[AR] dressuur en vaardigheid 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:12

Een of meerdere selectiewedstrijden ben ik wel een voorstander van. Of gewone KNHS men dressuur wedstrijden mee laten tellen voor een selectie.
Zelf ben ik een keer reservekampioen geweest in het M met een pony die ik toen voor het eerst die dag in het M had gestart. Natuurlijk had ik zelf de klasse M opgegeven met deze pony (volgens mij mocht ik toen ook geen L meer starten i.v.m. de winstpunten), maar vond het wel vreemd dat ik me na 1 wedstrijd in die klasse reservekampioen mocht noemen. Mijn kampioenstitel met Dexter waardeerde ik zelf dan ook veel meer dan mijn eerdere reservetitel, omdat ik toen met Dexter al een tijdje 'meedraaide' in die klasse.

Onder het zadel hebben ze ook selectiewedstrijden, dus je moet eerst een tig keer gestart zijn in een bepaalde klasse voordat je mee kunt dingen voor het kampioenschap.

Ik geloof best dat hier heel veel werk in zit en het zal me ook niks verbazen dat om die reden er voor gekozen is om vrije inschrijving te doen. Maar nu de mensport volgens mij meer begint aan te trekken, is dit misschien wel iets om over na te denken om overvolle kampioenschappen ook te voorkomen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:32

Anke schreef:
MelanieB schreef:
22.45 :oo gekkenwerk

Onder het zadel zie ik dat hier wel vaker op een vrijdagavond.

Ook bij het mennen zijn er avondwedstrijden waarbij het soms heel laat kan worden, waarbij het 1 organisatie 'gewoon' was om de deelnemers ook nog eens 2 uur laten wachten op de prijsuitreiking. Daar zijn we een aantal keer zo laat thuis van gekomen dat we er niet meer heengaan. Kun je je voorstellen dat alle snackbars en de Mcdrive al dicht waren toen we eindelijk naar huis gingen op een donderdagavond, daar wordt je niet gelukkig van als je de volgende dag moet werken. :Z

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:34

Fenny schreef:
Een of meerdere selectiewedstrijden ben ik wel een voorstander van. Of gewone KNHS men dressuur wedstrijden mee laten tellen voor een selectie.
Zelf ben ik een keer reservekampioen geweest in het M met een pony die ik toen voor het eerst die dag in het M had gestart. Natuurlijk had ik zelf de klasse M opgegeven met deze pony (volgens mij mocht ik toen ook geen L meer starten i.v.m. de winstpunten), maar vond het wel vreemd dat ik me na 1 wedstrijd in die klasse reservekampioen mocht noemen. Mijn kampioenstitel met Dexter waardeerde ik zelf dan ook veel meer dan mijn eerdere reservetitel, omdat ik toen met Dexter al een tijdje 'meedraaide' in die klasse.

Onder het zadel hebben ze ook selectiewedstrijden, dus je moet eerst een tig keer gestart zijn in een bepaalde klasse voordat je mee kunt dingen voor het kampioenschap.

Ik geloof best dat hier heel veel werk in zit en het zal me ook niks verbazen dat om die reden er voor gekozen is om vrije inschrijving te doen. Maar nu de mensport volgens mij meer begint aan te trekken, is dit misschien wel iets om over na te denken om overvolle kampioenschappen ook te voorkomen.

:j
dit vind ik zeker een goede optie!!

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:45

Ir1ne schreef:
Fenny schreef:
Of gewone KNHS men dressuur wedstrijden mee laten tellen voor een selectie.

:j
dit vind ik zeker een goede optie!!

Aan de hand hiervan heb ik zelfs een keer een ticket voor de Hippiade gekregen..
Op de dag van de kampioenschappen was de merrie kreupel en kon ik dus niet mee rijden -O- Blijkbaar waren er na de kampioenschappen nog startplaatsen voor de klasse L e.po. en kreeg ik een paar weken later alsnog een brief dat ik naar de Hippiade mocht aan de hand van de resultaten van mijn eerder gereden wedstrijden (die inderdaad leuk waren :o :) ).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:23

Bij Oost doen we ook gewoon alle knhs wedstrijden als selectie en dan 4 proefjes. :j

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:27

Heeft noord ook al eens geprobeerd, probleem zit dan in de administratie en er zijn een paar wedstrijden in het noorden waar het moeilijk is om geen winstpunt te scoren, als je je wilt selecteren dan zijn deze wedstrijden natuurlijk wel heel gemakkelijk om even te rijden.
Van een eerlijke selectie is dan ook geen sprake.
Wij zijn ook wel eens gebeld om mee te doen aan de hippiade zonder kampioenschap gereden te hebben en zonder selectiewedstrijden :).

