[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:32

Mijn pony's lopen meestal 2 of 3x per week onder het zadel met kinderen. En gemiddeld 1x per week voor de wagen.
Tussendoor probeer ik ze ook nog aan de dubbele longe of lange teugel te pakken. Maar er zit hier echt geen lijn in de training hoor.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:38

Hmmm... Het verschilt dus inderdaad bij iedereen :j.

Het is inderdaad ook maar net hoe het uit komt met tijd en wat je wilt doen en of je groom heb :).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:39

Weet niet welke maat je nodig hebt :) maar mijn liverpool mag je best lenen (moet ik wel even goed zoeken waar ik hem heb gelaten :+ ) is een 9cm geloof ik, die van dora 9,5.
Die van Sprenger is 60 euro geloof ik, die van Van Schie zelf 30 :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:07

Citaat:
Dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd (voor de gene wie het kan) hoe vaak je in de week ment en rijd ohz?? En hoe wisselen jullie dat af?? Of hoe richten jullie de dagen in de week in?? Of is het maar net waar je zin in hebt??

Citaat:
Hmmm... Het verschilt dus inderdaad bij iedereen .
Het is inderdaad ook maar net hoe het uit komt met tijd en wat je wilt doen en of je groom hebt

:evaw:
Wij zijn hier wel heel bewust en serieus bezig eigenlijk :o

Snuitje men ik minimaal 2x per week goed, liefst doe ik het 3x, lukt de laatste tijd ook wel (behalve toen de wagen stuk was natuurlijk, toen heb ik gelongeerd/gewandeld/gelangelijnd). Hij vindt longeren meestal helemaal niet leuk dus ik zet hem het liefst voor de wagen. Plus dat ik er zelf ontzettend veel plezier in heb met hem naar buiten te gaan. En de wagen vindt hij eigenlijk altijd leuk, behalve als hij zo'n bui heeft met dressuren O:) maar dat gaat dus steeds beter. We doen dan om en om een buitenritje (nou ja, ritje, soms zijn we wel 2 uur onderweg) en dressuren/wat vaardigheid/hindernisjes. Vandaag dus zo'n heerlijk ritje buiten gedaan, het was zo mooi in het bos, lekker rustig, echt beetje herfsterig sfeertje, dat is genieten hoor. Mijn favoriete rondje gedaan, langs een mooi vennetje en het mooie laantje. Heerlijk.

Bente men ik 2x per week, rij ik 2x per weeek, en 1 a 2x per week aan de lange lijnen of pessoa longeren. Ze is 1x per week vrij. Als we rijden is het eigenlijk vooral dressuurmatig maar we zijn gewoon ook nog bezig met de basisafrichting. Daarbij hebben we ontzettend veel ruimte tot onze beschikking (zandbak 60x60, groot veld met kegeltjes, hindernissen en de grote dressuurbaan van 100x40) dus het is niet zo als we dressuurmatig bezig zijn dat we eindeloos rondjes draaien in kleine bak zeg maar. Vaak stappen we na het 'echtere' werk nog een minuut of 10 / 15 om het erf / stukje weg / zandpad uit. Als ik echt tijd heb vervang ik die ene keer lange lijnen door ritje naar buiten of voor de wagen of onder de man, maar dat is nog maar een paar keer voorgekomen. En als ik echt geen tijd heb, is ze 2x per week vrij en longeer ik zelf dus niet maar laat ik haar longeren door stal, soms als het heel druk is laat ik haar ook mennen.

Vandaag Bente gelangelijnd... ging lekker. Vooral geoefend op galop aanspringen op stem en commando 'strek', dus op stem. Erg leuk om te zien dat ze dan heel goed gaat opletten, het is toch zo'n heerlijk paard om mee te werken <3

Bente men ik op het terrein wel alleen, niet buiten. Snuitje ga ik ook alleen mee naar buiten.

Ben nu wel beetje moe.... straks nog naar sporten van zoonlief, moet het schoftje van Bente even wegbrengen want er zitten stiksels los, nog boodschappen doen en vanavond nog werken -O-

@Tine wel fijn dat je man weer een opdracht heeft Tine. Middelburg is dan wat minder maar goed, 't is dan even niet anders. Hoe lang gaat de opdracht duren, hebben jullie daar wat zicht op?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 28-09-11 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:13

VHU: Het was niet omdat ik dacht dat jullie niet serieus waren, sorry als het zo over kwam.... :o.

