[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:22

Zo heeft iedereen zijn voorkeur, maar een goed passend kunststof tuig voor mijn shetten heb ik niet gevonden. En dan is het voornamelijk het schoftje dat niet goed past. Ben al 15 jaar tevreden met mijn Ideal 2span tuig waarvan ik het schoftje van heb laten aanpassen, hoewel het vernieuwde model gareel ook niet meer zo zit als het oude.
Keuze is ook minder groot voor shetlanders.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:21

Heb voor sandra een nieuw leer menhoofdstel gekocht ,moet zich echt nog vormen naar haar hoofd.sun kreeg toen een nieuw tuig maar bleef haar menhoofdstel gebruiken....snap nu waarom...
Vind wel het leer stug nu met de kou :brr:

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:39

Leer is nu ook stug…….

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:03

Mijn enige leer is hun hoofdstellen. Aan de hand van ervaringen van anderen met Ideal had ik gekozen voor zilco enkelspan en ik ben eigenlijk wel zeer tevreden over dat kunststof. Ik ga in 2024 ook kijken voor ander tweespan tuig. Dat blauwe nylon is leuk hoor, maar het heeft geen lange levensduur met de hoeveelheid gebruik die ik ermee doe, vooral de strengen niet dus die wil ik eerst vervangen. Het liefst voor iets vergelijkbaars, want ik kan ze ook verstellen tot aan tandem lengte en dat is gewoon verrekte handig.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:38

Nala schreef:
Hier liggen we nu helaas even stil door een hoefprobleem. Wel jammer nu net in de tijd van de kerstritjes, maar het is even niet anders.

Ik ben op dit moment in contact met stal van Eijk om misschien met Nala daarheen te verhuizen vanwege haar tractor angst. Ik ga er waarschijnlijk deze week langs, kan nu al niet wachten :):)

Tractors genoeg bij Stal van Eijk! Ik heb er een paar jaar gestaan met de New Forest en nadat zij verkocht was, met mijn eerste paard. Stan krijgt alles veilig door het verkeer, mijn NF was ook geen heldin.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:45

Gem schreef:
Nala schreef:
Hier liggen we nu helaas even stil door een hoefprobleem. Wel jammer nu net in de tijd van de kerstritjes, maar het is even niet anders.

Ik ben op dit moment in contact met stal van Eijk om misschien met Nala daarheen te verhuizen vanwege haar tractor angst. Ik ga er waarschijnlijk deze week langs, kan nu al niet wachten :):)

Tractors genoeg bij Stal van Eijk! Ik heb er een paar jaar gestaan met de New Forest en nadat zij verkocht was, met mijn eerste paard. Stan krijgt alles veilig door het verkeer, mijn NF was ook geen heldin.

Op het erf wel ja! Maar in het bos eromheen (volgens Stan zelf) niet, dus perfect :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:30

Nala schreef:
Op het erf wel ja! Maar in het bos eromheen (volgens Stan zelf) niet, dus perfect :D

Ooooh, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je naar Stan ging omhaar van de tractorangst áf te helpen :D . Klopt, je rijdt zo het bos in en komt daar vrijwel nooit een tractor tegen. Hoogstens in oogsttijd (maisvelden) en uiteraard de huifkartochten van vader Rick, maar die zal wel rekening met je houden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:12

Gem schreef:
Nala schreef:

Ooooh, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je naar Stan ging omhaar van de tractorangst áf te helpen :D . Klopt, je rijdt zo het bos in en komt daar vrijwel nooit een tractor tegen. Hoogstens in oogsttijd (maisvelden) en uiteraard de huifkartochten van vader Rick, maar die zal wel rekening met je houden.

