[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:46

Wiiiiiiiieeeeh, ik heb gemend vandaag :D Niet met sil hoor, maar met pony van een vriendin. 2 proefjes geoefend want ze heeft zondag wedstrijd :D

Laura hoe kan dat nou? En hoe is het met Tum?

Hoi popkjen :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:59

buckje, valt wel mee.
onze bak is niet heel erg zwaar.
klein half uurtje is ook echt de max. en dan heb ik uitgestapt gewoon over het terrein.
als ie het wat vaker gedaan heeft dan is het vast minder zwaar.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:00

Laura haar bus stond in de vlammen, lijkt me wel eng om te zien!
Tallechie: balen dat je er nu ook nog griep bij hebt :(:)
Yuri: hoe is het nu met je opa?
Tine: wat jammer dat quincy nog steeds niet goed loopt. Je zei "hij moet nog minstens 25 jaar mee", maar is hij niet al vrij oud?
Rafiki die slappe beentjes heeft, hopelijk kan de hoefsmid er iets aan doen.
plutolover: ziet er leuk uit, maar je wagen lijkt me wel iets te klein voor Stanley...
Popkjen: welkom ;)
Jenkins: leuk dat je hebt gemend vandaag! Hier zit dat er niet in, het is nog geen minuut droog geweest... Net bij Romeo geweest, hij is eindelijk droog en hij bibbert niet meer, die blijft nu dus lekker op stal staan, lekker droog.

Ik zweef nog steeds op roze wolkjes ivm onze vakantie naar de Veluwe. :o Nu was ik aan het denken of ik Romeo terug op ijzers zou zetten voor naar de Veluwe te gaan. Hij heeft de ganse winter op blote voetjes gelopen, maar ik weet niet wat ik nu best doe. Wat lijkt jullie het beste?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:07

sander_lotte schreef:
Tine: wat jammer dat quincy nog steeds niet goed loopt. Je zei "hij moet nog minstens 25 jaar mee", maar is hij niet al vrij oud?

Tja, wat is oud? Hij is 25, heeft arthrose in bovenste nekwervel en chronische bronchitis, maar verder is hij nog kerngezond. Ziet er nog heel fit uit, kan ook nog steeds (nou ja, nu even niet) heel mooi door de wei sjouwen. Als er niets geks gebeurd, kan hij echt nog heel oud worden. Hij is het oude wedstrijdpaard van mijn man, samen hebben ze internationale cross gereden. Ik heb hem helaas maar 4 maanden mogen rijden, toen kwamen we er achter dat hij veel pijn had in nek. Had nog zoveel van hem kunnen leren.

@ Tallechie, da is er gister bijgeweest, heeft medicijn ingespoten en nu nog pijnstillers. Afwachten of het beter wordt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:11

tine: Als hij geen pijn heeft, moet hij zeker nog lang meekunnen. Laten we hopen dat hij weer snel beter wordt en dat hij geen pijn meer heeft na de pijnstillers en medicijnen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:14

Sterkte met Quincy, 25 is inderdaad nog niet het einde van de wereld maar al wel op leeftijd.

Ik zie gave foto's van nieuwe wagen met haf super hoor!!

@ sl met opa is het nog een beetje hetzelfde, maar wel heftig, elke keer gesprekken over euthanasie enzo.
Ben er net weer geweest en is toch wel zwaar emotioneel.
Vrijdag komt hij naar huis voor zijn laatste dagen daar, alleen hoelang dat nog is weten we nog niet.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:15

o ik zou zeggen kijk naar zijn hoeven nu.
Als ze het makkelijk trekken hoef je alleen voor de veluwe denk ik niet te beslaan maar ik zou wel oppassen dat ze niet te kort worden, ben je verder van huis.

Mijn beide menpony's staan wel op ijzers, maarja heb hier bijna alleen asvalt dus ontkom je niet aan.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:16

Buck staat ook rondom op ijzers hier alleen maar asvalt en hij begon te kreupelen nu sinds hij rondom staat loopt hij weer helemaal super zo heeft hij tijden niet gelopen!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:17

Welkom popkjen :):):)

LEuk rijden met twee friezen!

