[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:30

interessante versnellingen zijn dat :')
dus jij hebt nu 2 soorten armen, auw en auw? :')

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:38

@ avaluna: ja inderdaad, heb nog tijd zat. :+ Ik heb een zoekertje geplaatst op het internet, nu gaan we eens kijken of we er reactie op gaan krijgen. :)

@ Jelleee: Mick ging goed zo te horen :D Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ze liever moet tegenhouden dan dat ik ze vooruit moet duwen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:43

Hahaha naaltje! Nee hoor hij was op mn pinken te rijden, maar wilde steeds weer harder. errug fris blijkbaar :D

SL ja ik heb ook 100 x liever paarden die ik moet inhouden dan steeds moet aansporen (zoals jelle). Jelle doet wel alles wat ik vraag hoor en blijft ook netjes draven maar gewoon tergend langzaam als ik hem niet achter zn vodden blijf zitten :P
[edit] Ik heb met jelle altijd mn leidsels in 1 hand en mn zweep in de andere en als hij er ook maar over DENKT om langzamer te gaan krijgt ie een tik.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:48

@ Jelleee: Dat zou ik ook moeten doen met Romeo, maar het rijden gaat zo veel gemakkelijker met 2 handen :o Mijn men-instructeur zegt dat ik moet leren om mijn leidsels snel in 1 hand te nemen zodat ik hem een tik kan geven, maar het beste is uiteraard om voortdurend met 1 hand te rijden...
Oefenen is de boodschap :D Hopelijk wordt Romeo ooit zoals Mick, lijkt me zooo leuk! (hoewel ik nog niet echt te klagen heb)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:55

Ik rij meestal met 2 handen, naja ik wissel het af. Maar met Jelle kan ik hem makkelijker een tik geven met 1 hand vind ik. De andere hebben geen aansporing nodig.

Ja Mick is geweldig, alles wat ik zoek in een menpaard. Werklust, 100% verkeersmak, op je pinken te rijden. Hij is er een jaar tussenuit geweest (gekanteld hoefbeen beide voorhoeven). Hij liep trouwens wel 100% rad op het gras maar niet meer op het asfalt. Hij wilde niet meer draven op het asfalt.

Heb hem sinds een tijdje weer heel rustig opgepakt en we rijden nu maximaal 20 minuten op de weg, ook pak ik stukken berm mee. Hij gaat onwijs goed. Hij knalt echt over het asfalt in draf me de oren strak naar voren en dat had ik eigenlijk niet eens meer durven dromen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:04

diddle kent allebei de standen :))
gelukkig
ben eten aan het maken, zo gauw wat naar binnen schuiven (heb helemaal nog geen honger, maak me te druk denk ik)
en dan naar stal toe..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:50

vanmiddag sunrise ingespannen en op naar de bosbak(20 minuutjes rijden) kom ik op het ruiterpad veel honden tegen(sun heeft er niets van) tot er een bernersenner aangestiert komt...lollig springerig(maar was bang dat hij in mijn wielen zou komen en...hond luisterde absoluut niet naar bazin) dus hond afgeweert met mijn zweep.
gaat een vent met een andere hond toch uit zijn dak!!?? ik reageerde gewoon niet en stapte netjes door met sun.
gaat die vent ballen naar mijn kar gooien, zodat zijn hond die gaat pakken.
haalde hij me in met veel woorden: K....wijf,met je k....zweep,ik stopte netjes en vroeg hem waarom hij zo vloekte? dat vloeken onmacht is :j
hij vertelde me dat iedereen met elkaar rekening moet houden in het bos,en ik dus?????
ik rij op het ruiterpad,en mensen moeten hun honden onder apel houden :j
heb hem netjes gevraagt of hij ergens anders verder wil gaan vloeken, maar niet bij mij :o (was wel een beetje bang dat hij me van de kar wilde trekken, maar had wel een zweep in de hand :) )
dus liep hij vloekend verder en ik...heb heerlijk in een ruime bak getraint met sunrise.
maar wat doen jullie in zo"n geval met een hond????

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:00

@ happytime: als ik die man met de hond was, ik zou me dood schamen en me 1000x excuseren. Mijn honden (vooral de oude labrador) durven wel eens selectief doof te zijn. Als ze hierbij een beet krijgen van een andere hond of een mep krijgen van een boze/bange ruiter/menner, dan is dat hun probleem. Moeten ze maar naar me luisteren :Y) Meestal luisteren de beestjes wel, maar soms niet, en geloof me, ik schaam me dan dood! De honden doen beide wel niets, maar toch... Velen hebben bang van loslopende honden, dat moet nu eenmaal gerespecteerd worden.

