[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 07:06

Buiten kan hij natuurijk leker wat rond kijken.ik zelf houd ook niet van bakwerk dat scheet.ik nam buiten les en deed dan dressuurmatig buiten trainen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:51

Soms vinden ze er idd gewoon helemaal niets aan. Ollie vond bakwerk (en dan stond ik ergens met een enorme bak (60x60 maar dan nog!) echt helemaal niets. Ze was altijd zo boos dat haar oren altijd achteruit stonden en wel zo stijf dat het bontje wat ik op het kopstuk had gewoon twee grijze streepjes had dat was de afdruk van haar oren.
Maar bij de meesten is het vaak een kwestie van afwisselen, figuren, overgangen (stap-draf-galop maar ook verzamelen / strekken e.d.) en ook niet al te lang achter elkaar.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:52

Mijn merrie is veel te slim voor bakwerk, die neemt zonder dat je het merkt een loopje met je. :D
Bij haar rijd ik dan ook heeeel veeeel figuren, overgangen etc. Mijn instructrice werkt ook veel met pionnen, dus dan rijden we de figuren tussen de pionnen door. Zolang ik mijn merrie lekker aan het werk houd, vindt ze het hartstikke leuk en doet ze ook ontzettend haar best.
Dus mijn tip: bezig houden. En als hij pionnen zo leuk vindt, zet dan een poortje op de diagonaal. Of zet een rij pionnen op de A-C lijn zodat je de grootte van je voltes steeds aan kan passen door steeds door een ander poortje te rijden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:55

Alex vond het wel leuk om naar de les te gaan en wilde tijdens het instappen ook wel al draven (moest hem toen inhouden), maar op een gegeven moment is de 'leuk' eruit. Ik ga volgende week eens proberen of voltes rijden ipv de hele bak mee te nemen leuker is voor hem. Het is wel een 60 bij 20 bak dus heel groot voor zijn mini beentjes.
Van het buitenrijden slijten zijn hoeven nu iets teveel dus dat ga ik terugbrengen naar 1 keer per week. Ik wil heel graag hoefschoenen maar ik pluk nu al geld van mijn spaarrekening af en hoefschoenen zijn nogal wat duurder dan een hoofdstelletje.
Ik hoop in ieder geval dat hij 5 november wel wil draven want dan heb ik mijn eerste wedstrijd met hem. Van mijn lijstje heb ik nu dus een veetrailer en mijn sulky, alleen het rijbewijs is er nog niet. Ik ben met lessen dus nog afhankelijk van mijn ouders.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:25

Les je dan niet te lang met hem? Mijn merrie kan rustig 10 km draven buiten (op asfalt) maar na een half uur intensief bakwerk is zij toch echt wel moe. Persoonlijk stop ik als ik merk dat mijn merrie moe wordt zodat ik het toch fijn af kan sluiten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:54

Ik ben net weer met bakwerk begonnen na 6 jaar bakloos. Ik rij Max 40 min met in en uitstappen. Dat kost hem best wel wat energie

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:15

Mijn les duurt 45 minuten en daarvan wordt er een ongeveer een half uur gedraafd. Maar ik wil gewoon te snel met hem denk ik.

10 km kunnen zijn hoefjes niet meer aan dus ik hou t op 8 km ongeveer. Ik heb trouwens wel hele mooie bossen dichtbij zitten. Maar is net te ver om heen te mennen dus ik wil mijn rijbewijs gewoon zo spoedig mogelijk halen, dan kan ik met hem het bos in.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:13

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee in het topic en vind het erg leuk om te zien hoe het er aan toe gaat in de mendurance. Zeker met alle verschillende combinaties in het topic.
Het wedstrijdseizoen van 2017 wil ik zelf ook een aantal wedstrijden mee doen dus vond het tijd worden om ons eens voor te stellen :D.

