[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:09

auwauw Tine, dat heeft waarschijnlijk tijd nodig om te herstellen, hopelijk geen maanden ! Sterkte :(:)
Tass heeft stoute poezelbeest, maar idd wel ff pootjes checken (o, ik lees net dat je idd naar DA gaat ermee??? Hopelijk valt 't mee!!!)
Naaltje heeft keigoeie tips voor Tassie over aanpak onwillig poezelbeest :D
Frensie zit bij fysio in de opbouw, wat goed zeg! Ik hoop met je mee op mooi weer, nodigt toch meer uit tot een wandeling dan grijze regen!
Janouk thankx, inmiddels heeft DA één en ander uitgelegd vanmiddag

Nou, DA dus geweest. Zul je altijd zien dat je paard dan onschuldig lief staat te zijn en doet alsof er niks aan de hand is :? Zou dat net zoiets zijn als dat ik kiespijn heb en t bij de tandarts lijkt alsof dat weg is???
Dat kunnen paarden toch niet??? Maar goed, rondje lopen ging aardig, dus rondje draven. Toen viel hij toch op zijn rechter voorbeen.
Een rondje hamertje-tik gespeeld over de hoeven, kijken of er reactie kwam op drukking. Was minimale reactie. Daarna tang in alle vier de hoeven gezet. Bleek aardig wat vering in ijzer te zitten, wat kan duiden op flinke zwellingen onder de ijzers.Vervolgens kreupelheidsonderzoek voortgezet. Dus hoefgewricht rechterkant verdoofd en nog eens keertje draven. Viel hij op z'n linkerbeen. Dus linkerhoefgewricht verdoofd en weer een rondje. Ging beter, dus probleemzone gevonden! Beide hoefgewrichten. Oorzaak??? Kunnen nog miljoen dingen zijn, maar 't meest voor de hand ligt het volgens DA dat er kneuzingen onder de voeten van de voorbenen zitten die hem flink pijn doen.
Een nieuw soort pijnstiller gekregen (naam even vergeten) en die tot en met maandag twee keer daags inzetten en dan zou het zomaar kunnen dat het weer helemaal goed komt met m'n vlek!!! *\o/* *\o/* *\o/*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:11

supervlek! :)
weten ze dan ook hoe ie eraan komt of? Gewoon nieuwsgierig hoor :j

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:17

Het meest voor de hand ligt het wanneer ervan wordt uitgegaan dat de hoefsmid hem te kort heeft bekapt en zijn voeten teveel in andere stand heeft gedwongen en hij last heeft gekregen van drukkende ijzers en hierdoor raar is gaan staan waardoor hij kneuzingen heeft gekregen. Het blijft beetje koffiedik kijken, maar dit past in het beeld kennelijk... en ik hoop het van harte, klinkt beetje gek misschien, maar als het dit is, komt het zeer waarschijnlijk helemaal goed met m'n taaie poown!!! Ik ben ook altijd zo nieuwsgierig :D En dat onderzoek was heel interessant om mee te maken :j
Keigave dierenarts!!!

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:18

enneh, uit enthousiasme en vol goede moed heb ik maar een menzweep gekocht :D
Van Flex ofzo, wel grappig, van bamboe. Niet zo heel licht geloof ik, maar ik vond hem zo leuk :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:20

welke dierenarts? (ik ben écht niet nieuwsgierig _O- )

Buiten dat, als je weet waardoor het kwam, weet je ook hoe je het moet gaan voorkomen natuurlijk :j
Had je een nieuwe hoefsmid? :)

fleck zweep?? :D bamboe.. ik zie je nu in gedachten met zo'n halve struik in je handen zitten :')

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:23

hihi... ik ga 'ns een plaatje zoeken. DA pb ik je even
Nee, hoefsmid doet Har al anderhalf jaar naar volle tevredenheid... snap ik ook niet zo goed, maar ben altijd super tevreden over hem... Zal 'm wel 'standje' geven :D

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:29

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:31

Nou ik ben weer terug :+...

Poezel heeft prikje gekregen (pijnstilling) en moet 10 dagen op de metacam... (goh als ik dat had geweten, ik heb het nog staan van Blond :roll:). Als het na het weekend niet verbeterd is moet ze terug en gaan ze een foto maken van haar pootjes als ze slaapt :).

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:31

Naalt: Ik ben alleen thuis :+. De rest komt morgen pas terug :+.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:36

aaah Tassie, poezel zielig ... Kan íe bij Har in de stal als gezelschapsdier, samen op de pijnstilling %)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:42

Ja inderdaad :(:).

