[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:06

Vooral niet te hard willen gaan. Liever lekker safe rustig aan in een drafje erdoor en er lekker van genieten. En misschien een ervaren groom achterop. Mijn moeder en ik zijn groen+groen dus bij ons was het in sommige hindernissen meer verdwalen en zoek de volgende poort dan serieus erdoor rijden. Maar dat is juist ook wel weer leuk. _O-
Morgen heb ik een rally met Jorie, dus dan moeten we van punt 1 tm 8 rijden in het bos. En ik ben al zo slecht in navigeren. :')

Ik gebruik ook veiligheidssluitingen, mocht er wel iets gebeuren heb ik in enkelspan de pony in 3 klikken los en in tweespan zijn ze met 4 klikken beide los. Dit is heel erg praktisch als je, iets wat hopelijk nooit gebeurt, maar genoeg sloten hier, op de kop in de sloot komt of bij een ander ongeluk waar snel uitspannen nodig is.

Belker

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:46

Veiligheidssluitingen zijn als je ze nodig hebt zo fijn. Wij hebben een zwaar men ongeluk gehad, pony lag nog in lamoen onder de wagen en door de veiligheidssluitingen hadden we hem zo los en ertussen en onderuit. Nooit meer zonder voor ons.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:47

Dat is duidelijk ja, heeft iemand foto's ervan waar ze precies zitten en hoe ze vast zitten? Dan zorg ik dat ik ze ook krijg. Fijn, zo'n leerzaam topic.

Wat zijn echt dingen die voor mijzelf nog belangrijk zijn om te hebben/dragen trouwens? Een cap heb ik natuurlijk, een zweep heb ik vorig weekend gekocht, maar bijvoorbeeld men-handschoenen.. zijn die veel anders dan rijhandschoenen en belangrijk? Ik les nu gewoon met blote handen. En nog andere dingen qua kleding die ik vergeet maar wel moet hebben?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:25

Ik heb ze enkelspan op de rug bij het schofttuig die voor de staartriem zitten. En bij mijn voeten waar de strengen aan de sulky zitten. Op deze foto zie je de speciale voor de staartriem, die heb ik ook nog maar recent aangeschaft.
Afbeelding
En tweespan hetzelfde voor de strengen en dan aan de langboom sinds kort ook 2. Aangezien ik toch een leidselring moest bestellen dus ook maar meer veiligheidssluitingen gehaald.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:11

@ Muronia, mooie wagen! Ik heb iets soortgelijks. Vind het een prima wagen om mee te beginnen, maar stiekem ben ik verliefd op de wagen die ik bij mn instructrice mag lenen als ik daar ga lessen. Maargoed, die zit ook in een iets andere prijs categorie...
Veiligheidssluitingen heb ik inderdaad om pony snel los te kunnen halen als er iets is, maar ook inspannen is heel makkelijk ermee. Ik moest toch alles nog aanschaffen, dus op aanraden van mn instructrice dit gedaan.
Ik men overigens met mn gewone rijhandschoenen, maar ik heb ook lichte leidsels, geen leren, dat gaat prima vooralsnog.
@ Jorex, welk (enkelspan) tuig heb jij voor je kleintjes? Ik hoor vooral zilco of ideal langskomen. En iets over een beweegbare draagriem voor een sulky?

Het ding bij de oefenmarathon is dus ook dat ik geen ervaren groom heb. Dus dat vind ik wel een dingetje :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:24

Hier een zilco tuig voor de mini. Inclusief snelsluitingen.
De grote loopt met een Arden tuig en we zouden ipv een borststuk een haam willen hebben. O:)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:31

greendragon schreef:
Hoe werken de klasses bij vaardigheid? Wanneer krijg je een winstpunt? Ik heb echt geen idee.

Ik weet niet meer wat voor een wagen je hebt, maar je hebt wel een marathonwagen nodig die de minimaal vereiste spoorbreedte heeft, of een sulky die aan de spoorbreedte voldoet.
(Ik vind het een race-partij, hou helemaal niet van de vaardigheid. Maar eerlijk, ik kon er ook geen bal van, dus dat maakt het ook minder leuk ;) )

Muronia schreef:
Ah duidelijk, en dan doe je aan alle onderdelen mee?

[ [url=m/6vmxeS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yF68Ys.jpg]Afbeelding[/url] ]

Over de SMW, officieel heet het SWM, samengestelde wedstrijden mennen. Je hebt officiële wedstrijden waarbij je aan alle drie de onderdelen meedoet, eventueel als 'impulsrijder'. Daarnaast heb je oefenmarathons, de 'impulsmarathons'. Die hebben soms wel / soms geen dressuuronderdeel, maar meestal wel een vaardigheidsparcours als hindernis 1 opgenomen in het B-traject met meestal vijf of zes hindernissen.
Beide soorten wedstrijden vereisen wel veel voorbereiding, verkennen, reglementen kennen en liefst een ervaren groom.