Ik ben Milou, 25 jaar en altijd paarden onder het zadel gereden. Sinds dit jaar het mennen ontdekt (beetje noodgedwongen omdat rijden niet meer gaat met mijn gezondheid) en dat bevalt goed! Voor de sulky staat onze shetlander Jax, nu 4,5 jaar en een geboren menpony <3. Hij is nog niet zo lang beleerd en doet het echt geweldig. Nu een aantal keren het bos in geweest en dan begint het te kriebelen. We hebben als doel Ysselstein ingesteld dus we gaan nu rustig de rondjes buiten wat uitbreiden.

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:31

Wat leuk .veel mendurance pezier in 2017.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:15

Wat leuk Milou! Vele kilometers toegewenst. Zelf ben ik nog niet zover.

Bij ons wil de les nog steeds niet en ik heb steeds minder zin om erheen te gaan, want Alex luistert in de bak toch niet naar mij en ik luister niet naar de instructeur, want die zegt in mijn inziens onlogische dingen. En verder wil hij Alex op krachtvoer hebben (ik heb hem nu wel op haver gezet), terwijl Alex tijdens een buitenrit meer in het zweet zit dan in de les en dus harder werkt. Buiten loopt hij verder perfect aan de hulpen dus daar kan ik hem ook niet braver mee trainen voor in de bak en inmiddels loopt hij met schoenen buiten. Maar qua les heb ik de neiging om maar gewoon weer te stoppen en me te focussen op wat wel goed gaat (de ritjes buiten).
Ik kan wel na een kwartier les stoppen, maar dan heb ik nog vrij weinig gedaan zeg maar. En ik ben bang dat de instructeur het niet goed gaat vinden als ik mijn eigen plan trek qua het rijden van figuren en ja ik voel me hier heel onzeker in, omdat Alex gewoon er met de pet naar gooit.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 08:58

Welkom Milou! Leuke pony heb je!
Ik hoop ontzettend dat ik mijn vervoer dit jaar voor elkaar krijg en dat wij komend seizoen ook eindelijk kunnen starten!

Fennadev, is er maar 1 instructeur bij de vereniging? Kan je niet switchen naar iemand die wel bij jou en je pony past?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:36

Dankjewel!

Fennadev, ik moet zeggen dat Jax in de bak ook een andere pony is. Hij luistert een stuk minder goed en lijkt er maar weinig aan te vinden. Na een half uurtje is er de lol voor mij ook wel af -O-. Laatste keer in de bak eens proberen door te rijden maar toen begon hij te strijken met zijn achterbenen. Het bakwerk is voor hem een heel stuk zwaarder dan buiten recht toe, recht aan. Ik heb voor hem besloten om het bakwerk even te beperken totdat er wat meer balans en spieren zijn en onze kilometers vooral buiten te gaan maken. Ik vind het (vooral in deze fase van zijn opleiding) erg belangrijk dat hij het leuk blijft vinden en dat hij voorwaarts blijft denken.

Blijf vooral naar je gevoel luisteren, als het lessen zoveel frustratie oplevert zou ik een stapje terug doen en weer even het plezier opzoeken ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:16

Bak werk is nuttig en als je het goed aan pak niet saai. Wel intensief. Van een half uurtje bak werk zijn ze normaal veel natter dan een half uurtje buiten.

Dat hij buiten wel luistert en in de bak niet is is imo flauwekul van hem. Een menpony moet gewoon luisteren, of dat nu in het bos, op het strand, langs de weg of in de bak is.
Dat betekend niet dat hij een vol uur super gemotiveerd rond hoeft te rennen, maar wel minimaal een half uurtje gewoon braaf zijn best doen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:20

Alex vindt het een kwartier leuk en houdt dan gewoon op met luisteren en gaat stappen. Hij vindt het niet te lastig, ik weet bij hem echt het verschil wel tussen iets lastig vinden en eigenwijze shet zijn. Maar hij had vrijdag ook last ervan dat hij moest mesten en daarna ging hij wel weer goed aan het werk (ik heb een stuk of 5 figuren kunnen rijden) en toen hij weer ging stappen, wilde hij heel erg naar zacht los zand toe om te plassen, maar dat durfde hij dat nog niet in de bak te doen. Trailer was al nat toen we terug waren. Dus misschien doet hij dat volgende week wel in de bak. Ciska, ik wil het inderdaad graag uitbouwen naar een halfuur gewoon zijn best doen in draf, zodat ik ook nog iets leer van de les.

