[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:29

Mijn pony's moet ik echt bijvoeren want die zijn eerder te licht. Ik had ze al willen verhuizen maar de eigenaar van het land is plotseling weer vertrokken dus blijven ze maar even in het weiland en dan 10 september over naar de pensionstal. Ik voer ze dagelijks een volle schep Cavalor fortifibre met een scheut olie. Het is nog moeilijk om ze verder van voer te voorzien omdat de andere pony's in het land niks mogen hebben.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:12

Wauw, ik ben jaloers hoor Napie! Zou willen dat ik dat had. Hier staan ze al bijna een jaar niet meer op gras en er is nog niet veel vanaf. Ik snap de stress van L_Rivaldo heel erg goed!

Overigens gaan de trainingen hier super, afgelopen maandag een mooie rit van ruim 15 km. Ze was wat traag, maar gemiddelde snelheid van ruim 7 km/uur ben ik zeker niet ontevreden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:23

Alex is ook nog nooit te dik geweest, die houdt zichzelf slank. Jorie is ook wat schraal, maar heeft wel een mooi gevuld buikje. En zij hebben net met zijn beiden 2,5 week niks gedaan en in het gras gestaan.

Mijn rondjes zijn trouwens 3,5 km of 5 km. Nog niks in vergelijking met die 15 km hierboven, wel leggen we een rondje van 3,5 km af in 30 minuten, dus ook ongeveer 7 km/h.

Aantal km berekent via deze site: http://www.looptijden.nl/route/afstandmeten

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:36

Vorige week een leuke trainingsweek gehad. Op zondag 15 km Kampina, maandag 29 km Drents Friese Wold en dinsdag 23 km Drents Friese Wold en op vrijdag 17 km Leenderbos. Heel veel vrienden gemaakt: kudde schapen, kudde ijslanders, kudde Schotse hooglanders en een stuk of wat reeën

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:09

Lijkt me erg moeilijk Rivaldo sterkte met de besluitvorming... soms is helemaal terug naar 'niets' maandje of zo (alleen normaal hooi) en dan kijken wat er gebeurt en dan weer verder. Andere tips heb ik niet, ik heb totaal geen ervaring met koudbloeden Y;(

Wat leuk Fennadev nadenken over nieuwe HCA +:)+ ik ben nu met Piet ook zover (nou ja een keer gedaan nu, maar hoop dat we dat kunnen doorzetten :-) ) dat ik zo'n 3 a 4 km max kan mennen :+ tempo denk ik nog niet aan haha. Ja hij moet vlot doorstappen maar ik doe nog niets met tijd. Hij moet er nu vooral lol in blijven houden en dan kijken we wel waar we aan het eind van de winter zijn qua km's. Hoop volgende week voor het eerst met hem naar het bos te gaan, gaan we eerst rondje wandelen en dan de volgende dag zelfde rondje met tweewieler erachter. Nu al zin in :D Weet wel dat als we af en toe naar het bos kunnen de km's al vlot meer zullen worden want dat rijdt gewoon leuker dan langs de weg (en dan hebben we hier heeeeeeele saaie weg, gewoon recht, bocht, en dan nog rechter :O )

Zo dat zijn lekkere km's Napie, heerlijk zeg. Dan kan ik me ook wel voorstellen dat ze echt wel voer erbij moeten hebben. Maar het verschilt soms ook zo enorm op wat voor land ze staan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:22

Alex moet bij mij voornamelijk draven en wil dat ook graag, ook al is hij in dat tempo meestal bezig met drie passen draf, een halve pas galop en dan weer een aantal passen draf, omdat hij de kar in draf moeilijker vindt om te trekken dan in galop. Dus hij vraagt letterlijk om de helft van de rit een mooie handgalop te doen ipv een draf in hetzelfde tempo en ik heb daar persoonlijk weinig problemen mee, het maakt hem namelijk sterker en dan kan hij die draf ook beter aan.

