Gem schreef:Welkom Fangio, mooi dier hoor. Over je bit, dat kan een enorme zoektocht worden. Toch zie ik in het filmpje geen verzet, behalve dat hij wat gevoelig lijkt op het bit en er 'scherp' op reageert. Overgang naar stap valt hij bijvoorbeeld direct stil. Voordat je andere bitten gaat halen: is de maat van je bit goed? Kun je de leidsels nog iets hoger hangen of kinketting een gaatje losser? Je kunt eventueel ook nog zeemleer of latex om het bit wikkelen om het zachter te maken.
Bedankt voor je reactie, ja, het is enkel bij het optuigen dat hij eigenlijk niet zoveel zin heeft om hem in te nemen. Momenteel koop ik hem om met een snoepje
Eenmaal in gaat hij er niet tegen in verzet oid, maar hij is er heel scherp op. Ik heb op dit filmpje de leidsels al op de bovenste sleuf zitten, normaal voor dressuur gaat dit redelijk, voor vaardigheid is hij (voor mij) hier te gevoelig op en hebben we de leidsel halverwege naar de bril verplaatst. Maat is volgens mn instructrice goed (13,5) kinketting hebben we ook al vrij los.
Iets om het bit doen heb ik zelf het vermoeden van dat hij dit helemaal niet prettig gaat vinden, omdat hij onder het zadel duidelijke voorkeur heeft voor dunnere bitten. Vandaar dat mn instructrice aanraadde om richting gebogen bitten te gaan kijken, maar er is zoveel op de markt 
Overigens is het ook deels een combinatie probleem, mn instructrice rijdt zo met hem weg (zij stapt soms ook op om even te voelen), maar ik ben ook gewoon nog niet zo'n handige menner