[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:50

leuke fotos jasia :j

ja ik ben thuis..
vanochtend om half 10 bedrijfsongevalletje veroorzaakt :+
even gecontroleerd of roosters net uit de oven goed warm zijn :+
:j goedgekeurd, binnenkant van m'n elleboog is mooi donkerpaars met witte gloed..
zit nu dus in het verband... Langs de huisarts geweest toen ik het niet meer hield van de pijn en nu hebben ze er verdovende zalf op gedaan ofzo? :=

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:04

@Naaltje: autschj, dat doet idd flink pijn, beterschap! Ik hoop dat "de brand er snel uit is" :(:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:08

't is nu ver verdoofd ofzo
assistente zei dat de zalf die ze eropdeed wat verdoofde, dat merk ik wel gelukkig :)
morgen ga ik weer werken hoor.. dit is saai :P

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:15

Hi!

Ik ben van plan om over een tijd ook te gaan mennen met mijn welsh kruising!
Hij is nu 2 jaar, en wel al gewend aan het tuig en sommige commando's. Voorlopig doe ik lekker rustig aan met hem en pak het dan over een tijdje weer op :)
Hier een fototje:
http://i228.photobucket.com/albums/ee34 ... 009415.jpg

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:17

Vind je net twee jaar niet een beetje jong voor een pony om al aan de lange lijnen te lopen. Wacht liever daar nog een jaartje mee

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:33

vind het idd ook nogal jong. Lekker laten opgroeien met soortgenoten en volgend jaar op het gemakje beginnen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:37

Ach, dat is altijd dezelfde discussie... Mijn mening: kijk naar wat het paard je laat weten en als de reactie positief is, kun je er op 2 jaar gerust mee aan de slag. Dat wil zeggen dat je hem leert hoe hij zich voor een kar moet gedragen, niet dat je hem kunt gaan trainen en aan het werk zetten. Daar is het inderdaad te vroeg voor op die leeftijd. Wat geleerd is, is geleerd en vergeten ze niet meer.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:42

tja ieder zijn mening natuurlijk. mijn mening is vanaf 3 jaar pas gaan beginnen met beleren. Voor die tijd kun je gerust lekker gaan wandelen met hem/haar poetsen spelletjes spelen (bv soort van parelli) leren ze goed luisteren zonder allemaal frutsels en fratsels aan hun lijf en vanaf 3 jaar pas beginnen met een bit te gaan werken en longeren enz.

Vind persoonlijk dat een paard zelf niet aan kan geven of hij er klaar voor is of niet bedoel tis maar net hoe degene het opvat. Is hij braaf en zet geen stap verkeerd is de conclussie hij is er klaar voor. Terwijl het beestje misschien zo overdonderd is dat het niets durft te doen en dus bang is (naar mijn idee dus er dan ook niet klaar voor is)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:48

het paardje heeft niet eens een bit in op de foto }:0
Denk dat het geen kwaad kan :) Als je hem maar niet overvraagt

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:49

Evelli schreef:
het paardje heeft niet eens een bit in op de foto }:0
Denk dat het geen kwaad kan :) Als je hem maar niet overvraagt

bedoelde het ook meer algemeen over mijn mening wat wanneer kan niet specifiek over de foto ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:57

Ik ben heel rustig met hem bezig. En overvraag hem ook echt niet. als ik zo loop met hem, is dat voor 5 minuten waarin ik hem vraag te lopen en stil te staan.

Zoals SuSEQ zegt, ik leer hem hoe hij zich moet gedragen voor de kar. Hij is nogal erg dominant, en doordat ik veel met hem bezig ben is hij al een stuk minder dominant geworden. Hij staat lekker 24/7 op het land, maar komt er wel elke dag een uurtje vanaf.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:06

sammykuh schreef:
Vind persoonlijk dat een paard zelf niet aan kan geven of hij er klaar voor is of niet bedoel tis maar net hoe degene het opvat. Is hij braaf en zet geen stap verkeerd is de conclussie hij is er klaar voor. Terwijl het beestje misschien zo overdonderd is dat het niets durft te doen en dus bang is (naar mijn idee dus er dan ook niet klaar voor is)

Daarin zit hem natuurlijk de kunst van het horsemanship. Een paard dat bang (maar braaf) is, kun je wel degelijk herkennen. Maar je moet het willen zien...

Hiermee wil ik echter geenszins het nut van een opvoeding en grondwerk à la Parelli betwijfelen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:36

ik zeg ook niet dat je er helemaal niets mee kan doen.

Robijn is nu een maandje 3 maar is afgelopen winter dus met 2,5 beleerd in het dubbelspan. Toen ik m kocht was ie nog echt kleuter en heb ik m eerst een paar maanden laten doen. Beetje wandelen enz is niet verkeerd zeker ook niet voor het verkeersmak maken !!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:42

mijn nieuwe 2,5 jarige (ze is van maart) gaat lekker mee wandelen buiten en over het erf wandelen enzo :) misschien wel eens mee als ik met de wagen weg ga :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:48

die van mij is nog maar 1 jaar,hij loopt nog lekker in de wei en....laatst ontsnapt, dwars door het draad heen en een shetlandmerrie gedekt??!!
grote heibel met de eigenaresse van de merrie,die merrie moest meteen hengstiggespoten worden, ze wilde geen veulen. merrie hengstig gespoten en...ipv dat de merrie hengstig word : liep er na 4 dagen een veulen naast! :o
wat heeft mijn jaarling toch een super kwakkie, ga ik rijk mee worden, merrie gedekt en...binne 3,5 week een veulen ;)
deze hengst word straks suns maatje voor het tweespan!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:50

Napie schreef:
Afbeelding

Dit is toch jouw spannetje Marianne?
Dit was in voorst, daar zie ik jullie altijd rijden.
Doen jullie daar dit jaar ook weer mee? Ik niet, zat vol, maar ik kom wel kijken.

nou uhm 1 van de pony's die staat nog in het span het vosje,, wij hebben een ander vosje nu de menster op die foto's is vertrokken om het maar netjes te zeggen en de groom is er mee verder gegaan ,,, dus er zijn aardig wat veranderingen in gekomen :o

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:02

@ napie tegenwoordig gaan we zo vaak door het leven alleen rij ik hier jammer genoeg niet zo'n mooie foto:(

Afbeelding

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:04

gaaf span hoor!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:05

ja het is echt een gaaf span !!!