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:20

Hallo allemaal!
Jullie mogen ook Evi zeggen hoor, was ik vergeten vermelden. En ik woon in Belgisch limburg.

Ik zou de pony ook niet beslaan als het enkel voor de veluwe is en zijn hoeven zijn voor de rest prima in orde. Als je natuurlijk plant om in de toekomst meer op verharde weg te komen is een ijzertje wel een goed idee.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:28

@ Yuri: veel sterkte toegewenst, moet een enorm zware periode zijn voor jou (en de mensen rondom je) :(:)

De hoefsmid is dit jaar nog niet hier geweest denk ik *schaam*, maar zijn hoeven zien er nog ontzettend goed uit. Doordat ik soms stukjes op asfalt rij, slijten de hoeven af, maar bijlange niet te veel.(als de smid komt, zal hij er wel een stukje af kunnen doen) In het begin liet ik de smid vaker komen, maar dan vroeg hij me wat hij moest komen doen... Ik heb hier nog ijzertjes liggen van Romeo die nog erg goed zijn (de smid had ze hier gelaten voor volgend gebruik omdat ze bijna niet afgesleten waren), ik denk toch dat ik ze er terug onder ga laten zetten voor de Veluwe. Ik zou niet willen dat Romeo te kort gaat lopen en het is gelijk je (Yuri) zegt, dan ben ik nog verder van huis.

Ohja Evi (ik weet trouwens niet of ik het ga onthouden, zoveel namen hier :D ), waar woon je? Ik woon in Genk.
Romeo heeft vorige zomer trouwens op ijzers gestaan, maar de smid raadde me aan om ze in de winter af te laten (Romeo was net bambi op het ijs, hij viel voortdurend als het gevroren had :+ ). Het beslaan zou dus niet speciaal voor de Veluwe zijn, want ik heb toch de bedoeling om deze zomer nog vaker te gaan mennen.(meerdere keren per week)

Edit: ik zie net dat je in St. Truiden woont, sorry :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:04

Keet loopt heerlijk op blote voeten :) ben erg blij dat dat goed gaat, ijzers heb ik het niet zo op. Zie weinig slijtagen, ook niet als ik 4 dagen iets van 15 km (alleen maar asfalt) met haar rij :D

Ben zoooooo trots op mijn poooown :+:
Loopt nieuw meisje op stal, 10 jaar en weegt iets van 25 kilo en rijdt al 3 jaar.
Had haar al gezegd dat als ik op stal was, ze best op Keet mocht rijden.
Dus vandaag was ik net met longeren begonnen toen ze op stal werd gebracht. Dus gevraagd of ze zin had om te rijden.
Had ze wel, dus hup, pony opgezadeld.
Keet is nog groen, heeft 2 keer echt iemand op gereden (zusje van Eliine op bokt) voor de rest alleen maar kinderstapritjes aan een touwtje.
Dus eerste rondjes aan de longe gehouden. Dat ging zo goed dat ik de longe eraf heb gehaald.

Meisje zit echt super! Recht, handen stil en is erg vriendelijk. Ze reed er zo mee weg. Alleen laten stappen en draven, is voorlopig wel genoeg. Maar alles ging zonder problemen!

Ben zoooo trots :+:

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:09

wauw evelli :D heb je fotos? :D Kan me goed voorstellen dat je trots bent!

over ijzers, dids loopt nu goeie 3 jaar 4kant op ijzers, voorheen heeft hij blootvoets gelopen iig 1 jaar, daarvoor is hij een periode iig voor beslagen geweest.
Na dit setje ijzers gaan er geen nieuwe onder, ik wil zijn voeten even ''ijzerloos'' gunnen, en kijken of we het zonder af kunnen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:13

:wave: ben ik ook weer.
Er is weer veel gebeurd vandaag. Oude paarden en oude mensen. Het is anders maar beide verdrietig en zorgelijk. Sterkte.