Overigens denk ik dat je rugriem wel enkele gaatjes langer mag. De culeron hoeft niet tegen de staartwortel te liggen. Ten eerste gaat dat irriteren, ten tweede belemmert het je paard om zijn bovenlijn te buigen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:39

Kogel ... kerk, ik ga toch mee naar Baborowko in Polen met het vierspan en tweespan. Er was niemand om mijn plaats in te nemen, en met flink doorrijden (heen en terug) moet het passen. De grootste kunst is om tussen de bedrijven door tukkies te doen en 'savonds bijtijds naar bed. Blijft een uitdaging voor een avondmens, maar ik ben geen twintig meer :x . Ik moet echter fit blijven voor de rit naar Duitsland (man ophalen), en door naar Genua om op tijd te zijn voor de boot naar Palermo Sicilië.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:40

Ik heb volledig zilco en dan twee aparte leren hoofdstelletjes die ik ooit nog eens wil vervangen voor een luxer merk. Ik ben ondertussen bij beide pony's ook nog aan het kijken of ik ze volledig van stangen af kan halen qua bit. Jorie vindt tot nu toe niks 100% prettig qua bit. Ik heb alleen enkelgebroken nog niet geprobeerd. En Alex loopt op zich overal prima mee weg, maar die dramt de eerste 5-10 km zijn zin door en gaat daarna op standje lange adem/energie besparing en luistert vanaf dan 100% goed (alleen vindt hij stilstaan dan nog steeds lastig). Mijn zilco is met beweegbare draagriem en dat is eigenlijk toch wel nuttig met een sulky die af en toe van hoog naar laag en links naar rechts gaat met de bomen. Ik zie het in ieder geval verschuiven op het schoftje.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:52

Jorex schreef:
Ik heb volledig zilco en dan twee aparte leren hoofdstelletjes die ik ooit nog eens wil vervangen voor een luxer merk. Ik ben ondertussen bij beide pony's ook nog aan het kijken of ik ze volledig van stangen af kan halen qua bit. Jorie vindt tot nu toe niks 100% prettig qua bit. Ik heb alleen enkelgebroken nog niet geprobeerd.

Als Jorie verder niet dramt, vasthoudt of kauwt, zou je zelfs een leren bit kunnen overwegen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:00

Hij kauwt nu wel vrij heftig, oftewel hij neemt zelf het bit tussen zijn kiezen om erop te kauwen, op zijn bitten, maar dat kan dus ook komen omdat hij ze niet 100% fijn vindt. Dus ik durf rubber en leer niet aan. Ik heb hem nu maar op de bril van zijn stang met tongboog gezet. Hij heeft overigens ongeveer maat 9/9.5. En ik heb tot nu toe ook alleen maar dunne bitten gehad wegens zijn dikke tong. Maar misschien moet ik juist eens wat dikker zoals 14 of 16 mm uit proberen. Ik had nu deze op het oog, wel frustrerend dat ie gisteren nog iets van 25 euro was en nu weer 40: https://www.agradi.nl/feeling-kneveltre ... k-mini.htm
Deze is net een beetje anders https://www.agradi.nl/agradi-africhting ... f-14mm.htm maar zal wel veel grotere knevels hebben.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:11

Hier alles in de snelsluitingen. Tuig van Jendie is een mix van 4 merken. Joze heeft ideal. Fjord Zilco.
Ik men gewoon met rijhandschoenen hoor muronia, als ik al een keer handschoenen aan doe/aan moet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:31

Oké ik ga het risico toch maar nemen en een fra leren bitje voor hem bestellen. En voor Alex gewoon een dubbelgebroken in zijn maat want die maakt het geen biet uit waarmee ik stuur. Aan de hand kan ik zelfs op een halster goed sturen met hem bij wijze van spreken. Ik heb vandaag weer even vierkantjes geoefend met Alex, terwijl ik Jorie weer liet wennen aan het in hebben van de dubbelgebroken. Nou hij kon alleen maar achteruit als ik dat bit oppakte. Op zijn huidige stang in de bril is hij gelukkig net iets beter, maar ook dan heeft hij liever dat ik eraf blijf. Dus misschien is een ander materiaal wel de oplossing.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:24

Bedankt voor de informatie over de snelsluitingen (en de handschoenen). Heeft iemand misschien een foto van dichtbij hoe dit precies vast zit? Er zijn verschillende te koop en ik weet niet precies welke ik dan moet kopen namelijk. Ik denk dat ik dan even wacht tot de beleerder hier komt, dan kan hij me helpen om ze er goed aan te maken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:11

Afbeelding

Bij de strengen, bij de broekriem (je kunt ze op de plek doen waar ik ze heb, maar ook bij het lamoen), de rugriem waar deze aan de schoft komt. En de lichtogen zijn ook snelsluitingen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:38

Ik heb ook de snelsluitingen, behalve bij de rugriem. Die kende ik ook nog niet. Goeie tips!

