[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:43

Komt uit meeleeshoek..

@SL: is ook een beetje wat je wilt voor je pony, denk ik.
Liesje van onze dochter, daar laat ik iedereen wel wat op hobbelen als ik er maar bij ben en ze ook luisteren.
Onze Romeo heb ik laten inrijden door een meisje dat weliswaar te groot was, maar wel b-kader reed en daar komt ook niet zo maar iedereen op, zeg maar. Is geen proefkonijn. Kinderen van vijf zou ik niet op mijn pony willen laten "rijden".
Die kunnen aan de hand of aan de longe en zich wat vasthouden aan het zadel.
Is natuurlijk ook situatieafhankelijk, maar Romeo is nog niet echt doorgereden, toch?
De basis zou ik er echt door een ervaren ruiter laten doen.

@Tallechie: :(:)

Ik voel me altijd een beetje rot als ik hier zo af en toe reageer, sorry, maar ik kan het hier echt niet meer bij houden.
Rijd/men ook maar heel weinig, zelf, maar dat komt hopelijk weer als de boerderij wat verder klaar is.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:52

@ avaluna: nee inderdaad, Romeo is nog niet doorgereden. Gisteren heeft er voor de eerste keer iemand op gezeten.
Het meisje van gisteren rijdt al lang paard, maarja...op een manege... (waar ikzelf ook 7 jaar heb gereden, en daar leer je werkelijk niets). Ik wist niet hoe haar rijkunsten waren, maar zij wou het heel graag eens proberen met Romeo. Wat ik wel kan doen, is een vriendin van me laten lesgeven aan dat meisje. Die vriendin geeft paardrijles en ze kan erg goed met paarden overweg..
Mijn Romeo is blijkbaar wel niet zoals jouw Romeo. Mijn Romeo was echt doodbraaf gisteren, ik zou zo een 5-jarige erop durven zetten. Maar ik weet niet of dit zo een goede oplossing is naar Romeo toe.

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:59

het ligt zo aan je pony, maar je moet ook niet verwachten dat een pony van die grootte de Zdressuurmanieren leert van een klein kind

Ik zet op diddle alles wat kleiner is dan ik en vraag niet eens hoelang ze al rijden, wil alleen dat ze een cap op d'r hoofd zetten ;)
maar mijn paard is lief voor kinders, voelt zich leuk als hij verantwoordelijkheid krijgt over zo'n kind, dus hij kan dat..

zou ík een 5 jarige leren rijden op Diddle; ja ik zou dat doen, als ik les kon geven :+

wat is je doel met romeo, wil je dat hij gewoon lekker beweging heeft
of wil je dat hij over een jaar Z loopt bij wijze van ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:09

Om heel eerlijk te zijn, is Romeo bedoeld voor het kindje waar ik tante aan ben (mijn vriend is er peter aan), maar het kindje is nog maar 4 maanden. :o De moeder van het kind wil het meisje op Romeo zetten als ze 4 jaar is, en dan beginnen opbouwen. Het is haar bedoeling om ermee op wedstrijd te gaan, maar dan spreken we over x aantal jaren.
In de tussentijd wil ik dat Romeo de basis aanleert, hij hoeft volgend jaar zelfs niet op L-niveau te zijn. Als hij een aardig B-niveau heeft, ben ik al blij. Het enige wat ik volgend jaar dolgraag wil zien van Romeo is een ontspannen pony die netjes loopt (die dus niet loopt te slenteren maar zijn 4 benen gebruikt).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:21

dat ligt aan de ruiter
hij gaat met een kindje wat alles moet leren niet zomaar kunnen ontspannen en goed lopen, dat moet groeien
ontspannen, recht maken, oefeningen, dat kun je aan de lange teugel dus jij vanaf ernaast oefenen toch? :)

Dus als je nu zorgt dat hij ervaring opdoet met ruitergewicht, met wiebelruiters, met mensen die eens harder inkomen (zodat hij daarop niet over de zeik gaat) dan is het goed toch?

als rosan op Diddle klimt ontspant hij, omdat zij kan rijden
als ik erop ga dan ontspant hij echt niet zomaar :+
maar hij kán het wel ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:21

