[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:31

Fietsen valt meer onder soepelheid als conditie. Echter ga je heel veel kilometers fietsen is dit een ander verhaal. De pony heeft een fijne maat voor een shet in de mendurance (overigens ben ik van overtuigd dat kleiner ook kan hoor). Ik denk dat het een kwestie van trainen is als je met 2 personen gaat rijden. Dan zou ik eerder een teteringen en etten leur starten als een hellendoorn qua heuveltjes. (overigens heb ik andere niet gestart om je te kunnen adviseren) van horen zeggen is onstwedde ook mooi vlak.

Vanaf hoe oud mag je alleen zitten? Heb nooit op die regel gelet gezien ik 23 ben.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:32

Bedankt voor je reactie!
Wat versta jij als veel als ik vragen mag haha?
Volgens mij was de regel 18 jaar. Wat ik ook erg begrijpbaar vind! Ik zal ook niet graag zo veel km zelf door het bos rijden op het moment.

Barney1978

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:39

Met deze maat shetlander kun je prima starten, het is zaak wel zoveel mogelijk onverhard te gaan belasten in je training met de tweede persoon erbij. De vlakkere wedstrijden zijn inderdaad Onstwedde, Etten-Leur en Teteringen maar dan nog moet je je pony wel goed laten wennen aan zand en andere zaken die je tegen kunt komen.
Gewoon een keer proberen in een impuls wedstrijd, lekker gaan trainen en dan komt het vast wel goed.

Nou Nicole ik hoop er volgend jaar bij te kunnen zijn. Gisteren met onze vriendinnen de data besproken voor de vakantie van 2015, die zal als het goed is in de eerste drie weken van juni plaats vinden. Maar het bedrijf van 1 van de dames moet dit goed keuren. Dan hebben de pony's dus drie weken rust gehad voordat ik bij jou start. Nog even kijken of ik dan wel een klasse 2 of 3 kan starten, ik denk het wel omdat ze dan niet achteruit gaan in conditie maar dat zullen we dan dus de komende trainingsmaanden gaan zien.

Ik ga begin januari mits het weer het toe laat de druk weer opvoeren in de trainingen, nu genieten ze van korte en soms langere ritten. Maar willen we klasse 3 kunnen gaan starten, dan moeten we dit wel voordat maart begint weer verder gaan oppakken.

Wanneer gaan jullie weer trainen?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:20

Ik zou het wel leuk vinden als jullie er in 2015 weer bij zijn hoor.

Ik hoop in januari zelf ook te kunnen gaan trainen.
Eerst nog wat menlessen volgen zodat ik ook veilig mijn weg kan vervolgen als er iets engs is (groot verkeer bijvoorbeeld).

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:20

Napie schreef:
De kalender wordt al aardig compleet:
7 maart Ysselsteyn
19 april Teteringen
30 mei Wateren
27 juni Etten Leur

leuk, leuk.....

Volgens mij kan het rijtje inmiddels weer aangevuld worden:
8 maart Ysselsteyn
19 april Teteringen
30 mei Wateren
27 juni Etten Leur
19 september Onstwedde

Hellendoorn is nog niet bekend.
Boxtel (gaat 23 nov niet door) wil het volgend jaar misschien opnieuw proberen maar dan ergens in de zomer heb ik gisteren vernomen.
Andere nieuwe initiatieven zijn mij nog niet bekend. Mocht iemand andere data (waar dan ook in NL) weten/horen, geef het even door.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:49

Oh jammer had me opgegeven maar nog niets gehoord.
Was er al wel bang voor. Zou mooi zijn als ze juni/augustus kiezen dan is er niet zo een groot gat tussen de wedstrijden.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:56

Wordt Boxtel ook bekend gemaakt bij degene die zich hebben opgegeven?

Komend seizoen kunnen wij of Wateren of Etten-Leur niet starten ivm vakantie. Ik hoop dat Boxtel in augustus wordt gepland, dan is het gat met Onstwedde niet zo groot.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:31

Dat neem ik aan van wel, Toon (onze voorzitter) zou daar namelijk starten en ik begreep van hem dat hij gisteren een mail heeft gehad waarin aangegeven stond dat het niet door ging ivm te weinig inschrijvingen. Ook heb ik begrepen dat in die mail stond dat ze in de zomer een nieuwe poging wilden gaan doen maar volgens mij nog geen concrete datum.

