[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:04

Janouk, volgens mij is dat een apart soort haflinger, mijne deed dat ook altijd, maar het liefste zonder deken in zwarte modder, ik woon ook te ver weg om te helpen ben ik bang.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:44

Sonjim, je zou een oproepje op de site of FB van je vereniging kunnen plaatsen. Dan zit je het dichtst bij de menners én in de goede regio :D .

Janouk: de hogedrukspuit erop. Niks aan te doen, vrees ik ~~}> .

Biancacoo, ben nog snel wat oude kranten aan het doornemen voor ze bij het oud papier liggen. Zag nog weer een husky-artikel over Bram Bril, die in Alta (Noorwegen) woont :) .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:14

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:22

>;) nu is het lekker weer, vanochtend zo'n beetje weggespoeld bij de pony's. Heb ze maar een flinke poetsbeurt gegeven, manen weer helemaal netjes (Ollie heeft erg lange en van die zijdeachtige manen, dat kost altijd even tijd om ze weer netjes te maken en Hero's manen worden ook al mooi van lengte, die zijn gelukkig wat steviger, dat klit minder maar daar zit soort slag in, dat draait in elkaar). Hoe doen de lange-manen-types het hier? Ik doe eens in de twee/drie weken echt helemaal goed uitborstelen. Dan eerst flink in de manenspray, even in laten werken en dan plukje voor plukje van onderaf uitborstelen. En in de vlechten een week ongeveer afgewisseld met zo'n dag of 3 soms wat langer niet.
Ongeveer een keer per maand / 6 weken ook knip ik punten wat bij, vaak in combi met grote beurt als vandaag. Rest kom ik er vrijwel niet aan, als het erg vies is even met zachte borstel modder eruit maar maar heel summier.

Hier is een verzorger/bijrijder krijgen gewoon ook helemaal hopeloos hoor, begin er ook niet meer aan.
In het Brabantse is bij een D/V vaak ook een startlijst van wel 100 starts. Maar in Zuid-Holland heb ik dat nog nooit gezien (buiten DK).
Knap dat je die jonkies in tweespan hebt gezet na het verlies van Wieneke, eeuwig zonde trouwens.

Smickey :evaw: lekker genieten, groot gelijk. Smick op de wei :Y)
Hoop dat het meevalt met de regen Tine!
Ollie1 nog aan het nadenken voor morgen :(:)

Hier flinke hoofdpijn, hoop dat het wegtrekt en geen migraine wordt...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:25

VHU, welke D+V bedoel jij dan? De wedstrijden die ik ken lopen vooral niet over van het aantal starts.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:34

Jij zit in Limburg, ik in Brabant, bijv die van de west brabant competitie, die helaas door KNHS gedoe vorig jaar vrijwel niet zijn gehouden. Ik heb daar met Bente toen twee keer meegedaan. Begon 's ochtends vroeg tot 's middags twee ringen vol dressuur en vaardigheid ook hele dag door. De marathons hebben hier ook altijd enorme aantallen deelnemers. Als ze hier een wedstrijd hebben met 50 starts vinden ze dat een kleine wedstrijd.
http://www.regiocompetitie.com/

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 15:37

@ vhu wij hebben bij de 4span paarden eigenlijk altijd vlechten of een hengstenvlecht er in met wedstrijd altijd een hengstenvlecht

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:41

VHU: Ik start idd niet in west brabant, maar alle overige wedstrijden in de driehoek Den Bosch - Nijmegen - Eindhoven wel (in Limburg wordt niets georganiseerd), en daar is een wedstrijd met 45 dressuurstarts al één van de beter bezochte wedstrijden.
De Andalusiër (lange manen) krijgt idd ook altijd een hengstenvlecht op de paddock.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:44

@Gem ik bedoel met starts, starts, niet combinaties hoor. Misschien bedoelen we dus wel het zelfde :) maar de marathons zijn hier veel populairder hoor, dan dressuur.