Jax is ook nog jong, dus dan zijn ze vaak wat slapper nog. Ik blijf ook lekker mijn ritjes buiten maken nu het weer kan dankzij de hoefschoenen :)
Vanmiddag maar weer even een ritje van anderhalf uur maken, even goed in het zweet werken.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:46

Fennadev schreef:
Alex vindt het een kwartier leuk en houdt dan gewoon op met luisteren en gaat stappen. Hij vindt het niet te lastig, ik weet bij hem echt het verschil wel tussen iets lastig vinden en eigenwijze shet zijn. Maar hij had vrijdag ook last ervan dat hij moest mesten en daarna ging hij wel weer goed aan het werk (ik heb een stuk of 5 figuren kunnen rijden) en toen hij weer ging stappen, wilde hij heel erg naar zacht los zand toe om te plassen, maar dat durfde hij dat nog niet in de bak te doen. Trailer was al nat toen we terug waren. Dus misschien doet hij dat volgende week wel in de bak. Ciska, ik wil het inderdaad graag uitbouwen naar een halfuur gewoon zijn best doen in draf, zodat ik ook nog iets leer van de les.

Jax is ook nog jong, dus dan zijn ze vaak wat slapper nog. Ik blijf ook lekker mijn ritjes buiten maken nu het weer kan dankzij de hoefschoenen :)
Vanmiddag maar weer even een ritje van anderhalf uur maken, even goed in het zweet werken.

Oh op die manier. Gewoon niks meer doen. Dat probeerde mijn merrie in het begin ook, of traaaaag of wegrennen. Dus óf halverwege die lastige volte zo hard gaan draven dat ik het niet meer bij kan sturen, óf gewoon gaan stappen zodat ik bezig ben met aansporen en m'n volte weer vergeet. :+
Maar eerlijk gezegd heb ik daar korte metten mee gemaakt en even flink met de zweep erbij geweest. Dat heeft absoluut geholpen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:59

Ja je snapt me haha. Alleen Alex is op zo'n moment ook immuun voor de zweep (dus ik kan echt niks meer). Komt misschien ook mede Door zijn wintervacht, maar ik heb ook een knoop in mijn zweep moeten leggen van de instructeur, dus ik heb het gevoel niet dat ik hem goed kan aantikken zo en dat heeft hij door. En bij Alex is het juist andersom, halverwege een volte of gebroken lijn weer draven werkt beter dan over de hoefslag draven want de hoefslag is maar saai. Ik hoop wel dat ie zaterdag alleen in de bak zich gedraagt, want dan rijden we een dressuur proefje, nog niet voor winstpunten, maar toch.
Ik voel me in de les ook echt alsof ik niet kan mennen, omdat mijn pony gewoon ongehoorzaam is. Daarnaast ment de rest al jaren bij die les, al zijn ze wel heel aardig allemaal :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:03

Fennadev schreef:
Ja je snapt me haha. Alleen Alex is op zo'n moment ook immuun voor de zweep (dus ik kan echt niks meer). Komt misschien ook mede Door zijn wintervacht, maar ik heb ook een knoop in mijn zweep moeten leggen van de instructeur, dus ik heb het gevoel niet dat ik hem goed kan aantikken zo en dat heeft hij door. En bij Alex is het juist andersom, halverwege een volte of gebroken lijn weer draven werkt beter dan over de hoefslag draven want de hoefslag is maar saai. Ik hoop wel dat ie zaterdag alleen in de bak zich gedraagt, want dan rijden we een dressuur proefje, nog niet voor winstpunten, maar toch.
Ik voel me in de les ook echt alsof ik niet kan mennen, omdat mijn pony gewoon ongehoorzaam is. Daarnaast ment de rest al jaren bij die les, al zijn ze wel heel aardig allemaal :)