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:33

Ik heb al eventjes niet meer gereageerd hier. Ondertussen zag ik dat er al heel wat verschillende onderwerpen aan bod zijn gekomen. Leuk om te lezen. Ik las ook iets over veel zieken, daar was ik er ook 1 van. Ben echt ruim een week onder de pannen geweest. Nu alleen nog een beetje verkouden en hoesten. Ik baal altijd zo als ik een keer ziek ben. Dan krijgt Murphy echt aandacht tekort, dat moet ik van de week maar weer goed maken.

De wedstrijdkalender begint al aardig vorm te krijgen, leuk leuk. Ik heb net de KNHS gemaild met de nieuwe datum voor de mendurance in Hellendoorn dat wordt 3 Oktober 2015. Ik ben benieuwd wanneer er weer een vergadering komt en wat er dan voor veranderingen op stapel staan. Iemand al iets gehoord over de organisatoren vergadering?

Ik help ook nog mee met een endurancewedstrijd in Ommen, daar heb ik volgende week weer een eerste bijeenkomst van met de andere dames. Zo blijven we bezig :P

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:48

Nee nog steeds niks gehoord. Lijkt wel een herhaling van vorig jaar. Toen werden ook alle emails mbt een organisatorenoverleg stelselmatig genegeerd door de KNHS.

Ook hebben wij nog een ander initiatief voorgesteld (ook met betrekking tot de mendurance) maar ook daar komt totaal geen reactie op.

Fijn dat je weer opgeknapt bent en super dat ook jullie in 2015 weer en mendurance organiseren. Ik zet 'm op mijn kalender voor op onze nieuwe website.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:49

Onze menvereniging zal in 2015 waarschijnlijk (nog) geen mendurance organiseren, maar we overwegen wel om dat in de toekomst evt. wel te doen.
Zou het mogelijk zijn dat ik namens onze vereniging alvast eens deelneem aan dat organisatorenoverleg? Met wie zou ik daarover contact kunnen/moeten opnemen?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:05

Ik stuur je even een pbtje MarjaR

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 17:17

Oeh je maakt me nieuwsgierig nicole wat hebben jullie in petto of moet dat nog geheim blijven?

Leuk marja, welke omgeving zou het dan om gaan?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:30

Ja dat blijft nog geheim :D

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:49

L_Rivaldo schreef:
Leuk marja, welke omgeving zou het dan om gaan?

Om Barchem (= Achterhoek).
Maar niets is nog zeker hoor. We zijn in "verkennende fase". :)

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:51

Leuk Nicole, je maakt me wel nieuwschierig naar dat nieuwe initiatief.

Marja, het zou heel mooi zijn als er bij jouw in de omgeving een wedstrijd bij zou komen. Kan me voorstellen dat je er eerst eens goed in wil verdiepen, vraag gerust!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:35

Oeeh, nieuwe dingen... Je maakt ons nieuwsgierig Nicole! :)

Ik fiets veel met beide pony's. Nu fiets ik ongeveer 7 km met ze, in een uur tijd. Ik bouw de conditie langzaam op omdat ze deze zomer lang stil hebben gestaan.
Sabrina moet weer bekapt worden, maar ik zie er nogal tegenop. Ze is standaard kreupel na het bekappen, gevolgd door een week of 2/3 van gevoeligheid op asfalt. Betekent over het algemeen dat ze dan 4 weken niets kan. Het ligt niet aan de hoefsmid, want dit is de 4e al. Of ik moet het echt slecht treffen wat hoefsmeden betreft, maar ze staan goed aangeschreven.
Ik wil van het voorjaar voor hoefschoenen kijken. Ook zou ik d'r hoeven graag op de foto willen hebben omdat het in de zomer erger is dan in de winter. Misschien toch steeds een lichte vorm van hoefbevangen, al zeggen zowel de dierenarts en de hoefsmid dat dat het niet is.
Maar echt normaal is het ook niet ;) En erg vervelend.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:59

Dat is echt niet gezond hoor linsa! Hollen ze zeker die hele zool uit?

Volgende keer vragen of ze alleen de hoefwand willen bekappen, evt straal netjes maken en meer niet.

