[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:10

Hier helaas de ervaring dat een agent de regels niet zo goed kende.
Ik had E achter B. De auto mocht 1500 trekken. De tweepaardstrailer mocht 2000 wegen, maar hij was leeg en woog slechts 800 kg.
Mocht ik dus prima mee rijden. Ik heb werkelijk als brugman moeten praten tegen die agent. Dat de auto 1500 mocht trekken, dat de trailer 800 woog (op de weegbrug geweest), dus dat ik niet te zwaar beladen was.
Pfff... gedoe. Uiteindelijk goed gekomen hoor.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:57

assie schreef:
Hier helaas de ervaring dat een agent de regels niet zo goed kende.
Ik had E achter B. De auto mocht 1500 trekken. De tweepaardstrailer mocht 2000 wegen, maar hij was leeg en woog slechts 800 kg.
Mocht ik dus prima mee rijden. Ik heb werkelijk als brugman moeten praten tegen die agent. Dat de auto 1500 mocht trekken, dat de trailer 800 woog (op de weegbrug geweest), dus dat ik niet te zwaar beladen was.
Pfff... gedoe. Uiteindelijk goed gekomen hoor.

Komt ook omdat er 2 regels zijn.
E-Rijbewijs voor een bepaald jaar gehaald dan is het heel simpel, als je auto het daadwerkelijk gewicht mag trekken ben je oké.
Na dat jaar is het ingewikkeld en heb ik geen idee hoe het zit want ik val zelf ook nog in de oude simpele regeling

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:17

Valt gelukkig mee hoor (ik ben ook oud genoeg :+ ). Met E achter B geldt gewoon altijd dat de auto het daadwerkelijke gewicht moet mogen trekken. Met de nieuwe E zit er alleen een max aan wat het samenstel mag wegen (niet méér dan 7000 kg).

Ik was gisteren in Vinkega met tweespan shetties. Samen met de eigenaar van de pony's verkend (hij reed zelf met vierspan). Daarna pony's gevlochten, geholpen met inspannen en hem daarna zien rijden (hij had genoeg andere grooms in het parcours).

Toen had ik nog tijd voor een rondje verkennen voor ik zelf moest sturen. Mijn instructeur was er ook en wilde wel even een rondje mee lopen. Hij had hele andere ideeën over de route. Wel grappig, de route die hij voorstelde had ik zelf ook al grotendeels bedacht, maar ik had er niet voor gekozen omdat niemand anders zo liep. Toch een beetje groepsdruk.
Uiteindelijk dus wel voor zijn routes gekozen. Dat was heel anders dan wat we eerst hadden bedacht en mijn arme groom kon het allemaal niet meer onthouden :+ , dus ik heb de hele route meegepraat, zodat ze wist waar we heen gingen.

Dit was de 5e keer dat ik achter deze pony's zat, dus we zijn niet perfect op elkaar ingespeeld. Mijn plan was foutloos rondkomen.
Normaal is de rechterpony vrij lui, maar gister was het natuurlijk vies koud, dus ze had ineens haast. Was heel anders sturen dan de vorige keer. Het ging dus niet zo vloeiend als ik had gewild en daardoor rolden er 1 balletje in het eerste rondje en 2 in het tweede rondje. Ik was wel blij met de route, maar had liever wat soepeler gestuurd. Nouja... voor de 5e keer tweespan mennen mag ik helemaal niet klagen :P

Daarna wel een flinke kater, want mijn auto bleek te zijn overleden. Dus die is door de ANWB afgesleept. ;(

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:28

Balen van je auto Assie, zonde dat je due andere hebt verkocht.
Jammer van de balletjes, maar he, je rijdt 2 span wedstrijden, gaaf .

