[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid72

Re: Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:46

Ik heb 2 voskleurige look-alike grote Shetlanders (ca 1m10) van 3 en 6 jaar die ik momenteel aan het opleren ben.

wat me opvalt op de foto's is dat er zo vaak in een 4-wielig karretje gereden wordt met een tuig met lichtogen ! Dat is daar helemaal niet voor geschikt !

Akkoord, het is best moeilijk (en duur) om een tuig met brancardbeugels te vinden voor een Shetlander, maar als je met een 4-wiels karretje rijdt, dan moet je dat echt wel hebben (want de lamoenen van een 4-wiels karretje kunnen in tegenstelling tot de bomen van een "sulky" naar omhoog en omlaag). Met een aanspanning met lichtogen kan je mijns inziens zelfs niet door het menexamen raken, omdat de aanspanning verkeerd is.

En ik zie ook op een foto strengen die rond de bomen gewikkeld zijn ? Levensgevaarlijk !

Maar voor het overige is het echt wel fijn, die shetties

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:35

Je kan met een vierwielige wagen zowel rijden met ligtogen als met brancardbeugels. Het alleen wel zo dat als je van die dichte lamoenen hebt dat je dan niet met de ouderwetse ligt ogen kan rijden. Daarmee kun je alleen rijden als je brancardbeugels of veiligheidsligtogen hebt.

Verder snap ik je vraag niet helemaal. Je hebt het eerst over 2 shetten en dan over een enkelspantuig.

Daarbij is een tuig met ligtogen heel goed geschikt om mee te rijden als je een vierwielige wagen hebt. Wat je bij je koetsiersbewijs leert is dat brancardbeugels niet fijn rijden als je een tweewielige wagen hebt. Maar het 1 sluit het ander niet uit.

Strengen om de bomen gewikkeld? a. heb je als het goed is alleen 1 boom als je dubbelspan rijdt en kun je dus nooit over bomen spreken. b. zal ik wel heel dom zijn dat ik het in al die jaren nog nooit heb gezien. Heb je misschien een voorbeeldfoto?

Zou je iets duidelijker willen zijn in je vragen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:40

Sigrid72 schreef:
wat me opvalt op de foto's is dat er zo vaak in een 4-wielig karretje gereden wordt met een tuig met lichtogen ! Dat is daar helemaal niet voor geschikt

En ik zie ook op een foto strengen die rond de bomen gewikkeld zijn ? Levensgevaarlijk !

Ik heb het beiden, aangenomen dat je met "bomen" de zweng bedoeld. En ben heel benieuwd wat er nu zo gevaarlijk en niet geschikt aan is.

Aangezien ik ook een tweewielig wagentje heb heb ik tuig met lichtogen nodig waarbij de buitensingel kan schuiven. Ik zou nieuw tuig moeten kopen voor de vierwieler? Ik heb er geen problemen mee met het rijden.

De strengen zijn erop gemaakt om zo vastgemaakt te worden, evenals mijn zweng. Dan zijn tuigmaker en wagenmaker dus ook levensgevaarlijk bezig. Ik begrijp dat je waarschijnlijk doelt op het losschieten wat je met snelkoppelingen wel hebt. Ik heb snelkoppelingen aan de marathon wagen, maar die zijn niet geschikt voor de huidige strengen die echt gemaakt zijn om om de zweng te draaien.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:44

Ik denk dat ze om de lamoenstokken van het enkelspan bedoelt.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 22:47

Ik heb met mijn vroegere 4-wielige aanspanning ook altijd met lichtogen gereden en dan draaide ik de buitensingel een keer om de lamoenen heen, dan bleef het ook goed liggen.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:51

Ik denk dat ze doelt op de laatste foto van de vorige pagina (van jesperlover)? Daar zijn idd de strengen om het lamoen gedraaid en het probleem wat je dan imo krijgt >> een zweng beweegt, om de schouders de ruimte te kunnen geven. Nu zit er geen beweging in en dat lijkt me voor de pony erg vervelend en vlg mij moet dat haast ook wel schuurplekken/ drukkingen veroorzaken....

Wat betreft die lichtogen met een 4 wieler...dat kan hoor. Dat leer je ook op het KB- examen! Wat niet kan zijn brancardbeugels bij een 2wieler, omdat hierbij de lamoenstokken in het lichtoog moeten kunnen zweven....daarnaast heeft een schoftuig met brancardbeugels nooit een beweegbare draagriem, die je juist wel nodig hebt voor een 2 wieler.

Zo heel verhaal....

Wel leuk trouwens, al die aanspanningen! Zitten echt superstoere bij!

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:24

oops, blijk ik niet erg duidelijk te zijn geweest

Aangezien het om 2 Shetlanders gaat die nog helemaal opgeleerd worden, zet ik ze natuurlijk nog niet direct samen in een dubbelspan, maar worden ze momenteel enkelspan ingespannen... voor een 4-wielskoets met brancardbeugels.

Brancardbeugels zijn inderdaad niet comfortabel voor een 2-wielskoets maar zijn wel beter dan lichtogen als je met een 4wielskoets rijdt (de lamoenen gaan minder op en neer glijden)

Veiligheidslichtogen ken ik niet. Iemand die daar een foto van heeft, zodat ik het verschil kan zien met lichtogen ?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:49

Als je de buitensingel goed aansingelt dan gaan lichtogen niet heen en weer glijden bij je vierwiel wagen. Een Vierwielwagenlamoen (mooi woord) beweegd niet zo veel als die van een tweewieler.