@SL: ons zwarte monster is ook heel braaf met rijden, maar op 4 benen laten lopen is nog niet zo eenvoudig voor de gemiddelde volwassen ruiter, een kind/manegeruiter? Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten.
Mijn voorbeeld is ook het verschil tussen de twee pony's, ik ben op de één wss overdreven zuinig vanwege karakter en potentie, de ander allez, maar ook met beleid. De basis echter zou ik door een meer ervaren ruiter erin laten zetten, klinkt eerlijk gezegd niet dat jouw ruitertje over een onafhankelijke zit bezit en dat is misschien ook wel veel gevraagd voor de meesten kinderen, maar wel zo eerlijk voor een nog groene pony, naar mijn mening.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:48

@ Naaltje: inderdaad, het ontspannen, recht maken,... kan ik zelf ook doen, hetzij met lange teugel of voor de wagen.

@ avaluna: mijn ruitertje bezit inderdaad geen onafhankelijke zit, daarom dat ik haar het zadel liet vasthouden. Ik ken enkel goede ruiters die te groot zijn voor Romeo, dus dat is geen oplossing :D Maar misschien lukt het wel als ze wat lessen krijgt...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:51

ik denk dat je het doel dan moet zetten in '' ik wil dat romeo ervaring opdoet met volk op zijn rug''
de rest blijft dan aan jou vanaf de grond
het is gewoon jammer dat er zo weinig mensen op passen...

en van wat rondhobbelen met mensen op zijn rug wordt hij niet slechter, als hij dat zelf ook maar leuk vindt. Als je nou merkt dat je paard daar een broertje dood aan heeft zou ik het niet zomaar doen :P

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:58

Dat is nou net hetgene waar ik bang voor ben. Is het goed voor een "groene" pony om kindjes te laten rondhobbelen op hem? Het echte trainen kan ik doen voor de wagen, maar ik wil inderdaad dat hij onder zadel leert lopen. Volgens mij is het een leuke afwisseling voor Romeo: aan de longe, voor de wagen en onder het zadel. Als hij al wat gewoon is, kan het kindje van mijn schoonbroer en -zus erop.
Ik ben vooral bang dat ik Romeo verpest door kindjes te laten hobbelen op hem. Of is dit onzin?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:01

Geen tijd om te reageren of bij te lezen maar lees iets over inrijden Romeo, wat je nu goed doet leert hij nooit meer af, da's mijn ervaring (en omgekeerd ook).

Nou zeg ben helemaal blij. Zowaar goed passende leuke spijkerbroek gevonden (is altijd erg lastig heb lange dunne benen en vrijwel geen kont >;) ), twee leuke blousjes en zowaar fijne schoenen waar ik ook nog fatsoenlijk mee naar school kan en goed op kan lopen (en die als ze af zijn ook nog mee naar stal kunnen :o ). Dus ik kan er weer even tegen. Moet nog wel meer (nog een broek en een stuk of twee blousjes minstens) maar dit was al heel wat voor mijn doen.

Rizanta wordt vandaag gemend door Peter... en ik moet nnel naar mijn werk, doei :wave:

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:04

wat gaan kindjes verpesten aan jouw paard?
je gaat ze toch begeleiden neem ik aan, dus niet alleen aan de slag laten?
je paard is uitgegroeid

ik denk dat he dan schadelijker is een grote ruiter erop te zetten? :)

my opinion he.. ;)

lekker geshopt vhu, goed :D

ik ga iets knutselen :')

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:18

sander lotte; dat romeo ging trappen naar zijn buik,kan ook zijn omdat zijn spieren moeten wennen aan iemand op hem ipv erachter, weet niet hoelang ze gereden heeft?
10 minuten is de eerste keer lang zat voor hem.
wat hij eerst moet leren is naar voren op de benen,remmen op de zit,ruiter rechtop laten zitten en dat eerst maar eens oefenen.
daarna eens kijken wat hij doet met sturen,volte op de beenhulpen en licht op de teugels,8tjes draaien enz

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:25

@ VHU: leuk dat je wat gevonden hebt! Kan me voorstellen dat je daar blij van wordt *\o/*

@ Naaltje: uiteraard laat ik niemand alleen aan de slag met Romeo, ik moet er altijd bij zijn.