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:44

Grainey schreef:
(...) als je je wilt selecteren dan zijn deze wedstrijden natuurlijk wel heel gemakkelijk om even te rijden.
Van een eerlijke selectie is dan ook geen sprake.
(...)

Is het dan niet eerder aan de orde dat de betreffende juryleden aangesproken moeten worden? Een jurylid moet beoordelen wat hij in de baan ziet gebeuren en hoe die combinatie presteert, niet wie er op de wagen zit. Ik weet ook uit eigen ervaring dat dit niet altijd gebeurd, maar dat lijkt mij dan een zaak voor de KNHS.

Je zou natuurlijk in een selectieprocedure mee kunnen laten tellen dat de proeven bij bijvoorbeeld minimaal 2 verschillende juryleden gereden moeten zijn. Meende dat dit voor het sportpredicaat voor het Fries paardenstamboek ook ter sprake was geweest omdat sommige mensen bij een voor hun bekende jury makkelijker punten zouden krijgen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:01

Tja, maar de KNHS ziet de proeven ook niet en hoe moet die dan bepalen of de punten wel of niet terecht zijn, je kunt natuurlijk als jurylid een geweldige groep hebben die op dat moment ook geweldig rijdt.

Ik heb ondertussen al zulke verhalen gehoord over die sportpredicaten, volgens een aantal mensen is het zelfs nodig om een chipcontrole te doen voordat of nadat een paard gereden heeft, want die friezen lijken wel heel veel op elkaar. Ik vraag mij dan wel af wat zo'n sportpredicaat nog voor waarde heeft.

Ik weet bijna zeker dat als er weer zo'n selectie is, er een heel aantal frieze paarden zich heel gemakkelijk kunnen selecteren via de friezencompetitie, die kiezen namelijk jury's uit die fan zijn van het frieze paard, die punten meestal heel gemakkelijk, of zou je zulke wedstrijden er dan weer uit moeten gooien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:06

Dat is toch wel een beetje bij alle ras-wedstrijden is mijn ervaring.
Als ik op shet wedstrijd op halve kracht(en dat gebeurt nog al eens door tig keer omspannen, weinig losrij ruimte en tijd) rij scoor ik bijna altijd 190+ (ook met belabberde proeven of een pony die ik voor de grap al eens een klasse hoger start dan normaal).

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:15

Als een jury meerdere malen bij bepaalde menners hoog punt op een dag en bij anderen niet, of als een bepaalde menner bij een jury altijd hele hoge punten heeft terwijl deze normaal niet hoog rijdt, dan neem ik maar aan dat de KNHS dan wel eens kan beginnen te twijfelen.

Mocht het zo ver komen dat er selectiewedstrijden komen, dan ga ik er van uit dat daar wel een bepaald protocol zal komen/zijn hiervoor. Als bijvoorbeeld Oost al werkt met een soort selectiewedstrijden hebben ze vast wel tips voor Noord ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:35

Dennis schreef:
Als ik op shet wedstrijd op halve kracht(en dat gebeurt nog al eens door tig keer omspannen, weinig losrij ruimte en tijd) rij scoor ik bijna altijd 190+ (ook met belabberde proeven of een pony die ik voor de grap al eens een klasse hoger start dan normaal).

Haha we juist het tegen overgestelde. Wij scoren op haflingerwedstrijden juist minder goed met mennen en onder het zadel met Janouk en Meneer Anton dan op gewone KNHS wedstrijden.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:59

Fenny wij hebben een kennis zitten bij de KNHS, moet de standen invoeren, ze zien de punten niet eens en het zal ze ook verder een worst zijn volgens mij.
Daarbij gaat het mij niet om het persoonlijke, maar sommige jury's punten gewoon boven het gemiddelde op bepaalde wedstrijden. Ervaren menners kennen die wedstrijden ondertussen, als je winstpunten wilt scoren moet je daar starten, is algemeen bekent ondertussen.