Mijn kleinste rondje is 3,5 km over saai asfalt inderdaad. Ik kan als ik een sulky heb eindelijk ook de zandwegen in de omgeving meepakken, of eens naar het Bakkenveense bos, want de trailer hebben we nu ook al.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:44

Hoe gaat het hier met iedereen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:53

Druk en toch beetje twijfeld of ik naar Teteringen ga. Pony's hebben een dik wedstrijd seizoen er op zitten. Ik had misschien zelfs 2span gehoopt, maar Benno heeft de conditie niet en Deedee geeft aan dat het ff mooi geweest is. Dan blijft Roos in t enkelspan over, maar Teteringen is ZO ver weg dat ik niet zeker weet of ik er zin in heb.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:18

Ik wacht rustig af tot er weer eens bericht van Teteringen komt. Eerlijk gezegt laatste tijd weinig getraind. Ik zie het wel. Deze week een aantal keer op pad. Volgende week zaterdag verhuizen de pony's naar een pensionstal.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:34

Denk dat je dan lang kunt wachten hoor. Er komt of ineens een mail met startlijst of een mail met de mededeling dat het niet door gaat. Meer zul je over Teteringen niet horen.

Verhuizen met de pony's. Altijd weer spannend.

@Dennis: het is voor jou inderdaad niet echt naast de deur.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:47

Als het mee zit kan ik het in 2 uur en een kwartier rijden. En dat is best ver, zeker als de puf er ff uit is na veel wedstrijden deze zomer. Heb wat mensen enthousiast geprobeerd te maken om samen te gaan, maar helaas.
Ik denk dus nog.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:12

Ik twijfel ook enorm. We zouden niet meer dam impulsklasse doen. Maar qua trainen hebben we de 29 km nog niet aangetikt. 23 was nu nog de max. Plus dat ponylief als een gek wintervacht aan het aanmaken is en ik niet scheer of ze onder een dekentje zet.
Maar aan de andere kant, is het waarschijnlijk wel weer een fantastisch leuke ervaring en doen we toch niet mee voor de snelheid. Uitrijden zou al voldoende zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:37

Ik ben na Wateren nog maar 3x naar buiten geweest met Roos. Verder veel 2span dressuur gereden. Ik was nooit boven de 15 km (in t 2span, enkelspan 10 denk ik) uit gekomen voor ik Wateren reed.
In een dressuur training rij ik wel ongeveer 8 km, maar dan met heel veel schakelen dus dat is een stuk zwaarder dan recht uit door t bos hobbelen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 23:32

Hier rijd ik ook geen 29 km, max is 24. Om goed te kunnen trainen voor deze kilometers rijden wij meestal 2x per week een lange en een kortere rit, daarnaast wandelen, balkjes lopen, vrij rennen enzovoorts. Kortom je hoeft er echt niet elke keer die 29 kilometer aan te tikken, dat is iets voor later. Daarbij kan je ook erg schakelen in je snelheid, rijd je niet vaak zo 20+ km afstand ga je ook niet voor de max snelheid dat is ook natuurlijk in het begin niet realistisch. Ik rijd nu circa 3 seizoenen, dan ga je ook meer aan je snelheid werken. Een oaard moet op zijn dooie gemakje prima de 29km kunnen lopen, je moet alleen willen en kunnen luisteren naar je dier.

Ik heb 2 a 3 weken geleden keurig mailtje ontvangen, destijds stond de teller op 9 inschrijvingen, maar streven was 15. Nu weet ik niet of hij dit bedoelt of het dan pas door kan gaan. Dus mocht je twijfelen, rijd een leuke buitenrit en kijk wat je dier aangeeft. De inschrijvingen kunnen ze goed gebruiken en het is nog gezelliger ook!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:29

Gezellig zijn de mendurance wedstrijden zeker,vooral erna effe kletsen wat drinken etc

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:38

Heb ooit begrepen (van Mieke van Tergouw) dat een uur flink dressuren gelijk staat aan twee uur op tempo door het bos, qua inspanning. Zo bekeek zij dat in haar trainingsopbouw (voor SGMW). Tel daarbij op dat de meeste paarden buiten veel looplustiger zijn dan in de bak en dat het voor veel paarden echt een uitje is en afwisseling binnen de D/V wedstrijden dan zou het wel een hele leuke afsluiting kunnen zijn van een mooi wedstrijdseizoen :-)
Wat Rivaldo zegt je kunt gewoon je eigen tempo bepalen.