Als ze daar staat en dan ook van haar tractor angst af komt is dat alleen maar mooi meegenomen, haha!
Ik hoor volgende week of en wanneer we die kant op kunnen :D :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:59

Ik heb een leren Ideal tuig. Tot noch toe bevalt hij goed, maar ik heb hem ook nog niet vaak gebruikt natuurlijk. Mooi om mee te beginnen en dan zien we het straks wel. Ik kon mijn afspraak van gisteren weer afzeggen, want het plensde er weer lekker op los hier. Ik begin er wel wat sikkeneurig van te worden, dit is echt niet handig als je aan het beleren bent. Volgende paard gaat zeker niet in de herfst/winter beleerd worden, wat een ellende steeds.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 15:01

Ach Muronia kan ze er lekker elke keer over nadenken en verwerken.
Maar deze winter is wel bar nat.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:28

Nou wij zitten inderdaad met hetzelfde euvel, wat een ellende met al dat water. Gisteren ook bezig in de lange lijnen en weer alleen maar doffe ellende met regen regen regen.
De paarden worden er ook niet vrolijker op :o

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:29

Ik ben eind oktober wezen trainen met mijn gekkie en daarna is het alleen maar doffe ellende met het weer. Maar ik ga toch echt niet in een doorwaadpak om maar te kunnen trainen (ok lichtjes overdreven haha)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:31

Niet eens ips.? Je heb zo'n mooie bak om in te mennen... _/-\o_

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:46

Ik heb gelukkig die ene keer in de binnenbak in Tolbert. Maar afgelopen weekend dapper twee keer op pad geweest, want we hebben volgende week zaterdag een kerstrit voor shetlanders. Gewoon goed waterdichte kleding aan en gaan. Alleen handschoenen heb ik nog niet echt goede van gevonden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:31

Wederom geen spijt dat ik geen paard meer heb. Ik hou van trainen, maar erg fijn dat het 'moeten' er af is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:48

happytime schreef:
Niet eens ips.? Je heb zo'n mooie bak om in te mennen... _/-\o_

Die is ook gewoon iedere keer heel er nat helaas.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:05

Hier is een buitenrit zelfs puzzelen. Wegen i.v.m. onderhoud / aanpassingen afgesloten, menpaden onderwater en wegen onderwater.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:33

Het is officieel, we mogen de tweede week van januari richting Stan :D Blij mee maar tegelijkertijd ook nerveus. Want om naar onze tractorvrije locatie te komen moeten we... je raadt het al... Langs twee straten waar letterlijk altijd tractoren rijden _O-

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:02

Vraag of Stan met je mee wil rijden, je kunt er tegelijkertijd een lesje mee boeken. Hij geeft leuk les :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:28

Gem schreef:
Vraag of Stan met je mee wil rijden, je kunt er tegelijkertijd een lesje mee boeken. Hij geeft leuk les :)

Goed idee! Alleen het is een rit van 20km, dus het zal een paar uur duren. Weet niet of hij dat dan nog doet voor zo'n lange tijd achter elkaar.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:59

Niet geschoten, altijd mis, toch?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:04

Dat klopt! :D
Hier vandaag weer kerstig onderweg {:) Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:11

Als je daar een tractor tegenkomt is ook wel erg nauw en je ziet ze al van heel ver aankomen :oo
Heerlijk altijd die Kerst-outfits.

Ik mis de paarden best zo nu en dan... maar nooit met dit weer }:0

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:20

VanHuisUit schreef:
Als je daar een tractor tegenkomt is ook wel erg nauw en je ziet ze al van heel ver aankomen :oo
Heerlijk altijd die Kerst-outfits.

Ik mis de paarden best zo nu en dan... maar nooit met dit weer }:0

En dat is dus ook precies de reden dat we gaan verhuizen :j we zijn heel gelukkig op deze stal, maar deze wegen zijn “an accident waiting to happen” met tractoren. We hebben zelfs paden met links en rechts een greppel of prikkeldraad, nou dan zit ik echt te stressen bij ieder bromgeluid :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:02

Kan ik me goed voorstellen hoor.
Ik heb zelf een paar jaar in Brabant op een fijne plek gestaan, werkte toen ook in Breda (vanuit Rotterdam, klinkt ver maar was toen 3 kwartier rijden, zo lang doe je er ook over van Rotterdam naar bijv Delft ivm files :+ toen tenminste). Zalige tijd, zo heerlijk rijden / mennen (was rond de Pannehoef).