[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:38

Anya schreef:
Chemisch ingrijpen? Met verzwakte schimmel die ze al hebben? Die ieder paard (ook een gezond paard) standaard op zijn huid heeft zitten? Noem het wat je wil hoor Scheve mond

Ow omdat ze het al hebben, is het niet chemisch meer? Pulken van de huid en dan inspuiten ofzo?
Niet elk paard heeft standaard een schimmel . Maar ja, ik heb ook een kat zonder vlooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:40

Anya schreef:
Zucht Scheve mond

Waarom zucht je?
Uitgediscussieerd?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:42

Pipo schreef:
Net als wat Lovely al zei: Primeval is pure sponsoring, dus die mensen die meereizen hebben waarschijnlijk gewoon geld geroken.

OK, eerst zeg je dat sportlieden nooit naar deze "lui" gaan, ik kom met een paar internationaal bekende sportlieden aan, en dan is het ineens weer voor het geld Verward Ik stop er mee Haha!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:45

Ja maar Prom, het lijkt me toch volstrekt helder dat meneer P niet bepaald vies is van een handige aanpak en samenwerking brengt hem waarschijnlijk toch weer verder. Zo snijdt het mes aan twee kanten voor beiden partijen en dat lijkt me ook niet zo raar. Niet alles is rozengeur en manenschijn, sommige verbintenissen zijn gewoon puur zakelijk. Als P niet zakelijk was geweest, dan was hij überhaupt nooit in de bekendheid getreden. Hij zal er gerust mooi van wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:46

promptertje schreef:
OK, eerst zeg je dat sportlieden nooit naar deze "lui" gaan, ik kom met een paar internationaal bekende sportlieden aan, en dan is het ineens weer voor het geld Verward Ik stop er mee Haha!!

Sorry........jij komt met 2 mensen, en ik heb geen idee wie het zijn. Maar vergeet niet dat iedere ruiter op internationaal nivo een sponsor heeft.

En wat ik al eerder zei: Een zwaluw maakt geen zomer. De rest werkt niet met die gasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:48

Voor afdoende euri per jaar wil ik mijn paard wel omdopen in "Parelli's Lovely Game" voor op wedstrijden Haha!. Is niet goedkoop trouwens en ik blijf gewoon zonder carrotstick starten en met een normaal hoofdstel .

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:49

Over het rijden met een carrot stick. Of eigenlijk de hele N.H

Als ik aan verschillende paardenmensen vraag wat N.H. is krijg ik verschillende antwoorden. De meeste antwoorden komen neer op 'paardvriendelijk omgaan met je paard' Mijn volgende vraag is dan natuurlijk; "maar wat is dat dan, paardvriendelijk omgaan met je paard". Je hoort dan kreten als: Je verdiepen in de leefwijze en gedachten gang van het paard, of woorden als respect en vertrouwen.

De laatste jaren is N.H een hype. Iedereen wil opeens 'anders' omgaan met het paard. Maar is dat wel zo paardvriendelijk? Volgens mij is dat het vanuit het paard gezien eigenlijk niet. Een paard heeft behoefte aan leiderschap, duidelijkheid en grenzen stellen. Het 'anders' omgaan met je paard schept dus juist onduidelijkheid.

Er zijn ook mensen die met een lang teugeltje gaan rijden en niet teveel vragen van het paard. Het paard zou dan gelukkig zijn. dat is toch niet waar? Het paard is niet gemaakt om ons te dragen. Dus als je dan toch op zijn rug klimt moet je hem ook zo trainen dat hij zijn werk aankan. Je leert een paard anders lopen met een gewicht op zijn rug. Je moet zijn spieren sterker maken en het allerbelangrijkste altijd de controle bewaren.

Maar wat is nu het meest 'natuurlijk'. Is het beter om met zadel te rijden of zonder…rijden met bit of zonder…rijden met lange teugel of op maat…longeerzweep of alleen een touw. En dan zijn er nog al die methodes en evenveel boeken, videobanden of 'paardenfluisteraars'

Ik zie alle methodes als gereedschap. Ik gooi in mijn gereedschapskist wat ik nodig heb en kan gebruiken. En d erest laat ik voor wat het is. Er is nog geen enkele methode die gehel aansloot bij mij en bij Karan.

Over het enten... Ik ben er nog niet uit.

Het resultaat is je paard beter maak. Niet om schade aan te richten. dat zou toch niemand moedwillig doen. Hoewel sommige ruiters de prestatie boven de gezondheid stellen.

maar ik heb maar 1 paard en daar ben ik zuinig op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:50

Lovely schreef:
Ow omdat ze het al hebben, is het niet chemisch meer? Pulken van de huid en dan inspuiten ofzo?
Niet elk paard heeft standaard een schimmel . Maar ja, ik heb ook een kat zonder vlooien.

prof. dr. h.j. breukink: gezondheid en ziekte bij paarden:

een schimmel kan geruime tijd op een paard aanwezig zijn zonder dat er veranderingen van de huid te zien zijn en pas tevoorschijn komen als het paard door ziekte of stress verminderde weerstand heeft. Nieuwe paarden op een bedrijf waar de schimmel (onzichtbaar voorkomt) krijgen vaak binnen een maand de huidafwijkingen die het gevolg zijn van de besmetting met de schimmel.

