[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:46

Ik heb een heininger progress en die is echt super. Als opscheer een tondeuse van de action van zes euro, werkt prima

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:51

Voorlopig mogen ze nog lekker jonkie zijn, wat mak maken, wat wennen aan van alles en nog wat, wandelen etc. Uiteindelijk zou het misschien wel leuk zijn om er een 2 span van te maken :-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:52

Zo'n Heiniger is echt tof.
Maar die Clipper die ik heb, daar deed ik ook mijn haflinger mee hoor, alleen niet een heel paard, daar is hij niet voor geschikt.

Wat leuk IngridM! Hoe oud, wat kunnen ze, wat gaan jullie ermee doen en wanneer foto's :D ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:54

Eurohorse Farmclipper. Ik scheer de paarden dus zelf. Is een echt paardenapparaat, maar werkt prima. We hebben ook een hondending, maar daar kan ik de honden niet eens mee scheren.

Ga lekker mijn bedje in. Tot morgen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:57

die schnauz heeft van dat harde varkenshaar.. dat schijnt best goed te gaan

ach ik weet ook helemaal nog niet of ik dids wil scheren hoor! Vaak word ik toch verliefd op dat winterpluisje van 'm :+:

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:02

@IngridM, wat leuk, dat wordt ook je tweespan koetsiersbewijs halen ;) .

Ik heb een zwaar scheerapparaat een erfenis van mijn mams die er vroeger schapen mee scheerde. Het is een Hauptner en een super fijn ding voor het grovere werk.
Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:06

Hier ook een Heiniger Progress, heel enthousiast gekocht en nog nieuw, hahaha, nou ja, één keer gebruikt, toen heb ik hem eens uitgeleend, dus ik weet dat hij het doet.
Wie weet komt het er dit jaar eens van.

Beetje balen van alle verplichtingen, want de wagens kunnen weer uit de schuur, maar door alle verplichtingen kom ik nog niet aan mennen toe, zou nou tijd hebben, maar nu is het donker, misschien manlief maar eens lief aan kijken dat hij verlichting maakt, lichter zal het de komende tijd wel niet worden :')

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:06

@ IngridM: wat spannend! Altijd leuk om nieuwe paardjes te hebben :D

Van scheren kan ik niet meepraten, heb nog nooit een paard geschoren of geschoren zien worden. :o

Een vriend van me is net hier geweest, Romeo had een ijzer los... -O-
Ik heb zondag weer een koetsentocht, zaterdag moet ik hem eerst naar daar brengen (te voet), anders is het zondag te zwaar voor hem (zou 14 km extra zijn dan). Afgelopen weekend zei ik nog tegen mijn vriend dat het op het nippertje ging zijn, en ik had nog gelijk ook: maandag al zat een ijzer los. Vriend gebeld (die cursus van hoefsmid heeft gevolgd), die is zonet even langs gekomen om de ijzers terug vast te zetten. Nu maar hopen dat het zondag allemaal goed verloopt, ik heb vorig jaar al moeten afzeggen toen Romeo al daar was... Toen heb ik de avond ervoor spit gekregen in mijn rug, dus ik ben nu al een paar weken héél voorzichtig bezig :D

Op school hebben we een leuke opdracht gekregen. Ik ben studente Management Assistant, en we hebben ook het vak 'evenementenorganisatie'. Nu moeten wij voor studenten Rechten van de Hogeschool Zuyd in Sittard een dag organiseren in Brussel, wat dus te maken moet hebben met hun studierichting.
Zit er misschien iemand van jullie toevallig daar of kennen jullie er iemand?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:08

Heiniger progress :D

Hij is van mn zusje en nu een jaar of 6 oud. Ik heb zelf een 2e set messen aangeschaft.
Is echt een fijn apparaat niet te zwaar.

Heb ook een sectolin voor het opscheren van het hoofd.

Enne naaltje ik maak ook geen bloedbad hoor. Dat heb je wel sneller bij schapen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:08

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:10

Kunnen jullie me even helpen? Ik zit zwaar te tweiffel of ik tab zou scheren. Ik krijg we nl na het mennen niet droog help?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:10

ik heb ook zo'n groot scheerapparaat.
heb ik voor 100euro gekocht van een bokker.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:12

Rhine_ schreef:
Kunnen jullie me even helpen? Ik zit zwaar te tweiffel of ik tab zou scheren. Ik krijg we nl na het mennen niet droog help?

