[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 11:07

Belker, gelukkig maar !!
Muronia, leuk uitstapje.

Fijne zondag, hier schijnt t zonnetje nog lekker.

Belker

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:31

Hier scheen de zon. Daarna onweer regen en hadel en werden we tot op ons bot nat……..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:33

Klaar voor de start........klasse Z vaardigheid in Wormerveer

1e omloop 2 balletjes, binnen de tijd
2e omloop 1 balletje, binnen de tijd en 1 winstpunt

Maakt het totaal voor Meneer Anton klasse Z plus 8 winstpunten.......
Knappe kerel

De klasse ZZ is in zicht

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:43

Wat gaaf. Meneer Anton doet het goed na die slechte prognose. Wat genieten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:43

Janouk, wat voor tuig hebben jullie? Mooi schoftje.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:25

Hier ook begonnen met een wandeling met de hond in de zon en jas uit. Laatste stuk van boom naar boom en in het onweer rennend naar de auto... bizar weer...

Mooie resultaten, Janouk! Mag je trots op zijn!

Hoe werken de klasses bij vaardigheid? Wanneer krijg je een winstpunt? Ik heb echt geen idee.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:00

Mooie foto van meneer Anton en fijn weer een punt erbij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:37

Belker schreef:
Janouk, wat voor tuig hebben jullie? Mooi schoftje.

Samengesteld tuig, want zo lastig om het passend te krijgen voor Meneer.

Schoftje is van Zilco (kunststof) beschermingsflappen zijn van ideal (leer) En borsttuig is ergonomisch op maat gemaakt van ideal (leer).

Hoofdstel is op maat gemaakt (leer) broek van ideal (leer) en strenge dragers weer kunststof en leidsels kunststof
Haha als het maar lekker zit

Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:06

Greendragon : je rijd het parcours van nr 1 t/m 20,Rode pion aan je Rechterkant.ga je foutloos en binnen de tijd dan heb je 2 winstpunten. 1 bal eraf en binnen de tijd,1 winstpunt.de winstpunten spaar je op en met 10 winstpunten mag je klasse hoger....word steeds moeilijker,tijd scherper,pionnen dichterbij elkaar.leuk spelletje om te doen,goed voor je stuurkunsten en....geheugen want je moet wel het parcours onthouden want ga je foutloos krijg je ook nog een barage met andere cijfers vd pionnen door elkaar

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:11

Belker jakkes! Hier ook zon-regen-zon-onweer vandaag. Niks aan.

Janouk gefeliciteerd en heel mooi tuig inderdaad!

Volgens mij.... zit dit aardig wat beter of niet?? Neusriem mag nog een gaatje lager en ik moet nog even goed bekijken of het bit breed genoeg is. Ik heb nog een bredere liggen maar deze zat aan het hoofdstel dus even eraan gelaten.

Merrie mag wat aanzetten, maar ze heeft nog een veulen aan de voet die haar wat begint leeg te trekken. Over 2 weekjes gaat hij eraf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:42

happytime schreef:
Greendragon : je rijd het parcours van nr 1 t/m 20,Rode pion aan je Rechterkant.ga je foutloos en binnen de tijd dan heb je 2 winstpunten. 1 bal eraf en binnen de tijd,1 winstpunt.de winstpunten spaar je op en met 10 winstpunten mag je klasse hoger....word steeds moeilijker,tijd scherper,pionnen dichterbij elkaar.leuk spelletje om te doen,goed voor je stuurkunsten en....geheugen want je moet wel het parcours onthouden want ga je foutloos krijg je ook nog een barage met andere cijfers vd pionnen door elkaar

Oh dank voor je uitleg HT! Dat klinkt wel lekker simpel qua spelregels. Het is ook een leuk spelletje om te zien!

Muronia, Voor mijn gevoel ligt de broek wat laag. Een handbreedte onder het zitbeenknobbeltje was het toch? Nu lijkt deze meer op het achterbeen te gaan drukken ipv de billen.
Als het veulen er af is en je wat meer gaat trainen komen de spieren weer vanzelf.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:46

Broek te laag vond ik ook. En ik zou met het riempje van het borsttuig het dichtst bij de singel wat spelen. Als ze voor de wagen staat en je strengen aan de wagen zit even kijken of die een gaatje hoger kan. Even in de gaten houden met elleboog en schouder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 17:23

Bedankt voor de tips, dit moet ik echt nog leren. Vorige keer had ik de broek te hoog, dus ik dacht nu, doe hem wat lager maar net wat te veel dus.

