[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:42

Zodra de inschrijftermijn gesloten is, zal er wel gecommuniceerd gaan worden. Eerder verwacht ik niet. Anders gewoon mailen met vragen totdat je antwoord krijgt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 14:04

de wedstrijd zelf was vorige keer in de nopjea geregeld met wen leuke prijzentafel (ik had toen een winterjas gewonnen) Ik ga nog wel een keer mailen, anders kies ik ervoor om mij toch af te melden.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:24

Blijven mailen totdat je antwoord krijgt.
En gewoon zeggen dat je genoodzaakt bent af te melden als je vragen niet beantwoord worden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:18

Het duurt nog anderhalve maand. Beetje vroeg nog om conclusies te trekken en in het openbaar dit als een onbetrouwbare organisatie neer te zetten. Dat geeft zeker geen deelnemers. Wacht het nu maar rustig af. Als je alsnog geen vroege start heb kan je er altijd nog over praten en eventueel afmelden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:24

Napie schreef:
Het duurt nog anderhalve maand. Beetje vroeg nog om conclusies te trekken en in het openbaar dit als een onbetrouwbare organisatie neer te zetten. Dat geeft zeker geen deelnemers. Wacht het nu maar rustig af. Als je alsnog geen vroege start heb kan je er altijd nog over praten en eventueel afmelden.

Nou er schrijft niemand dat het onbetrouwbaar is.maar je verwacht toch wel reactie op je mails he. Lijkt me in ieder geval logische als je wat organiseerd

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 22:33

onbetrouwbare organisatie? dat hoor je mij totaal niet zeggen ?!?

Punt bij mij is dat ik gewoon voor de sluitingsdatum dit zou willen weten ivm de kans groot is dat ik niet zou kunnen starten en voor beide partijen dit niet fijn is als ik daarna nog moet afmelden als ze er wel op rekenen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:59

Het staat er niet letterlijk maar uit meerdere berichten proef ik dat mensen weinig vertrouwen hebben in deze wedstrijd

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:07

Napie schreef:
Het staat er niet letterlijk maar uit meerdere berichten proef ik dat mensen weinig vertrouwen hebben in deze wedstrijd

O,ja zo iets heet zeker mensen kennis. Sorry maar niemand zegt het dus ga dat er dan ook niet van maken.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:41

laten we het even gezellig houden :)

mail van organisatie gehad en momenteel zijn er 9 starts, voor wie zich nog niet opgegeven heeft en wel mee wil doen ze wachten nog graag op je inschrijving. Doel is minimaal 15.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:55

:+
Het is wel prettig als er gewoon antwoord komt op je mails....
Het lijkt mij voor volgend jaar een erg leuke wedstrijd dus ik hoop dat hij op de kalender blijft. Heb vandaag zowaar 7 km met Piet gewandeld }:0 := hoop het morgen met wagen erachter te doen
Hij is erg stoer en schrikt nergens van. Erg leuk pony'tje :D

Hoop dat je toch kunt gaan starten Rivaldo. Mijn ervaring van Teteringen met endurance is dat ze echt wel luisteren naar wensen van vroeg / laat starten. Dus hoop dat dat met mendurance ook zo is.

We hebben heerlijke vakantie gehad in noorden van Denemarken aanrader voor mensen die van strand, mooie open gebieden en heuvels houden ,vond het er prachtig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:19

Wij zijn qua training heel erg afhankelijk van het bos; als het veel geregend heeft, is het te nat. Als het warm of zonnig is, wordt je gek van de dazen. We wachten nog even met inschrijven voor Teteringen (maar staat wel met potlood in de agenda).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:55

Waardeloos is dat in welk gebied zit je Hilary?
Bij ons is het gewoon 'wegen-mennen', weinig tot geen bos en dus een paardje/pony wat verkeersmak is is must anders komt je nergens.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:01