Ik had nog nooit eerder in zo'n kleine ruimte als een bak gemend (en ik rijd ook in een kleintje), dus ik had m'n handen vol en daar maakte ze zo handig gebruik van. }>
Mijn instructrice is achterop gaan staan om te helpen en die heeft op de juiste momenten een pets verkocht en sindsdien (ik moet er wel heeel goed op blijven letten, want ongemerkt laat ze het tempo steeds verder zakken totdat ze sloft) lukt het mij beter om haar weer actief en voorwaarts te krijgen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:27

Fennadev het is wel sporten met je winterjas aan in een binnenbak en dit is warm voor ze.
Zodra ze beginnen met zweten dan lopen ze meestal weer, maar als je begint met lessen dan is een half uur les lang genoeg, dit is n.l. veel intensiever dan een rondje rijden buiten.
Zelf krijg ik prive les en een half uur is dan lang zat zowel voor de pony als mij zelf.
Voorheen in een groep gelest en in het begin heel veel appart een stuk gestapt met met de pony omdat het heel zwaar is al dat gedraai en overgangen rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:37

Omdat ik nu een binnenbak heb maak ik daar ook meer gebruik van. Ideaal om even na het werk een minuut of 40 te rijden en meer te richten op het recht richten en de buiging die je buiten minder goed mee pak. Zeker omdat hij al een tijdje niet goed dressuur is gereden merk ik dat het hem best inspanning kost.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:20

Rijdt iedereen hier trouwens met een tweewieler, of zitten er ook vierwielers tussen?
Ik zou komend seizoen graag willen starten, maar ik blijf een beetje hangen op het vervoer. EB halen is geen probleem, maar een geschikte trailer + trekauto is wel een probleem. :=
Gelukkig ben ik bijna student-af, dan krijg ik ook eindelijk een grote-mensen-salaris :Y) :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:31

Voor wat betreft tweewielers (wij hebben een tweewieler van Cavalier) ik ga toch overstappen met Piet op een HCA. Men altijd alleen en dan is een HCA gewoon handiger. Plus dat ik dan de fietspaden hier beter op kan (/ in de berm vd fietspaden :P ). Dus mocht iemand belangstelling hebben voor een super fijn Cavalier met luchtvering, remmen etc. let me know. Geschikt voor pony van 90 - 1.10.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:58

Het eerste deel van onze les is ook altijd rechtrichten, dus dat pak ik gelukkig wel mee met Alex en ook los van de bakwand, al plakt Alex daar sowieso niet meer nadat ik t een keer schampte. Toen schrok hij best wel erg voor zijn doen :')

Mijn hca past samen met beide pony's in 1 kleinveetrailer. Maar mijn spul is dan ook erg klein :D
Ik vind de hca ook heerlijk, ben al over bruggetjes en door doorgangen van plus minus een meter breed gegaan.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:20

Als het goed is passen bij ons de pony en sulky samen in de (1,5 paards) trailer. Allebei compact genoeg :D

Hoe hebben jullie de afgeknotte driehoek op de (hca) sulky's gemonteerd? Ik zag dat er verschillende soorten zijn, stickers, klittenband, aluminium. Wat is aan te raden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:31

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:39

Het is ook zo'n belachelijk groot ding :\ dus afneembaar zou ideaal zijn. Dan plak ik hem erop als we de weg op gaan.
Ik zag wel dat de klittenband en stickerversie niet RDW goedgekeurd zijn. Maakt dit voor de wedstrijden wat uit?