wil je perse dat je pony droog is voor je weggaat?
Ik houd namelijk aan dat hij op adem moet zijn, afgekoeld, en daarna krijgt hij lekker hooi en gaat gewoon buiten :) Dit gaat prima

als je je paard droog wil hebben voor je gaat, dan zou ik scheren.. Een wintervacht krijg je na werk niet meer droog... :) (die van dids duurt zeker 1,5 uur... ^) )

@maisie; oh maar ik weet dat het zonder bloedbad kan :j ik heb alleen nog nooit geschoren. Naja, m'n eigen oksels :') en ik zie 't dus al helemaal voor me dat ik uitschiet enzo _O- }:0
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 28-09-11 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:12

@ naaltje: inderdaad, ik had de opdracht zelf gekozen. We konden kiezen tussen 5 opdrachten. Ik kom ook graag in contact met anderen, en bijvoorbeeld het Europees Parlement bezoeken lijkt me ook wel interessant.

@ Rhine: Dat probleem heb ik ook... Op paardnatuurlijk.nl staat dat je je paard/pony gewoon nat op de weide kunt zetten (hij moet wel goed op adem zijn), maar ik heb er toch mijn twijfels over :?
Wat denken jullie? Voor wedstrijdmenners lijkt het me aangeraden om te scheren, maar voor recreatiemenners ook?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:26

Mijn pony is vorige winter 2 keer zwaar verkouden geweest en 1 keer licht verkouden. Verder staat ze ook op stal swinters. En ik wil nog een of meerdere wedstrijden doen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:28

sja, mijn ervaring is dat het echt prima kan.
en dan niet een beetje nat, maar gewoon echt druppes nat. Wel goed uitstappen
goed voer
en dan komt dat goed

Maar je moet doenw aar je je zelf goed bij voelt :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:31

@SL: er is een apart topic van bokkers die rechten studeren, daar vindt je er vast wel die in Sittard zitten :j . Leuke school vond ik trouwens (wel andere opleiding)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:32

Ik was tot vorig jaar en nu eigenlijk ook nog recreatiemenner maar dan wel met wedstrijdambities :+

Vorig jaar Snuit paar keer echt heel nat gehad en dan een half uurtje nastappen aan de hand met dekentje erover, daarna dus uurtje op stal met dekentje erover en dan zonder deken plus berg hooi in de inloopstal, hij is er niet ziek van geworden maar ik vond het geen prettige gedachte en ook ongelovelijk veel werk. Dus de andere keren toen hij nog in zijn vacht zat rustigere ritjes gedaan, veel stappen (wat op zich goede oefeninng voor hem was). Op 'kale' wei zonder beschutting (in de wind dus ) zou ik het nooit doen zo, want volgens mij lopen ze dan simpelweg gewoon een longontsteking op.
Snuit heeft nog wel een poosje met dekentje op gestaan (een 0-grams), want het leek me zo koud voor hem in die wind en sneeuw. Maar hij ging toen hoesten, dekentje eraf, geen hoest meer :+
Snuit werd ook gewoon echt heel nat, Simba bijv werd wel nat, maar zijn vacht isoleerde meer, hij had het vocht er meer bovenop liggen, die zette ik gewoon in de inloop stal met hooi, niets aan de hand.
Dus het ligt er denk ik ook aan hoe nat ze nat worden }:0

Paard Natuurlijk leuk hoor, maar als je flink ment , ook al is het recreatief, vind ik er al weinig natuurlijks meer aan. Een koetsentocht van 35 km is een flinke prestatie! Ik zie ze in de natuur niet 35 km achter elkaar flink doorlopen met wagen achter zich aan }:0 :+
Ik zou wel in je beslissing meenemen hoe vaak je denkt te mennen in de winter. Als je een keer per week ment kun je je tempo gewoon aanpassen en zou ik niet scheren. Wil je vaker, kun je overwegen te gaan scheren. Maar in de winter mennen de meesten toch minder ivm :brr:
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 28-09-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:35

@ Rhine: als je scheert, lopen ze volgens mij ook wel meer kans om verkouden te worden hoor...
Ik denk dat het is zoals Naaltje zegt, goed voer voorzien. Dus niet een plakje hooi, maar echt tot hij genoeg heeft. (Romeo eet tot hij genoeg heeft en dan stopt hij, maar er zijn uiteraard ook paarden die gewoon blijven eten)
Ik ben andere jaren vrij zuinig geweest met mijn hooi, ik ben altijd bang dat ik het niet ga redden tot het einde van de winter en dan blijkt het dat ik toch nog wat over heb :D Dus nu ga ik hem echt warm stoken deze winter :Y)

@ Avaluna: oh dat wist ik niet, kan ik daar ook eens gaan piepen :+

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:46

Ik scheer niet :+.
Maja Blond is met pensioen, dus die gaat in haar blote kont en Fiorano en Aiden zijn te jong om te werken!! :').

