[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:04

VHU ik heb het gezien.

Dat zeg ik ook niet, met mijn koetsiersbewijs heb ik met een welsh gemend, die moest je maar net aanvoelen. En ze zijn inderdaad snel. Maar waar ik sta kom je weinig verkeer tegen, wel een keer een tractor of iets dergelijks. Daarbij komt dat ik een bak heb, dus als ik dan alleen ben kan ik in een bak mennen en dan zou ik het wel aandurven. Naar buiten zou ik ook minder snel doen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:05

He lienepien, wat ellendig. Maar zijn toch je eigen ponys? Dan kun je toch zelf bellen?

Met zo'n kleintje heb je nog steeds een groom nodig, althans dat is mijn mening. Als er iets mis gaat, heb je toch minstens 1 extra paar handen nodig. En de grootte beinvloedt niet of je in je eentje kunt in- en uitspannen. Dat kan ik zowel met Rembrand als met Amerigo. En Rembrand is toch niet heel veel kleiner dan Veale. Maar ik ga nooit zonder groom op pad hoor.

In de bak men ik wel in mijn eentje, maar dus ook met Rembrand, dus dat zou tzt met Veale ook moeten kunnen. Ze moet gewoon leren wachten.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:07

Tine, dat heb ik er nu ook bij gezet. Naar buiten zal ik niet snel doen alleen.
Veale kan ik niet alleen inspannen, daar is hij te groot voor, maar hij wil ook te graag. Hij staat 9 van de 10 keer stil, maar die ene keer kan het fout gaan. Met zo'n kleintje kun je handiger en sneller inspannen.

Misschien als ik een paard heb die ik daar 100% in zou vertrouwen dat ik dan ook wel alleen in de bak kan mennen, maar met veale doe ik dat niet. Onder zadel zou ik wel alleen kunnen, maar kan er niet zo makkelijk op komen, en mijn vertouwen is daar nog neit groot genoeg voor om hem alleen te rijden

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:10

Qua tijd maakt het hier nauwelijks verschil met inspannen, groot of klein. Tuig opdoen kost bij Rembrand wel meer tijd, maar het inspannen is bij beide in 5 minuten gebeurd. Ik vond dat in het begin met Amerigo spannender dan met Rembrand, omdat pony veel nerveuzer is (nou ja, Rembrand is niet nerveus :D )

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:18

Precies jij hebt natuurlijk een andere ervaring. Met de marathons had ik de kleine pony's sneller opgetuigd, omdat ik niet telkens om hoefde te lopen, maar kon er gewoon over heen hangen.

Tine10: heb de hoefsmid ook gebeld over de proppegaten, hij gaf aan omdat de ijzers verslijten, en ze worden verlegd dat het schroefdraad kan slijten. Ik moet nu dus vaker met zo'n tap het schroefdraad aandraaien. Dit gaat alleen niet lukken voor zaterdag en rijd dus dan denk ik ook zonder

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:21

@ Tallechie Kun je Vaele niet gewoon vast zetten met inspannen? ik doe dat met mijn welsh ook, sinds kort durf ik alleen in de wei te mennen, maar dan doe ik dus ook de pony vastzetten, dan helemaal inspannen, dan losmaken en de leidsel pakken. Dan zet ik haar in een hoek en stap ik op de wagen.
Wel voorzichtig zijn met op de wagen stappen, dat is wel lastig soms.

Mijn pony is ook een heftige donder, heb liever de fjord qua rust hoor :)

@ lienepien wat vervelend! Kan daar echt niet tegen, mensen die zo laks zijn met hun dieren.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:22

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:29

Nee ik kan veale niet vastzetten. Als hij wil gaat hij dribbelen op de plek en komt soms ook wat omhoog, met de kans dat hij dus gaat hangen. als ik mijn leidsel op pak weet hij dat hij weg mag, ik moet dan ook redelijk snel op de wagen gaan zitten, want dan wordt hij onrustig. Dus de tijd om hem los te maken en op de wagen te gaan zitten is dan te klein

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:40

Dat is jammer dan inderdaad. Dan is het inderdaad geen optie.
Ik ga morgen hopelijk wel weer eens wat doen met de paardjes