De friezencompetitie is niet een wedstrijd, maar een competitie van meerdere wedstrijden en dat zijn vast wel genoeg wedstrijden om je te kunnen selecteren voor een kampioenschap.
Om nu bij twee verschillende jury's te moeten rijden, ik weet van te voren meestal niet wie er zit en soms heb je zomaar drie wedstrijd achter elkaar dezelfde jury, zullen maar net de selectiewedstrijden zijn, dan krijg je het nog druk om naar andere wedstrijden te gaan en dan maar hopen dat er een ander zit.

Wij gaan ook wel eens met onze tinker naar een koudbloedenwedstrijd, geeft altijd wel een goed gevoel en punten gaan net zo goed naar de KNHS :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:08

Grainey schreef:
Fenny wij hebben een kennis zitten bij de KNHS, moet de standen invoeren, ze zien de punten niet eens en het zal ze ook verder een worst zijn volgens mij.
Daarbij gaat het mij niet om het persoonlijke, maar sommige jury's punten gewoon boven het gemiddelde op bepaalde wedstrijden. Ervaren menners kennen die wedstrijden ondertussen, als je winstpunten wilt scoren moet je daar starten, is algemeen bekent ondertussen.

De friezencompetitie is niet een wedstrijd, maar een competitie van meerdere wedstrijden en dat zijn vast wel genoeg wedstrijden om je te kunnen selecteren voor een kampioenschap.
Om nu bij twee verschillende jury's te moeten rijden, ik weet van te voren meestal niet wie er zit en soms heb je zomaar drie wedstrijd achter elkaar dezelfde jury, zullen maar net de selectiewedstrijden zijn, dan krijg je het nog druk om naar andere wedstrijden te gaan en dan maar hopen dat er een ander zit.

Wij gaan ook wel eens met onze tinker naar een koudbloedenwedstrijd, geeft altijd wel een goed gevoel en punten gaan net zo goed naar de KNHS :)

En toch vind ik dit fout, dat bepaalde juryleden hoog punten.
Een jurylid moet eigenlijk beoordelen op het correct uitvoeren van de oefeningen, takt, impuls, stelling buiging etc..... en dat zou uniform moeten zijn.
Maar goed, ik weet ook van bepaalde juryleden (in Noord iig) dat ze bijvoorbeeld bepaalde rassen hoger punten dan andere.

Nu hebben wij maar een "gewone" kwpn'er, dressuurgefokt, maar wel een met een super draf en veel uitstraling en daar hebben we ook op gelet met het kopen; een goede draf is al het halve werk....
Grainey schreef:
Tja, maar de KNHS ziet de proeven ook niet en hoe moet die dan bepalen of de punten wel of niet terecht zijn, je kunt natuurlijk als jurylid een geweldige groep hebben die op dat moment ook geweldig rijdt.

Ik heb ondertussen al zulke verhalen gehoord over die sportpredicaten, volgens een aantal mensen is het zelfs nodig om een chipcontrole te doen voordat of nadat een paard gereden heeft, want die friezen lijken wel heel veel op elkaar. Ik vraag mij dan wel af wat zo'n sportpredicaat nog voor waarde heeft.

Ik weet bijna zeker dat als er weer zo'n selectie is, er een heel aantal frieze paarden zich heel gemakkelijk kunnen selecteren via de friezencompetitie, die kiezen namelijk jury's uit die fan zijn van het frieze paard, die punten meestal heel gemakkelijk, of zou je zulke wedstrijden er dan weer uit moeten gooien.

Ik heb in Vries één gezien die naar de jury is gelopen (zal hier geen namen noemen haha, denk dat het ook niet nodig is) om te vragen of hij wel wat winstpunten kon krijgen zodat hij zijn sportpredikaten kon krijgen voor de betreffende paarden.