@ happytime: Ze heeft 20 minuutjes gereden, of ja beter gezegd gestapt met 2 minuutjes draf in totaal. Ik heb dit gedaan in een weide van ongeveer 40x15, zodat hij niet te veel bochten moest maken.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:29

Zo kom net weer mijn bed uitgerold. Kreeg ontzettend last van mijn buik en hoofd dus ben maar weer gaan liggen. Ben nog wel moe, maar wel weer kunnen slapen dus.

Babs we hebben nog wel films alleen mijn bed staat achter in het huis en televisie voor in het huis. Dat gaat dus niet lukken als ik op bed lig.

schaduw we hadden gisteren allebei geen zin meer om naar de dierenarts te gaan en hij lijkt nu ook weer beter te zijn. Eet gewoon weer goed en gedraagt zich weer goed. Hij had vanochtend de voordeur al weer open gemaakt. Hier dus nog even wat op verzinnen.
Lange dag maar wel met allemaal leuke dingen. Veel plezier.

Tine heeft al weer gereden en gaat op sponsor jacht. Leuk is dat hé dat ze daar zo blij van worden. Maar P is al jarig geweest dan? Zo ja nog gefeliciteerd

SL ik zou ook geen 5 jarige op een pony zetten die nog niet zo veel kent. Vooral niet als dat meisje nog nooit op een pony heeft gezeten. Qua dit meisje zal ik het ook niet doen, of tijdelijk en rustig op zoek gaan naar een ander. Je kunt het hem nu aanleren en afleren gaat moeilijker. Hij moet het wel leuk blijven vinden. Het blijft lastig om een ruiter te vinden die qua lengte en gewicht er op past en goed kan rijden. Misschien advertentie op bokt en mp zetten of bij een manegeles kijken. Misschien valt je daar iemand anders op.

VHU ik heb ook een hekel aan winkelen. Vind het af en toe wel leuk, als ik weet wat ik wil en binnen een uur klaar ben. Vaak koop iknu via internet

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:47

Naaltje ik heb mn tuig daarop

Afbeelding

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:50

hmm, dan kom ik misschien toch in de knel met m'n ruimte :=
hmm...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:32

Even heel snel.
@ Tallechie: P is over 2 weken jarig, dus nu de uitnodigingen uitdelen. Kan iedereen het inpassen in het schema.
@ SL: ik zou nooit eenjong kind op een onervaren pony zetten. Je bent en blijft verantwoordelijk. Als pony ineens gek doet, en kind raakt gewond, dan heb jij grote problemen. Vind het ook niet eerlijk naar de pony toe. Eerst een ervaren ruiter hem alles laten leren. Als je niemand in je omgeving kent, en je wilt het goed doen, dan denk ik persoonlijk dat je hem naar een stal moet brengen waar ze dat voor je doen.
En 20 minuten is veel te lang voor een eerste keer, dus dat in ieder geval aanpassen.

Nou,ik moet weer verder. Zoon naar muziekles/boodschappen en daarna verder op sponsorjacht. Heb tot nu toe al 590 euries bij elkaar gescharreld. Niet slecht toch?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:33

Naaltje schreef:
wat moet je met je mesthoop doen? de wei op rijden ofzo? :=
kan me voorstellen dat je dan snel gaar bent.

Inderdaad. het probleem is vooral het van de mesthoop in de kruiwagen krijgen. Mesthoop ligt er al lang en er zijn dus al lekker plantjes in beginnen te wortelen.
Er was trouwens nog niet zo lang geleden een topic met dezelfde vraag als jou tuigophanger vraag.

Eefilover: vind ik toch wel behoorlijk aan de prijs voor je betonplex. Een betonplex plaat van bijna 3m² en 18mm dik komt ongeveer op 40€.
schaduw veel succes met de verkoop en we willen foto's zien van Casper voor het eerst voor de wagen.
VHU moet shoppen
Tine doet de test met de dekens

SL: ik zou toch gaan voor een ruitertje dat minstens de basis al kent. Er heeft ooit ook eens iemand op Petra gezeten en dat ging heel goed. Tot we gingen draven, het ruitertje spanning kreeg en met haar benen begon te klemmen en op dat moment zag ik paniek bij Petra. We zijn gestopt voor het verder kon escaleren. Misschien moet je je trainingen langzamer opbouwen. Begin eens een paar weken met maximum 10 min te rijden.
Ben het verder ook eens met happytime. Groen paard combineren met groene ruiter is mijns inziens vragen om problemen.
En natuurlijk de tip van tallechie opvolgen: bij de maneges (en/of ruiterverenigingen) in je buurt gaan kijken of er daar ruitertjes zijn die al netjes kunnen rijden.
Jouw buurman mag je trouwens ook wel eens langs mij sturen :-)