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:02

tallechie schreef:
Nee ik kan veale niet vastzetten. Als hij wil gaat hij dribbelen op de plek en komt soms ook wat omhoog, met de kans dat hij dus gaat hangen. als ik mijn leidsel op pak weet hij dat hij weg mag, ik moet dan ook redelijk snel op de wagen gaan zitten, want dan wordt hij onrustig. Dus de tijd om hem los te maken en op de wagen te gaan zitten is dan te klein

Dit probleem had ik bij Amerigo eerst ook. Wat bij mij werkte was heel veel halthouden oefenen. Niet gelijk aan het begin van de trainingssessie, maar na bijvoorbeeld een kwartiertje werk, anders win je het toch niet. En dan steeds 1 seconde langer laten stilstaan. Zo kon ik dat na een tijdje steeds verder uitbouwen. Zo leerde hij wachten en nu blijft hij ook als hij ingespannen is, en nog aan de ring vaststaat en ook later als ik leidsels heb gepakt keurig staan. Heeft wel een tijdje geduurd hoor, maar er is dus hoop voor je! Succes met het oefenen.

Hoe moeilijk het ook is, is wel heel belangrijk dat zeker een menpaard goed kan stilstaan. Is een goede gehoorzaamheidsoefening en ook weer een dominantie-dingetje. Dus als je dit van hem weet te winnen, ben je weer een stapje verder.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:04

Het wordt wel steeds beter. In principe tuig ik hem nu los op alleen staat er iemand voor. Hij weet dat niet mag en 9 van de 10 keer blijft hij dus ook keurig stil staan en heeft niemand hem vast, maar die ene keer.....

Hij moet nu van mij ook wachten met weg lopen op mijn commanco. dit wordt wel steeds beter, vooral in de training, maar hij wil gewoon te graag.

ben bang dat hij het nooit zal afleren, hij is ook op een andere manier opgvoed dan dat ik graag zou willen.
Het is allemaal al een stuk verbeterd, maar nog niet 100%

Hij wil ook geregeld niet de 1e keer in de trailer, zet ik er een emmer neer, ook al is deze leeg, loopt hij er zo in

In de training zelf en op wedstrijd staat hij keurig stil en blijft ook stilstaan. Het is puur met weg rijden
Laatst bijgewerkt door tallechie op 19-08-10 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:08

Jawel hoor, je schrijft zelf dat het steeds beter wordt. Gewoon volhouden, en langzaam (moeten wel kleine stapjes zijn, zodat je kunt blijven belonen) en dan lukt het je echt wel hoor. Hij is de laatste tijd al zo vooruit gegaan. Tja, sommige stapjes gaan snel, andere langzaam. Maar als jij maar volhoudt en rustig blijft, gaat het je echt lukken.

Het is gewoon een dominant paard en probeert via allerlei dingetjes te winnen, maar als dat steeds minder goed lukt en hij steeds weer de bevestiging krijgt dat jij de baas bent, komt het echt wel goed hoor. Je zou eens freestylen moeten proberen, is ook heel goed om je paard duidelijk te maken dat hij het beste maar naar jou kan luisteren.

Het lukt je echt wel hoor, kom op!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:10

Freestylen heb ik geprobeerd en een stalgenoot van mij ook.

Hij is zo bang voor een kleine zweep dat ik hem geen hulpen kan geven. Als ik hem los laat in de bak komt hij gewoon naar mij toe en loopt achter mij aan, maar dat is het. Ik kan niet echt met hem aan de hand werken, want ik kan geen zweephulp geven

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:20

Maar freestylen (a la Emiel Voest) doe je zonder zweep, puur op lichaamstaal. Juist omdat het op lichaamstaal gaat, wordt jij je veel bewuster wat je lichaam uitstraalt naar je paard. Als je daarmee aan het werk gaat, heb je kans dat de onderlinge verhouding met je paard met sprongen vooruitgaat. Als je wilt, moeten we anders maar eens afspreken dat ik je kan helpen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:22

Bedoelde ik niet hoor dat ik dacht dat jij dacht dat kleintjes makkelijker waren maar even in het algemeen zeg maar ;) omdat mensen dat soms denken. Of een paard makkelijker of moeilijker is te mennen of te rijden heeft alles te maken me africhting en opvoeding. Ik kan zelf ook altijd veel met freestyle, heb vandaag bijv Snuit nog weggestuurd in de wei omdat hij niet wilde komen. Vond hij zo raar! Twee keer wegsturen (gewoon op hem aflopen, hand naar voren en vinger wijzen waar hij heen moest) en hij liep op zo'n drafje bij me vandaan, toen nog een keer, toen kwam hij naar me toe zo van, denk niet dat dit de bedoeling is :+ Heerlijk moment <3

