[AR] dressuur en vaardigheid 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:54

Anke schreef:
Dressuur blijft een subjectief iets. Zelfs als een jury zo objectief mogelijk oordeelt. Hou je verschillen.

Wat mij opvalt is dat de ene graag ontspanning ziet, terwijl de ander gaat voor oprichting.
Dan krijg je een ander soort beoordeling.

Ook een opgericht paard moet ontspanning laten zien. Daarnaast hangt het af van de klasse waarin je rijdt in welke mate er oprichting verwacht wordt, dus ik begrijp deze zienswijze niet.

Anke

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:22

Precies. Afhankelijk vd klasse waar je in rijdt.

Neem bijv. B dressuur. Hoog bovenin en achter de loodlijn.
Of aan een lang teugeltje.
2 aanspanningen. Totaal verschillend. Dan is het afhankelijk van wat de jury graag ziet.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:09

Anke schreef:
Dressuur blijft een subjectief iets. Zelfs als een jury zo objectief mogelijk oordeelt. Hou je verschillen.

Wat mij opvalt is dat de ene graag ontspanning ziet, terwijl de ander gaat voor oprichting.
Dan krijg je een ander soort beoordeling.
Jurysport zit toch een stukje persoonlijkheid in.

Ik zie ze bijv. niet graag achter de loodlijn lopen. Terwijl een ander dat minder storend vindt. Wellicht geef ik een 5 voor een onderdeel waar het paard bijna met de kin op de borst zit. Een ander een 7.
Tuurlijk moet het grotendeels overeenkomen in de grote lijnen. Echter zul je altijd verschillen houden.

Neem de middendraf/uitgestrekte draf. Veelal zie je pony's en paarden hierbij versnellen. Verruiming ontbreekt of is te gering.
De menner vindt vaak dat dit onderdeel top ging. Het voelde vanaf de bok als verruimen. Tempo liep goed op. Zo krijg je al snel dat het punt afwijkt van het gevoel vd menner.

Maar ook hierbij vind ik: het zou niet zo mogen zijn dat de een graag iets ziet en de ander wat anders.... het zou een uniform iets moeten zijn; wat Gem zegt, afhankelijk van de klasse waarin je rijdt.
Daarvoor is er een richtlijn voor wat men moet laten zien, en te diep of achter de loodlijn is niet wenselijk, maar wel beter dan een paard wat met een onderhals loopt, sterren te kijken.
Wat geef jij een paard wat sterren kijkt?

Er is toch een richtlijn wat je moet beoordelen in de B-Dressuur? en dat is volgens mij zeker geen lang teugeltje....

mevisto schreef:
Juryleden vinden de Friese rijders ook niet altijd leuk. Want als je ze de punten geeft die ze verdienen. Krijg je te horen dat je dronken bent als je zit te jureren.

En als jurylid zou je daar immuun voor moeten zijn.....

Gelukkig heb ik een goede instructeur die me lekker met 2 voeten op de aarde houdt, ook omdat ik nogal perfectionistisch ben aangelegd :o maar jeetje... je krijgt (meestal) wat je verdiend en ik ben blij dat ik een knap paard gekocht heb met een goeie draf.... maak ik nog een beetje kans :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:14

Het zal nooit helemaal uniform zijn. Het blijven mensen.
Daarom zul je ook verschillende waarderingen krijgen.

Jury A vindt netjes op de letter rijden belangrijk
Jury B let meer op de juiste stelling en buiging.

Je rijdt een perfecte volte. Alleen komen de raakpunten er niet in voor.
Jury A zal je dan een lager punt voor dat onderdeel geven dan jury B.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:15

Anke schreef:
Het zal nooit helemaal uniform zijn. Het blijven mensen.
Daarom zul je ook verschillende waarderingen krijgen.

Jury A vindt netjes op de letter rijden belangrijk
Jury B let meer om de juiste stelling en buiging.

Je rijdt een perfecte volte. Alleen komen de raakpunten er niet in voor.
Jury A zal je dan een lager punt voor de onderdeel geven dan jury B.

maar dat zou niet zo moeten mogen!! het zou een richtlijn moeten zijn waar een jurylid zich aan dient te houden....... de persoonlijke voorkeur mag daar gewoon geen deel van uitmaken.