Ik wil alleen zelf straks met Fiorano gaan mennen en rijden en was gewoon nieuwsgierig hoe de mensen hier dat aan het afwisselen waren. En of mensen het allebei deden of toch kozen om 1 van de 2 te doen :D.

Ik heb namelijk ooit gehoord dat je met mennen wel fanatiek moet blijven en minstens 1x in de week "moet" mennen anders vergeet je paard het??? Leek mij een beetje sterk :=. Als ik nu op Blond spring weet die gelijk wat de bedoeling is en is ze het ook niet vergeten ook al wordt ze al bijna 1,5 jaar niet meer gereden :+.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:15

cyclo86 schreef:
zo ben er weer na tijdje niet te posten :Y) wel braaf alles bij gelezen dus ben overal van op de hoogte maar op ales reageren is weer zo wat ;) dus ik ga mee met samenvattingen en doe verder even een egopostje :o

Ik heb qua bitje een postbitje (denk ik?) en daar doet ze het super op. hier wat foto s van vandaag

Het was erg mistig vanochtend dus ik heb cyclo haar uitrijfluodeken rond blue gehangen :+ past voor gen meter maar valt toch op }:0 :=
Ik heb dus een sieltec tuig aangeschaft weet dat de meeste van jullie daar geen fan van zijn maar ik vond het er goed uit zien en ben fan van vrolijke kleurtjes en vond Blauw voor Blue wel leuk <3 Het tuig lijkt miss raar te ziten dit is omdat strengen door de lichtogen zitten en dan vast aan staartriem (alsook de broek vast aan de stengen) omz o te belemmeren dat er iets rond haar poten an hetslingeren is :P
Eerst tijdje in het weiland met haar gelopen en dit ging super. Ondanks een stuiterende rond rennend paard :):) cyclo vond dat het tijd was voor actie ^) ik vond het niet zo handig zo voor de eerste keer met Blue aan de lange lijnen met voor het erst oogklepjes en tuig op enzo, mjah blue trok zich er weinig van aan enkel wel betje kijken van wat is die nu aan het doen <3

dan zijn we ook maar klein rondje buiten het weiland gegaan
tijdens stilstaan oefenen zo schattig kijken naar mij ofze het wel goed doet <3
De mist was alweer opgetrokken toen we buiten reden dus liepen we lkkr voor joker met onze fluo outfit |o mjah ik had ff gen zin meer om het weer onderuit te halen O:)

ze deed het super eerst 3/4 van de eg over zo boerenpaadjes als op de foto was fijn om in te komen en dat ging al super. Ook langs paarden weilandjes enzo wel kijken maar verder deed ze weinig mee. Dan 1/4 langs (rustige) wegen. Honden blaffend aan hek en auto s waren geen probleem. Is maar klein rondje wat we gedaan hebben maar goed begin is halve werk zegt men dus ik ben super trots op mijn kleintje <3

arg de foto s moeten kleiner zijn dan voorheen? of niet? want ik ded ze altijd vanuit facebook kopieren en dat ging altijd en nu opeens niet meer |( :(

da n de fot s maar zo hoop dat jullie er gewon op kunne klikken enzien
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 1636_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5672_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 3163_n.jpg

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:15

Tass: dat is echt een broodje aap verhaal hoor :+ je moet helemaal niets :)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:18

Evilli: Ik vind het fijn dat mijn gedachte extra bevestigd wordt :+...
Als ik een jaar niet ga fietsen weet ik na een jaar toch echt nog wel hoe dat moet _O-.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:19

cyclo86: Apart tuig zeg :j.
Gave deken en super leuke pony... Dat koppie <3.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:23

@Tass o zo meende ik het ook niet hoor, 't was meer dat ik me een beetje verontschuldigde :o