Als je toch eens wist hoeveel hoefsmeden er niets van bakken: (

Mijn nieuwe pony komt morgen! En die staat belabberd op zijn hoeven: ( veelste lang + ijzers). Zal wel jaartje duren eer die weer goede hoeven heeft... bedenk ik me, ik had een hoefsmid moeten regelen voor morgen *-)

Kyano heeft super hoefjes, die is in 3 jaar 1x bekapt, de eerste week XD.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:16

Nee, ik weet het. Ze heeft altijd al gevoelig gelopen op grind en ongelijke ondergronden.
Mijn vorige hoefsmid liet de hoeven heel lang, dan was ze sneller van het gevoelige af, maar de hoefstand werd er niet beter van.
Mijn huidige hoefsmid doet niets aan de zool, zelfs niet aan de straal. Hij knipt en vijlt de hoefwand and that's it. Heb het hem ook laten zien, meteen nadat ze bekapt had, en hij zei dat het zeer waarschijnlijk lag aan het feit dat ze dunne zolen heeft.
Heb deze hele zomer niets met Sabrina kunnen doen omdat ze niet wilde lopen op het asfalt, en alles is hier asfalt. Op de weide ging het goed.

Edit; overigens heb ik nog nooit een hoefsmid gehad die aan de zool prutste. Altijd alleen knippen en vijlen, of als knippen niet nodig was alleen vijlen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 01:04

Tum heeft ook een dunne zool en de enige oplossing was voor hem echt ijzers. Hoefschoenen liep hij ook super op maar als ik ze even naar huis haalde of ging omweiden over de weg wilde hij echt alleen in de berm of liep zo sloom van de pijn. Tja voor paar 100 m steeds hoefschoenen omdoen was echt geen doen. Wellicht dst dit voor jouw pony ook scheelt.

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:57

Goedemorgen ladies!

Fietsen met een pony aan de hand lijkt me heel eng, nog nooit gedaan. Is het nog nooit mis gegaan Linsa?

Lijkt me heel vervelend als een pony heel gevoelig is op de zool. Die van mij heeft ijzers dus geen last van. Murphy heeft wel regelmatig er een ijzer af liggen. (Hij stampt nogal door zijn dikke sokken en mijt) moet zeggen dat het de laatste 2 keer wel goed ging, toen heeft hij ze er netjes 8 weken onder laten zitten.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:09

Ik meld me ook eens. Sinds dit jaar begonnen met de mendurance en we vinden het erg leuk. Met de pony fietsen vind ik niet eng. Op de wedstrijden waar wij ver moeten lopen met de pony, zetten wij hem naast de fiets. Thuis hoef ik dat trouwens niet te doen, wordt hij teveel afgeleid, haha. Wij hebben alweer zin in volgend seizoen, konden Teteringen niet meerijden omdat onze pony na Hellendoorn erg verkouden is geweest.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:28

Het is eigenlijk nog nooit misgegaan. Voot mij is het makkelijk ,hoef ik niet een uur te rennen. Als ze heel fris zijn doe ik het vaak niet.,omdat ik bokkesprongen en geren niet goed op kan vangen op de fiets.

Zaterdag komt er als het goed is iemand kijken naar de sulky, hopelijk is 'ie dan eindelijk weg. Hij staat zo ontzettend in de weg!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:49

BibiSmurf schreef:
Fietsen met een pony aan de hand lijkt me heel eng, nog nooit gedaan. Is het nog nooit mis gegaan Linsa?

Dat is niet eng hoor! athans met een opgevoedde pony niet :D

Ik fiets ook heel veel! Om die hoeven lekker hard te krijgen en conditie op te bouwen. Fietste zelfs met Booster zelfs wel eens met 2 pony's haha. Dat was dan wel een beetje eng :')
Ik skeeler ook heel veel met Kyano, ook super leuk.

Linsa: Oke! Ik ken heel veel hoefsmeden die dat wel doen, helaas :( :( En dan gek vinden dat ze dus daarna gevoelig lopen, en dan denk ik van tja, gek he ;-) Maar goed ergens zou het ook niet uit moeten maken idd wat als het hoefbeen goed hangt aan de hoefwand zou hij de zool hoe dan ook niet moeten raken. Mja.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:55

Welkom Confetti.
Zus van Liberty als ik me niet vergis?

Mijn paardje had ook erg gevoelige zolen, ook erg dun/zacht. Enige oplossing voor hem: ijzers en biotine bijvoeren. Sinds ik dat doe, gaat het super.