[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:35

welmoedz schreef:
https://share.google/images/H0iqAMknrng7vUT3T

Zou dit m zijn? Ga vanmiddag ff meten

Op zich is de uitvoering van de stoel niet relevant. Zolang de aansluitmaat maar klopt kan je er ook een net iets andere op zetten.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:47

Ik heb een hca sulky gekocht voor mijn pony.
Alleen nu is de staalkabel veel te lang. Hoe kan ik deze inkorten?

Afbeelding

Dennis

Re: [AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:50

Even een nieuwe er aan. Eenmaal netjes afgesteld kan je die slecht nog los halen, en zo af en toe vervangen is wel een aanrader.

Of 1 kant open knippen, inkorten, haakje er weer aan en weer dicht knijpen als de kabel nog echt goed is.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:58

Dennis schreef:
Even een nieuwe er aan. Eenmaal netjes afgesteld kan je die slecht nog los halen, en zo af en toe vervangen is wel een aanrader.

Of 1 kant open knippen, inkorten, haakje er weer aan en weer dicht knijpen als de kabel nog echt goed is.

Daar heb je zeker een speciale tang voor nodig of niet?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 17:02

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 17:09

Dank je wel. Dan ga ik die klemmetjes kopen.
De kabel zelf is als nieuw. Hele sulky is als nieuw.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 17:37

Gewoon met een ijzerzaagje afzagen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 21:50

Ha wij hebben gister bij de (zeil)watersportwinkel een nieuwe laten maken. ML ontdekte met het klaar zetten van de sulky dat de kabel half door was.
Dus de katrolletjes los gemaakt en met kabel met katrolletjes er aan naar de winkel.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:18

Is er iemand die in de omgeving van Driebergen woont die mij zou willen helpen met het in balans brengen van mijn hca sulky? Ik krijg er een beetje een punthoofd van inmiddels.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:32

Ik overweeg de aanschaf van een Oxer of een Oxer sport.

Ik heb twee vragen:

Er staat in de omschrijving: lamoenhoogte 1.15 tot 1.45.
Bedoelen ze dan dan hij geschikt is voor een pony met schofthoogte tot max 1.45 of is hij ook voor een grotere pony geschikt?

En: zijn er ervaringen met deze sulky en zo ja, is het een aanrader?

Mijn situatie:
Ik men nu zo’n 5 jaar met mijn haflinger. Helaas is afgelopen vrijdag mijn kar kapot gegaan en de reparatiekosten zijn flink wat hoger dan de waarde van de kar. Omdat mijn pony bijna 30 is, overweeg ik al een tijdje een sulky. Mijn huidige kar weegt zo’n 300 kilo denk ik. Ze trekt hem nog steeds met veel plezier en gemak. Maar ik voel me niet prettig meer met 6 man op de kar, zeg maar. 2 volwassenen en evt een kind en dan vind ik het wel voldoende. Een sulky zou veel lichter zijn natuurlijk en voor het aantal zitplaatsen is het niet nodig om een hele kar te hebben.

Beweging is erg belangrijk voor mijn pony maar redelijkerwijs wil ik geen grote bedragen uitgeven voor een pony die zo oud is. We doen geen lange ritten meer en geen lange stukken galop.

Mijn pony is 1.45 maar ik heb nog een andere pony van tussen de 1.50 en 1.55 die ik op termijn misschien ook wel voor de wagen wil hebben. Vandaar dat het ook fijn zou zijn als die er in theorie voor zou kunnen.

Ik hoor het graag!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:43

Een oxer is de grote variant van een cavaletti. En een cavaletti durf ik door gebrekkige kwaliteit niet achter mijn pony's te hangen. Te vaak gehoord dat dingen spontaan afbreken. En daarbij is het in evenwicht brengen van een 2wieler belangrijk, en bijna niet te doen bij deze wagens.

Ik zou kijken naar een 2e hands wagen van een beter merk. Ook een 4wieler kan lichter dan je nu heb, en je hoef er niet met 6 man op te gaan zitten als daar ruimte voor zou zijn.