Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
).
Leuk dat je ook begonnen bent met oefenen. Hier kun je je ervaringen delen.

Citaat:Ik had het daarvoor al 2x geprobeerd met longeerlijnen, maar dat werkte niet omdat ik de teugels dan nog niet door het tuig kon doen dus die gingen er dan helemaal naast hangen. Ik merk dat het sturen lastig is! Ik had het makkelijker verwacht..
En je kunt natuurlijk gewoon zowiezo zonder druk mennen, maar dat is een totaal andere stijl en daar heb ik ook geen ervaring mee

) en het doorhangen van een trens, heb ik toch met mennen het liefste een stang / recht bit. Je kunt met een liverpool het leidsel gewoon door de bril doen dan heb je minimale hefboomwerking maar wel gewoon een recht bit.
we moeten alles in hele kleine stapjes met hem doen. Dan gaat het goed. Dus dat doen we dan maar
toch een gevoelig typetje met 75% Arabier in hem. Moet zeggen als hij het snapt interesseert het hem allemaal ook totaal niet meer. Dat is wel heel mooi. Maar als hij het niet snapt / het te snel gaat is het wel heul spannend
dus doen we kleine stapjes
Sowieso ben ik wel een voorstander van de kleine stapjes. Liever extra lang met ze slepen tot het saaie aan toe, dan te snel willen gaan en ongelukken krijgen.. 
Aartje schreef:Hoe reageerde jullie paard(en) op de oogkleppen eigenlijk? Ik oefen nu nog zonder, maar ben heel benieuwd of ze dat niet juist nog veel spannender vinden..