Ik heb vanochtend gereden (ja ja) op Zarah, die prachtige merrie waarvan ik in ons rijtuigje deel 1 vertelde dat ik haar dus zo geweldig vind. Had nu al wel een paar keer met haar gemend (zo'n leuk paard voor de wagen, leer ontzettend veel met haar) en vandaag mocht ik er dus op *\o/* . Ze is nog niet zo lang onder het zadel, dus ik was erg blij dat het mocht. En het ging zo goed. Ze voelt heel vertrouwd, luistert supergoed naar je stem (voordeel van menpaard!) en ze is lekker voorwaarts. Dat is voor mij met mijn artrose beentjes ideaal. Doordat ze niet zo breed is kan ik er goed 'omheen' zitten wat een safe gevoel geeft. En haar mond is onder het zadel echt lekker zacht. Ze liep op een gegeven moment heerlijk laag / lang / rond in stap, kan ik haar mooi laten buigen links en rechts en ze deed het ook al een beetje in draf. Is voor haar prima oefening voor als ze aangespannen loopt. Dus ik kwam helemaal <3 terug op stal.

Morgen trouwrijden gaat niet door, was verkeerd in de planning, helaas. Maar heb al wel weer nieuwe datum gekregen, dus het gaat wel degelijk gebeuren. Zaterdag gaat nog wel door, ben benieuwd. Met koets dwars door druk Den Haag :=
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 26-05-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:14

VHU: gaaf hoor :D leuk dat je zoveel mag doen daar op stal :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:16

Evelli wat super dat dat meisje op Keet kan rijden! Snel foto's plaatsen hé ;)

Naaltje: het is inderdaad beter als ze even ijzerloos kunnen staan, dan kunnen de gaatjes in zijn hoeven dichtgroeien en lekker herstellen. Ik weet echt nog niet wat ik moet doen... Langs de ene kant wil ik voor de vakantie nog ijzers eronder zetten om zijn hoeven te beschermen tegen het te veel afslijten, maar langs de andere kant: als ik ijzers laat zetten, zie ik het gebeuren dat Romeo om de één of andere reden kreupel komt te staan en daardoor niet mee kan naar de Veluwe. (dat is nu eenmaal de wet van Murphy :o )

VHU: Wat leuk dat je zo goed op Zarah hebt gereden! Inderdaad gaaf dat je daar zo veel mag op stal!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:17

Naaltje schreef:
wauw evelli :D heb je fotos? :D Kan me goed voorstellen dat je trots bent!

over ijzers, dids loopt nu goeie 3 jaar 4kant op ijzers, voorheen heeft hij blootvoets gelopen iig 1 jaar, daarvoor is hij een periode iig voor beslagen geweest.
Na dit setje ijzers gaan er geen nieuwe onder, ik wil zijn voeten even ''ijzerloos'' gunnen, en kijken of we het zonder af kunnen :)

Nee :n geen fotos, had geen camera bij me helaas.
Maar komt vast weer een keer dat ze komt rijden, ze is erg fanatiek :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:17

Is inderdaad hartstikke leuk. Zijn gewoon hele aardige mensen. Voor mij is het heerlijk omdat ik zelf geen paarden meer heb. De pony's zijn natuurlijk een heel goed alternatief. Maar als ik op zo'n fijn paard zit (wat ik echt niet meer had gedacht dat ik zou kunnen) of je ment ermee krijg ik wel een kick van hoor. Het is voor mij ook wel een manier om vrede te hebben met de situatie dat ik door mijn artrose gewoon zelf geen paarden meer kan houden (want elke dag rijden of intensief sporten kan niet meer). Dus dit is ideaal.

@Evelli, dat had ik even gemist! Wat leuk, een ruitertje op Keet.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:21

@SL; kun je niet voor hoefschoenen kijken? Die je pas gaat gebruiken als er echt meer afsltijd dan je incalculeerde?
hoefsmid even om advies vragen? Die kent de situatie van de hoeven waarschijnlijk ook beter? :)

dat ze bij dids eraf gaan is omdat k op stage ga.. En dus ámper meer ga rijden in die periode. Naja, rijd n al niet zoveel meer. En e zijn eronder gegaan toen ik zowat dagelijks buitenreed :)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:26

Leuk vhu dat je zo genoten hebt op dat paard :D
Nu kan ik me dat helemaal voorstellen ik was ook weg van de manier waarop die dieren te mennen waren. :L