Tallechie: aan je vriend vragen dat hij de TV of het bed verplaatst :-)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:37

heb dat topic gezien inderdaad wat je bedoelt :j ik weet alleen al dat ik die ophanger wil, weet alleen nog niet of dat qua ruimte past :=
ik ga denk ik mijn vader de achterwand laten maken, en dan eens het tuig erop leggen om te kijken of we dat redden :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:39

Babs dat is niet mogelijk.Ja dan heb ik het bed in de woonkamer staan, maar dat vind ik ook een beetje overdereven. Heb wel aan mijn zwager gevraagd als hij films wil downloaden voor op de pc. Kan ik ze vanaf de laptop gaan bekijken.

Ik zal zo ook even wat gaan doen. Om half 4 komt vrouw van staleigenaar om even te helpen met huishouden e.d., dan moet ik natuurlijk wel klaar zittten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:51

@ tallechie: goede tip inderdaad om bij een manegeles te gaan kijken.
@ tine: ik vind het eerlijk gezegd ook veel te vroeg om een jong kind erop te zetten, hoe braaf Romeo ook was. De tijd zal ik inderdaad ook aanpassen :j Dat sponsorgeld is zeker niet slecht! Ga zo door zou ik zo zeggen!
@ b485: Bedankt voor je mening, ik geef jullie allemaal wel gelijk (mijn buikgevoel werd een beetje bevestigd). Romeo is gelukkig geen pony die begint te panikeren, maar toch...beter voorkomen dan genezen. Ik ga het nog eens proberen met hetzelfde ruitertje op een zandpiste (niet meer in Romeo zijn eigen weide) en nog eens kijken hoe het gaat. Het meisje wil heel graag en op zich gaat het zo slecht nog niet, ik moet haar alleen goed bijsturen.
Mijn buurman last een volledige dag in op mijn mesthoop leeg te halen. Hij komt op zijn dooie gemakje met zijn kruiwagen aan, hij vult die rustig en dan wandelt hij weer terug. Zo blijft hij de ganse dag bezig, ik vind het wel knap voor een man van bijna 80!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:34

S_L, zijn er dan geen kleinere ruitertjes te vinden die onder begeleiding het romeo wel goed aan kunnen leren?
het meisje wat ivy ooit gedeeltelijk ingereden heeft heb ik moeten begeleiden.

Jellee, wauw! wat heb jij je tuig netjes opgehangen zeg!
heb je voor enkelspan van mickey & jelle voor beide hetzelfde tuig? of hebben ze allebei een eigen?

Tallechie, wel lekker dat je nog even hebt kunnen slapen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:51

@ IT: er is dus dat meisje van 5 die nog niet kan paardrijden, maar het wel dolgraag wilt leren. Voor de rest is er alleen het meisje die gisteren op Romeo heeft gereden. Met begeleiding zou het wel kunnen lukken ja, maar dan moet ze eerst fatsoenlijk in het zadel kunnen zitten...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:21

@SL: je hebt nog tijd zat, hahaha, toekomstige ruitertje kan nog niet eens fatsoenlijk in een kinderstoel zitten.
Als je hem persé ingereden wilt hebben zou ik dat echt laten doen door een niet te lange en niet te zware ervaren ruiter, bijv. van een jaar of 12-13. Niet gemakkelijk om te vinden, maar als je eens rond vraagt is er vast wel iemand die dit voor een vergoeding onder begeleiding wilt doen. Die van ons hebben we dus ook ingereden en staat verder gewoon in het land en af en toe voor de wagen.
Tussendoor laat ik hem nog wel eens oppakken door iemand en als onze dochter het ooit wilt en aan kan dan kan ze er op.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:25

Kim dat tuig op de foto is het tweespantuig. Dus links en rechts. Ze hebben verder beide zwart Ideal enkelspan tuig en Kay heeft een bruin Ideal enkelspantuig.
Maar die enkelspantuigen staan niet op de foto :P

Vanmiddag met Mick gemend. Hij had 3 versnellingen: hard, harder, hardst :P