Normaal stond Blond eerst onder een regendeken en dan onder een 200grams deken... Dan weer regendeken en over op eczeemdeken.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:52

even snel een vraag tussendoor, niet fit en druk met werken, studie en daan, maar ik rijd zondag hobbyklasse B moet ik dan gewoon een b proef doen en dan de eerste van de maand? Ik twijfel even.

Verder is het de afgelopen 3 dagen weer enorm slecht gegaan met Daan, heb weer hele nachten met hem opgezeten. Valt me mee dat ik het op het werk volhoud.
Ik heb geprobeerd om een ander schema aan te houden vandaag en het lijkt te werken. Hij is nog vrolijk en hij is nu nog wakker. Wij willen hem rond 2130 op bed doen met de hoop dat hij nu een keer door slaapt.

Verder denk ik dat ik een ooronsteking heb, maar weet het niet zeker.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:56

@Tallechie staat het niet ergens in het programma? Heb zelf 56 en 54 gereden afgelopen zondag, dus eerst de 56. Wat vervelend voor jullie en Daan :(:)

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze verkouden werden na het scheren hoor. Maar dus wel van een deken erop :+
Zo heb ik ze eigenlijk ook nooit verkouden gehad met 24/7 buiten, maar wel als ze op stal staan, zeker op een dichte stal.
Nou ben benieuwd wat deze winter ons allemaal gaat brengen.... zowel qua weer als qua gezondheid van 't peerdenspul.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:59

jeetje wat gaan jullie enorm snel zeg... :wow:

ik kom net thuis en ben in vliegende vaart door de pagina's gegaan die vandaag bijgekletst zijn, zo lekker douchen, wat drinken en richting bedje...

tallechie,
volgens mij moet je dan gewoon de eerste B proef van deze maand inderdaad...

sterkte met je oor...

over training...
Fifi loopt meestal 2x per week voor de wagen, 2x onder het zadel en dan een keer aan de longe en/of aan de lange teugel...
Dat is het normale programma dan, nu probeer ik haar wel 5 dagen in de week beweging te geven om conditie en spieren op te bouwen, maar het werk is veel lichter en korter dan normaal gesproken natuurlijk...
Ik probeer het op deze manier weer langzaam op te bouwen...
Of we echt nog weer wedstrijden gaan rijden weet ik nog niet, dat zien we allemaal wel weer...

Scheren doe ik meestal in november, Fifi krijgt pas laat een echte dikke vacht, wel is 'ie dan ineens echt dik en krijg ik haar slecht droog...
Mijn vorige paard deed ik vaak in oktober al, die zat eerder dik in het haar...

Ik heb vanavond de deken trouwens afgelaten, het is was in de stal rond 8 uur nog 22 graden... :+
echt bizar, zo warm is het van de zomer niet geweest volgens mij 's avonds rond die tijd... :=

Vanavond heeft ze weer nieuwe schoenen gekregen, afgebrokkelde voetje was nog best netjes bij te werken, smid was verder erg tevreden over haar hoeven, ze waren goed gegroeid en zagen er goed uit! *\o/*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:03

VanHuisUit schreef:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze verkouden werden na het scheren hoor. Maar dus wel van een deken erop :+
Zo heb ik ze eigenlijk ook nooit verkouden gehad met 24/7 buiten, maar wel als ze op stal staan, zeker op een dichte stal.
Nou ben benieuwd wat deze winter ons allemaal gaat brengen.... zowel qua weer als qua gezondheid van 't peerdenspul.

Ik vind dat niet lastig te redeneren
zie dan een 0grams deken als een regenjas.. Dat isoleert slecht natuurlijk
Een deken zonder voering legt de haren plat zonder een vervangende isolatielaag te bieden.

nogmaals, da's mijn visie erop he ;) Dekens/scheren/beleid daaromheen ligt gevoelig heb ik al eens gelezen op bokt, wil alleen mijn mening geven :)

@nouvel; wat fijn dat de voetjes de goeie kant op gaan!!
@ tallechie; balen dat je zelf niet zo lekker bent, en dat daan niet zo best gaat :(:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:20

ik hoop in ieder geval dat we deze winter eens geen sneeuw krijgen... :+

Ik scheer als het niet nodig is liever niet, maar Fifi zweet snel en veel, en als je dan 's avonds heb gereden en je moet 'r nog droog zien te krijgen valt dat niet mee...
dan is scheren gewoon praktisch...
(zeker met een wit paard... 8-) )