Als ik in jouw plaats was, ik had hetzelfde gedaan. Trouwens, wat zielig van die man zeg. Jij beschermt jezelf en sunrise en dan wordt je uitgesch*ten :? Ik heb ook steeds mijn zweep paraat voor andere honden. Ik ben een echte dierenvriend en heb niet snel bang van honden, maar als ze naar Romeo kijken, knijp ik ze toch wel hoor! Vriendin van me is tijdens een wandeling met haar paard aangevallen door een hond, paard had verschillende spierscheuren en moest een 30-tal hechtingen krijgen. Dus ik ben op mijn hoede hoor! Wel zal ik meer aandacht schenken aan een Duitse of Mechelse herder dan aan andere rassen, daar ben ik echt meer bang van.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:05

jellee, ik heb ook liever dat ik wobbe tegen moet houden dan constantaansporen.
maar het is helaas andersom.
en ik kan niet met 1 hand sturen haha dan gaan we echt slingerend.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:42

Wat een aso vent met die rot hond !!! Ik heb zo'n hekel aan die klote honden die naar je paard springen en bijten. Heb er ook wel eens last van, eentje gehad die Jelle in zijn benen beet. Walgelijke beesten! En die baasjes maar roepen en roepen nee dat ding regeerde mooi niet en bleef springen en naar de benen happen.

Als een hond op me af komt en te dichtbij komt hou ik me zweep er ook bij. Als hij mn paard aanraakt kan dat beest een mep verwachten. Heb ik trouwens laatst nog gedaan, baasje kwam naar me toe daarna en zei: groot gelijk hoor, nu leert ie het misschien.

Kim, als je rechtuit gaat hoef je toch niet te sturen, als t goed is loopt je pony rechtdoor :P

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:45

haha wobbe wil dan nog wel eens ineens een slingerend pad ervan maken :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:46

Haha Jelle soms ook wel hoor. Zo van hey baas het is al tijd om terug te gaan. Is Wobbe snel of juist niet voor de wagen? Of meer flegmatiek?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:49

wat is flegmatiek?
wobbe is juist niet zo snel voor de wagen.
het verschilt, maar hij mag van mij wel wat meer doorlopen.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:51

Happytime, ik rijd onder het zadel in het bos, veel honden dus. Als er een hond naar me toe komt rijd ik in eerste instantie gewoon door. Als hij echt wilt bijten, kan hij een trap verwachten en roep ik dit ook meteen naar de eigenaren. Die nemen dan toch wat meer actie dan dat ik gewoon afwacht!

Heb ook wel eens gehad dat een hond niets deed, maar er alleen achter na liep, heb die hond gewoon achter me aan laten lopen, nou dan gaan die baasjes wel rennen :P Moet je hem maar aan de lijn of onder apel houden!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:52

Flegmatiek.. tja beetje trage paarden, rustig, die niet gauw ergens van zullen schrikken. Jelle is het :')

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:54

wobbe zit wel in die richting denk ik.
maar hij wil het wel :j het werk.
en op buitenrit als hij er zin in heeft gaan ook echt zijn oortjes wel lekker naar voren en kijkt hij echt blij.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:56

Jelle wil ook wel werken, maar liever niet te hard :') helaas moet hij dat wel haha.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:59

ja wobbe ook wel eens haha

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:02

even ego-postje van peerdje op de nieuwe plek,

ben toch zo trots op mn krentebolletje...

heerlijk slokkie genomen :)

Afbeelding

wat hoort mijn oor?

Afbeelding

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:07

@ Jelleee: honden die naar paarden springen en bijten/happen, daar kan ik als hondeneigenaar ook echt niet tegen. Mijn honden zijn soms wel selectief doof en komen niet als ze iets anders leuker vinden, maar opspringen of happen zouden ze nooit doen, hoogstens ruiken (als ze al zo dicht durven komen).
Hoewel mijn honden geen vlieg kwaad doen, begrijp ik mensen als ze hen zouden meppen. Onze Zhora is een kruising stafford/duitse dog, dus dat is een aardige hond, ze wordt weleens een pony genoemd. :D Ik kan me voorstellen dat je hart wel sneller gaat slaan als zo eentje op je af komt rennen, hoe vriendelijk ze ook lijkt. Ik heb altijd geleerd: vertrouw nooit een hond die je niet kent.
Wat die man bij happytime deed, vind ik echt not done. Ik vind het wel vervelend als mensen roepen "Hou je kl*tehond bij je of blijf thuis!!", omdat ik echt wel mijn best doe om ze te leren naar me toe te komen, maar helaas lukt dit niet altijd.. Het is wel een verschil dat mijn honden écht niets doen, dat kan je niet van alle honden zeggen. Op de hondenschool zijn er zelfs uitstekend getrainde honden die uithalen als het baasje even niet oplet..