Zeg dat wat je zegt dat ze het vergeten is echt klinkklare onzin hoor, dus maak je daar geen zorgen over. Rizanta had 7 jaar niet meer voor de wagen gestaan en we spanden haar in, ze stond ervoor en het was alsof ze er nooit voor weg was geweest. Snuitje en Alwyn heb ik er deze winter een periode van bijna 10 weken niet voor gehad, beide pony's liepen zo weer weg met de wagen (Snuitje beetje hyper, Alwyn beetje slomig :+ ). Ik heb 'vroegah' fokmerries gereden die dan een half jaar met het veulen in de wei liepen en daarna pakte je ze weer op (onder het zadel) en ook daar reed je zo weer mee weg. Heb ook een keer een paard gereden die al 3 jaar niet onder het zadel was geweest, was ook opstappen en wegrijden. Ze kunnen even wat 'wiebelig' zijn maar ze verleren het echt niet hoor. :)

Maar dat betekent dus ook als ze iets verkeerd hebben geleerd of een rotervaring hebben gehad, ze dat ook niet vergeten.

@Cycly86, ken dat tuig niet maar zou me wel zorgen maken of het niet schuurt of snijdt omdat het kunststof is en het rond loopt.
Wat een heerlijke weggetjes :7

Trouwens vandaag laatste beetje netjes geschoren van Snuit, bij de flanken is hij nu ook kaal dus 'echt' dekenmodel zeg maar. Is erg fijn want hij ziet er nu een stuk frisser uit als we weer terug zijn na een rit (=na uitstappen vrijwel droog & op temperatuur).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 28-09-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:26

VHU: Kijk dan is dat al een zorg minder :D.

Ik dacht inderdaad ook dat het een beetje onzin was en het me sterk leek dat ze het vergeten als je niet elke week ment :=. Maar je gaat er dan toch over na denken van "goh hoe moet dat als ik een keer minder tijd heb of als ik op vakantie ben, dan maar in training zetten als ik op vakantie ben" _O-... Beste voor ponylief he O:).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:31

Denk wel dat je gewoon altijd goed op moet letten hoe je ze weer 'opbouwt' na periode van rust of niet te veel doen. Maar dat geldt ook voor jezelf als je bijv hardloopt en je doet het een poosje niet meer, moet je ook weer optrainen zeg maar.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:34

Ja dat is het zelfde met rijden toch :j.

Als ik een tijd niet heb kunnen rijden deed ik dat altijd rustig opbouwen. Eerst wat meer longeren dan rustig stappen, beetje draven er later bij pakken en als alles goed gaat galoperen. Maar als Blond eruit lag lag ze er ook goed uit, dus moet dat altijd heeel rustig opbouwen :j.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:39

Klopt.
Bij mennen heb je ook nog te maken met het tuig en dan vooral dat ze gewend blijven aan de druk op hun borst. Als je met een paard te snel lang en te vaak achter ment kunnen ze last krijgen van een beurse borst, dan gaan ze staken / steigeren en vinden ze er dus echt niets meer aan. Dus ook dat moet opgebouwd worden.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:43

Oooww... Dat wist ik niet...

Hoe doen ze dat dan als je paard in training gaat om beleert te worden??
Want daar staan over het algemeen toch maar een paar weken?? Rond de 5 weken...
Gaat dat dan niet te snel??? Niet dat ik het zelf kan hoor... :+.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:43

Judith span ik zo weer in. Heeft nu in 2 jaar ook 2x voor de wagen gelopen :+. Ze word wel ohz gereden dus heeft een basis conditie. En als ik haar inspan doe ik niet te gek.

Mijn merries staan ook wel eens maanden stil als ze een veulen krijgen, daarna is het ook inspannen en weer weg rijden.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:44

Aaahh dus te vergelijken met stil staan onder het zadel :j.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:50

Citaat:
Hoe doen ze dat dan als je paard in training gaat om beleert te worden??
Want daar staan over het algemeen toch maar een paar weken?? Rond de 5 weken...
Gaat dat dan niet te snel??? Niet dat ik het zelf kan hoor... .

Als paarden in training staan zie je vaak dat ze ze ook om de dag pakken voor de wagen en de andere dag aan de lange lijnen. En dat ze maar korte tijd voor de wagen staan, zeg beginnen met 15 minuten, later 20 / 30 minuten hooguit een keer 45 minuten maar dan ben je al aardig op weg / wel een maand of twee bezig voordat dat kan. Dat is voor jonge dieren vaak al heel wat. Het voor de wagen zetten, stilstaan, optuigen / aftuigen e.d. is ook training, je bent toch gauw een uur met zo'n dier bezig al met al, zeker als je er de tijd voor neemt (voor elke stap: poetsen / optuigen / voor wagen zetten / op wagen gaan zitten / netjes stilstaan/ stukje rijden / netjes stilstaan / van de wagen halen / aftuigen / afspuiten/verzorgen en weer op stal).