Maar hee, dat is mijn bescheiden mening...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:17

Anke schreef:
Precies. Afhankelijk vd klasse waar je in rijdt.

Neem bijv. B dressuur. Hoog bovenin en achter de loodlijn.
Of aan een lang teugeltje.
2 aanspanningen. Totaal verschillend. Dan is het afhankelijk van wat de jury graag ziet.

Nee, ook niet. Er zijn zoveel redenen om geen voldoende te geven.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:26

Ik heb met Jazz en Two Spot beiden Z dressuur gemend.
De een liep iets voor de loodlijn en de ander wat erachter.
De een zette foutloze en brave proeven neer. De ander wat expressiever met hier en daar een foutje.
2 totaal verschillende pony's. Even groot en beiden wit.
Dan merk je gewoon in de punten wat graag gezien wordt. De ene keer was dat Two Spot. De andere keer Jazz.
Ik denk gewoon dat je niet kunt verwachten dat elke jury identiek beoordeelt. Zolang jurysport door mensen wordt uitgeoefend, zal er altijd verschil zijn.
Dat maakt het gelijk ook uitdagend.
Het beste werkt: gewoon voor jezelf rijden. Ongeacht de punten.
Soms zit je op een lijn en soms niet.
Soms krijg je de punten die je verdient, soms te weinig, soms teveel. En zo ziet ieder dat anders.
Als je lekker gereden hebt en tevreden bent, heb je een fijne dag gehad. Als je dan ook nog een prijs wint of winstpunten mee maar huis neemt, is dat extra mooi meegenomen.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:27

niet identiek, maar wel volgens richtlijn.. en dat is nu net het verschil..!

jij hebt de jury cursus voltooid. wat staat daarin wat je als richtlijn moet aanhouden?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 01:08

Richtlijnen zijn denk ik niet goed vast te stellen, je moet op dat moment beoordelen wat er loopt, vooral bij het mennen kun je van mini shet t/m belg in je ring krijgen, kinderen t/m de oudere garde. luxe dure wagens t/m simpele zelfmaak wagens.

Onze ene pony loopt nu L, is niet echt voorwaarts, dus dat heeft onze eerste aandacht, aan de teugel en nageeflijk is de volgende fase, proberen we zo nu en dan, maar heeft nog niet de prioriteit. Als je dan kijkt wat deze pony voor punten scoort, het is net een loterij van 160 t/m 198, in willekeurige volgorde, van laatste t/m glorieus winnaar.
De opmerking dat de pony voorwaartser moet zijn staat steeds minder vaak op het protocol, dus dat gaat goed, maar dan heb je jury's die vinden dat hij in de L aan de teugel moet lopen, op de loodlijn en jury's die vinden dat hij heerlijk ontspannen loopt, met het neusje net voor de loodlijn en dat belonen, al met al kan dat een verschil geven van meer dan 30 punten.
Of hier richtlijnen voor te geven zijn, betwijfel het, het is net wat iemand het ideale plaatje vindt en hoe hij/zij waarschijnlijk zelf ook rijdt.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 07:22

En toch ben ik het daar niet mee eens: er zou uniform beoordeeld moeten worden volgens bepaalde richtlijn.
Maar goed, voor die discussie is dit topic dacht ik niet, dus laten we maat gewoon ophouden :o

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 07:51

Wat jij wilt is een utopie Irene. Een mooie gedachte, ik zou het ook graag zo zien, maar het is helaas niet haalbaar.
Daarvoor zou je met robots moeten werken als jury.

Ik heb voorgereden bij de jurycursus. Eerste keer in een wedstrijdring sinds ons ongeluk. Ging dressuurmatig niet echt ergens over (mijn doel was gewoon veilig rondkomen :+ ).
De punten varieerden enorm. Van winstpunten tot net niks. Ieder (aspirant) jurylid had er een redenatie voor. En inclusief redenatie klonk het prima. Keek je alleen naar de punten, was het raar. Ik denk dat zolang de opleiding zo is als het nu gaat en je daarna weinig begeleiding krijgt, de grote verschillen gewoon blijven.

Dat overigens los van het gegeven dat "men" er in het algemeen nog niet eens over uit is wat de perfecte dressuurproef is en hoe dat eruitziet.
Als dat niet eens vast staat, hoe wil je dan uniforme beoordelingen krijgen?