Het gebied is echt prachtig :D

Vwb stand van zaken, onze Piet loopt zo'n twee keer per week voor de tweewieler doet het super, gewoon stap/draf, eerst vertrouwen opbouwen en gehoorzaamheid.
En ik heb een nieuw paard gekocht waar we op termijn weer wedstrijd gericht mee aan de gang willen gaan. Ben er zo ontzettend blij mee.
Roepnaam is Cathey <3 1.63, 5 jaar.
Ken paardje al een half jaar, was van stalgenootje. Vond haar altijd zooooo gaaf maar ze was te koop ver heeeeel ver boven mijn budget. Op een of andere manier staakte ze als er anderen op gingen zitten dus verkoop liep van geen meter. Daarbij moest stalgenootje door omstandigheden deze maand echt verkopen... Ik weet het niet maar hoe dan ook ik ging erop zitten en bij mij liep ze dus wel. De verkoopprijs was inmiddels flink gezakt en toen kon ik haar wel betalen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 06-09-16 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:51

Mijn enigste 25 + dit jaar was Etten Leur. Ik rij zelden de echte lange afstanden. Liever een paar keer kort. Toen ik moet het span nog klasse 2/3 reed dan reed ik nog wel rondjes van 35 km als training maar dan trainde ik ook nooit de heLe 50 km.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:06

VanHuisUit schreef:
Heb ooit begrepen (van Mieke van Tergouw) dat een uur flink dressuren gelijk staat aan twee uur op tempo door het bos, qua inspanning. Zo bekeek zij dat in haar trainingsopbouw (voor SGMW). Tel daarbij op dat de meeste paarden buiten veel looplustiger zijn dan in de bak en dat het voor veel paarden echt een uitje is en afwisseling binnen de D/V wedstrijden dan zou het wel een hele leuke afsluiting kunnen zijn van een mooi wedstrijdseizoen :-)
Wat Rivaldo zegt je kunt gewoon je eigen tempo bepalen.

Het gebied is echt prachtig :D

Vwb stand van zaken, onze Piet loopt zo'n twee keer per week voor de tweewieler doet het super, gewoon stap/draf, eerst vertrouwen opbouwen en gehoorzaamheid.
En ik heb een nieuw paard gekocht waar we op termijn weer wedstrijd gericht mee aan de gang willen gaan. Ben er zo ontzettend blij mee.
Roepnaam is Cathey <3 1.63, 5 jaar.
Ken paardje al een half jaar, was van stalgenootje. Vond haar altijd zooooo gaaf maar ze was te koop ver heeeeel ver boven mijn budget. Op een of andere manier staakte ze als er anderen op gingen zitten dus verkoop liep van geen meter. Daarbij moest stalgenootje door omstandigheden deze maand echt verkopen... Ik weet het niet maar hoe dan ook ik ging erop zitten en bij mij liep ze dus wel. De verkoopprijs was inmiddels flink gezakt en toen kon ik haar wel betalen.

[ [url=m/8v2Imy.jpg]Afbeelding[/url] ]
gefeliciteerd dan had het zo moeten zijn toch succes

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:28

Dank je Keona. Heb flink potje staan janken toen ze uiteindelijk van mij was. Ik heb na de dood van Rizanta en later het drama met Bente nooit meer aan een paard durven denken, dacht ga voor pony's die hebben tenminste nooit wat. Dit was echt liefde (onbereikbare) op het eerste gezicht en als het dan toch kan ... zo da's wat.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:30

*klaagmodus aan*............. waarom doet de KNHS zo moeilijk....................*klaagmodus uit* #voorbereiding voor 2017 :P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:41

Eeehhhh....klaag eens door....wat is het probleem?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:10

Ik denk de knhs,zoals gewoonlijk

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:16

Psydoxy schreef:
*klaagmodus aan*............. waarom doet de KNHS zo moeilijk....................*klaagmodus uit* #voorbereiding voor 2017 :P

Wat is het probleem, kunnen we ergens mee helpen?

Iemand nog zin om een minimarathon te komen rijden op 9 oktober in Etten-Leur?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:22

Dat mag vast niet met mijn sulky

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:50

Zou het gewoon vragen als je zin hebt Napie bij Toon is veel mogelijk :D itt bij KNHS >;)