Zo dat was mijn laatste toevoeging aan dit topic.
Ik vind het namelijk geen discussie meer maar een wellus/nietus. En daar wens ik mijn tijd niet aan te besteden. Dus nog heel veel discussieplezier hier toegewenst. En tot elders op bokt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:54

Jammer dat je niet kan vertellen wat de toegevoegde waarde van NH voor een sportruiter is Anya.

Wat Runningkawa ook al aanhaalde, de NHers doen heel bijzonder over bepaalde handelingen met paarden, die voor ons doodnormaal zijn. De Nhers geven er een naampje aan. En de boerenverstandmensen doen dat gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 01:56

Mijn paard heeft geen schimmel en daar ent ik hem dus niet tegen (wel tegen influenza omdat ie daar dood aan kan gaan). Hij heeft ook geen mok, dus aan afgewerkte olie heb ik niks. Luchtzuigen doet hij niet, het is kennelijk een blij gezond paard.
Verder doe ik niet aan prietpraat met stokjes en touwtjes van bepaalde samenstelling en ik vraag me toch af hoe ik dat al die jaren overleefd heb Verward.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 02:03

Lovely schreef:
Mijn paard heeft geen schimmel en daar ent ik hem dus niet tegen (wel tegen influenza omdat ie daar dood aan kan gaan). Hij heeft ook geen mok, dus aan afgewerkte olie heb ik niks. Luchtzuigen doet hij niet, het is kennelijk een blij gezond paard.
Verder doe ik niet aan prietpraat met stokjes en touwtjes van bepaalde samenstelling en ik vraag me toch af hoe ik dat al die jaren overleefd heb Verward.

Ik heb hetzelfde ( op het luchtzuigen bij een paard na dan Haha!) maar als ze schimmel krijgen, en het is een van de jaarlingen. Dan doe ik er wel olie op ( geen afgewerkte, maar gewone motorolie) en dat werkt prima!

En ook ik heb geen enkele behoefte aan allerlei touwtjes, stokjes en weet ik wat nog meer voor oliebol. Zoals Sjuimpje al eerder benoemde: Het grootste gedeelte wat ik van NH ken: Dat zijn echte prutsers!

Ik wil mijn paarden opleiden voor de sport, waarbij ze de grote kans hebben uiteindelijk verkocht te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 02:06

Oooh nee, die van mij verkoop ik nooit, dus hij is lekker personally trained Lachen. Hij ligt in een kreuk om een carrotstick denk ik, wortel kent ie, zweepje kent ie, maar we moeten geen dingen door elkaar gaan husselen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 02:11

Lovely schreef:
Oooh nee, die van mij verkoop ik nooit, dus hij is lekker personally trained Lachen. Hij ligt in een kreuk om een carrotstick denk ik, wortel kent ie, zweepje kent ie, maar we moeten geen dingen door elkaar gaan husselen denk ik.

Ik denk dat het niet eens te maken heeft met verkopen ja of nee.......iedereen wil gewoon graag een normaal opgevoed paard. Of je deze nou houd, of niet.

Tja..ik denk dat ze hier ook ietswat in de war raken als ik met een wortel op een zweepje aan ga komen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 02:12

Ik weet wel van vroeger iets van een wortel aan een touwtje, maar daar trapt hij niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 02:13

Huertecilla schreef:

Dat wij bijvoorbeeld zelfs onze hengst vrij bij de merries en veulens in een familiegroep houden is wel natuurlijk, maar heeft niets met onze manier van op onze paarden ríjden van doen.

Leuk dat je dat op die manier doet, maar gebruik zelf dan ook geen voorbehoedsmiddelen. Dan ben je zelf ook pas natuurlijk bezig.

( ben het topic nu ff helemaal aan het doorlezen Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 02:21

HC spuit bij zijn merries de cyclus weg volgens mij, waardoor die niet hengstig worden. Dat is ook heel erg natural, maar dan wel met een bepaalde "touch". Er zijn voors en tegens, vooral als je wilt voorkomen dat je kudde anders opeens geen tijd meer voor de baas heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 02:40

Lovely schreef:
HC spuit bij zijn merries de cyclus weg volgens mij, waardoor die niet hengstig worden. Dat is ook heel erg natural, maar dan wel met een bepaalde "touch". Er zijn voors en tegens, vooral als je wilt voorkomen dat je kudde anders opeens geen tijd meer voor de baas heeft.

Ok, dus als ik het even goed begrijp.............hij wil dat de paarden Natural leven, maar spuit wel de cyclus weg met een smerig goedje?

Ja dat rijmt het wel..........

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:10

Dan weer mijn vraag: WAT hebben jullie dan gezien aan NH? Welke demo's. Nu we het toch de hele tijd over parelli hebben...hebben jullie daar ooit wel eens een demo van gezien??? Hebben jullie enig idee wat de levels inhouden?

