[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:13

Dat kan ik nog wel doen inderdaad. Maar zou het soort hoofdstel zo,n verschil kunnen geven? Ik weet ook niet wat ze geleerd heeft natuurlijk. Zal nog even bij de andere topics kijken.

Moet wel bekennen dat toen ik haar kocht ze te dik was. Bloedonderzoek gedaan en toen bleek ze een virus infectie te hebben. Dat zal nu ook wel over zijn

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 10:44

Het grootste verschil tussen het menhoofdstel en rijhoofdstel is m.i. het gebrek aan oogkleppen. Ze kan je nu zien, dus let verder goed op je hulpen, je positie t.o.v. haar (drijvende positie), je houding en beweging (m.n. je zweephoudende arm omhoog of omlaag). Soms maakt het veel verschil of je je wat klein houdt of dat je je groot maakt, afhankelijk van de dominantie van de pony.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:29

Misschien dat ze nu pas haar echte 'zelf' laat zien... of dat ze het gewoon nooit goed heeft geleerd. Zou zelf maar even van het laatste uitgaan, rustig oppakken vanuit kleine voltetjes om je heen.

Hier vandaag voor het eerst echt zelf achter Hero gelopen met lange lijnen. Hij is erg braaf, let heel goed op en stapt lekker door (plus staat ook goed stil :) ).

Het is steeds zulk raar weer met dan weer wind en regen en dan weer een mooie dag. Als het nu overmorgen een mooie dag is zetten we hem weer voor de band.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:33

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:02

Hallo,
Ik wil hier graag meepraten en meelezen als dat kan.
Eergister heb ik voor het eerst met het tuig om achter mijn pony gelopen. Ik had het daarvoor al 2x geprobeerd met longeerlijnen, maar dat werkte niet omdat ik de teugels dan nog niet door het tuig kon doen dus die gingen er dan helemaal naast hangen. Ik merk dat het sturen lastig is! Ik had het makkelijker verwacht... :P :o

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:46

Hoi xFioon! Gezellig :) Leuk dat je ook begonnen bent met oefenen. Hier kun je je ervaringen delen.
Ik heb gisteren ook weer geoefend. Mijn bijrijdster ging op mijn andere pony mee. Het gaf wel een super leuk gezicht en heel veel bijkijks! Stalker was super braaf. Ik had mijn sportschoenen aangetrokken zodat we ook wat stukken 'harder' konden gaan. Nou dat gíngen we! Zowel een mooie middendraf als een net beheerst galopje geprobeert! Ging super goed. Hij was heel braaf en weer makkelijk terug te halen. Alleen mn eigen conditie is aan verbetering toe :')
Afbeelding

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 14:16

Fioon: hier worden de leidsels of longeerlijnen ook wel door de lichtogen gedaan als de musketonhaken van de dubbele longe niet door de leidselogen passen.

En even in het algemeen: zouden jullie je foto's willen beperken en gebruiken zoals in de OP aangegeven, dus ter illustratie van uitleg?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:49

Citaat:
Ik had het daarvoor al 2x geprobeerd met longeerlijnen, maar dat werkte niet omdat ik de teugels dan nog niet door het tuig kon doen dus die gingen er dan helemaal naast hangen. Ik merk dat het sturen lastig is! Ik had het makkelijker verwacht..

Het is niet altijd handig om de leidsels door de ligtogen of de leidselsleutels te doen want vooral bij het sturen kun je dan niet / moeilijke gebruik maken van je leidsels om je paard net even dat duwtje te geven in een wending of als ze 'zwabberen'. Plus dat als ze gaan rennen je maar bar weinig te vertellen hebt. Je kunt ze beter gewoon los laten hangen, is mijn ervaring dan. Stel dat ze gaan rennen kun je dan nog altijd een leidsel los laten en ze op de volte trekken.

Je moet dan wel zorgen dat je (wat) druk houdt op het leidsel. Dus niet dat ze in (te lange) bogen hangen. Je zult ook zien als je wat druk houdt, je paard direct beter reageert en rechter voor je uit loopt. Als je op je paard zit heb je een veel kortere verbinding met de mond via je teugels. Via je leidsels heb je een paar meter afstand en komt de hulp dus langzamer door, zeker als je je leidsels laat bungelen. Als je wat meer druk houdt, heb je directer contact en komt je hulp sneller door.

Als je je paard daar direct aan went, heb je er voor de wagen ook veel profijt van, omdat ze dan als het goed is toch ook wel met wat druk moeten willen lopen, anders is het heel lastig sturen. Daarbij is het veiliger, want je kunt sneller reageren.

