Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anke schreef:MelanieB schreef:22.45gekkenwerk
Onder het zadel zie ik dat hier wel vaker op een vrijdagavond.
Fenny schreef:Een of meerdere selectiewedstrijden ben ik wel een voorstander van. Of gewone KNHS men dressuur wedstrijden mee laten tellen voor een selectie.
Zelf ben ik een keer reservekampioen geweest in het M met een pony die ik toen voor het eerst die dag in het M had gestart. Natuurlijk had ik zelf de klasse M opgegeven met deze pony (volgens mij mocht ik toen ook geen L meer starten i.v.m. de winstpunten), maar vond het wel vreemd dat ik me na 1 wedstrijd in die klasse reservekampioen mocht noemen. Mijn kampioenstitel met Dexter waardeerde ik zelf dan ook veel meer dan mijn eerdere reservetitel, omdat ik toen met Dexter al een tijdje 'meedraaide' in die klasse.
Onder het zadel hebben ze ook selectiewedstrijden, dus je moet eerst een tig keer gestart zijn in een bepaalde klasse voordat je mee kunt dingen voor het kampioenschap.
Ik geloof best dat hier heel veel werk in zit en het zal me ook niks verbazen dat om die reden er voor gekozen is om vrije inschrijving te doen. Maar nu de mensport volgens mij meer begint aan te trekken, is dit misschien wel iets om over na te denken om overvolle kampioenschappen ook te voorkomen.
Ir1ne schreef:Fenny schreef:Of gewone KNHS men dressuur wedstrijden mee laten tellen voor een selectie.
![]()
dit vind ik zeker een goede optie!!
Grainey schreef:(...) als je je wilt selecteren dan zijn deze wedstrijden natuurlijk wel heel gemakkelijk om even te rijden.
Van een eerlijke selectie is dan ook geen sprake. (...)
Dennis schreef:Dat is toch wel een beetje bij alle ras-wedstrijden is mijn ervaring.
Als ik op shet wedstrijd op halve kracht(en dat gebeurt nog al eens door tig keer omspannen, weinig losrij ruimte en tijd) rij scoor ik bijna altijd 190+ (ook met belabberde proeven of een pony die ik voor de grap al eens een klasse hoger start dan normaal).
Grainey schreef:Fenny wij hebben een kennis zitten bij de KNHS, moet de standen invoeren, ze zien de punten niet eens en het zal ze ook verder een worst zijn volgens mij.
Daarbij gaat het mij niet om het persoonlijke, maar sommige jury's punten gewoon boven het gemiddelde op bepaalde wedstrijden. Ervaren menners kennen die wedstrijden ondertussen, als je winstpunten wilt scoren moet je daar starten, is algemeen bekent ondertussen.
De friezencompetitie is niet een wedstrijd, maar een competitie van meerdere wedstrijden en dat zijn vast wel genoeg wedstrijden om je te kunnen selecteren voor een kampioenschap.
Om nu bij twee verschillende jury's te moeten rijden, ik weet van te voren meestal niet wie er zit en soms heb je zomaar drie wedstrijd achter elkaar dezelfde jury, zullen maar net de selectiewedstrijden zijn, dan krijg je het nog druk om naar andere wedstrijden te gaan en dan maar hopen dat er een ander zit.
Wij gaan ook wel eens met onze tinker naar een koudbloedenwedstrijd, geeft altijd wel een goed gevoel en punten gaan net zo goed naar de KNHS
Grainey schreef:Tja, maar de KNHS ziet de proeven ook niet en hoe moet die dan bepalen of de punten wel of niet terecht zijn, je kunt natuurlijk als jurylid een geweldige groep hebben die op dat moment ook geweldig rijdt.
Ik heb ondertussen al zulke verhalen gehoord over die sportpredicaten, volgens een aantal mensen is het zelfs nodig om een chipcontrole te doen voordat of nadat een paard gereden heeft, want die friezen lijken wel heel veel op elkaar. Ik vraag mij dan wel af wat zo'n sportpredicaat nog voor waarde heeft.
Ik weet bijna zeker dat als er weer zo'n selectie is, er een heel aantal frieze paarden zich heel gemakkelijk kunnen selecteren via de friezencompetitie, die kiezen namelijk jury's uit die fan zijn van het frieze paard, die punten meestal heel gemakkelijk, of zou je zulke wedstrijden er dan weer uit moeten gooien.
Ir1ne schreef:Grainey schreef:Fenny wij hebben een kennis zitten bij de KNHS, moet de standen invoeren, ze zien de punten niet eens en het zal ze ook verder een worst zijn volgens mij.
Daarbij gaat het mij niet om het persoonlijke, maar sommige jury's punten gewoon boven het gemiddelde op bepaalde wedstrijden. Ervaren menners kennen die wedstrijden ondertussen, als je winstpunten wilt scoren moet je daar starten, is algemeen bekent ondertussen.
De friezencompetitie is niet een wedstrijd, maar een competitie van meerdere wedstrijden en dat zijn vast wel genoeg wedstrijden om je te kunnen selecteren voor een kampioenschap.
Om nu bij twee verschillende jury's te moeten rijden, ik weet van te voren meestal niet wie er zit en soms heb je zomaar drie wedstrijd achter elkaar dezelfde jury, zullen maar net de selectiewedstrijden zijn, dan krijg je het nog druk om naar andere wedstrijden te gaan en dan maar hopen dat er een ander zit.
En toch vind ik dit fout, dat bepaalde juryleden hoog punten.
Een jurylid moet eigenlijk beoordelen op het correct uitvoeren van de oefeningen, takt, impuls, stelling buiging etc..... en dat zou uniform moeten zijn.
Grainey schreef:De friezencompetitie is niet een wedstrijd, maar een competitie van meerdere wedstrijden en dat zijn vast wel genoeg wedstrijden om je te kunnen selecteren voor een kampioenschap.
janouk schreef:Dennis schreef:Dat is toch wel een beetje bij alle ras-wedstrijden is mijn ervaring.
Als ik op shet wedstrijd op halve kracht(en dat gebeurt nog al eens door tig keer omspannen, weinig losrij ruimte en tijd) rij scoor ik bijna altijd 190+ (ook met belabberde proeven of een pony die ik voor de grap al eens een klasse hoger start dan normaal).
Haha we juist het tegen overgestelde. Wij scoren op haflingerwedstrijden juist minder goed met mennen en onder het zadel met Janouk en Meneer Anton dan op gewone KNHS wedstrijden.
Ir1ne schreef:Ik heb in Vries één gezien die naar de jury is gelopen (zal hier geen namen noemen haha, denk dat het ook niet nodig is) om te vragen of hij wel wat winstpunten kon krijgen zodat hij zijn sportpredikaten kon krijgen voor de betreffende paarden.
Grainey schreef:Die meneer in Vries kreeg trouwens geen winstpunt, ik zat in de rekenkamer en zag het gebeuren, was dus een goede jury
mevisto schreef:Er zijn ook nog wel weekenden dat er geen marathons zijn.
Als er een beetje goed gepland wordt
Grainey schreef:Door selectiewedstrijden sluit je een aantal marathonrijders uit, die komen gewoonlijk niet op dressuur/vaardigheidswedstrijden, maar een kampioenschap is natuurlijk wel interessant, is dan meestal een eenmalige actie.
Grainey schreef:Zolang er nog marathonrijders, die ook wel een hippiade willen rijden in het bestuur van mendistrict noord zitten blijft het een moeilijk punt denk ik.