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:33

Nou zeg dat wel. Net paar duizend in deze bus gestopt om hem weer een paar jaar te kunnen rijden.
Had echt beter die Mercedes kunnen houden. Maarja... als je in de toekomst kon kijken. Toen (3 maanden geleden := ) leek het geen slimme zet om de Mercedes te houden.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:40

Tja techniek je kan mijn ega niet kwaaier krijgen dan een met stakende auto.
Maar top Assie met 2span shetties indoor rijden. Vind ikzelf het leukst.
Maar in dressuur beter voor elkaar te krijgen is ook gaaf, (vond er vroeger niets aan).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:25

Wat jammer van je auto assie. Wel leuk en knap tweespan mennen op topsnelheid door de hindernissen. :D

Hier mijn kentekenbewijs binnen en trailer staat serieus op 740kg leeg. _O-
Maar dat is exclusief rubber matten, inrichting etc. Moet hem maar eens op de weegbrug zetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:20

Mooie tweede plek voor Madness vandaag in Gelsenkirchen na de winter vakantie

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:30

Jorex schreef:
Wat jammer van je auto assie. Wel leuk en knap tweespan mennen op topsnelheid door de hindernissen. :D

Dat kun jij toch ook met jouw tweespan? En topsnelheid kan ik ook (nog) niet hoor, maar ik heb ook niet de illusie dat ik bij de besten hoor. Die ambitie heb ik trouwens ook niet haha.

Gefeliciteerd met je nieuwe trailer. Nu op dressuurwedstrijd?

Marga de auto is hopelijk komende dinsdag weer gemaakt. Dit is wel goed voor mijn conditie, overal heen fietsen, maar niet echt voor mijn spaarrekening ;( .
En ja, dressuur is de basis van alles, maar omdat ik deze pony's zelf nooit train, kom ik daar niet echt aan toe haha. Mijn eigen schimpie is een stuk lichter in de hand <3 .

Janouk Gefeliciteerd. Mooi resultaat.

Morgen mag ik een leenauto ophalen, dan kan ik eindelijk weer eens naar mijn paarden. Ze staan volpension en komen ook buiten, dus ze missen me niet, maar ik hen wel.
Hopelijk dan zaterdag even lekker een blokje om.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:48

Ja Jorie wil dat maar al te graag. Maar in hoeverre ik dan nog controle heb met die idioot. De eerste hindernis vorig jaar zomer ook. Start/finish was 6 meter breed en ze hadden zo'n vaart dat we die bijna misten en de ringmeester bijna van de sokken reden. Ik had ze pas achterin weer in draf en dat was dus echt op een groot grasveld. _O-
Ik ga zelf altijd het liefst voor gecontroleerd en foutloos. Dus zo hard als kan met mijn stuur vaardigheid.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:50

Hier vandaag na de rit mijn koets schoongemaakt voor de wedstrijd a.s. zondag. ML had hem afgespoten en ik daarna met autoshampoo en borstel en er kwam toch een prut af. Was sinds oktober niet meer gewassen :D en met al die regen was het bos een soort van moeras de afgelopen tijd, lekker aangebakken met prut dus. Wel eer van ons werk zo.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:51

Dat is sowieso de bedoeling natuurlijk. Dat je controle hebt. Je wilt niet aan de kletter zonder stuur.
En je moet idd gewoon rustig beginnen en dan per wedstrijd kijken hoe hard je veilig kunt gaan.

Kom je 10 februari gezellig in 't Zandt starten? Voor wat gecontroleerde vaardigheid :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:32

Hier vandaag het eerste koetsritje op de nieuwe plek gemaakt <3

Wat koets schoonmaken betreft ben ik echt erg :') maar vooral ook omdat de koets geverfd is en deze verf met de laatste keer poetsen wat losliet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:21

assie schreef:
Dat is sowieso de bedoeling natuurlijk. Dat je controle hebt. Je wilt niet aan de kletter zonder stuur.
En je moet idd gewoon rustig beginnen en dan per wedstrijd kijken hoe hard je veilig kunt gaan.