Alleen kan ik me herinneren dat Har niet zo lief is voor Poezels toch? :+..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:45

Tass: zieke poes. Ook bekend waar ze last van heeft?
Prinsje: klinkt goed, komt vast weer helemaal in orde
Frensie: ik heb ook revalidatieproject gedaan. Weliswaar voor andere problemen, maar mijn opbouw ging veel te snel, waardoor ik erge terugval had. Ik hoop dat dat bij jou niet zo zal zijn. Wil je niet bang maken, maar wilde toch ook een beetje waarschuwen.

Nou, heb net geprobeerd de kar op de trailer te krijgen (hier thuis kan manlief dat wel doen, maar bij de vereniging moet ik het alleen doen). Krijg verdorie niet eens de oprijplaten los. Kan niet zonder vreselijke pijn bij de veren komen. GRRRRRRR IK WIL NAAR LES. Komende zondag zou ik debuut hebben in de L met ponybeest. Hij gaat heel fijn en nu zul je zien, kan ik straks niet. Heb de neiging hele flesje arnica in een teug leeg te drinken en heel pakje pijnstillers per keer. Maar ja, dat is misschien ook niet verstandig. ;(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:45

loopt poezel straks nog moeilijker :=

poezel stoned, errem beest. :* voor poezel

@prinsjeH; gave zweep! *prijzig :oo *

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:49

@Tassie: haha, da's waar ook (was ik al vergeten :oo ) Moeten we niet doen !!!
@Tine: wil manlief niet mee naar les??? En heeeel misschien is het voor je lijf ietsje beter om lesje week uit te stellen of vloek ik nu tegen je??? Dan snorry Y;( Gun je die les van harte natuurlijk!
@Naaltje: haha, ik heb 'm goedkoper gescoord... stuk goedkoper :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:53

Prinsje: dan moet ik weer een oppas regelen en manlief zegt dat ik sowieso ook niet een uur op de bok kan zitten (kan ook nauwelijks op een stoel zitten, dus hij heeft best wel een punt). Rust zal vast het beste zijn, maar dat is niet mijn sterkste kan. :D Als het dan maar bij 1 weekje blijft.

Ik heb ook flexzwepen, maar dan de fiberdingen

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:55

@Tine: vrees dat manlief gelijk heeft dan... 1 Weekje aanzien wordt het dan maar :j
Die fiberdingen zag ik ook, maar vond deze zo leuk 'nostalgisch' overkomen... of klinkt dat truttig??? :D

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:56

Ja ze weten niet wat het is... Ze kunnen aan de pootjes zelf niks bijzonders zien...

Daarom moet ik het nu goed in de gaten houden. Ze mag nu ook niet naar buiten want als het slechter gaat en ze is buiten kan ze ook wel eens niet naar huis komen. Dus moet binnen blijven :j.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:57

Prinsje: Sexy zweep :9 :D.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:58

@Prinsje: gelukkig goed nieuws *\o/* . Ik was ook dol op mijn bamboezweep helaas vond iemand anders hem blijkbaar ook heel leuk :(

@Tass: fijn dat het ook met de poes gelukt is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:00

@PrinsjeH klinkt als logisch verhaal. Gekneusd hoefbeen heeft een paard van mij ook een keer gehad. Duurde wel een paar weken hoor voordat dat helemaal weg was, maar is weer helemaal goedgekomen. Moest toen 4 weken op rust zetten (1e 2 weken paar keer per dag wandelen, langzaam wat uitbreiden, niet belasten) en daarna heb ik haar nog 2 weken extra laten staan (was toevallig net met vakantie :+ ), was alles over. Traumeel/arnica druppeltjes helpen goed bij dat soort kwetsuren, kun je kopen bij de drogist, werkt voor mens & dier. Fijne zweep trouwens :j

Oudere paarden moeten hoefsmeden niet teveel aan willen sleutelen, is mijn stelling maar goed, wie ben ik :o En koudbloeds plus veel Gelderse/Groningse paarden hebben nu een maal een grotere/ruimere en vaak iets plattere hoef dan warmbloeds sommige hoefsmeden verkijken zich daar ook op. Dan zetten ze het paard gewoon te nauw en vaak ook te stijl op de ijzers / halen te veel 'breedte' uit de hoef. Je hebt zelfs paarden die er op termijn stokkreupel en ellendig van worden (dus chronisch) doordat ze er verkeerd opgezet worden vanuit een referentiekader van een veel smallere en kleinere rijpaardhoef. Vergelijk bijv de voeten van Bente maar eens met die van Brazil. Dan zie het verschil tussen een 'Gelderse' voet en een rijpaardhoef.