Utrechtse Heuvelrug. Klinkt uitermate perfect, maar is het helaas niet. De heuvels remmen erg af (zeker met een shet voor de sulky, die trekt toch minder makkelijk even naar boven als een tweespan tuigers oid), er zitten veel steentjes in de grond (en we hebben alles zonder ijzers lopen). Het gedeelte waar het vlakker is en minder stenen heeft, is ook gelijk weer een stukje natter. Afgelopen winter kon je daar ook bijna geen fatsoenlijk rondje rijden en al helemaal niet op tempo. 20-25 km kunnen onze pony's prima aan, maar we doen er dan ook gewoon 4-5 uur over.
We zetten ze nu af en toe maar op de trailer naar andere gebieden (Ede, Stroe) om daar langere stukken op tempo te kunnen rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:04

Begrijp wat je bedoelt, ik heb daar ook regelmatig getraind. Voor mennen is het echt niet ideaal. Onder het zadel wel, wat kun je daar heerlijk rijden. Vind daar rond Kootwijk wel prachtig zowel qua mennen als qua rijden.
Op zich kun je bij ons leuk mennen als je eenmaal de 'fietspadenroute' heb bereikt zeg maar. Zover komen we nog wel maar duurt even voordat een pony qua conditie en qua psyche (vooral het verkeer is hier 'een dingetje') zover is. Hoop dat we er met Piet zo tegen de winter zoverzijn dat we ritjes van zo'n 15 km kunnen gaan maken 1x per week. Dan kan hij prima volgend jaar kort klasse I gaan doen. Topsnelheid lukt natuurlijk nooit want het echte trainen in de bossen kan hier niet maar leuk meedoen kan zeker.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:46

Hilary: ik zit daar idd ook en ik ervaar precies het zelfde, en heb dan gewoon kleine pony voor vierwieler lopen. Ja op t stuk op de steentjes na, maar nat en zware heuvels.

Maar ik ga Teteringen helaas niet rijden. Ik had het echt wel gewild, maaaar, mijn bijrijdster mag mijn groom niet zijn (moet minimaal 14 zijn?!? Ze zit alleen maar beetje achterop...) Volwassen persoon is te zwaar achterop.
En daarnaast wordt er niet zoals bij gewone endurance water verzorgt halverwege, dus dan moet ik volgers in auto hebben en die hulp kon ik helaas niet regelen.

Hoe leuk mendurance mij ook lijkt, het blijkt ook een onmogelijkheid.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:19

Lastig Toydoll. Jij zit inderdaad ook met het gewicht van de combinatie. Ik heb dan toch een beetje voordeel met mijn Hca'tje. Er hoeft geen groom op de kar. In Wateren heb ik (onofficieel gestart) gevraagd of Hilary mee mocht als rijdende groom (te paard dus). Dat was heel fijn.

Wij rijden nu in ons thuisbos ritten van 20 km (en een beetje:) ). Daarvoor hebben we geen water voor de paarden nodig. Denk dat we de 29 van Teteringen ook wel zo zouden rijden, zonder water. Tenzij het erg warm is. Maargoed, eerst nog eens bekijken of we in Teteringen starten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:39

29 km met twee mensen op de wagen en door bos-terrein / zandpaden plus reis op en neer vind ik zowiezo wat veel voor een 4-jarige maar ik ben wel een beetje een watje :o gewoon jaartje geduld dan komt alles goed :(:)
Op zich is 29 km prima te doen zonder water stop tussendoor meestal willen ze toch niets drinken. Belangrijker is het dat je groom bijv 1 a 2 km voor de finish voor je staat met koelwater of dat je iemand bij de finish hebt die je helpt en tegelijkertijd je pony koelt :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:00

Ik kom ook weer eens binnenvallen :+

Sorry voor de lange afwezigheid maar ik had op het gebied van mennen gewoon weinig te melden en ik ben vooral zeer slecht in het bijhouden van HK topics.

Jammer van Teteringen Toydoll.