Bij bitloos mennen werkt het anders, dan heb je niet steeds druk schijnt het. Maar daar heb ik geen ervaring mee :7 En je kunt natuurlijk gewoon zowiezo zonder druk mennen, maar dat is een totaal andere stijl en daar heb ik ook geen ervaring mee :7

Maar als je dus van die zwabberende lijnen afwilt, is het handig met wat druk te lopen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:09

Ik had alleen last van zwabberende lijnen toen ik nog geen tuig had. Dinsdag had ik ze door de leidselogen. Op zich gaat het erachter lopen prima, mijn zus oefent het ook al met hem, en dat accepteert hij allemaal, hij blijft netjes voor me, wil er niet vandoor oid, maar ik vind zelf het sturen vooral nog lastig.
Ik heb wel iemand gevonden hier op bokt die me les kan geven, dus dan moet het toch wel gaan lukken dit jaar! :)
Zo moet je toch ook uiteindelijk sturen voor de wagen? http://www.mijnalbum.nl/Foto650-6SN8XETG.jpg

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:47

vandaag met mijn knapperd een rondje weg/bos gedaan helemaal ingetuigd maar de kar thuis gelaten. dus lekker droogmennen, en wat was hij braaf.

lekker voorop, wel hier en daar een kleine piaff omdat hij graag wilde draven en ik wil dat hij blijft stappen haha :D
meestal onder het zadel gaat hij op de terug weg naar huis erg rustig lopen, beetje sloom en amper voorruit te branden, nu bleef hij lekker door lopen aan het zelfde hoge stap tempo.
en OHZ loopt hij ook wel eens te mutsen, zogenaamd schrikken, ergens niet voorbij willen terwijl we er al 1000x gepasseerd zijn, en ook dit was nu helemaal niet!
erg leuk om die verschillen te zien!!

hebben jullie ook die verschillen tussen tuig/mennen en OHZ?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:45

Jolly loopt alleen voor de kar, daarmee dus geen ervaring OHZ.

Wat betreft het wel of niet gebruiken van de ligtogen of leidselsleutels; ik stem toch voor de leidselsleutels. Van de week Jolly droog gemend, maar was het schoftje vergeten. De leidsels kropen steeds naar voren aan zijn bit waardoor mijn stuurhulpen niet goed meer doorkwamen, als ik Jolly op een volte zette. Heel vervelend, ik ga dat schoftje dus nooit meer vergeten.
Lijkt me btw wel dat je met een Liverpool dit probleem niet hebt, tenzij je de leidsels in de bril hebt ipv de sleuven. Jolly loopt namelijk op een Utrechtse stang (bokkebitje).

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:04

Raden jullie het echt aan om met een Liverpool te mennen?
Ik had hem nu gewoon aan zijn gewone hoofdstel met dubbelgebroken trens, omdat de Liverpool die ik bij mijn tuig kreeg niet de goede maat is

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:53

ik heb de mijne nu met de les en zo droogmennen ook met zijn dubbel gebroken onderleg trensje gedaan.
hier reageert hij erg fijn op. hij is ontzettend gevoelig met alles en ik zou bang zijn dat hij met een stang gelijk te veel krijgt.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:07

Ik ben ook met een bustrensje begonnen. Mijn pony heeft nu een keer of vier het menhoofdstel met oogkleppen in gehad. Halstertouw of longeertouw maak ik niet aan het bit vast maar aan het halster, dat ik onder het hoofdstel laat zitten. Dan wandel ik met hem en dat gaat heel goed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:54

Ivm de zwaarte van de leidsels (dat is toch een paar meter leer wat je in je handen hebt ipv een simpel teugeltje :7 ) en het doorhangen van een trens, heb ik toch met mennen het liefste een stang / recht bit. Je kunt met een liverpool het leidsel gewoon door de bril doen dan heb je minimale hefboomwerking maar wel gewoon een recht bit.
Ik men met mijn beleerde pony Ollie, met een stangetje van Zilco, lichte tongboog naar voren en bij Hero, daar zijn we nu mee bezig met een postbitje met lichte tongboog. Beiden trouwens met zeempje/latex eromheen.

Vandaag Hero voor het eerst echt relaxed voor het sleepje *\o/* we moeten alles in hele kleine stapjes met hem doen. Dan gaat het goed. Dus dat doen we dan maar :7 toch een gevoelig typetje met 75% Arabier in hem. Moet zeggen als hij het snapt interesseert het hem allemaal ook totaal niet meer. Dat is wel heel mooi. Maar als hij het niet snapt / het te snel gaat is het wel heul spannend :oo dus doen we kleine stapjes :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:02

Aah, mooi om te horen. Het is inderdaad net of je ze soms ziet denken 'wat moet dit in **naam betekenen?' en er dan echt helemaal van slag door raken en soms zie je ze denken 'Pff, stelt niks voor, dat kan ik best'. Hihi := Sowieso ben ik wel een voorstander van de kleine stapjes. Liever extra lang met ze slepen tot het saaie aan toe, dan te snel willen gaan en ongelukken krijgen.. :(

Ik heb trouwens een super leuk recreatiewagentje op het oog.. tis alleen mn portemonee die het niet met mij eens lijkt te worden.. :n

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:11

:+ hij stond vandaag ook :? voor het sleepje :+ maar dankzij veel brokjes en belonen tussendoor was hij wel super braaf. Het is toch ook nog zo'n peutertje dan.

Lastig he, die geldboom die niet altijd of niet snel genoeg wil groeien :7

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 05:37

Aartje schreef:
Hoe reageerde jullie paard(en) op de oogkleppen eigenlijk? Ik oefen nu nog zonder, maar ben heel benieuwd of ze dat niet juist nog veel spannender vinden..

Ik beleer bij voorkeur eerst zonder oogkleppen. Juist om dezelfde reden waarom eerder in het topic iemand aangaf om het met te doen. Zodat ze niet kunnen schrikken van wat erachter hangt.
Ik wil juist dat ze weten wat erachter hangt en train liever iets langer om daar acceptatie in te krijgen. Dan snel beleren...' wat niet weet, wat niet deert'
Zo'n dier met oogkleppen (beleerd) zou maar eens een
keer omkijken en dan de kar erachter voor het eerst zien en zich kapot schrikken.
Natuurlijk snap ik dat iedereen een andere visie heeft, dit is zoals ik ermee omga...mijn bewuste keuze.
Soms moet je oogkleppen gebruiken omdat het paard anders teveel afgeleid is en dat kan ook verkeerd uitpakken. Een dier blijft een invidu en zul je dus ook zo moeten blijven behandelen om een optimaal resultaat te kunnen bereiken in beleren en training.

Bitje: train liefst met water- of d-trensje.
Op wedstrijd vaak ook gewoon daarmee.
Soms heeft een pony voor de veiligheid een hefboomwerking nodig.
Dan heb je op een cruciaal moment toch net wat meer te vertellen.
In de Z / ZZ men ik op wedstrijd vrijwel altijd met liverpool.
Thuis in de training wissel ik af. Longeren overigens vrijwel nooit met liverpool.
Belangrijk is om naar de pony/het paard te blijven en daarop alles af te stemmen, optimaliseren.
Er is geen standaard kant en klaar recept.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:46

Denk ook wel dat het afhankelijk is van type en grootte van paard/pony hoe dingen aangepakt worden. En natuurlijk is het paard en de ervaring van de beleerder altijd leidend.
Daarmee bedoel ik met ervaring van beleerder niet alleen hoeveel / hoe vaak of wat dan ook maar ook wat je allemaal al hebt meegemaakt of niet.

Denk dat het al een hoop scheelt als je nadenkt voordat je zomaar wat doet :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:54

VanHuisUit schreef:
Denk dat het al een hoop scheelt als je nadenkt voordat je zomaar wat doet :)

+:)+ Helemaal mee eens! :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:05

ik heb van de zomer een aantal keer met tuig op achter mijn jonge paard gelopen, uiteindelijk ook met oogkleppen, maar nog geen stang er in, maar een dun dubbelgebroken bustrensje.
dat vond ik op dat moment beter passen voor hem, hij had nog zo weinig in zijn mond gehad.

op dit moment staat het even stil, want de bak is te nat om verder te gaan hiermee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:41

Hallo mag ik me hier melden? :D

Voor het eerst tuigje aan!
Afbeelding

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:03

vandaag mijn haf voor de 2e x voor de kar gehad. en hij deed het weer super!
af en toe een drafje door de druk van de kar maar verder braaf gestapt in de bak.
kleine 20 min voor de kar.
gewoon rustig beginnen, vertrouwen opbouwen, vooral voor mezelf denk ik, en van lieverlee onder begeleiding naar buiten, KM's maken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:39

Aahh..wat een schattig klein hummeltje?

Fijn dat het goed ging. Een goed en vertrouwd gevoel erbij hebben en houden, is belangrijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:51

Ahhh wat een kleintje <3 , hoe groot is ze?
@Crazyshar fijn hoor, wat je zegt, veel km's maken en vertrouwen opdoen. Elke fijne rit is er een.

Hero vindt zijn tuig, kleppen en aanverwante artikelen ondertussen vrij :Z en zelfs het sleepje :O (nog niet veel mee gedaan maar kleine stukjes) dus dat gaat goed :D