Dat stilstaan, geduld hebben, is zo ontzettend belangrijk om echt plezier te hebben aan je paard. Knap dat je het al zo'n stuk verbeterd hebt Tallechie. Met Snuit is dat ook echt een punt van aandacht en de paar keer dat we hebben gemend zie ik al wel dat het beter wordt. Dus ook ik heb goede hoop dat het over een paar maanden al veel beter zal zijn. Wat dat betreft is het gewoon makkelijker, denk ik, als je zelf een paard beleerd, want dan leer je ze het direct goed. Alwyn doet, in principe, geen stap totdat ik zeg dat hij mag gaan Maar een dier blijft een dier. En ik weet ook dat het met Freddy al weer heel andere koek wordt dan met Alwyn. Alwyn is zeer gezagsgetrouw en totaal niet dominant, Freddy is en blijft een echt kereltje O:)

Met de wagen rijd ik ook niet zonder groom, met de tweewieler wel. Dat ment toch veel directer en anders. Wat niet wegneemt dat het natuurlijk wel beter is met groom.

Dat afwachten op de hulp is inderdaad iets wat je in alles kunt trainen. Halthouden, borstelen, met het hooi geven met alles. Maar paarden zijn smiechten, als je ze een vinger geeft nemen ze als het een beetje tegenzit de hele hand := En dat is dan ook wel weer grappig. De paarden bij de stalhouderij weten het precies wanneer iemand die ze wat minder vaak zien of die wat minder doortastend is met ze aan de gang gaat. Dan kunnen ze toch zitten te zeuren en stampen. Als je ze kent en zij kennen jou zijn ze super opgevoed. En dat is een groot goed.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:25

Oké, dan heb ik inderdaad het verkeerde in gedachten. Moeten we inderdaad maar een keer afspreken

tine10 schreef:
Maar freestylen (a la Emiel Voest) doe je zonder zweep, puur op lichaamstaal. Juist omdat het op lichaamstaal gaat, wordt jij je veel bewuster wat je lichaam uitstraalt naar je paard. Als je daarmee aan het werk gaat, heb je kans dat de onderlinge verhouding met je paard met sprongen vooruitgaat. Als je wilt, moeten we anders maar eens afspreken dat ik je kan helpen.

Kijk ik net op de site van Emile zie ik dat hij in Ruinerwold woont. Dat is niet ver weg waar ik eerder heb gewoond

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:34

Klopt. Ik weet niet of hij daar nog trainingen geeft. Hij zou dacht ik naar Noord-Holland ofzo gaan, maar zijn school zit wellicht ook nog in Ruinerwold. Ik heb jaren geleden een keer een weekend-cursus gevolgd bij een leerling van hem (in Arnhem) en sindsdien probeer ik het af en toe thuis te doen. Erg leuk en leerzaam. Heb een paar jaar geleden bij Equixantos ook nog een cursus gedaan, maar dit was toch net weer wat anders. Ik vind de manier zoals Emiel het doet erg aansprekend (heb ook zijn boeken en een dvd)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:34

Ik heb een jaar of 10 geleden (tsss zo lang geleden :o ) de trainingen gevolgd van Emiel Voest. Ben me toen veel bewuster geworden van hoe ik met mijn paarden omging. Sommige dingen weet je al, andere dingen waren compleet nieuw en tegenovergesteld met hoe ik het altijd deed. Toen ik nog niet mende deed ik heel veel grondwerk en lange lijnen volgens zijn systeem met mijn paarden (ik had al veel langer last van mijn benen, dus als ik dan niet kon rijden, ging ik freestylen, minder belastend was dat). Op een gegeven moment stuur je je paard/pony met je ogen en met een aanwijzing van je vinger of houding. Geeft een geweldige band en is erg leuk om te doen.