En dus rijd ik lekker voor mezelf. Is mijn gevoel fijn, dan ben ik blij. Ongeacht wat de jury zegt. En andersom ook.

Ben het er overigens wel mee eens dat je in bijv Oost veel anders (strenger) gejureerd wordt dan in Noord. Heeft wellicht met niveau te maken. Hoe je dat oplost? Wat meer uitwisselen?
Als organisatie probeer ik voor de dressuur zoveel mogelijk verschillende juryleden te vragen en vragen we ook wel eens iemand uit Oost bijv.

Ander vraagje: heeft iemand hier zich al verdiept in de regels mbt de verschillende vaardigheidsparcoursen vanaf 1 april? Gaan jullie met hoezen werken of gewoon 2 parcoursen uitzetten? Of nog maar 1 klasse uitschrijven?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:56

Met bovenstaande pony reden wij nog in de B, kregen we bij de ene jury weer 170, bij de ander in de 190, deze laatste jury is echter ook voorzitter van het menforum, dus die zou moeten weten hoe het moet.
Hij heeft het ons en het andere jurylid (die geheel perplex stond van het verschil in punten tussen de twee proeven :)))toen ook even uitgelegd, volgens hem moet een paard/pony in de B ontspannen rondlopen, met een losse verbinding, niet gestoord worden in de mond, niet in de krul worden getrokken, goed voorbereid worden op de figuren en uitstralen dat hij het leuk vind.
Deze gebruiksaanwijzing, geldt echter alleen bij deze jury en geeft geen garantie op een winstpunt bij een andere jury :), ook al is hij voorzitter van het menforum.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:06

Grainey schreef:
Met bovenstaande pony reden wij nog in de B, kregen we bij de ene jury weer 170, bij de ander in de 190, deze laatste jury is echter ook voorzitter van het menforum, dus die zou moeten weten hoe het moet.
Hij heeft het ons en het andere jurylid (die geheel perplex stond van het verschil in punten tussen de twee proeven :)))toen ook even uitgelegd, volgens hem moet een paard/pony in de B ontspannen rondlopen, met een losse verbinding, niet gestoord worden in de mond, niet in de krul worden getrokken, goed voorbereid worden op de figuren en uitstralen dat hij het leuk vind.
Deze gebruiksaanwijzing, geldt echter alleen bij deze jury en geeft geen garantie op een winstpunt bij een andere jury :), ook al is hij voorzitter van het menforum.

Maar dit is wel een voorbeeld van wat ik bedoel met een richtlijn :) overigens vind ik Hermann persoonlijk een heel fijn en eerlijk jurylid.

assie schreef:
Wat jij wilt is een utopie Irene. Een mooie gedachte, ik zou het ook graag zo zien, maar het is helaas niet haalbaar.
Daarvoor zou je met robots moeten werken als jury.

Ik heb voorgereden bij de jurycursus. Eerste keer in een wedstrijdring sinds ons ongeluk. Ging dressuurmatig niet echt ergens over (mijn doel was gewoon veilig rondkomen :+ ).
De punten varieerden enorm. Van winstpunten tot net niks. Ieder (aspirant) jurylid had er een redenatie voor. En inclusief redenatie klonk het prima. Keek je alleen naar de punten, was het raar. Ik denk dat zolang de opleiding zo is als het nu gaat en je daarna weinig begeleiding krijgt, de grote verschillen gewoon blijven.

Dat overigens los van het gegeven dat "men" er in het algemeen nog niet eens over uit is wat de perfecte dressuurproef is en hoe dat eruitziet.

En dus rijd ik lekker voor mezelf. Is mijn gevoel fijn, dan ben ik blij. Ongeacht wat de jury zegt. En andersom ook.

Ben het er overigens wel mee eens dat je in bijv Oost veel anders (strenger) gejureerd wordt dan in Noord. Heeft wellicht met niveau te maken. Hoe je dat oplost? Wat meer uitwisselen?
Als organisatie probeer ik voor de dressuur zoveel mogelijk verschillende juryleden te vragen en vragen we ook wel eens iemand uit Oost bijv.

Ander vraagje: heeft iemand hier zich al verdiept in de regels mbt de verschillende vaardigheidsparcoursen vanaf 1 april? Gaan jullie met hoezen werken of gewoon 2 parcoursen uitzetten? Of nog maar 1 klasse uitschrijven?