Ik heb gister mijn Welshje weer ingespannen. Begonnen in de bak. Hij vind het alleen maar behoorlijk zwaar. De bak is niet perse mul, maar ook niet glad gesleept. Ik merk dat ik hem bij elke paar passen maar weer aan moet drijven en dat voelt niet fijn. Na een rondje draf is ie al aan het hijgen.
Dus na een uitgebreide warming up maar de weg opgegaan. Dat rolt zoveel fijner. Hele stukken kunnen draven en daar wordt hij wel moe van, maar ik hoef niet steeds aan te moedigen. Zijn conditie moet echt nog beter worden. Volgende week laat ik hem testen op ppid. Ik vermoed dat dat ook een rol speelt.

Wel een vraag. Ik woon aan een drukke weg, 60-80 km/uur. Daar durf ik echt niet over heen met mijn span. Veel groot verkeer, onoverzichtelijke bochten en ze rijden er (te) hard....
Ernaast ligt een afgescheiden fietspad, dus die gebruik ik nu, maar officieel mag dat natuurlijk niet. Ik neem met mijn vierwieler best veel ruimte in op het fietspad ook, maar ik zie ook geen andere opties. Wat zouden jullie doen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:12

Als je een beetje de berm in kan met twee wielen en er genoeg plaats overblijft voor een fietser met caravanspiegels, zou ik het fietspad pakken

Over snelsluitingen: ik had overal waar mogelijk (nuttig) snelsluitingen. Heb ook een greppel-ervaring en dankzij de snelsluitingen was het paard zo van de kar en liep ze niks op (ook niet traumatisch). Misschien wel wijs om sommige snelsluitingen (met name waar de staart in een borgringetje kan hangen) vast te plakken met een stukje tape, uiteindje dubbel zodat je hem er snel af kunt trekken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:01

Ik deed op die plekken binnenband van een fietsband, dat doe je in stukken knippen en dan kun je het zo om de sluiting heen schuiven. Super handig.

Citaat:
Kogel ... kerk, ik ga toch mee naar Baborowko in Polen met het vierspan en tweespan. Er was niemand om mijn plaats in te nemen, en met flink doorrijden (heen en terug) moet het passen. De grootste kunst is om tussen de bedrijven door tukkies te doen en 'savonds bijtijds naar bed. Blijft een uitdaging voor een avondmens, maar ik ben geen twintig meer :x . Ik moet echter fit blijven voor de rit naar Duitsland (man ophalen), en door naar Genua om op tijd te zijn voor de boot naar Palermo Sicilië.

Wat een reisschema :oo
En ik moeilijk doen over twee weken als we naar Italie sukkelen met de auto _O-

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:11

VanHuisUit schreef:
Wat een reisschema :oo
En ik moeilijk doen over twee weken als we naar Italie sukkelen met de auto _O-

Het is dat ik lange afstanden gewend ben te rijden, maar vanaf het moment dat ik in mijn cabine aan boord lig, gaat het kaarsje wel uit %)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:44

Pffft ik zou dat niet kunnen hoor Gem. Ik slaap echt super slecht in een vreemde omgeving zonder mijn vriend. :o

Ondertussen heb ik twee kale shetties in de wei. Alex gisteravond het meeste eraf, die moet nog wat netter, maar het licht ging letterlijk uit. En Jorie vanochtend onder handen genomen. De jas maar weer uit want het blijft voorlopig nog wel even warm.
Afbeelding
Afbeelding

En de jasjes, 10 cm wintervacht pluis.
Afbeelding
Afbeelding

Straks Alex bijwerken en dan ga ik een rondje van 15 km rijden gewoon als onderhoud. En dan mag hij volgende week mooi eerste worden, want hij is de enige kleine shet die enkelspan de lange route rijdt. :')
Woensdag eerst nog de osteopaat zodat ze mooi los hun wedstrijden kunnen lopen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 10:08

Tine, gefeliciteerd

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:15

Oeps kan nog net ,gefeliciteerd tine,

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:26

Oja Tine nog van harte *\o/*
@Jorie lekker hoor nog even wat haar eraf 8-)
@greendragon hier in de Randstad had ik vaak van dat soort situaties, nam dan gewoon het fietspad (uiteraard goed opletten op de fietsers }:0 ) en stukje berm. Wel eens politie tegengekomen. Die ook wel eens gevraagd of dit kon. Zei zeiden dat ze me liever op het fietspad zagen dan op de weg omdat je gewoon minder tempo hebt en dat erg gevaarlijke situaties kan opleveren.

Soms heb ik van die dagen dat ik m'n paard erg mis. En als ik dan zo'n advertentie zie denk ik zal ik...
https://www.bokt.nl/markt/ad/521693/lie ... r-karakter
Wat een leuk paard.
Ze doet me erg denken aan Rizanta qua uitstraling.
Maar ik doe het niet hoor. Ga ook niet kijken. Is niet verstandig O:) ^)
Het is dan erg goed dat ik een lieve vriend heb en leuke dingen doe, anders zou ik het zo weer doen.
:o

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:59

Dat snap ik vhu,woon je nu wel in een omgeving met veel paardenstallen enz?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:04

Snap ik helemaal VHU.
Wij zijn nu met de uber pennydroom bezig. Met de eigen paarden rijden in de Eifel.