Mijn droom komt vandaag weer een stapje dichterbij. Mijn pa gaat morgen kijken naar een trailer, ik ben in gesprek met de eigenaar van een hca en met waar ik op les zou willen.
Dus hopelijk zijn wij vanaf morgen in het bezit van een trailer en heb ik over een paar dagen een sulky. :D

Verder loopt Alex voor de kar soms al zeer netjes in dressuurhouding te sjouwen, alleen jammer dat alles hem weer afleidt. Verder probeer ik mezelf bij te leren over zweepgebruik, maar ik vind t nog altijd een zwaar onhandig ding. Hopelijk krijg ik op les genoeg tips daarover.

Met mijn andere begin ik over 2 jaar wel eens met beleren, hij sjokt nu al in eigen tempo zo nu en dan aan de longe rondjes, maar dat kan ik geen training noemen, eerder leren omgaan met de druk van een longeertouw. Daarnaast is hij mak geboren, maar wel schrikkeriger dan Alex en dus wandel ik veel met beide pony's.

Morgen worden ze ook beide ingeënt, omdat de les waar ik in mee wil doen wel een groepsles is en dan komt Alex in contact met andere paarden.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 22:57

Toydoll: Zelf rijd ik ook zonder water groom, je moet hiermee rekening houden dat onder de 15 km koelen aafrechts gaat werken. Tevens kan je altijd een jerrycan of 2 a 3 melkkannen op je wagen meenemen en je groom op de wagen dit over hem heen laten gooien. Je kan er dus echt wel iets luchtiger over denken. Dit scheelt in ieder geval een groom met een auto. Hoe oud is je groom momenteel? Ik weet dat 14 echt de eis is maar als ze bijv 13 is zou je dan niet de organisatie kunnen vragen? Ik weet een regel is een regel, maar een wedstrijd zonder deelnemers is ook weer scheef hierop. Natuurlijk moet je je zelf er ook goed bij voelen.

VHU: De endurance en mendurance teteringen zijn geloof ik 2 aparte organisaties.

Hilary: Wat vervelend dat je zo een mooi gebied hebt en het niet geschikt voor je is. Ik wil altijd nog een keer met mijn dubbelspan daar heen gaan maar lees dat dit dus eigenlijk niet fijn te rijden is met de wagen?

Fennadev: super zeg, stapje voor stapje kom je er zeker, zo ben ik ook begonnen!

Hier de pony's aardig in training, helaas ben ik erg in de strijd ondanks het hevige trainen tegen obesitas en hoefbevangen te voorkomen. Rare is ik train dagelijks of doe uberhout iets, strookbegrazing en nu ook een graaskorf (dit laatste omdat ze gaan graven als het gras op is en zo de hele boel omwoelen) Pfff weet het echt even niet meer hoor... Vriendin belde die vertegenwoordiger is van horsefood en vertelde dat dit kan omdat het systeem niet goed staat denk aan vitamines te kort die de hele hormoonhuishouding ontregeld. En dat een sobere brok met veel vitamines juist helpt maar ik ben zo bang dat brok voeren juist ze het laatste zetje geeft. Al snap ik haar verhaal ook weer... zo lastig!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:14

L_Rivaldo het ligt aan je span of de UHR geschikt is. Als je ze op ijzers of hoefschoenen hebt en ze zijn niet te klein / met een te zware kar kun je best leuk rijden. Wel rekening houden met het weer, want op sommige paden is het na een regenbui niet leuk meer. Als je advies wil over een route, kan ik je daar wel bij helpen.