@ evelli leuk he als je zo'n meisje treft die zo goed kan hobbelen. Is toch genieten dan.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 22:29

Leuk vhu. Mooi dat je zo kan genieten en dat het nog kan

Welkom evi

Tine hopelijk knapt hij snel op.

werd net gebeld door stalhouder, veale heeft 'iets' met een spier bij zijn schoft. morgrn even kijkje nemen.
Twee kneuzen bij elkaar :-)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:34

Welkom nieuweling,, wow moet dan nog meer bijlezen :P

Ja er kwam allemaal rook uit de motor/uitlaat en daarna ook echt vlammen enzo.. was door eng!

Vandaag heeft tum voor het eerst echt een lesje gelopen.. pony is echt voorwaarts, iets te :P.. het is dat er een ruitertje op zat die niet snel onder de indruk is (met haar 12 lessen al met rivaldo los in de bak aan het galoperen, tum wilde ook als ze in draf ging echt keihard door de bak in galop) na wat aanwijzingen van mij kreeg ze hem al aardig in een normaal drafje, volgende week gaat ze hem weer rijden. Tum is zeg maar tot nu toe dan even voor haar, omdat zij hem samen met mij veel kan leren. Erg leuk..

Rivaldo die is al echt aan het aankomen. Zeker nu ze dag en nacht staan.. dat niet mennen komt me mijn strot uit.. nu longeren we maar dat vinden we beide echt niets.

Rivaldo hoest steeds tijdens het werken en ook met wat speeksel/slijm. Zit me niet lekker. Voorheen stond hij altijd op kuil en nu op hooi in ruif (ja ik weet het is niet handig met dat stof, wil voor de winter 2 hooizakken kopen voor het kuil in te doen) wat raden jullie mij aan om nu te doen?, want hij hoest nooit!!! en nu de afgelopen 3 dagen, waarbij het vandaag echt constant was en ik bij het longeren maar over ging naar enkel stappen.

Neus was later ook wat snotterig, heb hem getemperatuurd (wel gelijk na het werk en gaf 37,9 aan) dus dat is omdat hij net gewerkt had normaal.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:40

ik hou niet van hoesten, dus ik zou een da bellen, wel afhankelijk van kleur snot/slijm.
Met dat soort dingen ben ik wel weer mutserig.
sowieso van t hooi afhalen, wie weet scheelt dat al.

Misschuur kuurtje ventipulmin en is ie weer de oude

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:44

ken dat spul niet?

Ja heb ze nu ook dag en nacht op het land staan dus hooi ben ik mooi vanaf.. de laatste balen waren wel heel stoffig vond ik hoor.. en dan die ruif.. kon er op wachten natuurlijk.. het zit mij ook niet lekker vooral omdat hij dit nooit doet.. vooral in draf..

Kleur slijm gewoon zoals speeksel, snot gewoon wittig.
Zag wel bij het hoesten dat er wat hooi sprietjes terug kwamen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:49

@Rivaldo, snap het niet helemaal. Ze staan dag en nacht buiten? Je zegt dat Rivaldo dikker aan het worden is. En hij krijgt ook nog hooi. En hij hoest. Lijkt me vrij eenvoudig: geen hooi meer. Of kun je dat niet regelen.

Snotterhoest (geen groene / oranje snot natuurlijk dan direct DA bellen) of wat van die kuch hoest had ik standaard ook Sputolysin voor in de kast staan. Heb het bij de pony's nog nooit gebruikt (restant zal dus onderhand wel over datum zijn besef ik me nu :+ ). Ventipulmin zit wat verboden stof in in Sputolysin niet / minder en ik heb met S dus veel betere ervaringen. Ondersteunde dat dan vaak met Hoestcompositum van paardendrogist. Superspul.

Maar... ik hou ook niet van hoestende paarden dus kan me je ongerustheid goed voorstellen. Als Sput plus Hoestc niet werkten DA erbij....maar... die DA is vwb hoesten al jaaaaaren niet meer bij ons geweest, gelukkig (afkloppen).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 26-05-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt