Citaat:
Ik had het daarvoor al 2x geprobeerd met longeerlijnen, maar dat werkte niet omdat ik de teugels dan nog niet door het tuig kon doen dus die gingen er dan helemaal naast hangen. Ik merk dat het sturen lastig is! Ik had het makkelijker verwacht..
Het is niet altijd handig om de leidsels door de ligtogen of de leidselsleutels te doen want vooral bij het sturen kun je dan niet / moeilijke gebruik maken van je leidsels om je paard net even dat duwtje te geven in een wending of als ze 'zwabberen'. Plus dat als ze gaan rennen je maar bar weinig te vertellen hebt. Je kunt ze beter gewoon los laten hangen, is mijn ervaring dan. Stel dat ze gaan rennen kun je dan nog altijd een leidsel los laten en ze op de volte trekken.
Je moet dan wel zorgen dat je (wat) druk houdt op het leidsel. Dus niet dat ze in (te lange) bogen hangen. Je zult ook zien als je wat druk houdt, je paard direct beter reageert en rechter voor je uit loopt. Als je op je paard zit heb je een veel kortere verbinding met de mond via je teugels. Via je leidsels heb je een paar meter afstand en komt de hulp dus langzamer door, zeker als je je leidsels laat bungelen. Als je wat meer druk houdt, heb je directer contact en komt je hulp sneller door.
Als je je paard daar direct aan went, heb je er voor de wagen ook veel profijt van, omdat ze dan als het goed is toch ook wel met wat druk moeten willen lopen, anders is het heel lastig sturen. Daarbij is het veiliger, want je kunt sneller reageren.
Bij bitloos mennen werkt het anders, dan heb je niet steeds druk schijnt het. Maar daar heb ik geen ervaring mee
En je kunt natuurlijk gewoon zowiezo zonder druk mennen, maar dat is een totaal andere stijl en daar heb ik ook geen ervaring mee
Maar als je dus van die zwabberende lijnen afwilt, is het handig met wat druk te lopen.