen :)

Maar ik ken m'n pony wel het beste.. En als ze iets engs aan hoort of ziet komen, maakt niet uit of ik er achter loop/zit of erop zit of naast loop..
Dan gaat ze dribbelen of zie je dat ze bepaalde spieren aan spant..
Als ze niks engs voelt/ziet of whatever, laat ze alle spieren (of vetjes.. := ) gewoon los hangen.. :=
En ze liep gewoon los, net als van tevoren, over de weg.. Ze schrok zich alleen te pletter van dat ding dat de hoek om kwam sjezen :=

En ik zei ook al, onder het zadel had ze écht WEL doorgerend, dan is ze veel minder voorzichtig.. :=
Dan was ze gewoon gaan rennen tot aan stal, of tot ze weer rustig zou worden, maar dan was ze niet stil gaan staan als ik HO! zei.. :=