Hij zou naar NH maar dat is afgeketst op van alles en volgens mij zit hij nog steeds in Ruinerwold. Hij werkt veel samen met Eric Laarakkers, holistisch dierenarts. Geweldig koppel. Ik heb erg veel van ze geleerd. Ik vond hem ook heerlijk nuchter, niets vaag gedoe of zo. ZOu het wel weer heel leuk vinden eens iets bij hem te doen besef ik me nu. Zo jammer dat hij zo ver weg zit. Er zijn wel mensen die net zoiets doen als hem of door hem getraind zijn maar daar heb ik toch minder mee (vind van mezelf eigenlijk dat ik dat dan ook wel kan, erg misschien maar goed :o )

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:43

Als ik op zijn site kijk heeft hij door heel nederland trainings mogelijkheden, maar ruinerwold in zijn privé adres. In ruinerwold zit ook een meisje die daar nu de lessen geeft

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:46

Haha, ja er zitten ook veel look-alikes bij zeg maar. Veel gaan ook te zweverig voor mijn gevoel, maar hij niet. Maar ja, ik woonde te ver weg om naar hemzelf te gaan. Maar heb daar inderdaad erg veel geleerd en heb nu nog steeds (is ook alweer 9 jaar geleden ofzo) veel profijt van de lessen.

Dus misschien als je tijd en geld hebt een idee om een cursus te gaan doen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:50

Ja is niet verkeerd denk ik. Introductiecursus kost €50

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:56

Inderdaad die look-alikes }>

Hij is (of was, heb hem al tijden niet meer gesproken :o ) ook altijd wel in voor gewoon een aantal trainingssessies op afspraak hoor. Zeker als je een interessante casus hebt. Hij krijgt niet zoveel / vrijwel geen menpaarden dus wellicht vindt hij het gewoon wel leuk om een keer met jou en Veale aan de slag te gaan. Denk dat die mevrouw die ook op de trainingslocatie zit trouwens een hele goede is hoor, alleen doet ze alles onder de man. Emiel heeft ook gemend / ment nu nog (geen idee).

Ik ben zelf vreselijk eigenwijs met instructeurs en neem slecht iets van mensen aan maar in hem had ik enorm vertrouwen. Reed zo met mijn paard van toen net 4,5 door de bak zonder zadel en hoofdstel tussen andere paarden een ongelovelijke ervaring die ik nooit zal vergeten. Een vriendin van mij had toendertijd een paard met een laadprobleem... die werd gewoon flink doorgepakt (rustig, zonder geschreeuw of gedoe, maar wel zeer direct) en haar werd heel duidelijk verteld hoe ze moest handelen. En daar hou ik dus van.

Wat grappig Tine dat jij dus 9 jaar geleden trainingen bij hem hebt gevolgd. Om het systeem een beetje te begrijpen is het inderdaad erg leuk om gewoon zo'n intro dag mee te maken, als je het hebt gezien weet je ook of je denkt dat je er wat mee zult hebben. Voor hetzelfde vind je het niks, kan ook.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:58

Kan natuurlijk altijd veale zijn casus voorleggen.

Het trailerladen is een probleem, vind het niet heel erg maar het is wel lastig, dit kan ik dus ook niet alleen.
In de bak is hij vrij dominant en komt soms zo hard op je af. Hij is natuurlijk groot sterk en lomp

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:35

Ik heb hem net een mailtje gestuurd (algemeen mailtje) over mennen en het freestyle systeem. Vanuit het freestyle systeem bereidt hij / het systeem paarden voor op het leven als rijpaard zeg maar. Maar ik vraag me dus ook af of hij heeft nagedacht over hoe je het doorvertaald richting menpaard. Ben benieuwd hoe / of ik antwoord krijg.

Voor zaken als trailerladen, gedrag in de bak wat je zegt, kun je met het systeem best veel voor elkaar krijgen. Maar mijn haflinger is met het freestylen tot 2x toe gewoon dwars door de bakplanken heen geramd en een keer zelfs onder een ijzeren paal die de bak afsloot (bak werd afgesloten met twee palen, een op plm 80 cm en een op plm. 1.20 cm) hij kroop er gewoon onderdoor, ongelovelijk.... :o kon dus niet goed omgaan met druk }> / week wel heel erg voor de druk die ik op hem uitoefende :roll: kon ik hem vervolgens weer uit zijn stal halen, helemaal over de z e i k.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:44

Ik heb nooit grondwerk ala Voest of iets gedaan maar wel altijd grondwerk. De paarden lopen bij mij los en overal tussendoor dus is het erg belangrijk dat ze je begrijpen en respect hebben voor me. Ze lopen ook altijd zonder halster of iets. Was goed te merken toen ik een pensionpaard erbij kreeg die stond echt altijd in de weg in het begin, ging niet voor je opzij etc. Dat heeft ze wel snel geleerd haha.