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:56

Aha... het is me duidelijk :j. Dank je wel voor de uitleg :D.

Komt toch zo even meer bij kijken als je denkt :j. Als ik terug denk aan mijn les weet ik het ook wel weer :=.

Misschien moet ik maar weer een les afspreken :j.

Ik zie mezelf nog niet mijn paard zelf optuigen, volgens mij zit ik dan met tuig helemaal in de knoop _O-. Gelukkig staat er op stal nog een menner :=.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:12

@tass; je kwam bij mij ook nog 's mennen toch? mag jij dids optuigen :D

@vhu; dekenmodel geschoren. Dat houdt ook in dat er een deken op moet of niet? Beetje interesse in scheren toch wel. Dids zweet al als je naar 'm kijkt. En dan heeft ie nog geen vacht :D Maar wil kostte wat kost geen dekens op :)

goed, ik ben thuis. wilde eventjes gaan rijden ofzo, maar dat gaat 'm niet worden.. Rijd zo even langs stal, dids een banaantje en wat brokjes geven, en gras. Zijn dieet is over namelijk, dus hij moet wel gewoon weer lekker kunnen bikken he :P
En daarna even wat speed-boodschappen.. Hoop dat ik dat trek :o want gedachte aan eten... :r

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:23

Ja ik kom zeker nog een keer mennen bij jou :D. Na dit weekend hoop ik weer wat meer tijd te hebben :j. Dan is het nieuwe paardje er en zijn mijn oom en tante weer terug en ben ik weer beter :+.

Kunnen we dan wel een keer afspreken :j.

Naalt ik moet ook niet denken aan mijn salade van straks... Maar ga toch maar wat eten (proberen dan :P).
Daarna ook effe snel naar stal :j.

Ik moet zo effe naar de dierenwinkel :). Spelt halen voor de paardjes en kattenvoer voor de poezzels :D.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:25

@Naaltje nee hoor, dat er juist geen deken op moet :D hou ook absoluut niet van dat dekengedoe dus hoop dat ik dit jaar ook weer zonder kan. Zeker nu Snuit gewoon op stal staat denk ik dat het zo wel gaat lukken. Bente zit zowiezo veel minder dik in haar haar, is nu nog geen probleem.

Ik heb de hals er vrijwel uit geschoren (tot zo'n 10 cm onder manenkam), dan schuin naar onderen buik kaal tot zeg maar 1/3 omhoog zeg maar dan naar achteren, rondje omhoog bij flank. Zou misschien nog streep moeten maken over billen, dan is het helemaal officieel dekenmodel geloof ik maar dat vond ik nog niet nodig, qua zweten.
Ik doe het gewoon met de tondeuse hoor, lekker makkelijk en gaat eigenlijk supersnel.
Zie op de bokt wiki dat die van mij meer lijkt op het 'streepmodel' :+

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:26

Ow en Naalt... Dan moet je mij niet uitlachen als ik vast geknoopt in tuig zit he >;) :+.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:30

neehoor, zou je daar niet mee uitlachen
en dids ook niet, die staat altijd heerlijk gelaten te wachten :P
Zo erg dat VHU zich volgens mij afvroeg of ie nog ging leven toen ze kwam groomen :P

Ik ga wel eten vanavond... moet wel van mezelf :+ heb ook al paar boterhammetjes op vandaag :j

@VHU; hmm buik eruit kan bij dids sowieso al niet.. ivm buiten staan.. Paarden die (deels) op stal staan gedeeltelijk scheren en dekenloos laten dat ''kan'' in mijn hoofd. Maar bij 24/7 buiten ''kan'' het toch niet helemaal ben ik dan bang...
en het levert geen lekkere
Afbeelding
fotos meer op...

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:31

Oke, alvast bedankt voor het mee leven met mij :+ _O-...

Didsje <3.