[AR] de bekende shetland sulky's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:03

Ik ga bij IvysToeter voor het oude model kijken.

Heeft iemand daar voor mij de maten van? Van tussen het lamoen en de lengte ervan?

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:51

anne_bento schreef:
hoe is het lamoen breder te buigen..?

Mijn buurman is installateur en heeft van die pijpenbuigers en die heeft hem breder gebogen voor mij.
Werkt prima.
Ik zie echter nu dat er een betere versie si die ik liever had gehad, maar goed ik heb deze nu....

En ach hij doet het wel dus....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 22:15

Afbeelding
Honey100cm) met het grote lamoen (strengen zitten inmiddels een gaatje korter)

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:26

Zo te zien hangt de sulky in je lichtogen en "draagt" honey hem dus op haar rug, en hangt hij niet mooi in balans. Als hij in balans is, zweeft hij in je lichtogen, trekt je pony met zijn borstje en heeft hij geen gewicht op zijn rug.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:23

Stef zit er nou een soort knik in je lamoen? Ik heb gewoon rechte stangen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:18

de meesten hebben zelf het lamoen aangepast of aan laten passen.
De mijne is ook aangepast in vorm, maar mijn pony's passen er daardoor niet meer tussen, dus moet ik hem alsnog laten veranderen, breder maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:50

deze is gewoon origineel, heb er niks aan gedaan. Dinkeygirl, ik heb erbij gezet dat de strengen inmiddels korter zitten waardoor dit nu dus niet meer is

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:47

stef schreef:
deze is gewoon origineel, heb er niks aan gedaan. Dinkeygirl, ik heb erbij gezet dat de strengen inmiddels korter zitten waardoor dit nu dus niet meer is

Dat los je niet op door de strengen korter te maken hoor, dit los je op door het zwaartepunt van je kar naar achteren te leggen. Dit doe je door of je lichtogen hoger vast te maken of gewicht aan de achterkant van de sulky toe te voegen, of allebei.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:53

dat los je wel op door de strengen korter te maken, doordat de strengen te lag waren trok ze nl met de lichtogen, nu niet meer.
Verder ga ik ervanuit dat mijn instr (op zijn advies zijn de strengen korter gemaakt) daar dan vorige week tijdens de les wel wat van had gezegt

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:29

Het gaat er niet om waar ze mee trekt, het gaat erom dat het gewicht van de sulky en jou erin, nu nog steeds op haar rug rust. Maar goed, als jij dat zo fijn vindt, en het goed vindt voor je pony, dan moet je het lekker zo houden Knipoog

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:04

als de strengen niet kort genoeg zitten trekt ze inderdaad niet met het borsttuig, dat kun je wel oplossen door de strengen korter te maken. Echter dat de kar niet in balans hangt en het gewicht op de rug van de pony rust zul je alsnog moeten oplossen door de lichtogen te verhogen of het gewicht meer naar achter te plaatsen, zoals al is gezegd. Als je lamoen nu in de lichtogen zweeft is het goed, maar anders niet.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:05

DinkeyGirl schreef:
Zo te zien hangt de sulky in je lichtogen en "draagt" honey hem dus op haar rug, en hangt hij niet mooi in balans. Als hij in balans is, zweeft hij in je lichtogen, trekt je pony met zijn borstje en heeft hij geen gewicht op zijn rug.

Ook mijn 1e gedachte bij het zien van de foto!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:16

Jaaa ik heb er ook een Lachen
Het oude model, overgekocht van IvysToeter Lachen
Superblij Tong uitsteken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:26

Napie schreef:
Ik vind wel dat je heel vaak leest dat die dingen een lekke band hebben. Na 7 jaar, 12000 km in ruig terrein heb ik nog nooit een lekke band gehad met mijn marathonwagen

Had ik dit maar nooit gezegd! Afgelopen weekend voor het eerst een lekke band gehad. Spijker erin.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:56

Ik heb de nieuwe uitvoering van die sulky sinds donderdag.
Hij bevalt me super. Reden dat ik hem nooit eerder had genomen was omdat de wielen geen beugel erom hadden en je dus met die iele wieltjes kans hebt dat ze dubbel klappen. Althans dit hebben wij gehoord. Deze uitvoerig bevalt super en ik kan hem nu al niet missen. Heerlijk. Hij rijdt beter als mijn oude sulky.
Joyce is 1.03 en past mooi voor. Maar een langere lamoen zou misschien net wat mooier staan kwa lengte. Dus misschien dat ik ooit nog een langere lamoen aanschaf. Maar eerst crossen we zo nog even door. Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:06

Het lamoen heb ik inmiddels laten verbreden en het zweng heb ik ook hoger geplaatst zodat hij meer kan bewegen. En ik raad iedereen aan er stophaken op te zetten! Heb mijn pony vandaag voor het eerst ingespannen en de lichtogen gingen glijden. Nou heb ik een nuchtere pony maar het kan heel anders aflopen. Mijn pony gaat er dan ook niet meer voor voordat er stophaken opzitten.
Mijn advies is dan ook koop dit karretje niet als je zelf niet handig genoeg bent er wat aan te sleutelen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:03

Een week of zes geleden heb ik een shetlandsulky bij van Schie gekocht, hij verkoopt de verbeterde versie waar dan ook nog een verstelbare boom opgezet is. Doordat je de boom goed aan kan passen is hij voor verschillende maten shetlanders te gebruiken, de onze van 1.07 m past er perfect voor, ik ben superblij met mijn karretje en gebruik hem veel vaker dan de vierwieler gewoon omdat het zo'n handzaam ding is.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:18

Hoe duur was die verstelbare boom als ik vragen mag?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:54

De sulky in die uitvoering is 315 euro, wat de boom los kost weet ik niet.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:57

de sulky prijzen zijn verhoogt zag ik naar 335

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:48

Waarschijnlijk door die boom dan. Heeft die verstelbare boom wel stophaken dan?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:35

ik ga een stuk van mn lamoen af laten zagen.. wilde gister Moon er weer voor zetten maar ze moet vrij ver naar voren aangezien het lamoen anders aan de voorkant teveel uitsteekt, maar ik denk dat ze dikker is geworden aangezien ze met dr buik dus echt klem zat! nu moest ik of het lamoen breder zien te krijgen, of Moon een stuk naar achter zetten, daar heeft ze alle ruimte aan de zijkanten, maar dan moet er een stuk vanaf.
Nu leek me dat een makkelijkere optie dus dat gaat de staleigenaar voor me doen Lachen
inmiddels is mn tuig ook op en top op maat, nu het mooie weer nog, dan kunnen we weer aan de slag Haha!

*nu wil ik eigelijk nog stophaken eraan.. maar hoe krijg je die zelf eraan? sorry als het ergens al vermeld staat..*

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:50

Je moet hem zoiezo uitbuigen, anders kan je pony namelijkz ijn kont niet keren, als zei net zo klein is als buck teminst 80/85 cm..

en kunnen ze niet fatsoenlijk een bocht om

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:13

Wil iemand een keer een foto plaatsen van helemaal aangepaste sulky met stophaken, de verbeterde zweng enz? Want als Grietje weer beter is, wil mijn pa de sulky ff helemaal in orde maken en dan is het handig als hij een goed voorbeeld heeft Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:26

anne, je kan achter bij het lamoen die dingen loshalen, dan kan je bijna het hele lamoen laten verbrede.

Ik heb mijn 4 wieler nu ook te koop koetsen/99749874-recreatie-wagen-mini-tot-grote-shetlander.html?complete_ad=2