@Tine ai dat klinkt als zeer beroerd, heb je geen hersenschudding. Klinkt misschien weer raar maar als je zo hard op je rug/stuitje valt kan dat dus en je bent er ook nog misselijk bij. Jij gaat dus niet naar de les he, je blijft thuis, dit is volgens mij niet verantwoord :n

@Frensie zou fijn zijn als dat gaat lukken! Is dat iets wat je dan zelf aan mag geven wat je wilt of bepalen zij dat of hoe werkt dat?

Vandaag weer erg fijn gewerkt :D
Morgen mag ik weer naar de peerden :D nu eerst aan de kook :Y) :evaw:

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:03

Tassie: hihi, sexy struik op de kar... moet ik ook nog sexy d'r bij gaan kijken (dan rennen ze in de wijde omgeving gillend een blokje om vrees ik, ik ben daar niet zo goed in :+ )

@Avaluna: nou ja zeg, dat meen je niet... gewoon weggediefd ??? Belachelijk, daar heb ik toch zo'n hekel aan! Het viel mij op eerste stal ook zo bitter tegen in die paardenwereld hoeveel er stiekemweg gewoon gegapt wordt joh! Dan denk ik, die mensen hebben allemaal geld voor paarden en kennelijk is een borstel van een euro toch niet veilig... :? Ik ga heeeel zuinig op de mijne zijn :j

EDIT
VHU heeft ook gepost :wave: Welkom thuis :D
Helemaal eens hoor, niet sleutelen en doen aan de hoeven van m'n opa-pown ! Stoute smid }> Haha, weet je, hij is zo'n geschikte vent, ik weet zeker dat 't echt een foutje is, hij is zelf ook van mening dat je bij een ouwe zo voorzichtig moet zijn. Snap ook niet hoe het heeft kunnen gebeuren, heeft ie misschien teveel gekletst tussendoor met mij :oo
Ik zeg m uiteraard dat Har een hele kreupele episode achter de rug heeft en dan zal hij zeker weten heeeel voorzichtig doen volgende keer, alle vertrouwen in (en anders krijgt íe ruzie met de baas en bazin van Har }:) )

En dat 't wat langer kan duren is vooral voor Har jammer, maar 't kan mij niets schelen, al duurt 't een jaar, als ik maar weet dat 't de goeie kant opgaat!!! Ben nog klein beetje sceptisch nu over het herstel en daar baal ik van hoor, maar komt gewoon uit ongerustheid...

Ben dus heel dubbel, heel opgelucht en nog beetje duveltje in m'n achterhoofd van de bezorgdheid :D
Laatst bijgewerkt door Smickey2011 op 29-09-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:06

ahjoh, in 't slechtste geval heb je lekker veel plek op de weg prinsje! <<)

@tine; ohh! :(:) denk aan jezelf!!

ik ben m'n presentatie aan het bouwen. Moet 'm morgen houdne :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:19

Naaltje: alweer een presentatie? Of is dit dezelfde waar je het laatst over had (vrij keuze in onderwerp)
Prinsje: logisch dat je het nog niet volledig vertrouwt. Zou ik ook niet doen. Maar het klinkt wel logisch.
VHU: toen ik Rembrand 3 jaar geleden kocht, stond hij op ijzer 2, nu op 4. Hij stond dus ook echt veel te nauw. Is een grofgebouwd paard, kun je wel hoefjes van een Salinero onder willen hebben, maar dat past natuurlijk niet. Gelukkig had mijn smid het gelijk door en zijn ze heel geleidelijk vergroot.
Ik ben alleen maar misselijk als ik een pijnscheut door mijn stuitbeen voel gaan. Verder niet. Maar man, wat maakte ik een klap. De bodem is hier thuis dus echt knoerthard. Geen zachte landing in zacht zand. Ben bang dat dit nog een heel tijdje gaat duren. En ik blijf dus maar braaf thuis. -O-
Avaluna: daar wordt een mens toch pissig van. Laat ze zelf een zweep kopen zeg.

Nou, ik ga proberen me te verplaatsen naar de bank.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:23

Prinsje wel nee joh :D. Jij kan dat wel :P

Zo ik ben klaar met werken... Nu soeppie maken en daarna naar stal :D.
Even snel paardjes doen en weer met mijn dekentje op de bank.... Blehhh :P.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:24

Manlief is frietjes halen, heb even geen zin om ook nog te gaan koken. Oei wat slecht :o , maar wel lekker :Y)