Overigens vind ik de Friezen helemaal niet op elkaar lijken, maar goed, dat is maar net een kwestie van beleving denk ik.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:48

Ir1ne schreef:
Grainey schreef:

En toch vind ik dit fout, dat bepaalde juryleden hoog punten.
Een jurylid moet eigenlijk beoordelen op het correct uitvoeren van de oefeningen, takt, impuls, stelling buiging etc..... en dat zou uniform moeten zijn.

Dat is waar ik inderdaad op doel. En ik neem maar aan dat dat soort juryleden er door de KNHS best wel eens op aangesproken kunnen worden. Als dat vanuit de KNHS zelf om wat voor reden dan ook niet gedaan kan worden, dan lijkt mij dat dit vanuit de deelnemers zelf moet komen. Of op de dag zelf een melding maken bij de betreffende official.

Grainey schreef:

De Friezencompetitie ben ik bekend mee, heb hem zelf ook gereden (onder het zadel). Dat is dan iets wat in een protocol verwerkt kan worden lijkt mij, dat 'ras wedstrijden' wel/niet/deels/... mee tellen.

Gelukkig weten de meeste mensen niet wie de jury is en het kan inderdaad een keer zo voorkomen. Maar met het outdoor seizoen moet het wel heel erg toevallig zijn wil je bij 2 wedstrijden steeds dezelfde jury hebben ;) En misschien is het dan voor de verenigingen ook wel eens goed om eens andere juryleden te vragen dan steeds de zelfden. Anders wordt de sport snel naar beneden gehaald als iedereen maar 'gewoon' hoge punten toebedeeld krijgt.

mevisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:55

Juryleden vinden de Friese rijders ook niet altijd leuk. Want als je ze de punten geeft die ze verdienen. Krijg je te horen dat je dronken bent als je zit te jureren.

Verder denk ik dat selectie wed strijden het beste zou zijn. Maar niet zo als ee vorige keer selectie wedstrijden op de plekken waar ze normaal geen deelnemers krijgen.

Want dan krijg dat de wedstrijden waar het goed geregeld is geen klanten krijgen en de wedstrijd waar je inderdaad tot 3 uur na je proef moet wachten op je punten. Of je pony tot de knieën door de modder gaat deelnemers heeft. Alleen om de selectie.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:28

Die meneer in Vries kreeg trouwens geen winstpunt, ik zat in de rekenkamer en zag het gebeuren, was dus een goede jury :).

Friezen lijken ook niet op elkaar, maar zijn wel allen zwart en hoe moet je nu weten dat Dientje van de..... in de ring loopt of dat het Lientje van de ..... is, blijkbaar lopen er soms de paarden in de ring, die de punten voor het sportpredikaat vergaren voor een andere fries, de enige manier om hier op te controleren is door chip controle.

Vorig jaar hadden we een wedstrijd ergens in Friesland, een in Roden en een in Odoorn, drie weekeinden achter elkaar aan en tot onze verassing driemaal dezelfde jury, dat krijg je waarschijnlijk met zo'n klein jurycorps :).

Door selectiewedstrijden sluit je een aantal marathonrijders uit, die komen gewoonlijk niet op dressuur/vaardigheidswedstrijden, maar een kampioenschap is natuurlijk wel interessant, is dan meestal een eenmalige actie.
Volgens mij kwamen uit die hoek ook de meeste protesten op de districtsvergadering met betrekking tot de selectiewedstrijden, met als argument dat ze zich niet konden selecteren, want ze hadden het te druk met de marathons.
Ze wilden echter wel graag meedoen met het kampioenschap.
Laatst bijgewerkt door Grainey op 08-03-17 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 19:34

janouk schreef:
Dennis schreef:

Haha we juist het tegen overgestelde. Wij scoren op haflingerwedstrijden juist minder goed met mennen en onder het zadel met Janouk en Meneer Anton dan op gewone KNHS wedstrijden.

haha dat had ik met Romy ook altijd, op normale wedstrijden reed ik veel hogere punten als op een koudbloeden dag!

mevisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:39

Die meneer had inderdaad toen bij beide jury s geen winstpunt.

Er zijn ook nog wel weekenden dat er geen marathons zijn.