Lanoeska & Gem, laten jullie het ook wel eens los hangen of nooit? Ik heb nu bij Ollie zoiets het wordt zo lang en als het zo heeft geregend en ze rollen in het zand is het heel veel werk om het weer netjes te krijgen en dat kost ook toch best wel veel haren. De manen van Snuitje waren ook altijd heel lang, maar die had toch een ander soort manen, wat minder zijdeachtig en zonder 'krul of slag', waardoor het minder snel klit.
Ollie heeft hele zijdeachtige manen met een soort slag erin, erg mooi maar wel kwetsbaar.
Hero heeft dus ook die slag.
Hebben ze ook in hun staarten, dat die haren zo in elkaar draaien.
Ik vind de lange manen prachtig, dus korter maken is geen optie :7

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:56

VHU: nee, echt het aantal starts starts, dus voor het aantal combi's kun je die 45 al door 2 delen. Okee, de meeste van die combi's doen dan ook nog een rondje vaardigheid, maar ik denk dat Tine en Lanouska die ook niet meegeteld hebben. De wedstrijdorganisaties klagen steen en been (terecht hoor ;) ) over het afnemende aantal deelnemers.
Manen: bij de Anda hangen ze nooit los, tenzij voor foto's oid.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:03

OK ik snap 'm. Mennen is een dure sport en het is logistiek nog lastiger dan met onder het zadel starten, plus dat je het niet alleen kunt doen, op wedstrijd met mennen. Weet ook zo geen oplossing maar ben zelf ook een van die mensen die dus wel ment, maar dit jaar in ieder geval ook geen of hoogstens hier en daar een wedstrijdje zal doen.... maar in West Brabant zit wel een fanatieke groep, maar ook daar worden de aantallen minder.

Doen ze dan gewoon af en toe vlechten eruit en dan weer invlechten? En weet je ook hoe vaak het dan los komt? Want dat vind ik dus lastig / geen idee van. HEb altijd zoiets na een week dat ik denk dat het los moet (ook geen idee waarom trouwens :P )

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:07

VHU, zie topic van vorig jaar [AR] Weinig animo voor D+V in district zuid. Probleem is dat men liever de SGMW rijdt, dus inclusief marathon. Die wedstrijden zitten wel altijd barstensvol, zelfs de oefenwedstrijden, dus het geld of het vervoer is het probleem niet.
M. doet de hengstenvlecht volgens mij 2 of 3 x per week overnieuw. Dus losmaken, uitborstelen en weer invlechten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:21

Dan vinden ze dressuur blijkbaar veel minder leuk dan marathon. Tja, dat veranderen lijkt me vrijwel onmogelijk.

OK misschien ga ik dat dan ook doen. Lanoeska jullie doen ze ook niet los?

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 16:26

@ vhu bij ons komen de manen eigenlijk alleen los met opnieuw vlechten. of als de vlecht er uit valt en de dames (amazone's) niet opnieuw vlechten maar dan zie je eigenlijk meteen dat het weer een bende wordt met klitten erin. woensdag heb ik wel bij uzma heel heftig alle klitten eruit gehaald met de kam. was al een tijdje niet gedaan zat dus allemaal dood haar in.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:31

Dan ga ik inderdaad maar meer de vlechten erin houden en minder los. Zeker als ze weer meer buiten lopen, ook als het waait en in de regen/modder is dat wel het behoud van die lange manen denk ik.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:31

VHU, sils manen zijn altijd los, ik borstel ze bijna elke dag met 1x per week cowboy magic erin. En hij heeft een flinke bos :P maar dat zal wel van zijn shetlander kant komen haha

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:34

Als ik dat doe is zijn denk in na een half jaar alle manen weg }:0
Ben ook altijd heel voorzichtig met een borstel en dan vastpakken en onder naar boven (steeds meer van het plukje zeg maar) ipv van boven naar onder doorwerken.