Maar dat dat niet vaststaat, betekend eigenlijk dat er geen richtlijn is :+

Ik geloof dat wat ik bedoel niet helemaal tot zn recht komt: voorbeeld van wat ik bedoel is dat een paard wat sterren kijkt (met een weggedrukte rug dus) eigenlijk de oefeningen niet helemaal correct zal kunnen uitoefenen. En toch zie ik mensen op wedstrijden met een paard wat als een giraf rondloopt, praktisch met zn billen aangeknepen, flinke punten rijden en dat klopt imo niet.

Maar goed, idd is het een utopie denk ik, het enige wat ik wel ontzettend kwalijk vind is dat sommige juryleden bepaalde rassen hoger danwel lager punten dan de ander. Dat moet niet mogen.

mevisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:19

Daarom is het ook vaak een verrassing hoe er gejureerd wordt als er twee jury s aan de ring zitten.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:28

Sinds vorig jaar is er weer een nieuwe 'lichting' juryleden. Ben benieuwd hoe die jureren.

assie schreef:
De punten varieerden enorm. Van winstpunten tot net niks. Ieder (aspirant) jurylid had er een redenatie voor. En inclusief redenatie klonk het prima. Keek je alleen naar de punten, was het raar

Daarom vind ik het dus altijd fijn als er wat meer informatie bij de punten staat. Dit gebeurd in mijn ogen nog veel te weinig.

assie schreef:

En toch staat er in het proevenboekje wel wat er in een bepaalde klasse verwacht wordt. Ook in de dressuurproeven app wordt aangegeven wat men wil zien.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:49

Fenny schreef:
Sinds vorig jaar is er weer een nieuwe 'lichting' juryleden. Ben benieuwd hoe die jureren.

assie schreef:
De punten varieerden enorm. Van winstpunten tot net niks. Ieder (aspirant) jurylid had er een redenatie voor. En inclusief redenatie klonk het prima. Keek je alleen naar de punten, was het raar

Daarom vind ik het dus altijd fijn als er wat meer informatie bij de punten staat. Dit gebeurd in mijn ogen nog veel te weinig.

dit vind ik ook, zeker als er laag gepunt wordt vind ik dat er toelichting bij moet staan.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:23

Dat mis ik inderdaad bij het mennen, als je geen winstpunt scoort, en je hebt alleen maar 6jes en een paar 5en zonder verder commentaar, dat vind ik jammer. Als jury vind je misschien dat er wat meer oprichting in moet oid, tenminste, ik neem aan dat een jury dan vind dat er ergens in het plaatje nog iets niet helemaal correct is. Ik zou heel graag zien dat ze het er dan bij zetten, dan kun je er iets mee doen :j

Onder het zadel hebben we het wel meegemaakt vorig jaar, in de L1 na het 1e proefje riep de jury mij bij zich omdat ze het jammer vond dat ze net geen winstpunt kon geven omdat ze het paard teveel op de voorhand zag lopen. Als tip gaf ze dus mee voor de 2e proef dat er wat meer aan gereden moest worden, dat werd gedaan en toen kwam er in de 2e proef (andere jury) een winstpunt uit. Eeuwige dank aan de jury dus, want daarmee kon verder gewerkt worden :j

De nieuwe jury's hebben we al een paar keer gehad, wij vinden ze wel prima :j De menners en jury kennen elkaar niet, wat een wat meer onafhankelijk resultaat geeft. Wij kennen een jury die ons dubbelspan niet meer dan 185-190 punten wil geven in de B en L, omdat hij weet dat het span al M geklasseerd is geweest. Het maakt echt niet uit hoe je rijd, altijd 185-190 punten, omdat 'het span het al kan dus moeilijk kon het niet zijn om ze rond te sturen' (en ja, dat heeft hij daadwerkelijk aan ons vermeld). Toen ze vorig jaar weer M gestart werden gaf hij elke keer boven de 195, dus toen kon het ineens wel >;) Dat soort dingen heb je dan niet.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:24