Gisteren weer een rondje gedaan mer Robijntje. Hij was braaf en al weer minder schrikkerig als de vorige keer. Nu nog even langs de tuigmaker om een sperriempje aan mijn neusriem te zetten omdat hij zo zijn mond open houd tijdens het rijden.

Vanavond les met Ferro heb er zin in.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:03

Oei, oei, oei.... ik heb een betaalbare mensporttrailer gezien. Net nu de gaten in de zijplaten van mijn huidige trailer vallen en die vervangen moeten gaan worden. En dan natuurlijk mijn koetsoprijwagen die in maart is ingestort zodat ik nu steeds een aanghangwagen moet huren. Ik moet nog overleggen met mijn sponsor (lees husband) maar die neemt zijn mobiel natuurlijk niet op.

Hebben jullie dat nou ook: als je eenmaal alles voor elkaar heb, dan is alles al weer aan vervanging toe. Dit jaar het vervoer aan vervanging/reparatie toe en het tweespantuig. Zucht... kan beter gaan breien. Dat is goedkoper.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:10

Waar heb je die betaalbare mensporttrailer gezien als ik vragen mag?
Ben ook nog op zoek.

Breien kan ook duur zijn hoor :-)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:18

whaha ligt er aan wat je breidt.

Het is idd een verschrikkelijk dure sport. Ben nu aan het kijken voor een ander 2-span tuig en wil eigenlijk een zilco tuig voor Ferro.

Ook hebben wij een vervoersprobleem sinds mijn zusje is gaan mennen aangezien we geen 2 karren tegelijk mee kunnen nemen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:39

inderdaad paardrijden is een dure hobby maar misschien het mennen toch wel het duurste kwa kar. Mijn nieuwe kar is nog in bestelling hopelijk half augustus binnen dan ga ik natuurlijk fotos showen :D vriendlief en ik hebben beide precies dezelfde kar alleen heb ik een maatje kleiner en is mijn voorstuk 5 cm langer (tja lange stelte he :Y) ) mooi donker licht glitter groen met zilver en geel en donkerbruine bekleding :D ben benieuwd hoe hij eruit gaat zien :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:50

Het is inderdaad onwijs duur.. Maar het is het ook wel waard :+: :)

Wat een gaaf span! Leuk hoor, die shetterds :))

Zo ben net terug van m'n werk.. Ga nu douchen, eten en naar de osteopaat :O

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:29

Dat het duur is moet je mij ook niet zeggen :+
Ik ben onlangs begonnen met Romeo voor de koets, dus heb ik een tuig moeten kopen, een nieuwe koets(ik vond niets tweedehands, betaalbaar én degelijk, dus heb ik maar een nieuwe koets gekocht :Y) ). Nu moet ik ook nog op zoek naar een garagebox om de koets in te zetten, want de kat kan haar nagels niet thuis houden... en het ziet er toch ietsje professioneler uit dan een zeil erover :o
Ik heb een gps besteld voor op de koets, dat kost ook weer wat... Zeker als je student bent, en je je eigen aankopen moet financieren.
En dan heb ik nog niet eens een trailer _O- Mijn ouders willen geen trailer kopen, omdat we dan ook een andere auto moeten kopen en dit vinden ze toch weer iets te kostelijk. Als ik een trailer nodig heb, kan ik altijd de trailer + jeep lenen van de eigenaars van mijn verzorgpaarden.

Maar hier nog even een nieuwtje:
Na een aantal keer in de week Romeo voor de koets gespannen te hebben, en een uurtje zijn te gaan rijden, hebben we het gisteren groots aangepakt :D
Voor de aller eerste keer zijn we het bos in getrokken met Romeo. Ik had ook mijn persoonlijke fotografe bij, maar ze vervloekte alles op een moment zo een beetje: een erg krachtige zon en een wit paardje gaat niet echt goed samen voor foto's :Y) Er zijn wel wat mooie foto's uitgekomen, maar de fotografe was wel teleurgesteld. Achja, volgende keer beter.

Maar we waren dus het bos in getrokken, en het was echt puur genieten! Romeo was geweldig, hij genoot met volle teugen! Alleen met plassen heeft hij het nog moeilijk, zo moeilijk dat de groom uiteindelijk met haar sportschoentjes mee het water in is moeten gaan omdat Romeo er anders niet door wou :D We hebben zelfs voor de eerste keer een galopje gedaan met de koets, en hij deed het geweldig! Een ongelofelijk rustig galopje(het ritme van een groot paard dat galoppeert), heel erg ontspannen, en hij ging terug over in draf als ik het hem zei.
Jullie zouden dat gevoel eens moeten hebben, echt waar! We hebben ons erg hard geamuseerd :+
Als ik de foto's heb, zal ik eens een fototopic openen.