Voor de wagen zetten doet de beleerder, dus ik ga ervanuit dat hij dan ook de boel nog wat beter op maat gaat zetten *D

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:00

Muronia volgens mij zit de neusriem goed anders komt mij op de hoogte van het bit te zitten en dit kan drukken tegen de kiezen waardoor de wang knel komt te zitten en het een pijnlijke zaak wordt.
Raad je aan om de ogen van het bit waar het hoofdstel aan vast zit wat naar buiten te buigen voor het zelfde probleem.
Je zou het tussenstukje van de schoftverhoger kunnen inkorten zodat het nog meer het schoftje verhoogd of een dikker onderlegger (bontje ofzo).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:12

Ik ben vandaag zo'n 3-5 keer nat geregend en weer opgedroogd door de zon tijdens mijn oefenen met Alex enkelspel in het Dwingelderveld. 1 keer hadden we staan schuilen onder de bomen, was de regen praktisch over, geen onweer gehoord. Ik rij met Alex de hei op en ineens begint hij helemaal paniekerig te doen en wil hij omdraaien terug het bos in. En met dat hij omdraait zie ik een schicht naar beneden gaan met een daverende klap erachteraan. :oo
Hij voelde denk ik ineens de elektriciteit in de lucht ofzo. Ik heb dat stuk hei maar ff in volle sprint gedaan. Verder wilde ik 25 km doen op tempo, maar dit werd 33,7 op tempo want ik kan het niet laten te verdwalen. _O-
Dus pony heeft super gelopen, is helemaal klaar voor over 2 weken.
Afbeelding

Heide:
Afbeelding

En nog wat kontfotos
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De ander heeft gisteren ook ongeveer zijn kms gelopen enkelspan die hij in Echten moet. Dus beide zijn er klaar voor. En toen dacht ik "leuk nog even in de spartelvijver".
Foto voor hij struikelde:
Afbeelding

En nadat hij was gestruikeld en weer terug bij de trailer. Meneer kopje onder, want er zat ineens een gat, ik een nat pak. En helaas een boom verbogen, dus ik mocht vanochtend eerst even opnieuw afstellen zodat de sulky bij Alex goed zweefde. Natte neus:
Afbeelding

Gefeliciteerd janouk! Wat een knapperd is Anton toch ook <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:52

Marga dat zal ik doen met het bit, dank je voor de tip. Ik ga er zo'n wat dikkere neopreen schoftonderlegger bij kopen. Mijn instructrice raadde dat ook aan. Dus mocht er nog iemand een schoftverhoger zoeken, deze mag weer weg.

Mbt de broek, zouden jullie hem in het geheel wat hoger hangen of alleen de achterkant?

Jorex wauw dat is een flinke afstand! Lijkt me wel eng met onweer midden op de heide.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:57

Muronia gekke aan die bui was dus ook dat we de ergste hoos dus al gehad hadden en het verder op die ene klap na niet onweerde. Later wel meer onweer gehad, maar ging gelukkig grotendeels om ons heen. Op de laatste na, dus arme alex heeft de laatste 50 meter naar de trailer weer gedraafd. En toen de eerste druppen vielen heb ik hem snel eerst op de trailer gezet met zijn slobber. En ik zat net binnen in de auto toen het begon te hozen. Ik vind dat je broek in het geheel wel minstens 2 gaten hoger kan. Ik vind je schoftje ook erg klein lijken, maar goed. Ik ben dan ook gewend aan het beeld dat de pony zo dusdanig klein is dat de schoft de hele rug tot aan elleboog bedekt. Dus ik weet niet hoe goed mijn oordeel is dat je misschien een maat groter kan daarin. :')

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:06

Muronia probeer de broek eens met achter 2 gaatjes korter en voor 1.
En als je haar voor de wagen hebt in de strengen (als deze strak staan) foto's maken kan je ook goed zien of alles goed zit. Een goed instructeur moet hier ook op letten. Het is soms best een gepuzzel voor dat alles goed zit en voor het paard ook klopt.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:14

Jorex wat een avontuur. Vind onweer erg eng in die zin dat het een enorm natuurgeweld is (en dodelijk kan zijn). En wat een afstand met toch een goed gemiddelde.