Wat trouwens super tof dat je een wagen kunt lenen zeg *\o/*

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:48

@VHU: hier zijn de manen gewoon het hele jaar los := , borstelen doen we maar weinig.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:58

Vhu, manen zaten hier altijd in vlechten bij de arab's om de dag of 2 dagen opnieuw vlechten..heel werk, maar wel mooi op wedstrijd of show als het los hangt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:30

Da's inderdaad een hele klus Biancocoo :oo
Avaluna zijn die manen ook zo lang? Ja bij Snuitje groeide het ook enorm, moest ik regelmatig bijwerken anders vond ik ze té lang maar die manen waren wat minder zacht en de bos wat dikker :+

Snuitmansje <3
Afbeelding

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:35

*komt ook weer eens om de hoek kijken*

@sonjim: gefeliciteerd met je zwangerschap

@smick: heee leuk je weer even op bokt te "zien". Dat van die angst herken ik wel (iets te goed zelfs ;) ). Maar inderdaad, wie weet over een tijdje. En lekker tutten met je paard is ook leuk.

@VHU: die volle wedstrijden hier in de regio waren voornamelijk deelnemers zonder startkaart. De officiele wedstrijden zitten niet overdreven vol. Onze impuls-marathon gaat niet door, kan aan de datum liggen maar zeker weten doen we het niet. Gelukkig is de animo voor de D+V wel wat groter.

@Ollie1: beetje laatje reactie maar toch nog sterkte met het verwerken van hetgeen er gebeurd is. Ik weet niet wat er aan de hand was maar het klinkt heftig in elk geval.

Mijn pony had vandaag besloten weer eens lekker in de modder te gaan liggen. Heel de winter heeft íe braaf een dekentje op gehad om te voorkomen dat ik de hele winter met een varken zat. Sinds een week staat íe zonder deken (vanwege de temperatuur en best dikke vacht). Tja na die regen van aflopen nacht en vanochtend was de paddock weer nat en daar MOET je in rollen >;) :D
Dus poetsen zat er niet meer in, hij was nog niet droog. Alleen poging gedaan tot manen knippen.

Verder inmiddels twee keer echt serieus zelf aan het mennen geweest (voorheen "reed" ik alleen ohz en was ik bij/voor iedereen groom). Moet zeggen dat ik het leuker vind dat verwacht. Dus wie weet start ik volgend jaar wel officieel D+V (of alleen D haha).

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:05

@VHU: manen van schimmeltje zijn echt een heel stuk langer dan die van Snuitje waren :j :(:)

@ML: wat leuk dat het zo goed bevalt!

Zo, eventjes dochter van ballet halen, verwende mup, ze vroeg of ik d'r wilde brengen met dit slechte weer :') , allez; moest toch nog ff naar de winkel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:49

Mooi Avaluna <3 hier zoonlief naar hockey op de fiets, wilde eerst ook dat ik hem bracht maar hij had pech, hier kwam de zon door :')

ML druk aan de poets /3 en toekomstige concurrent +:)+

Biancocoo wat fijn dat de honden het goed doen op het andere voer. Ik ben hier voor de katten op iets anders overgestapt maar wat een geblér de hele dag, ze motten het niet ... ben benieuwd wie het het langste volhoudt <<)

Nou vandaag een extreem niet productief dagje maar mijn hoofdpijn is wel vrijwel weg. Lekker beenhammetje in de over :9

Nog even over de vlechtjes, sorry erg penny maar goed :o , wat voor elastiekjes gebruiken jullie? Gewone invlecht of van die echte haar elastiekjes?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-03-14 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:12

VHU, hier altijd losse lange manen. Nu hebben ze in de winter wel een deken met hals om (behalve Thabor, want Rembrand sloopte het halsstuk steeds). Ik doe er niet veel aan. Alleen bij wedstrijden natuurlijk wel wassen en knotten.

Ondanks een heel nat begin van de middag toch een heel leuk kinderfeest gehad. Eerst hebben ze in de stromende regen een hut gebouwd. Daarna toch maar binnen geschuild en een wand beklommen. Toen toch maar weer naar buiten, het leek al iets droger te worden. Over een touw proberen de overkant te bereiken, waarna de kano's te water gingen. Na heel wat peddelen, broodjes bakken boven een kampvuur en zowaar nog als afsluiting kanoën in het zonnetje.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tine10 op 21-03-14 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:13

Maar dan raken ze waarschijnlijk ook niet in de klit?
Jeetje wilde nu echt laptop dichtdoen maar het lukt me maar niet vandaag :=

Was het nog lekker weer Tine met het partijtje, was het geslaagd?