@ Evelinee: Jouw reactie naar honden toe staat me wel aan :) Eerst kijken wat de hond doet. Wat jij beschrijft, zouden mijn honden ook eerder doen: gewoon blij achter iemand aan lopen zonder iets verkeerd te doen. Als ik merk dat mijn honden iets/iemand zien en ze niet meer naar mij om kijken, word ik al razend. Ik roep dan snel dat de honden niets doen en dan ren ik naar ze toe. Uiteraard volgt er dan ook een straf, ik kan het niet verdragen als ze niet luisteren (vooral de labrador, de stafford/duitse dog volgt gewoon blij zonder te weten wat er gaande is :D ). Ookal vinden de mensen het niet erg, ik zal me altijd uitgebreid excuseren. Het zou eigenlijk beter zijn als ze bij aankomst bij die mensen een mep kregen van die persoon, misschien doen ze het dan niet meer :D

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:37

Ahh niet zo snel jullie!;)

Lacuna: Mijn trailer bleek toch rot, dus red het niet om 9 april naar maren-kessel te komen. Het stond wel op de planning voor de eerste keer en had dan ook met de hca sulky willen komen.. had je hem mooi uit kunnen proberen. Want wat iedereen er ook over zegt.. het rijd echt heerlijk. Op veel wagens heb ik last van mn rug, op deze.. tja je raad het denk ik al..

b485: is druk met mestrijden.

Naaltje: Laat zich een tuigenkast bouwen.. chique hoor!

VHU: Heeft geshopt en is gedeeltelijk geslaagd. Ik vind winkelen vaak wel leuk, maar kom nooit thuis met dat waar ik voor ging..;)

Maisie: succes voor zondag!

Tine10: gaat vanavond proefdraaien met minder dekens op de pony's.

SL: Tja, je ruiter, kon er ook niet heel vrolijk van worden van het beeld dat het gaf. Nou ben ik wel erg pietje precies, dus misschien ligt dat ook deels aan mij. Mocht je deze ruiter laten rijden kun je ervoor kiezen om zeker in stap zonder beugels te laten rijden. Dan moet ze wel beter in balans zitten anders donderd ze er vanaf. Wanneer ze wat natuurlijker zit zal ze ook makkelijker te dragen zijn voor Romeo. Maar ja als je wilt gaan draven is dat misschien weer geen goed plan. Lastig hoor, succes ermee.

Jelleee: was snel klaar vandaag ;) Fijn dat het weel zo goed gaat dan met mick.

Happytime: Inderdaad vervelend dat een mens zo kan doen. Ik sta zelf vaak met mn bek vol tanden en kan niet gelijk reageren. Ik wacht ook vaak af wat honden doen. Soms ga ik op afstand stil staan in afwachting dat een baasje actie onderneemt. Vaak doen ze dit ook wel. Maar soms... grrr en ik roep ook gelijk dat mijn paard schopt en ik het niet tegen kan houden.. Dan zijn ze ook ineens heel snel. Daarin tegen laat ik als hondeneigenaar als ik merk dat het een hond betreft die geen paarden kent de hond even van dichtbij rustig kijken. Vaak komt het blaffen en springen uit onzekerheid. Als ze het dan een keer goed hebben kunenn zien is het al snel over. Maar goed, het blijft met elke eigenaar en hond een ander verhaal...

Vanmiddag weer gemend met eef. Voor de zoveelste keer was ze verschrikkelijk drammerig de eerste minuten. Wat iriitant is dat.. en alsof het kwartje dan ineens valt loopt ze super en kan ik haar op mn pinken rijden. Echt vaag.. maar goed. Vrijdag heb ik als het weer een beetje meezit les en kan hij mn een beetje verder helpen zodat ik iets sneller uit die dramminuten kom.. zou wel fijn zijn..;)

Mn trailer ga ik toch maar het hout besparen dat erop zit en proberen de lelijke gouden kleur eraf te krijgen.. Dan hoef ik alleen maar een nieuwe bodemplaat te kopen en dat scheelt toch aanzienlijk.
Laatst bijgewerkt door eefielover op 09-03-11 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:47

ga even mee met de samenvattingen..