Hier komend weekend de SMW en ik ga voor geen tijdfouten, geen eliminatie en probeer het gat in de strafpunten kleiner te maken zodat de afstand van nr 1 minder groot is. Weet mijn plaatsje wel, is onderaan alles meer is een meevaller. Het gaat om meedoen en lekker rijden met de mannen. We hopen dat het droge dagen zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:45

Marga ga ik proberen :)

Wat is smw als ik vragen mag?

Ik ben aan het kijken voor die schoftonderlegger, deze: https://www.tuigonderdelen.nl/neoprene- ... G-EALw_wcB

Maar die heb je dus in 11, 14 en 17 cm breed. Welke breedte zou ik moeten hebben?

En dan nog een vraag. Ik moet binnenkort de wagen gaan ophalen maar ik ben aan het puzzelen hoe ik hem moet vervoeren. Ik heb een tweepaards trailer maar daarvan kan het tussenschot er niet uit, want ik heb net een paar weken geleden een veulenschot voorin laten plaatsen, dus dat is niet handig. Hoe vervoeren jullie je wagen (als je geen koetsentrailer hebt)?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:50

Muronia smw is samengestelde men wedstrijd. Dressuur, vaardigheid en marathon.

Ken je de Menner .nl hier kan je ook veel krijgen.
De breedte schoftonderlegger, de breedte van jou schoftje opmeten.

met een aanhanger wel opletten of die breed genoeg is voor de koets, en lang genoeg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:28

Ah duidelijk, en dan doe je aan alle onderdelen mee?

Ik zoek die site even op. We gaan donderdag de wagen even helemaal opmeten.

Ik heb de broek wat aangepast, zit hij zo beter?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Haar ook voor het eerst aan de longe gehad met de broek eraan. Ze gaf er niks om, dat geeft vertrouwen <3 . Hij zakte wel een beetje scheef tijdens het longeren.

Afbeelding
Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:06

@ Janouk, gefeliciteerd met de punten! Vaardigheid is nog wel echt een kunst apart.
@ Muronia, mooi nieuw tuig. Ik heb zelf veiligheidslichtogen en ook aan de broek en strengen veiligheidssluitingen, ik vond dat als beginnende menner zelf makkelijker bij het optuigen. Misschien ook een tip voor jou?
Ik vervoer zelf mijn koets in een trailer (wel indd zonder tussenschot), maar daarvoor vervoerde ik hem op een gewone aanhanger. Nadeel daarvan is dat het best hoog is, dus flink duwen als je geen lier heb. Lamoen haalde ik van de wagen af en lag er dan onder (vastgemaakt uiteraard)
@ Jorex, wat gaaf met die kleintjes! Ik wil mijn mini ook graag inspannen, maar ben nog op zoek naar een tuigje. Zou graag een mooie donkerbruine willen, maar dat is nog niet zo makkelijk te vinden.

Hier een eind verderop is eind september een oefenmarathon. Ik twijfel nog een beetje of ik mee wil doen, weet niet zo goed of we daar al klaar voor zijn...

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:41

Fangio Je moet al blij zijn dat je een passend tuig vind voor een mini, iets met minder keus.
En oefenmarathon is oefenmarathon maakt niet uit hoe je het doet maar lekker oefenen en beide leren hoe en wat. Mooiste is als je dan een ervaren groom mee hebt die jou helpt en voor de rest lol met je knol.
Wat ook leerzaam is gaan kijken en veel, heel veel vragen hoe en wat. En eventueel zelf als groom met een ander meegaan leer je ook veel van.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:29

Fangio wat is het voordeel daarvan? Ik leer het nu in mijn lessen ook zonder veiligheidssluitingen.

Ik denk dat ik het tussenschot er dan toch maar gewoon uit haal, dat veulenschot heb ik er denk ik zo weer in en voorlopig hoef ik niet meer met een veulen op pad.

Oefenmarathon is toch juist om te oefenen? Ik zou lekker gaan, dan kun je kijken waar jullie leerpunten zitten en daarop verder breien.

Ik heb een wagen gekocht! Ik zou eerst een andere nemen van een kennis maar daar zat behoorlijk wat werk in en ik weet niet of het mij zou zijn gelukt om hem goed en mooi te krijgen. Mijn keuze is nu gevallen op deze van Clever. Ik ga hem volgend weekend ophalen, dus hij is er nog niet maar ik ga hier heel blij van worden. Alles zit er ook bij voor enkel- en dubbelspan dus mocht ik ooit het gekke plan krijgen om moeder en dochter samen te willen zetten dan kan dat ook.

Afbeelding

Afbeelding