Het komt er heus niet op neer dat je alleen maar met een touwhalster relax door de bak hobbeld... dat is ook helemaal niet de bedoeling. Eerst wil je respect van je paard dan dat ie impuls heeft en dan ga je pas naar verzameling. De meeste die hier meedoen aan deze discussie houden deze volgorde ook aan. Maar ik neem aan dat ook hen moeten toegeven dat het gros van dressuur rijdend NL het andersom probeerd te doen.

Het nut van kunnen rijden op een touwhalster...als het paard niet luisterd ook het lichtste waarom er dan iets scherpers omhangen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:19

memory schreef:
Het komt er heus niet op neer dat je alleen maar met een touwhalster relax door de bak hobbeld... dat is ook helemaal niet de bedoeling. Eerst wil je respect van je paard dan dat ie impuls heeft en dan ga je pas naar verzameling. De meeste die hier meedoen aan deze discussie houden deze volgorde ook aan.
Maar ik neem aan dat ook hen moeten toegeven dat het gros van dressuur rijdend NL het andersom probeerd te doen.

en waarop baseer jij die wijsheid?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:31

Voorgaande pagina's heb ik niet gelezen. Vriendjes zijn?

Heike schreef:
Over het rijden met een carrot stick. Of eigenlijk de hele N.H

(...)

De laatste jaren is N.H een hype. Iedereen wil opeens 'anders' omgaan met het paard. Maar is dat wel zo paardvriendelijk? Volgens mij is dat het vanuit het paard gezien eigenlijk niet. Een paard heeft behoefte aan leiderschap, duidelijkheid en grenzen stellen. Het 'anders' omgaan met je paard schept dus juist onduidelijkheid.

(...)

Maar wat is nu het meest 'natuurlijk'. Is het beter om met zadel te rijden of zonder…rijden met bit of zonder…rijden met lange teugel of op maat…longeerzweep of alleen een touw. En dan zijn er nog al die methodes en evenveel boeken, videobanden of 'paardenfluisteraars'

Ik zie alle methodes als gereedschap. Ik gooi in mijn gereedschapskist wat ik nodig heb en kan gebruiken. En d erest laat ik voor wat het is. Er is nog geen enkele methode die gehel aansloot bij mij en bij Karan.

Bij alle NH-methodes waar ik kennis van genomen heb, is het
onbetwist leiderschap van de mens buiten kijf.
Met of zonder hulpmiddelen.

Vraag ik me nu af of ik dat allemaal totaal verkeerd begrepen heb Clown
of dat jij van NH-methodes - 'de hele NH' omvattend - weet die ik niet ken? Verward

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:39

Lovely schreef:

Ik neem aan dat jij mij uit kunt leggen waar de carrotstick voor bedoeld
is en hoe die ontwikkeld werd? Knipoog

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:58

Pipo schreef:
Leuk dat je dat op die manier doet, maar gebruik zelf dan ook geen voorbehoedsmiddelen. Dan ben je zelf ook pas natuurlijk bezig.

Ja kan ook gewoon alles afkraken he

Wat je hier zegt is gewoon krom. De mens staat wat beschaving betreft erg ver af van het paard. Wij dragen kleding en hebben sex voor onze lol.

Een paard niet, hij reageert puur op zijn omgeving, dus de hormonen in zijn lichaam en die van de paarden om hem heen.
Door haar cyclus te veranderen met hormonen (volgens mij is dit geen smerig goedje, de pil zijn ook hormonen) geef je die hengst de kans op een bestaan wat stukken meer overeenkomt met zijn natuur. De gemiddelde hengst zal dit nooit meemaken, alleen zijn een box of paddockje.

Overal kleven ook nadelen aan, maar het lijkt me zeer zeker het overwegen waard.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:59

Botervlieg schreef:
Ik neem aan dat jij mij uit kunt leggen waar de carrotstick voor bedoeld
is en hoe die ontwikkeld werd? Knipoog

Als je het topic even doorspit vind je de uitleg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:39

Pipo schreef:
Ok, dus als ik het even goed begrijp.............hij wil dat de paarden Natural leven, maar spuit wel de cyclus weg met een smerig goedje?

Ja dat rijmt het wel..........

Een 10 met een griffel voor het misslaan van de plank op het luiden van de klok!
Een beter voorbeeld van een vooroordeel zonder enige kennis van zaken had ik zelf niet kunnen geven.
Dat maakt de indruk over de rest van jullie uitspraken er niet positiever op.
Proficiat

Gebruik de zoekmachines zou ik zeggen. Tip: onder Humane Society en immunologie kom je verder dan onder voortplanting of hormonen Cool
Veel plezier Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:14

Mijn NH Tong uitsteken Clown

Hoger kan ook, alleen geen foto van Verdrietig
Afbeelding

en ik heb op horse event de aanfluiting gezien van...? weet zijn naam niet eens meer, was zo flauw en slecht