Wat betreft brok bij hb: vitaminebrokje, zo simpel mogelijk. Wij voeren de Balancer van Je Paard Gezond & Fit. Duur, maar wel het meest aansluitend op de gemiddelde waarden in Nederlands ruwvoer, geen ijzer toegevoegd en weinig suiker / zetmeel. Er is ook een variant met extra magnesium, juist voor hb'ers. Mijn merrie is ook hb gevoelig en krijgt deze brok al twee jaar probleemloos.
Ik heb verder idd het idee dat een paard met vit/min tekort minder goed / snel afvalt, omdat het lichaam in een soort opslagstand terecht komt (alles wat binnenkomt opslaan, want je hebt tekorten).
Edit: kijk ook eens naar Glucobalance. Dat krijgt mijn merrie ook (voorgeschreven door Den Hoek).

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:15

Rivaldo, Utrechtse heuvelrug is mooi. Maar vreselijk technisch met veel bergen, afdalingen en nog meer steenslag. We hebben wel pony's gekregen met mooi gespierde billen :)
Ik ga mee met je vriendin wat betreft advies. Het woelen en graven is een teken van vitamine en mineralen tekort. Het werkt eigenlijk best simpel. Een paard is imo prima in staat om onbeperkt arm hooi te eten. Als de vit/min goed in orde is, dan stopt het paard als het vol zit (wat gerelateerd is aan de hoeveelheid kauwbewegingen en productie van speeksel). Het paard haalt in een ideale situatie de vit/min uit een vitaminebrokje en uit het ruwvoer. Voer je niks bij, dan moet zo'n paard de vit/min-behoefte volledig uit het ruwvoer halen. Daardoor gaat zo'n paard veel meer willen eten. Want het lichaam vraagt om die vit/min en de enige optie die het paard heeft is nog meer ruwvoer naar binnen schransen. Dan krijg je te dikke paarden. Dus gaan mensen mindere in ruwvoer, terwijl ze eigenlijk vitamines en mineralen bij moeten voeren. Maar zo'n paard is niet dom. Die gaat hout eten, worteltjes uit de grond graven, zand likken, mest eten... Allemaal signalen die duiden op tekorten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 06:44

Inderdaad een vitamine mineralen brokje voeren of de liksteen van paardnatuurlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:53

Mijn pony's doen het nu al jaren god op de metazoa. Hebben er ook duidelijk meer uithoudingsvermogen van gekregen terwijl ze maar 100 gram krijgen (50 gram per 100 kg lichaamsgewicht).
Glucobalance is ook super spul!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:08

Mijn pony's staan beide met veel overgewicht. Ik heb ze een tijdje Vitalbix gevoerd en daarna iets anders, maar daar ging Sabrina dus van aan de diarree.
Let wel op dat je eiwitten voert, want in een dieet van hooi en nauwelijks tot geen gras zit ook erg weinig eiwit. Dit hebben ze natuurlijk wel nodig voor spieronderhoud en spieropbouw.
Verder wordt er ook vaak vitamine E met selenium bijgevoerd. Dit halen ze normaal gesproken ook uit het gras.

Sabrina heeft overigens ook mijn paddock voorzien van mooie omgewoelde plekken, maar daar is ze mee opgehouden sinds ik vitaminebrokjes bijvoer.

Succes ermee! Er is ook een fijn centraal topic voor paarden met overgewicht.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:40

Mijne staan op onbeperkt hooi en ik voer ze tweemaal muesli zonder haver, de coolmix van havens. Heb t gevoel dat Alex minder jeuk heeft met deze muesli. Maar ja, mijn paarden doen ook niet zoveel, dus echt advies kan ik niet geven.

De persoon van de hca waarop ik had gereageerd, reageert niet meer op mijn berichten, gok dat ie voor iemand anders is gereserveerd. Dus nu moet ik sowieso 5-6 weken wachten omdat ik hem dan gewoon nieuw ga kopen. Ik weet nu helemaal zeker dat ik een hca met een stoeltje wil, want die stoeltjes zitten heerlijk (mocht bij iemand proefrijden vandaag en die had met stoeltje). Voor de rest spoorverbreders en 8 spaaks wielen. Tweede kleur word denk ik nachtblauw, want ik vind die wel heel mooi en blauw blijf ik mooi vinden.