Grainey schreef:
Dat mis ik inderdaad bij het mennen, als je geen winstpunt scoort, en je hebt alleen maar 6jes en een paar 5en zonder verder commentaar, dat vind ik jammer. Als jury vind je misschien dat er wat meer oprichting in moet oid, tenminste, ik neem aan dat een jury dan vind dat er ergens in het plaatje nog iets niet helemaal correct is. Ik zou heel graag zien dat ze het er dan bij zetten, dan kun je er iets mee doen :j

Onder het zadel hebben we het wel meegemaakt vorig jaar, in de L1 na het 1e proefje riep de jury mij bij zich omdat ze het jammer vond dat ze net geen winstpunt kon geven omdat ze het paard teveel op de voorhand zag lopen. Als tip gaf ze dus mee voor de 2e proef dat er wat meer aan gereden moest worden, dat werd gedaan en toen kwam er in de 2e proef (andere jury) een winstpunt uit. Eeuwige dank aan de jury dus, want daarmee kon verder gewerkt worden :j

De nieuwe jury's hebben we al een paar keer gehad, wij vinden ze wel prima :j De menners en jury kennen elkaar niet, wat een wat meer onafhankelijk resultaat geeft. Wij kennen een jury die ons dubbelspan niet meer dan 185-190 punten wil geven in de B en L, omdat hij weet dat het span al M geklasseerd is geweest. Het maakt echt niet uit hoe je rijd, altijd 185-190 punten, omdat 'het span het al kan dus moeilijk kon het niet zijn om ze rond te sturen' (en ja, dat heeft hij daadwerkelijk aan ons vermeld). Toen ze vorig jaar weer M gestart werden gaf hij elke keer boven de 195, dus toen kon het ineens wel >;) Dat soort dingen heb je dan niet.

:n >;)
nou ja...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:37

Grainey schreef:
Door selectiewedstrijden sluit je een aantal marathonrijders uit, die komen gewoonlijk niet op dressuur/vaardigheidswedstrijden, maar een kampioenschap is natuurlijk wel interessant, is dan meestal een eenmalige actie.
Volgens mij kwamen uit die hoek ook de meeste protesten op de districtsvergadering met betrekking tot de selectiewedstrijden, met als argument dat ze zich niet konden selecteren, want ze hadden het te druk met de marathons.
Ze wilden echter wel graag meedoen met het kampioenschap.

Je bedoeld denk ik samengestelde rijders een tak waarbij de dressuur heel belangrijk is en vaak strenger wordt beoordeeld dan bij D/V wedstrijden

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:47

Als je wilt rijden voor een nieuwe jury,
Kom dan op zondag 26 maart naar Parcival in Heesch.
Mooi terrein. Veel mogelijkheden mbt dressuur & Vaardigheid.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:49

8 April hebben wij in Zuidwolde dressuur wedstrijd 2 proeven en nog binnen.
En 2 vrij onbekende men juryleden :)
1 die vorig jaar pas de opleiding heeft gedaan en 1 die normaal dressuur t/m grand prix jureert :)
Volgens mij kunnen ze beide een eerlijke mening geven en ik vind het een voordeel dat je ze niet ieder weekend tegen komt :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:53

de vrouw van mijn instructeur(deed vorig jaar jurycursus) heeft meegejureerd op mijn eerste Z wedstrijd,puntenverschil was bijna gelijk aan de jury,zeer streng gejureerd maar terechte punten(winst en geen winst) heerlijk zo streng want ik weet wel waar we aan moeten werken en laten dat nou net mijn zwakke puntjes zijn... :j dus protecol kon meteen met haar man mee.....huiswerk voor ons!

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:31

Anke schreef:
Als je wilt rijden voor een nieuwe jury,
Kom dan op zondag 26 maart naar Parcival in Heesch.
Mooi terrein. Veel mogelijkheden mbt dressuur & Vaardigheid.

Ik heb mij opgegeven ! Leuk ben erg benieuwd. Onze 2 wedstrijd.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:39

Echwel , onze ervaring is dat er wat betreft dressuur in de SGMW toch veel gemakkelijker gepunt wordt dan bij de dressuur/vaardigheidswedstrijden, hier in het noorden tenminste.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:46

Ik denk dat je het wat dat betreft heel erg mis hebt als je op landelijk niveau gaat kijken.. onze ervaring is juist andersom, op grote wedstrijden moet je wel verdomd goed rijden wil je punten scoren....