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:10

napie schreef:
Als je de buitensingel goed aansingelt dan gaan lichtogen niet heen en weer glijden bij je vierwiel wagen. Een Vierwielwagenlamoen (mooi woord) beweegd niet zo veel als die van een tweewieler.

Nee idd, want mijn 2wielwagenlamoen (ook mooi woord ) zweeft in de lichtogen...vlg mij is dat nog beweegbaarder dus als het lamoen van een 4wieler wat een beetje hobbelt
heb het gevoel dat ik onduidelijk ben...

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:35

Ik heb geen last van "zwevende" lamoenen van de vierwieler in de licht ogen haha.

Wel ging in het begin de wagen wiebelen in draf. Maar dat bleek niet met de aansingeling te maken te hebben, doch met het feit dat de burry's te ver uit elkaar lagen en daarmee niet dicht genoeg op de pony dus. Het geheel kon gaan zwabberen. We hebben toen de lamoenen wat naar elkaar gebogen.

Overigens moet inderdaad de zweng vrijuit kunnen bewegen zodat het borsttuig over de borst glijdt en niet schuurt als dit niet kan schuiven (eh wat moeilijk omschreven geloof ik )

Je ziet dit vaak als "fout" als mensen met een autoband oid gaan trainen en dan de strengen rechtstreekst, zonder zweng, aan het te slepen voorwerp vast maken. Dan schuurt het borsttuig ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:22

Sokkebok schreef:
Ik heb met mijn vroegere 4-wielige aanspanning ook altijd met lichtogen gereden en dan draaide ik de buitensingel een keer om de lamoenen heen, dan bleef het ook goed liggen.

Dit doe ik inderdaad ook; rijd wel met lichtogen, beweegbare zweng en om te voorkomen dat de bomen van het lamoen naar voren schieten, draai ik inderdaad aan beide kanten de buitensingel 1x om het lamoen heen (ervoor); zo kan het hele zaakje niet bijv. bij een abrupte stop naar voren vliegen; heb ook dit advies gekregen van de man waar we het karretje en het tuig van hebben gekocht (rijdt zelf ook aangespannen met shetlanders, ook marathons) en werkt prima wel doe ik altijd, als ik de broek vastmaak aan het karretje, de streng door de 'lus' van de broek heen; dat voorkomt dat wanneer het paardje onverhoopt gaat bokken o.i.d met één van zijn achterbenen over de strengen heen kan raken ook erg handig, en erg veilig; anders hangen de strengen een stuk lager, waardoor het voor de pony makkelijker wordt om er zijn achterbeen overheen te krijgen zegmaar

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:41

Heej iedereen,

Ik mag me nu officieel een menner noemen

Ik had vandaag mijn examen van het koetsiersbewijs en ben geslaagd!!

Nog bedankt voor de roos napie

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 16:46

De strengen door de broeklussen deed ik eerst ook, maar daarna heb ik strengophouders er aan gemaakt van sporenriempjes.

De buitensingel deed ik achter de stopwig (of hoe dat ook heet) en het lichtoog voor de stopwig voor het remmen. Dus ik deed de singel eerst recht naar beneden en dan pas met het draaien om de lamoen achter dat pinnetje.
Zo kunnen de lamoenen ook niet uit de lichtogen schieten als er een streng of zo zou breken, want dan trekt hij de kar met de buitensingel.

Wat een ander er van vind maakt me niet uit (want sommige........grrrrrrr), maar ik vond het veiliger.

Sokkebok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 16:52

findira schreef:
Heej iedereen,

Ik mag me nu officieel een menner noemen

Ik had vandaag mijn examen van het koetsiersbewijs en ben geslaagd!!

Nog bedankt voor de roos napie

Hey, knap gedaan hoor en profiat.
Ik zou zeggen: veel menplezier!

Sigrid72

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:29

Heeft er iemand een foto van die veiligheidslichtoog zodat ik het verschil kan zien met een gewoon lichtoog ?

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:51

@ sokkebok: ahjah, inderdaad nu ik erover nadenk is het inderdaad lichtoog vóór 't pinnetje en singel erachter hahaha ja je doet het altijd zo automatisch bij het inspannen, maar eh schriftelijk zoiets uitleggen is dan soms een beetje ingewikkeld

Die 'strengophouders' van spoorriempjes is eigenlijk wel een superslim idee ga ik ook maar eens proberen; een stuk praktischer Thanx voor de tip

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:51

ik wil binnen een half jaar gaan beginnen

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:57

Findira gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!
Foto's ben ik nu in Mijn Album aan het zetten. Als je een mailtje naar me stuurt krijg je de link!!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:45

Findira aan het werk
Afbeelding

mariska12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:55

ik wil ook graag gaan mennen !! maar... ik kan het niet echt volgensmij en als ik bijv op hem gaan zitten ... en hij is alleen dan vind hij opeens alles eng ... en dat lijkt me best link met karretje er achter !! (hij doet het ook gewoon een beetje uit eigenwijsheid hoor denk ik !!) maar ik wil het wel gaan doen ...

mariska12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:58

hebben jullie misschien tips ??

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:02

noortjejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:51

ik rij met mijn shet bij een shetlander menclub. (http://www.lytsmarkrigel.nl/).
we rijden daar 1 keer in de maand.
we doen ook allemaal shows en zo.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:54

Ziet er leuk uit!

EquiPlus

Re: [AR]Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:13

Wij hebben dit 2span. Doordat we nog meer paarden hebben, komen ze onvoldoende aan bod. We gaan dus op zoek naar een nieuw baasje