Kom je 10 februari gezellig in 't Zandt starten? Voor wat gecontroleerde vaardigheid :+

Ik heb geen startpas en geen geschikte tweespan koets. :')
Ik ben eigenlijk maar een recreatieve menner. Enkelspan Jorie zou wel kunnen, maar dat is degene die in galop denkt "yolo, ik ga volle snelheid". Helaas had ik weer een stoffige baal hooi, dus Alex hoest weer als een idioot. Het ging zo goed. Maar het is nu helaas weer helemaal mis daarmee, dus ik ga morgen zelfs een les enkelspan rijden ipv gebruikelijk tweespan. Even kijken hoe we de sulky gaan vastmaken in de trailer wel. Maar ik wil Alex liever even niet geforceerd in een stoffige bak laten lopen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:34

Ik ben een menner die alleen bij de eigen vereniging mee doet met de wedstrijden en dan af en toe lastig voor de benen rijd.
Afgelopen zondag hadden we officiële dressuur en vaardigheid, waarbij de eerste proef en vaardigheid meetelde voor de Jaap de Graaf bokaal (onze wintercompetitie). Tot mijn verbazing (ik startte als eerste en omdat ik als ik klaar ben altijd eerst mijn mannen naar huis breng, en dan terug ga zie ik eigenlijk weinig van de rest wat ze doen).
2x eerste 2span dressuur, 1x eerste 2span vaardigheid (bleek de enige te zijn met foutloos rondje) en de dagprijs gewonnen. *\o/*

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:34

Vorige week dinsdag mijn 1ste groepsles dressuur gehad en gisterenavond mijn 1ste marathonles,wauw in de hindernissen super stuurbaar ondanks met dressuur we nog vierkant de bochten omgaan,sandra heeft dus ervaring in de hindernissen,nu nog leren om niet zo heftig te reageren als meneer anton voorbij komt :j volgens sandra maken paul en anton best lawaai met aanmoedigen en denderende hoeven als ze voorbij sjezen

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:30

_/-\o_ Dat wordt even wennen voor jou en Sandra HT.

Hier waren de mannen zondag in de vaardigheid ook over enthousiast, m.a.w. ze wilden harder dan ik sturen kon en dit ging in barrage en 2e ronde ten koste van 2 ballen elk.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:57

Dat is balen die ballen

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 20:19

Marga, wat leuk, gefeliciteerd.

Ht, super dat je nu zo kunt lessen met Sandra, geweldig.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:00

Hoi allemaal! Mag ik hier weer meepraten? In verband met de western wedstrijden heeft het mennen bij ons een tijdje op de achtergrond gestaan, maar ik wil dit de komende tijd graag meer gaan oppakken en ik lees/praat graag weer met jullie mee :) .

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 17:19

Welkom Fenijro_tani

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:08

Wat leuk Marga en HT. Hele fanatieke pony's zijn beter dan van die pony's die het niet leuk vinden :)

Welkom Fenjiro.

Hier het mennen even op een laag pitje door de kapotte auto. Maar hopelijk dit weekend weer.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:49

Hier gaat het super goed op de nieuwe locatie :D
Ook heb ik maar een slagriem besteld, want madam gaf laatst een gemene bok waarbij ze nog net 1cm het bord raakte. Anders had ze er volle kanonnen eroverheen getrapt 8)7

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:00

Nala fijn dat het zo goed gaat op de nieuwe locatie, le staat nu toch bij Stan v. Eijk. Hij was laatst hier een weekendje op Texel. En hij is zo goed en gek om dan ook nog hier ons te helpen. Dus doe hem de groeten van het span shetten , we hebben veel baat van de tips die hij gegeven heeft.

FT welkom.

Assie mijn jongste shet loopt zich uit te sloven als we in de bak rijden, senior vind dat prima van trek jij de kar maar. Maar als er pionen in de bak staan is het van jippie we gaan gassen. Ze weten precies het verschil in trainen en wedstrijd. (voelen mij haarfijn aan O:) )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:55

@Naia slagriempje is dan wel handig ja :+

Mijn Bente bokte ook wel eens en daar dus ook slagriem bij gedaan, vervolgens werd ze bang van de slagriem want dan voelde ze die en dan ging ze bijna zittend verder... en dan weer bokken. Dus bij haar hielp het niet 8)7
Was ook wel bijzonder apart dier maar goed :+

Wat grappig Marga.