Har is ook niet zo snel en waap wilt ook altijd liever HARD!
Maar bij har komt het ook doordat hij ze verkeerde spieren aanspande, geen borst spier maar ze ondernek omdat er een rib in ze borst verkeerd zat en hij muurvast zat in ze rug. Dus dat ben ik langzaam weer aan het opbouwen :)
Maar samen in 2 span gaat het wel weer, ik moet dan weer niet als waap een dag niet gelopen heb, ze dan samen in 2 span zetten want dan is waap niet te houden en word har zowat meegesleurd :+

Er heeft 1 keer een hond harry aangevlogen en de eigenaresse deed niks, toen heeft die hond toch wel een mep gehad ik stond gewoon naast me pony, daarna deed de eigenaresse de hond nog niet aan de lijn en rende die dus weer op me pony af.. Har slaat nu dus met ze voorbeen als er iets te snel op hem afkomt..

Leuke appie!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:35

*komt even langs om te zwaaien na lange dag werk en cursus...*

:wave:

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:49

:wave: hi nouvel en de rest :+
Ben ook een beetje brak...maar eerder naar huis gegaan. Werk normaal tot 22.00 / 22.30 uur maar vond het wel best, pffff :O

Citaat:
maar wat doen jullie in zo"n geval met een hond????

Met Rizanta laatst ben ik gewoon doorgereden. Waren twee honden, eerst een die achter haar aankwam hard blaffen en naar de wielen bijten en daarna kwam er nog een, zo half voor de wagen. Peter had ik mee op de wagen en die had ook zoiets van rij maar lekker door, moeten ze maar opzij gaan en moet de eigenaar ze maar op het erf houden. Rizanta reageerde er ook niet echt op gelukkig. Snuit is er ook niet bang voor die dendert ook gewoon door. Alwyn moet het nog een beetje leren, keek eerst enorm naar honden, kijkt nu niet meer zo, loopt wel door, maar ik weet niet wat hij doet als er een achter hem aan komt.
Ik heb wel mijn zweep op sla-stand, mochten ze aan mijn paard/pony komen krijgen ze een ongelovelijke ~~}>
En als de baas er dan wat van zou zeggen ben ik in staat om die baas ook nog een ~~}> te geven eerlijk gezegd.
Je paard/pony kan goed verpest worden door die K-honden, een van mijn paarden was op een gegeven moment echt bang, was ook achterna gezeten door zo'n K-hond. Ik heb ook wel eens honden gehad die in de staart hingen van mijn paard of hapten naar de benen.
Ook een van de redenen dat ik niet zo graag meer in het Kralingse / Bergse bos rij, daar heb je van die honden uitlaten, nou de helft luistert vaak maar nauwelijks en dan heb je zo'n hele horde honden om je heen staan -:(-

Ik ga morgen kijken bij de tweewieler, duimen jullie dat het de goede maat is, wil zo graag een wagen voor Rizanta zodat ik zelf (zonder het idee van andermans spullen afhankelijk te zijn) mijn gang kan gaan. Mjin man wordt gek als hij het hoort maar goed... }:0

@Tine, toch lekker op paard gezeten. Was toch wel fijn nog even zo voor de vakantie. Maar kan me goed voorstellen dat je het moeilijk vindt hoor, dat het draven vrijwel niet gaat. Vind zelf het draven met Rizanta ook het lastigste. Galop en stap gaat prima, draf is soms een zoektocht :oo

Had ik al verteld dat Freddy zich gisteravond helemaal had vastgedraaid in het draad? Hij stond gelukkig stil, Snuit en Alwyn stonden naast hem, maar ik was wel zo blij dat ik toch nog naar de pony's was gegaan (de 2e keer die dag). Ik had zo'n vaag onderbuikgevoel en het klopte weer, er was dus wel degelijk wat aan de hand. Heb ik echt altijd als ik zo'n gevoel heb moet ik heengaan en 9 v/d 10 keer is er inderdaad iets. Hij had zich gelukkig niet verwond.

En verder ga ik wat mee met de samenvattingen heb alles wel gelezen maar ben een beetje een zeef :o
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 09-03-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:51

*zwaait terug naar nouvel* :wave:

@eefielover; naja, chique :P de kast wordt waarschijnlijk van resten pallet gemaakt hoor, maar mijn papa kan heel mooi knutselen :)) Hij gaat waarschijnlijk ook de tuig-ophangset lekker na knutselen O:) dan maken we het precies tuig-pas :D

las over een pony die eerst 15 minuten dramt.. tactisch toch? voor 't zelfde geld geef jij 't ín die 15 minuten op :)) ;)

Ik ben op stal geweest, heb de tinkers brok gevoerd en hooi gevoerd, even met stalhouder gepraat
toen doorgereden naar m'n ouders en daar op de bank even flink zitten stieren :o
en nou ben ik thuis met koppijn en een rúk humeur... ^)