Als er een beetje goed gepland wordt

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:46

En ze moeten het er voor over hebben en denk dat dat het grootste punt is.
Zolang er nog marathonrijders, die ook wel een hippiade willen rijden in het bestuur van mendistrict noord zitten blijft het een moeilijk punt denk ik.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:51

Ik ben ook een marathon rijder maar ben toch erg blij met de selecties in oost.
Wij moeten om ons te selecteren minimaal 4 proeven rijden, dat is dus 2 wedstrijden, als je dat al niet op kan brengen..

Wij mogen zaterdag dus ook mee doen met het dk, ik heb er zin in!

mevisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:18

Zou het inderdaad goed vinden om twee selectie wedstrijden te krijgen met 60 %.

Dan rijden er ook geen mensen meer mee. Die zeggen is zijn eerste wedstrijd kan die mooi ervaring op doen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:23

Onder het zadel hebben ze 4 selecties waar je er minimaal 2 van gereden moet hebben.
Dat vind ik op zich ook wel goed bedacht.
Aangezien je altijd zit met een datum dat je niet kan en dan houd je ook veel mensen tevreden door het te verdelen over noord.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:33

Ir1ne schreef:
Ik heb in Vries één gezien die naar de jury is gelopen (zal hier geen namen noemen haha, denk dat het ook niet nodig is) om te vragen of hij wel wat winstpunten kon krijgen zodat hij zijn sportpredikaten kon krijgen voor de betreffende paarden.

Dan heb je lef!! 8)7

Grainey schreef:
Die meneer in Vries kreeg trouwens geen winstpunt, ik zat in de rekenkamer en zag het gebeuren, was dus een goede jury :)

+:)+

mevisto schreef:
Er zijn ook nog wel weekenden dat er geen marathons zijn.
Als er een beetje goed gepland wordt

En een marathon rijder die écht heel graag mee wil dingen voor het kampioenschap heeft het er dan ook vast wel voor over om eventueel een marathon weekend over te slaan lijkt mij :)

Grainey schreef:
Door selectiewedstrijden sluit je een aantal marathonrijders uit, die komen gewoonlijk niet op dressuur/vaardigheidswedstrijden, maar een kampioenschap is natuurlijk wel interessant, is dan meestal een eenmalige actie.

Als dit de instelling moet zijn van een kampioenschap, is het voor mij geen kampioenschap meer maar een normale wedstrijd. Misschien ben ik wel :o? ofzo.. Maar als je door 1 dressuurwedstrijd kampioen wordt, dan zou ik me in ieder geval echt geen kampioen voelen.. Mijn reservekampioenschap van een paar jaar geleden vergeet ik soms zelfs, omdat ik vond dat ik dat echt niet had verdiend omdat ik nog nooit eerder in die klasse was gestart.

Grainey schreef:
Zolang er nog marathonrijders, die ook wel een hippiade willen rijden in het bestuur van mendistrict noord zitten blijft het een moeilijk punt denk ik.

Er is een vacature voor bestuurslid voor district Noord.... :D ;)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:42

2 jaar geleden reed ik mijn eerste wedstrijd ooit. Dit was toevallig op de districtskampioenschappen noord. Ik kreeg een ticket voor de hippiade. Eigenlijk vind ik het heel onterecht dat dit mogelijk is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:36

Dressuur blijft een subjectief iets. Zelfs als een jury zo objectief mogelijk oordeelt. Hou je verschillen.

Wat mij opvalt is dat de ene graag ontspanning ziet, terwijl de ander gaat voor oprichting.
Dan krijg je een ander soort beoordeling.
Jurysport zit toch een stukje persoonlijkheid in.

Ik zie ze bijv. niet graag achter de loodlijn lopen. Terwijl een ander dat minder storend vindt. Wellicht geef ik een 5 voor een onderdeel waar het paard bijna met de kin op de borst zit. Een ander een 7.
Tuurlijk moet het grotendeels overeenkomen in de grote lijnen. Echter zul je altijd verschillen houden.

Neem de middendraf/uitgestrekte draf. Veelal zie je pony's en paarden hierbij versnellen. Verruiming ontbreekt of is te gering.
De menner vindt vaak dat dit onderdeel top ging. Het voelde vanaf de bok als verruimen. Tempo liep goed op. Zo krijg je al snel dat het punt afwijkt van het gevoel vd menner.